Mazda RX-8 Renesis Upgrade (2006) #3

autoreview

Mazda RX-8
Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8Mazda RX-8 - interieurMazda RX-8 - interieur

Signalement

UitvoeringRX-8 Renesis Upgrade
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst87.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vervolg

  • 87.500 km

Om een of andere duistere reden is mijn account gesloten, ga nu maar hier weer verder.

Eerste verslag (81.462 km)
Na iets meer dan een jaar in de 323 gereden te hebben was het tijd voor wat anders, na lang sparen een leuk budget bij elkaar gespaard, heb lang zitten te twijfelen tussen of praktisch of leuk en het is uiteindelijk toch leuk geworden.

Na binnen 2 weken de 323 verkocht te hebben op marktplaats ed sites op zoek gegaan naar een RX8, waarom een RX8 het is een leuke auto ik vind hem erg mooi vooral de neus en je komt overal het wankelmotor logo tegen.
Er staan er een aantal te koop en de eisen die ik had, was er moest leder inzitten er waren er enkele zonder en dat zag er in mijn ogen minder mooi uit, na een aantal bekeken te hebben op de sites kwam ik mijn huidige tegen in Amsterdam-Noord lekker in de buurt en had alles wat ik wou er op zitten.
Na een bod uitgebracht te hebben een afspraak gemaakt en gaan kijken, de auto zag er nog uit als nieuw en heb toen een proefrit gemaakt, wist nog niet hoe ze reden maar het beviel meteen goed, terug gereden, wat onderhandeld en toen een prijs afgesproken, 's avonds het geld overgemaakt en de volgende dag al op kunnen halen.

Uiterlijk:
De auto ziet er sportief uit, maar is redelijk praktisch je kan er door de suicide doors toch met z'n 4en in zitten, niet voor naar Zuid-Frankrijk maar in Nederlands is het goed te doen. Je komt het wankelmotor tegen in de vorm van een mistachterlicht, ook vind ik de voor schermen die hoger staan dan de motor kap erg mooi het maakt de auto wat dikker.
Onder de buiten spiegels zit en lampje wat meer voor de sier is, het grootste nadeel is de kofferbak, het deksel met spoiler is met de ab te openen, maar dan de binnen kant er zit geen reservewiel bij maar een kit met schuim en compressor, de bak zelf is ook onhandig er zit in een midden een groot gat wat wel afgewerkt is maar het maakt de kofferbak niet bruikbaarder maar het grootste minpunt is toch echt wel de toegang het gat is veel te klein een boodschappen krat met een frisdrank fles past er niet door heen, nu weet ik ook wel dat het geen boodschappen auto is maar dit had beter gekund/gemoeten.

Interieur:
Ook in de stoelen kom je het wankelmotor logo tegen, de stoelen met zwart leer bekleed zitten goed en zijn goed in te stellen, ik zit er prima in, ook het stuur is met leer bekleed en houd lekker vast en je kan er de radio vanaf bedienen, jammer genoeg is er in Europa geen Cruise Control beschikbaar wat erg prettig zou zijn.
De navigatie zit mooi weggewerkt en is met een knopje te voorschijn te halen en is te bedienen met een soort van i-drive/mmi achtige constructie, het navigatiesysteem is alleen verouderd er zijn helaas geen updates meer te verkrijgen, Mazda is later overgegaan op een ander systeem en dat word nog wel ondersteunt. De radio van Bose klinkt erg goed, alleen bij de cd's moet je het geluid altijd iets harder zetten dan bij de radio maar ook bij een hoge volume blijft het geluid erg goed.
Door de hele auto loopt de middentunnel met de cardanas voor de achterwiel aandrijving hier zitten 2 opbergvakken in voor met bekerhouders achter met de dvdspeler voor het navigatiesysteem, en tussen de achterstoelen zit nog een opberg bak.
Het rijden:
De auto ligt strak op de weg en rijd prima mede door de achterwielaandrijving sturen gaat daardoor ook erg licht maar wel precies, het comfort is voor mij goed niet te week maar lekker strak, een klein nadeeltje is wel de 18inch wielen waardoor je richels in de weg wat beter voelt maar dat is niet iets waar ik veel last van heb.
De remmen werken prima en aangezien ik er toch niet bij het circuit op ga voldoen ze voor mij prima.

Kosten:
Heb ik nog niet gehad maar heb er ook nog maar 2000 kilometer mee gereden, het benzine verbruik is redelijk hoog maar dat wist ik van te voren als je een auto koopt met wankelmotor.

Een dezer dagen de winterbanden er onder leggen, zaten er bij dat ik hem kocht.

Als ik weer wat meer kilometers gemaakt heb zal ik weer een update plaatsen.
Accu (82.350 km)
Vandaag de accu vervangen, de originele af fabriek zat er nog in en 2 dagen geleden starten de auto niet meer, met startkabels toch gestart en nieuwe accu gekocht, oude er uit nieuwe er in maar helaas deze paste niet.
Terug naar de automaterialenzaak en nieuwe besteld deze was vandaag binnen en vanmorgen opgehaald en verwisseld deze accu paste met moeite wel.
Verder lampje links verwisseld maar dat valt niet meer, auto moet op de brug om de wielkuip er uit te halen om dan bij de verlichting te kunnen.
Voor de rest rijd de auto nog prima en erg lekker.
Banden wissel (83.712 km)
Nu de winter eindelijk vertrokken is, is het weer tijd om de banden te wisselen, de zomerbanden er onder de winterbanden weer de schuur in. Voor het wisselen de zomer velgen even schoongemaakt, de velgen van de winterbanden waren nog schoon dus daar niks aan gedaan. Ben wel blij dat de zomerbanden er onder gaan rijden toch een stuk beter en zijn stiller.
Voor de rest na 3900km wat olie moeten bijvullen, voor de rest weinig bijzonderheden, volgende maand voor de apk-keuring en daar verwacht ik geen problemen.
APK (84.355 km)
Gister is de auto gekeurd en zoals verwacht geen problemen en geen extra kosten.
Auto rijd nog steeds heerlijk, rij alleen erg weinig kilometers dus zal niet vaak updaten.
Banden wissel (86.500 km)
Ik rij erg weinig kilometers dus veel ervaring toevoegen is dan ook lastig, vandaag zijn de winterbanden weer onder de auto gehangen heb ze vorig jaar er ook onder gehad maar het maakte totaal geen verschil, ik zou ze niet kopen maar ze zitten er toch bij dus dan er maar onder.
Voor de rest bevalt de auto prima hij rijd heerlijk, de stoelen zitten prima en voor de rest geen problemen, het enige nadeel is de kofferbak toegang, dit gat is te klein en daar door is de kofferbak slecht toegankelijk en haast niet bruikbaar.
[03-05-2014]
De zomerbanden zijn er van de week weer onder gegaan, moet binnen kort wel 2 banden vervangen ze zijn al aardig versleten de bruggetjes zijn al te zien.
Voor de rest af en toe een litertje olie bijvullen en voor de rest niks aan de hand.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.