Mazda Premacy 1.8 Active (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Premacy 1.8 Active |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 238.000 km |
Eerste indruk
- 185.000 km
Vervanging Subaru
Deze Mazda is de opvolger van de Subaru Impreza uit 2002.
2 jaar minder oud dus. Bij de Impreza zaten er een boel kosten aan te komen en de garage waar de Impreza in onderhoud was, raadde dit onderhoud af. Hij had nog wel een Mazda staan........
Ter vergelijk. Het onderhoud aan de suub zou tussen de 12- en 1500 euro gaan kosten. En er zat daarna nog meer aan te komen.
De Mazda heeft ons 2000 euro gekost. En is voor dat geld ook technisch in orde gemaakt. (nieuwe remblokken, distributieriem, etc)
Het idee is om deze auto 3 tot 5 jaar te rijden. Zonder al te veel ongemak of onderhoud.
Als dat lukt dan zijn wij spekkoper.
13 jaar oud. Wat is er niet goed.
De auto is nu 13 jaar oud. Waar merk ik dat aan? Om te beginnen zijn we van een impreza naar een Primacy gegaan. De Primacy (de voorganger van de Mazda 5) is een compleet andere auto.
De Impreza had een geweldige weglegging, goed comfort, prima stoelen en een beetje power.
De Primacy heeft dat allemaal niet. De 1.8 motor trekt de wagen vooruit maar dat is het dan wel.
De stoelen ontberen zijdelingse steun (maar dan ook echt compleet) en ik weet niet hoe ze zich houden op een lange rit. Je zit behoorlijk rechtop. Ik heb ooit een Mazda 2 gereden en die stoelen waren vergelijkbaar.
Wegligging is neutraal en nodigt niet uit tot stevig bochten werk.
Het comfort is redelijk. Je voelt de weg wel maar niet hinderlijk. Drempels worden met relatief gemak genomen. Zonder bijgeluiden van de wielophanging (en dat is niet vanzelfsprekend voor een 13 jaar oude auto).
Het sturen is bekrachtigd maar heel licht gaat het niet. Ook mis ik de variabele stuurbekrachtiging.
Schakelen gaat niet heel erg soepel. Mogelijk wordt dit beter met een oliewissel. Ik weet nog niet of ik dat ga doen.
Het schakelen gaat wel beter dan met de Impreza.
Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar. Altijd een minpuntje.
Boven de 110 km/h vind ik de motor veel herrie maken. Zoveel herrie dat je eigenlijk niet harder dan deze snelheid moet rijden.
Deze auto scoort op deze punten minder dan de Impreza.
13 jaar oud wat is er wel goed
Dit is een hoge(re) auto en dat is natuurlijk altijd prettig instappen. Het (over)zicht naar buiten is geweldig. Veel ramen, veel licht.
De auto is hoog maar niet heel lang of breed. Dit maakt het een praktische auto voor in de stad (of het dorp in mijn geval). De achterkant is heel kort. Zeer makkelijk inparkeren.
Hoewel de auto kort is, is het veercomfort verbazingwekkend goed. Met name drempels neemt de auto met groot gemak.
Er zit een climate control in. Een echte. Met het warme weer in juni 2017 (en de enorme hoeveelheid glas rondom) was de auto in twee minuten boem koud.
Sturen, schakelen, zitten. Het is niet super goed. Maar overal is het wel heel goed. De auto gedraagt zich dermate neutraal dat het een heel fijn zittende en sturende machine wordt.
Daarbij is de herrie op hoge snelheden voor ons volstrekt onbelangrijk want deze auto rijdt voornamelijk provinciale op wegen.
Omdat de auto zo hoog is, is het ook een praktische lader. Trekken mag de auto niet veel maar er zit wel een (van fabriek af) Mazda trekhaak op. Super praktisch allemaal.
En dat is waar we de auto voor hebben gekocht. Een praktische makkelijk rijdende auto.
Die als het goed is voor nog jarenlang rijplezier gaat zorgen (voor weinig geld)
Die ook niet al te veel benzine zuipt. Nu is dat vergeleken met de Impreza nog al snel maar ik hoop wel boven de 1 op 10 uit te komen met al die korte stukken.
Voor de lange afstanden hebben we de Lexus, tenzij we een tweedehands wasmachine moeten ophalen.
We gaan het zien.
nieuwe banden
- 191.000 km
onlangs de voorbanden vervangen vanwege een lekke band. We waren niet tevreden over de tractie en weglegging. Nu zitten er goede (100 euro per stuk) banden onder. Vredestein. Ik had liever Michelin gehad maar we hadden een beetje haast.
Wat blijkt: de auto rijdt een stuk beter. Beter in de bochten, een pak stiller en geeft de aandrijving beter door aan de wielen.
Het is nu een leuk scheurijzertje geworden.
Achter liggen nog de oude -merk kruik- banden onder.
Het kan waarschijnlijk dus nog beter.
Maar wat een verschil zeg. Een paar banden.
wat een prima auto
- 215.000 km
Vier en een half jaar hebben we de auto nu.
En het gaat allemaal prima.
Vorig jaar is de startmotor gereviseerd en begin dit jaar voor 900 euro aan onderhoud, waaronder twee draagarmen voor.
Roest is een dingetje maar volgens onze garage nog steeds te lassen.
Concluderend tot nu toe is dit een uitstekende aankoop geweest.
Hier en daar lees ik en krijg ik te horen dat dit model zeer robuust is.
En dat lijkt het inderdaad te zijn. Het is een basic karretje, maar wat is die goed in elkaar gezet. Wat een groot verschil met de franse auto's die ik hiervoor reed.
De hierboven beschreven herrie bij hogere snelheden valt eigenlijk wel mee. Het is een beetje wennen en de lat niet al te hoog leggen.
120 - 130 op de snelweg gaat prima met het verkeer mee rijdend.
Verbruik met de vele korte stukjes is 1 op 12 en dat is eigenlijk ook prima.
We merken wel dat de auto verder aan het slijten is. Met name de koppeling voelt zwaar en grijpt niet fijn aan. Er is wel om heen te werken.
Mogelijk laten we die nog vervangen als de garage ook vindt dat dat moet.
Ook vind ik de motor meer herrie maken dan eerder. Maar dat kan tussen mijn oren zitten.
Voorlopig gaat deze oerdegelijke auto nog niet weg.
roest roest roest
- 238.000 km
Over -op het moment dat ik dit stukje schrijf- precies zeven weken moet de mazda een nieuwe APK.
Precies en vooruitdenkend als ik ben, had ik twee maanden voor het verlopen van de APK een afspraak bij mijn vaste garage gemaakt.
Helaas, de auto komt niet meer door de APK. Of met heel veel kosten en daar is de Mazda niet bijzonder genoeg voor (sorry Mazda).
Beide dorpels zijn verroest en nog meer. Ook de uitlaat komt er aan en heeft de auto eigenlijk een grote beurt nodig.
Deze auto heeft het altijd gedaan in de zes jaar dat we deze auto hebben.
Wat heel veel uitmaakte waren:
- goede banden
- startmotor revisie
Want als de motor na 1 keer draaien aanslaat, geeft dat een heel betrouwbaar gevoel.
Vorig jaar wel veel kosten gehad aan de remmerij maar verder heel overzichtelijk allemaal.
Ik ben zeer onder de indruk van de bouwkwaliteit, betrouwbaarheid en de rij-eigenschappen van deze auto. Wat dat betreft is dit de beste auto die ik ooit gehad heb.
Eigenlijk wil ik deze auto weer hebben. Maar dan zonder de roest en liefst met een automaat --> een oude lullen wagen.
Ik heb er 1 gevonden waarvan ik denk dat ik die ga aanschaffen. Omdat deze auto's zo oud zijn, zijn ze ook niet meer zo duur.
Echter, de aanschaf van dit model kost me nu twee keer zo veel als 6 jaar geleden. Bizar.
Bye bye mijn oerbetrouwbare kameraad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren