Mercedes-Benz 220 D W115 (1973)

autoreview

Mercedes-Benz 220 D W115 (1973)

Signalement

Uitvoering220 D W115
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1973
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 80.100 km

Veel mensen roepen dat je niet een oldtimer moet rijden als je geld wilt besparen. Ik zie niet in hoe deze uitspraak gedaan kan worden terwijl er toch al sinds jaar en dag oldtimer Mercedes diesels rondrijden? Ik denk dat ze jaloers zijn. Er geld immers;
’De één zijn benz, de ander zijn wens ’
Tevens zullen ze hun neusvleugels wijd spreiden als ik langs rijdt; want bij de loop op afgewerkte bakolie komt er een heerlijk barbecue luchtje vrij.

Nu over de auto;
Ik heb op het moment twee oldtimer benzo’s. Met uiteraard een diesel motor. Een w123 uit 1977 waar ik pagina’s over vol kan schrijven. Deze grijze w123 heb ik nu ruim een jaar. Hij beviel zo goed maar ook slecht dat ik besloot een nog wat ouder APK wonder te kopen. De w123 beviel goed in de zin van dat hij het meestal deel. Wat minder was is dat hij zo rot als een peer is. (en wel zo eentje die achter de bank valt, en die je een half jaar later terug vind). Genoeg over de w123 want.

Nu echt over de Auto;
Ik heb deze auto gekocht met een vast genaaide motor. Dit was een bewuste keus omdat ik het anders niet kon betalen. Om geld te besparen kocht ik een slecht 220d blok met automaat bak voor €200. Dit blok heb ik er in gelepeld maar de automaat bak heb ik links laten liggen. Toen ik kon rijden kwam ik er snel achter dat de versnellingsbak ook aan vervanging toe was. Dit ondanks dat de aardige verkoper me verzekerde dat hij heus wel goed schakelde, maar ik dit helaas niet kon testen (motor zat vast).

Tot zover de verbeter punten. De auto auto rijdt ondanks bovenstaand verhaal heerlijk. Een werkelijk genot. Hij stuurt heerlijk ligt. Ik zie niet waarom je stuurbekrachtiging zou willen hebben. Het stuur is bere groot dus je kan goed kracht overbrengen. Ook helpt het dat de auto Centerpoint steering heeft. Daar kunnen veel hedendaagse auto’s alleen maar van dromen. Stel je voor dat je een nieuwe focus koopt en je weet dat de hartlijn van de bovenste en onderste voorste fusee’s samenvalt met het midden van het loop vlak van de band. Heerlijk. Ook is de vering heerlijk comfortabel. Ik snap niet waarom ze de dubbele draws geleiding hebben laten vallen voor die laffe vering bij de w123. Een korte veerweg hoeft blijkbaar geen nadeel te zijn.

Ook is de auto onlangs goed gekeurd voor de APK. Dus ik lach de ballen uit mijn broek als ik de straat boos maak door de mensen uit hun huizen te roken, met rook zo dit dat je er niet door heen kan kijken. Want ja. Ook de motor is niets waard.

PROBLEMEN

  • 80.100 km

in het kort:

Motor; Gaar
Koppeling; verlept
Bak; Mist wat singromesh
Elektrisch systeem; Zo min mogelijk gebruiken wat dynamo laad niet bij.

in het lang:
Motor:
-Hij rookt ontzettend als er meer dan een bodempje olie in de carter zit.
-Ontzettend weinig vermogen, minder dan het door mercedes benz is bedoelt. Met een top van 110 km/u schat ik het vermogen op ca 35Pk
-Lekt her en der een drupje

Koppeling;
Toen ik de motor wisselde kon ik de koppeling gemakkelijk vervangen. Toch koos ik hier niet voor. Helees miste er wat veertjes uit de drukgroep waardoor hij wat frapant aangrijpt.

Bak;
- In zijn drie moet ik hem drukken, en in zijn 4 wil hij alleen als je de motorsnelheid matched aan de weg snelheid. Anders hoor je een geluid wat je tanden doet knarsen , je tenen doet krommen en je neus doet bloeden.

Elektrisch systeem;
De dynamo laad niet bij. Voor de rest doet de achterruit verwarming het alleen als er geen aanslag op de achteruit zit. Verders zit er een voorgloei indicator op. en die doet het gewoon.

Hij draait nog

Sinds geruime tijd zit er nu een andere motor in. Deze is wederom belabberd, maar eenmaal lopend mag ik niet klagen. Met een goede dynamo erin is hij eigenlijk heel betrouwbaar.

Schokbrekers achter ook vervangen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.