Mercedes-Benz 200 D (1983)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 200 D |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1983 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 287.000 km |
KM-stand laatst | 296.500 km |
Opnieuw een dieseltje & het kan nog langzamer.
- 288.500 km
WEER WAT ANDERS! OF TOCH NIET?
Na een aantal jaar met veel plezier in een 240D uit de W123 serie hebben gereden, had ik toch een soort van heimwee overgehouden. Van alle Mercedessen die ik de laatste jaren heb gereden, was de 240D de leukste. Natuurlijk reden de modernere Benzen aanzienlijk beter als je kijkt naar comfort, wegligging en prestaties. Maar het gevoel in een oudje te rijden ontbrak. En eigenlijk gold dat ook een beetje voor de vlotte W123 230E automaat met z'n moderne motor.
Daarbij heb ik iets met diesels.
En dan is het jammer dat de MRB-vrije grens is opgetrokken naar 40 jaar. Gelukkig had ik de 240D nog verkocht toen er geen wolkje aan de lucht was.
Eind 2013 was de paniek groot. Veel bezitters van oude diesels die na 1 januari 2014 niet meer belastingvrij zouden zijn, dumpten hun wagen, soms tegen elke prijs. Zonde! Toen ik tegen een uitstekende, roestvrije W123 diesel voor een fractie van de prijs van de 240D aanliep, kon ik het niet laten.
En dus....
Voor een uitgebreide review van de W123 diesel verwijs ik naar mijn review van mijn 240D. Ik ga hier vooral in op de verschillen tussen de 200D en de 240D.
DE PRESTATIES
De diesel uit 200D is maar net aan krachtig genoeg om met het huidige verkeer mee te kunnen. Met name het optrekken vanuit stilstand gaat erg langzaam. De 240D was toch merkbaar vlotter en had bovendien bij lage toeren meer trekkracht. Eenmaal op snelheid is het allemaal wel te doen, ook het invoegen op snelwegen.
Deze 200D is voorzien van 5-bak, waarvan de vijf een overdrive is. Dat schakelt anders dan een 4-bak. Minder soepel, met kortere slagen. Vlot versnellen in de vijfde moet je echt niet willen, maar helemaal dood is die versnelling ook weer niet. Onder de 70 km/u is de vijf onbruikbaar.
De motor is wel lekker soepel. Bovendien kun je wegrijden op de koppeling ipv op toeren.
Gek genoeg loopt de motor van de 200D beschaafder dan die van de 240D. Minder tractor. Met de vijfbak, en dus minder toeren, maakt het dat deze 200D op de snelweg een stuk stiller is dan zijn voorganger.
DE RIJ-EIGENSCHAPPEN
Bent u een moderne auto gewend, dan is het best uitkijken met zo'n oude achterwielaandrijver. Zeker bij bochten en rotondes. Vooral bij nat weer beland je zo in een achterwieldrift en dat met slechts 60 schamele pk's. Het uitbreken van de achterkant is niet zo moeilijk te corrigeren, maar je moet er wel op bedacht zijn. Het scheelt flink als je er kwaliteitsbanden onder zet. Helaas is de keuze bij deze bandenmaat enigszins beperkt.
Op de rechte weg is het goed te doen. Wel is de wagen wat zijwindgevoelig.
Vergeleken met de 240D ligt de 200D duidelijk beter op de weg. Dat komt omdat de vorige eigenaar flink wat heeft laten vervangen. De veren en de schokdempers bijvoorbeeld. Daarnaast is er weinig stuurspeling. Dat scheelt een hoop.
DE REMMEN...
Tja, er zitten zeker remmen op de W123. Maar ook als deze goed werken, is de remweg een stuk langer dan die van een moderne auto. Afstand houden dus!!! Ook hier maken de banden veel verschil, heb ik kunnen constateren. Ga dus altijd voor topbanden! Er zijn exemplaren die al ABS hadden. Dat systeem heeft een grote meerwaarde, maar is zeldzaam.
Daarnaast willen de remmen van de W123 ook nog wel eens te lijden hebben van ouderdomskwalen. Logisch, maar het kan wel betekenen dat ze het plotseling volkomen laten afweten. En dat is eng, kan ik u uit eigen ervaring melden.
HET COMFORT
Liefhebbers van een beetje zompig comfort komen goed aan hun trekken. De veren in de zetels hebben na 25 jaar hun hardheid verloren, maar zijn bij mijn exemplaar niet doorgezakt. Je zit vooral op de stoel te wiebelen, niet er in. Comfortabel is het wel. De vering is erg prettig en vangt de ergste schokken zeer soepeltjes en onhoorbaar op. Ook van een bospad schrikt de W123 niet. Het absorptievermogen is geweldig.
Het geluidsniveau in deze 200D is niet meer van deze tijd. Maar dankzij de vijfbak is het goed uit te houden. Zeker als je niet te hard rijdt, zeg 110 op de teller. Dan zijn wind-,banden- en motorlawaai netjes in evenwicht.
Bij de 240D met vierbak domineerde het motorgeronk behoorlijk.
EN VERDER:
Gedwongen onthaasten in deze nostalgische 200D, dat zal niet iedereen zijn gegeven. Maar ik geniet ervan. Ook voor 120 euro aan MRB per maand. Daar staat dan weer tegenover dat ik 1 op 14,5 rijd (Tegen 1 op 13,5 voor de 240D)en geen afschrijving heb.
Dit exemplaar is de afgelopen jaren intensief gebruikt EN onderhouden. Dat maakt dat de onderhoudskosten te overzien zijn en bovendien is de wagen daardoor betrouwbaar. Dat is een groot voordeel van deze diesels. Ook na 31 jaar profiteer je zo nog van de ouderwetse Mercedeskwaliteit.
Onderdelen zijn niet duur en reparaties niet ingewikkeld. Maar op 1000 tot 1500 euro per jaar moet je toch wel rekenen, is de ervaring.
O ja. De roest. Dat is het grootste probleem van de W123 en z'n tijdgenoten. Deze is behoorlijk gaaf. En dat wil ik zo houden. Daarom gaat ie 's winters in de stalling.
Met 60 pk de Spaanse bergen in.
- 295.000 km
Met de 200D naar Spanje geweest. !350 kg plus belading. Hoe zou dat zijn met slechts 60 pk aan boord?
Wel....de 31 jaar oude 200D bleek een verrassend prettige reiswagen. Snel gaat het niet, maar we reden ook niet vooraan in de file.
De diesel komt traag op gang, maar eenmaal op stoom trekt ie beter door dan verwacht. Op lange hellingen wist de 200D het vrachtverkeer in ieder geval ruim voor te blijven. Gek genoeg zijn parkeergarages met korte steile bochten veel lastiger. De motor komt dan onvoldoende op toeren.
Bleef alles heel? Mwah. Halverwege de heenreis verloren we de helft van de uitlaat, waardoor we plots in een oude Engelse sportwagen reden, met boeiende echo's in tunneltjes en smalle straatjes. Hinderlijk? Ach, dat viel wel mee.
Verder nog iets met een raam dat plots niet meer dicht wilde, maar dat viel zelf goed te repareren. Alleen jammer dat het net tijdens een onweersbui gebeurde.
Verder geen problemen. De oude diesel startte steeds onmiddellijk en sloeg geen slag verkeerd. Dat geeft vertrouwen. Ik zou met deze bejaarde Benz zo weer op reis durven. Met complete uitlaat, dat wel.
Verkocht!
- 296.500 km
Die prehistorische Mercedesdiesels, ik vind het geweldige karakterbakken. Maar elke maand €125 MRB aftikken is dan weer minder. Daarom een MRB-vrije W115 220D uit 1972 aangeschaft en de W123 200D verkocht aan een Belgische liefhebber.
Via het forum van de Mercedes-Benzvrienden ontvang ik tot mijn genoegen nog regelmatig updates van deze heerlijke groene 200D.
Hij blijft het prima doen en zal binnenkort de 3 ton passeren!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.