Mazda Premacy 2.0 TiTD Exclusive (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Premacy 2.0 TiTD Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 156.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In augustus 2004 deze Premacy 2.0 DiTD gekocht, omdat mijn vorige auto te klein werd met 3 opgroeiende kinderen. De auto komt uit de lease en heeft in 4 jaar ruim 156.000 km gereden. De wagen is dealer onderhouden en hij rijdt als nieuw. De Premacy is bijzonder ruim en comfortabel. Krachtige diesel turbo motor die echt goede trekkracht heeft. Ik bezit een caravan van >1200 kg. Rijden met de caravan gaat probleemloos. Het verbruik is zeer redelijk. Op de snelweg heb ik een verbruik geregistreerd van 1:18. Gemiddeld verbruik is ca. 1:16. Het stuurgedrag was wel even wennen door de goede bekrachtiging. Verder een geweldige gezinsauto, met hopelijk voor de toekomst weinig mankementen.
Er wordt veel gesproken over de rumoerige motor. Ik moet zeggen dat het bij deze Turbo diesel heel acceptabel is. Natuurlijk hoor je dat het een diesel is, maar de auto is absoluut niet (te) rumoerig. Inmiddels al weer zo’n 16000 km ermee gereden en de wagen bevalt uitstekend. Het verbruik ligt gem op 1:15, maar 1:19 is ook al eens gehaald.
Juli 2007; zojuist terug van een rondreis Noorwegen met deze Mazda. Ruim 3000 probleemloze kilometers achter de rug. Het is een heerlijke (zuinige) reisauto. Van Frederikshaven (Noord Denemarken) naar Zaanstad met een gemiddeld verbruik van 1:14 en constant 140/150 km/u op de teller.
Tot op de dag van vandaag nog steeds heel tevreden over deze super betrouwbare auto met inmiddels 235.000 km op de klok...
Oktober 2007; de kogel is door de kerk en we hebben de Mazda verkocht.
Niet omdat hij slechts was of werd, integendeel, maar omdat de kostprijs p/km ons te gortig werd. Wegenbelasting € 87,- p/mnd versus ca. € 1,09 aan diesel p/ltr.
Als de auto dan ook nog 3 van de 7 dagen per week stil staat, dan moet er gewoon teveel geld bij.
Concluderend moet ik stellen dat de Premacy een zeer fijne en betrouwbare reiswagen is geweest en kan ik deze auto van harte aanbevelen.
PROBLEMEN
Stuurgedrag is niet echt strak en de wagen lijkt wel eens opzij te willen trekken als gevolg van hellend wegdek. (bleek een kwestie van goed uitlijnen te zijn; euvel was daarna verholpen) Dashboard is een groot kunststof geheel, waarin op een slecht klinkerwegdek wel een kraak en rammeltje te horen is. (vooral in de winter; zomers rammelt en kraakt er niets) Ook bij mij trilt het stuur iets bij krachtig remmen, wat lijkt op het eerder gemelde probleem(pje) met de remschijven. Remschijven vervangen, maar trilling kwam snel weer terug. Verder gewoon een probleemloze auto.
We schrijven nu begin november 2005 en de 200.000 km komt in zicht. Buiten het reguliere onderhoud kwam een klein rammeltje achterin de kop opsteken. Dat was de stabilisatorstand. Voor een paar tientje is de stang vervangen en de rammel verdwenen. Begin 2006 maar weer eens verder kijken dan.
Koppelingsplaten bij 200.000 km vervangen en de Airco gerepareerd bij 210.000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren