Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xedos 9 2.3i V6 Miller |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
KM-stand laatst | 193.000 km |
Misschien
- 107.000 km
Allereerst wilde ik vertellen dat ik altijd dure auto's kocht om naar mijn werk te gaan. Na een jaar of drie sturen bleken die auto's bijna niets meer waard te zijn. Dus ik ging de rollen omdraaien en kocht een dure grote auto voor mijn vrouw en de vakanties en voor mezelf de "aftrap" hokjes voor een paar honderd euro.
Via internet kwam ik bij een Mazda dealer terecht die een schitterende Xedos 9 had staan met een beresterke motor. De vraagprijs was behoorlijk gedaald. De eigenaar van dat bedrijf heeft zelf in de auto gereden en op moment van aankoop stonden er nog een paar van hetzelfde model, waardoor de auto ineens niet zo uniek was en dus de prijs omlaag ging. Ik reed al heel lang in Mazda mobielen, maar dit is zo'n buitenkansje wat je niet vaak ziet. De auto bevalt me prima en is voorzien van een (weer) soepele automaat. De instap is erg laag, maar als je eenmaal zit is het goed te doen. Ik mis overigens wel de hoogteverstelling van het stuur. Verder alles aanwezig en alles werkt naar behoren. Veel vermogen (214PK) en heel veel koppel wat ik prettig vind met de caravan. Menig moderne diesel wordt nog steeds te kijk gezet in de bergen met de sleurhut erachter. Kwestie van diep trappen en de cruise-control het werk verder laten doen. Verbruik met caravan ligt rond de 1 op 6,5 en zonder caravan lange ritten ruim 1 op 12. Heb i.v.m. te dure kosten bij de dealers gekozen om hem zoveel mogelijk zelf te onderhouden. Dan nu. Zoals elke auto heeft ook deze zijn nukken en problemen.
Bij kilometerstand 130000 was de versnellingsbak niet helemaal fris meer. Schakelt moeizaam, traag en schokkend. Schijnt meer voor te komen bij Mazda. Hoor het in ieder geval heel vaak. Nieuw oliefilter erin gedaan en hielp wel. Maar door een verkeerde keus van afdichtmiddel alle olie eruit gelopen tijdens een rit door Duitsland met caravan. Dus bergje op geen beweging meer in te krijgen. Olie op parkeerplaats bijgevuld en toen ging het tweespan weer vooruit. Toch maar besloten om bij thuiskomst de bak te gaan vervangen. Tweedehands wel te verstaan. Dat is allemaal goed gelukt en gaat weer als vanouds. De andere bak wil ik aanbieden voor revisie, want deze auto gaat als het aan mij ligt nooit meer weg. Er staan er nog ongeveer 48 van deze versie op Nederlands kenteken wat hem redelijk uniek maakt.
Verder normaal onderhoud gepleegd door de jaren heen. Remmerij is nieuw, voor en achter. Olie op tijd verversen en de andere beurtjes ook allemaal op tijd gedaan. De accu is 1 keer leeg geweest. Opgestart en bijgevuld met demi-water. Lijkt het overleefd te hebben.
Problemen:
-Waterlekkage via deur. Moet nog uitzoeken waar vandaan. Zal wel door de raamrubbers komen bij een bepaalde wind. Is ook een kwaaltje van de MX6 heb ik gehoord.
-motor stoelhoogteverstelling vastgelopen. Vervangen of misschien nog gangbaar maken.
-Verder heb ik een probleem met wassen. Ik doe hem absoluut niet door de wasstraat, waardoor de onderkant dus eigenlijk nooit gedaan wordt. Tegen de tijd dat dit probleem opgelost is horen jullie het.
Verder nog geen noemenswaardige problemen gehad. Wel wilde ik vermeleden dat mijn auto in de autoweek heeft gestaan in de occassion test. Heel toevallig. Ik had toen dat blad gekocht vanwege de reportage erin over de C-kadettjes. Ik reed in mijn auto en dacht bij mezelf dat het kenteken me zo bekend voorkwam. Bleek dat hij in die uitgave als testauto heeft gestaan. Wel lachen. Staat er trouwens nog bij op internet.
Nou, ik hoop nog lang plezier aan deze auto te kunnen beleven, maar ben wel van plan het onderhoud uit handen te gaan geven. Helaas niet bij mijn vrienden van de lokale dealer (grote beurt rond 800 euro schat ik) maar bij een bovag onderhoudsbedrijf. Dan weet ik zeker dat hij nog heel lang meegaat.
Plus:
*Roest kent hij niet of nauwelijks
*Heerlijke reisgenoot
*Verbruik positief voor V6 met turbo
*Sterke motor
Min:
*automaat
*afdichting "liggende" raamrubbers
Snap het
- 161.260 km
Ik heb denk ik door hoe je het beste met deze automaat een caravan kan trekken. Ik heb deze vakantie wat meer met het HOLD knopje gespeeld, waardoor de auto meer toeren ging draaien bergop. Normaal deed ik dat met de voet. Door het inschakelen van HOLD schakelde hij een tandje terug en ik liet hem ook staan totdat de temperatuur weer richting normaal ging. Positief ervaren dus. Wel nog even het filter vernieuwen en volgend jaar weer omhoog. Joepie.
Remmen piepen. Weer even kijken. Vermoed een trilplaatje van de Brezan. Anders toch maar origineel spul erop.
Verandering
- 183.000 km
Wordt het na bijna 8 jaar tijd voor wat anders?? 1 op 12 is nog steeds haalbaar.
Autoweek heeft mij benaderd voor een verslag van mij en mijn bijzondere auto.
Dit heeft mij ook weer laten beseffen dat het echt iets speciaals is wat hier voor de deur staat. Als het dagelijkse kost is, neig je dat toch gauw te vergeten. De verslaggever die toch een aantal jaren werkt voor het blad had nog nooit xedos 9 gereden. Ik heb hem de eerste gelegenheid gegeven. Misschien schrok hij een beetje van mijn rijgedrag? We zijn zuinig op haar, maar af en toe moet ze los zullen we maar zeggen. En ook ik zal er weer vaker mee gaan rijden.
Wel besefte ik door al het poetsen hoe mooi en bijzonder ze eigenlijk is. En is me eens temeer duidelijk geworden dat je er zuinig mee moet zijn. Ze zijn echt aan het uitsterven met bosjes tegelijk.
Ze blijft nog een tijdje. Jammer voor de portemonnee, maar mooi voor René
Ik ga binnenkort weer bijwerken wat er zoal gebeurt is in de afgelopen 3 jaar. Wil eerst Henrie Hemmink bedanken voor de getoonde interesse en het wakker maken van mijn onbewuste.
Is een auto een vervoersmiddel? Vaak niet, tenzij er wat wat mis is. Dan wordt de auto als zodanig bestempeld. Zolang de auto het goed blijft doen is het geen vervoersmiddel maar een geluk. Als mensen zoals ik er minder aandacht aan gaan schenken, wordt het een vervoersmiddel helaas.
Henrie, bedankt. Ik ben wakker en heb genoten vandaag.
Nog steeds
- 184.000 km
Hoi,
Zij is er nog steeds. De automaat gaat alweer kuren krijgen. Potverdorie de derde al. Door domme pech (Een afgebroken bougie) hebben we besloten er een ruilmotor in te doen die net 100.000 kilometer achter de rug heeft.
Weet je. Auto's hebben gevoel.
We waren op weg naar een camping in België. De caravan hing vrolijk achter ons aan en ik was weer trots op de auto en haar kracht. Hoe meer ik begon te zeuren over het verbruik hoe slechter het ging allemaal. Ze begon te horten en stoten en ik dacht echt einde verhaal.
Eerst de camping halen. Voor mijn gevoel liep ze nog op 4 poten van de 6 en dat bleek achteraf wel te kloppen.
Met een dikke Vrrrrrrvrrrr wist ze ons nog de hoogte in te sleuren. En dat wel kilometers lang. Als ik eerder gestopt was, had het misschien anders gelopen. Maar daar had ik niet voor gekozen op dat moment. ANWB erbij en ik moest lijdzaam toezien dat ze op een belachelijk slechte lader weggehaald werd. Het duurde 3 dagen voordat ik wist waar ze was!!!!
Enfin: 6 weken na de noodlottige vakantie met de schitterende hulp van de ANWB. Toyota auris als vervangend vervoer zonder trekhaak en ik kon hem zelf ophalen in Luxemburg. Nota bene 120 kilometer ver van mijn vakantie bestemming. Prima, maar hoe kom ik daar zonder auto dan?
OKÉ genoeg gezeurd. De ruzie met de ANWB blijft! Mijn xedosje had het heel slecht.
1 bobine bleek niet te werken. Kosten 685 euro. Deze is in België vervangen. Resultaat: Hmmm Bla en bla.
Maar ik moest wel betalen. We hebben haar terug laten halen naar Nederland. Bij het bevriende adres laten afleveren. Ook dat duurde 2 weken. (Bedankt ANWB)
Eindelijk had ik mijn liefje weer in het vizier. Starten maar even. Potver. Valt wel mee. Ze wil naar huis op 5 pootjes. Geweldige machine dus. Thuis gekomen ben ik aan het sleutelen gegaan en ontdekte uiteindelijk met een camera dat de bougie was afgebroken en er behoorlijke schade was aan een cilinderwand.
Oh oh. Dat was teveel en ik heb hem ingeleverd bij een bevriend garage bedrijf. Ik dacht dit kan niet het einde zijn!! Ik dus speuren naar een ander blok.Yes. Gevonden en ingebouwd. Ze rijdt weer als de spreekwoordelijke brandweer en om met Tim eens te zijn. Er zijn er nog steeds maar een paar van, waarvan de onze er nog steeds 1 is.
Ze ziet er nog puik uit en onderhoud is bijna 0. Je moet er alleen niets mee hebben want dat kost nogal wat. Daarom kijk je gewoon door dat roze glaasje en geniet je van de auto.
Ik weet niet hoe lang ze nog blijft helaas. Voor mezelf heb ik inmiddels een diesel aangeschaft en gezien de rooftarieven van de regering weet ik niet hoe lang ik dit volhoud zonder dat ik in een RTL programma terecht kom.
Ach. WE ZIEN WEL WEER.
OOOk
- 193.000 km
Ze heeft weer een APK glansrijk doorstaan. Ook het rijden is nog steeds geweldig. Wel zag ik dat de automaat lekt en de remmen achter aan vervanging toe zijn. Dat zijn dingen die ik wel doe vanwege milieu en veiligheid. Ook merk ik dat de schokdempers achter slecht worden. Hmmmm, zal ik die ook doen. Ze is inmiddels al aardig op leeftijd en kost me een aardig bedrag aan belasting en benzine. MAAR er zijn er nog maar zo weinig van. Het is zo zonde om hem weg te doen zodat deze ook verdwijnt. Naar mijn weten zijn er nu nog 4 of 5 geregistreerde Millers in Nederland. Ach het is zoals het is en ik wil geen modderfiguur slaan als ik in klokje rond kom. Kortom ze blijft nog steeds!!!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.