Mazda Premacy 1.8 Active (2005)
autoreview








Signalement
Uitvoering | Premacy 1.8 Active |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 97.500 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
2de Mazda Premacy!
- 97.500 km
Deze review schrijf ik over de auto van mijn vader: een Mazda Premacy uit 2005.
Nadat mijn vader 10 jaar een Mazda Premacy uit 2001 heeft gereden, heeft hij nu een Mazda Premacy uit 2005 gekocht. Dat is er eentje van na de face-lift. Dat is te zien aan de andere achterlichten en een nieuwe bumperpartij aan de voorkant. Er zijn een aantal verbeteringen tijdens de facelift doorgevoerd. Zo zijn de vakjes in de deur groter, zijn de voorstoelen dikker en breder en is het motorgeluid veel minder door meer gebruik van isolatie. Het dashboard is meer zwart en dat geeft een moderne uitstraling. Sowieso vinden wij de voorkant van de auto best nog mee gaan met wat er tegenwoordig op de weg rijdt, anno 2019. (anno 2022 niet meer)
De vorige Premacy (zie foto, goud kleurig) had al 220000 gedraaid maar was aan vervanging toe. Deze Premacy heeft bij aanschaf 97000 km gereden en dat verschil is goed te merken.
Kies dus vooral voor de Mazda Premacy van na de Facelift (dus na 2001).
Ohja, voor recente UPDATES :
https://www.instagram.com/premacy_prins/
ROEST??
- 105.000 km
Helaas! Ook deze Mazda Premacy heeft last van roest. Aangezien het niet mijn auto is, maar die van mijn vader, weet ik niet of er wat aan gedaan gaat worden. Ik ga mijn vader zeker inlichten over het probleem.
Verder rijdt de Mazda nog steeds perfect, schokbrekers nog lang niet slecht. We gaan op vakantie naar Polen, dus hij moet weer een beurtje krijgen. Hij bevalt nog steeds goed. Hopelijk mag dat zo blijven.
Polen
- 110.000 km
Zo! Weer terug van vakantie uit Polen. De reis verliep uitstekend op een lekke band na. Bij terugkomst 2 nieuwe (dure) achterbanden besteld. Mooie A-Merk Vredestein banden. Hopelijk kunnen we daar nog even mee vooruit.
Verder zijn er een aantal dingetjes die aan de auto nog mankeren:
- De handrem zit bij een kant vastgeroest(in de niet aangetrokken stand)
- Remblokjes moeten vervangen worden
- Roest
- Gonzend geluid bij rechter achterwiel
- De V-snaar piept weleens
Tijd voor een Update!
- 114.000 km
Zo, tijd voor een update. Mijn vader heeft een aantal weken terug de Mazda bij de garage gebracht om de V-Snaar te laten vervangen. Dat is gebeurd, maar daarna bleef hij toch nog steeds piepen. Dus een aantal weken daarna de auto weer terug gebracht. Service van de garage, de V- Snaar werd gratis opnieuw aangespannen. Mijn vader heeft gelijk een afspraak gemaakt om de verroeste handrem kabels te vervangen en de achter remschijven+ blokken. Dat is gebeurd, het gonzende geluid is nu ook niet meer te horen. Hopelijk we kunnen er weer even tegen aan. Helaas heb ik wel ontdekt dat de roest niet alleen bij de achter schermen zit maar ook op het verlengde in de dorpel, ga het toch maar eens zeggen!
Deukje
- 117.000 km
Van de week is iemand met zijn trekhaak tegen het kenteken aan de voorkant gereden. Meneer belde gelijk zijn garage en we mochten langs. De houder van het kenteken was alleen kapot. De kosten voor het vervangen van het houdertje wilde meneer betalen, prima! Op het kenteken is nauwelijks te zien dat hij ertegenaan is gereden. Meneer had hem gelijk uitgedeukt voor ons.
Een gratis kentekenhoudertje dus!!
Stabilstatorstangen vervangen
- 125.000 km
Afgelopen maandag hebben we de Mazda Premacy naar de garage gebracht vanwege een bonkgeluid achter. We hadden het vermoeden dat het de stabilisatorstangen moesten zijn. Dat vermoeden bleek juist te zijn. De garage had ze meteen besteld en de volgende dag zou de auto klaar zijn. Alleen helaas, het onderdeel kwam pas een dag later.
Gelukkig had ik (17 jaar) voor mijn verjaardag 3 dagen een Nissan leaf gehuurd. Dat kwam dus precies goed uit!
Overigens.... Wat een verschil! Een elektrische auto rijdt zoveel makkelijker en vloeiender. Ook de actieradius van 270 km van de Nissan valt goed mee te leven.
Maar voorlopig blijven we gewoon de Premacy rijden!
Update
- 144.000 km
Voor onze vakantie is de Premacy naar de garage geweest voor een grote beurt, dat was wel weer een keer nodig. Ook gelijk alle remblokken vervangen. Verder een rammeltje wel gehaald. In eerste instantie dus een goede zet... totdat vlak voor vertrek de remblokken achter begonnen te rammelen. Volgens de monteur zou dat vanzelf verdwijnen... niet dus. De hele vakantie naar Oost-Duitsland en terug hebben de beide achterremblokken gerammeld. Alsof er een krat bier achterin de auto stond, verschrikkelijk! De Premacy remde verder gewoon goed, dus we zijn er mee doorgereden.
Eenmaal thuis hebben we een afspraak gemaakt bij de garage. Daar bleek dat de veertjes die de remblokken op hun plek houden, niet gemonteerd waren. Een fout van de garage dus!
Hoe rijdt dat nou?
- 150.000 km
Hèhè, eindelijk mag ik nu zelf in de Premacy rijden! Mijn rijbewijs is binnen. Maar hou rijdt zo'n 16 jaar oude Mazda Premacy nu? Nouja, nog best prima vergeleken met de Nissan Qashqai waarin ik rijles had. In de Mazda voel je veel meer wat er onder de wielen gebeurt, bijvoorbeeld als je over een drempel rijdt. Dat vind ik persoonlijk fijn, maar dat betekent wel dat er veel meer vibraties in het stuur zitten t.o.v. een modernere auto.
De bak+koppeling zijn na 16 jaar ook de nieuwste niet meer, dus die vind ik moeilijk te beoordelen. De koppeling grijpt iets minder specifiek aan t.o.v. van de Diesel Qashqai. De bak is hakerig en daardoor is er echt spierkracht nodig om hem in de versnelling te 'zetten'.
Gas + Rem
Bij het gassen en het remmen moet je even door een millimeters dood punt heen voor dat de Premacy iets gaat doen. Ook dat wendt vanzelf, iedere auto is immers anders.
Pluspunt
Mijn grootste pluspunt van de Premacy t.o.v. de Qashqai is het ruitoppervlakte. Waar ik bij de Qashqai soms mijn nek uit de kom draaide om een glimp van buiten te kunnen op vangen, zie ik in de Mazda echt alles.
Verbruik
Nu we de auto bijna 50.000 km hebben, weten we het gemiddelde verbruik nu ongeveer. Volgens de boordcomputer gebruikt de Premacy 7,7L per 100 km (dus 1 op 13). Voor een MPV met een 1.8 turboloze motor, is dat echt niet zo heel slecht. De fabrieksopgave is 8,1L per 100 km, dus we doen het een stuk beter. Wij aardig gemixt met stads- en snelwegritten. Op de snelweg is met 95 km/h de 5 liter per 100 km haalbaar volgens de boordcomputer. Trap je door naar de 130 km/h dan wordt het verbruik rond de 8 liter per 100 km.
Over het algemeen voor een auto van 16 jaar oud en dit formaat, helemaal niet zo slecht.
Grote onderhoudsbeurt
- 158.000 km
Een aantal weken terug liep de Mazda niet meer zo goed. Het motorstoringslampje brandde en de auto schokte bij het optrekken. Mijn vader dacht dat hij op 3 cilinders liep, maar dat bleek later niet zo te zijn. Snel een afspraak gemaakt bij de plaatselijke garage. Er bleek 1 van de bobines stuk te zijn. De bobine is vervangen samen met alle 4 de bougies.
Afgelopen week is de Mazda dan voor de grote beurt geweest. Het normale is vervangen; olie verversen, remvloeistof, interieurfilters etc.
Voorlopig dus nog geen reden tot klagen bij deze Mazda, net zoals bij de vorige. Het enige is de roest bij de wielkasten, zie foto's. Het is de vraag of het aanpakken daarvan economisch verantwoord is.
Voorlopig snort hij dus nog even verder.
Veel onderhoud nodig
- 165.000 km
Zoals eerder verteld had de Premacy last van schokken bij het wegrijden. Dat was verholpen tot... vlak voor we op vakantie gingen naar Polen.
Dus toch nog even de garage gebeld en de garagist adviseerde er een anti-e10 goedje bij de benzine te gooien. Zo gezegd, zo gedaan. Heel even leek het erop dat het schokken weg was, maar dat bleek toch niet zo te zijn.
Eenmaal in Polen was het geen groot probleem omdat het alleen in de 1ste versnelling was en bij een koude motor. Wel viel ons op dat het vermogen echt niet overhield in de bergen in tegenstelling tot de andere vakanties die we al ruim 10 jaar met de Premacy maken. Er klopt iets dus niet...
Afgezien van dit probleem hadden we nog een lekke band en een lege accu in Polen. Kan gebeuren!
Op de terugreis begonnen de stabilisatorstangen opnieuw te rammelen, dus die zijn ook weer aan vervanging toe.
Tot nu toe moet er dus het volgende aan de Premacy gebeuren:
- Nieuwe accu
- Stabilisatorstangen vervangen
- Motor laten nakijken
- Roest aanpakken (prioriteit nummer 1)
Opnieuw gespoten
- 168.000 km
Er is inmiddels weer wat gebeurd met de Mazda dus weer tijd voor een update. Het stotterende gedrag van de Premacy werd steeds erger na de vakantietrip naar Polen, dus is hij langs de garage geweest. Het bleek valse lucht te zijn. Een nieuwe luchtinlaat heeft het probleem opgelost.
Het volle vermogen is nu ook weer terug, gelukkig!
Daarnaast is nu ook prioriteit nummer 1 aangepakt! De roestige achter schermen (+stukje van de dorpel) zijn eruit gesneden en er zijn 2 nieuwe voor in de plaats gekomen. Dit werk kon gelukkig door een familielid worden gedaan. Hij ontdekte nog wat meer roesplekken in de wielkast en heeft deze ook gelijk behandeld. Na het las- en plamuurwerk is de Premacy opnieuw gespoten. Dat is erg mooi gedaan! Foto's hiervan volgen nog. Ook zijn de doffe koplampen gepolijst. Dat is dus ook weer mooi meegenomen voor de APK.
Op de planning staat nu, de roestige delen van het onderstel nog te behandelen, om APK-afkeur in de toekomst te voorkomen.
Tijd voor een update!
- 176.000 km
We zijn weer 5 maanden verder, dus het is weer tijd voor een update over de stand van zaken.
Begin van de winter zijn de winterbanden eronder gegaan en daardoor is het verbruik gestegen naar 8 liter per 100 kilometer. Volgend jaar wordt het tijd voor een nieuwe set winterbanden, want deze zijn inmiddels al ouder dan 10 jaar.
Verder is de Premacy eind december met vlag en wimpel door de apk gegaan. Alleen moest één stadslicht worden vervangen maar verder niets bijzonders.
Afgelopen maand viel de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling kapot. Hierdoor moest de Premacy weer met de sleutel geopend worden. Dat zat mij dwars.
Ik heb dus met een sloopbedrijf, waar ze een oude Premacy hadden staan, contact opgenomen. Ze hadden nog een afstandsbediening liggen. Voor 3 tientjes mocht ik hem hebben.
Vervolgens heb ik de printplaat, die nog intact was, overgezet in de andere afstandsbediening en... hij doet het weer!
Olie lekkage en distributieriem
- 181.000 km
Er zijn de afgelopen maanden wat euro's aan de Premacy uitgegeven:
Tijdens het vervangen van het bolletje van de koplamp zagen we tot onze grote schrik dat de motor aardig onder de olie zat. We vreesden direct voor een lekke koppakking, wat een total loss voor de auto zou zijn. Gelukkig bleek het de kleppendekselpakking te zijn. Met 85 euro was de klus geklaard bij de garage!
Verder stond de distributieriem op de planning. We hebben nu bijna 100.000 KM gereden met de Premacy, dus werd het tijd voor vervanging. Zo gezegd, zo gedaan. Alle draaiende delen zijn ook gelijk meegenomen. Kost weer wat, maar zeker de moeite waard.
Nu staat een stel nieuwe achterbanden en de handrem op de planning voor over een paar weken. Deze zijn allebei niet echt goed meer! En daarna op vakantie!
Groot onderhoud
- 192.000 km
Voordat we op vakantie zijn gegaan, is er nog wat geld aan de Premacy besteedt. Het was tijd voor 4 nieuwe Vredestein banden, 4 nieuwe remblokken, het strak spannen van de handrem, kleine beurt en een nieuwe luchtinlaat.
Helaas begon de Premacy te stotteren na dit grote onderhoud. Dat was 2 weken voor de vakantie en kwam dus niet zo goed uit. We zijn dus terug gegaan naar de garage. Daar hebben ze de Premacy uitgelezen. Ze konden alleen niets vinden en daarop hebben ze de hele auto gereset. Daarna leek heet stotteren minder geworden te zijn maarr... het kwam terug 1 dag voor de vakantie! Tijdens de rit naar Polen ontdekte we dat de Premacy stotterde onder de 2500 toeren, dat scheelde iets! De reis dus op veel toeren gereden (wat toch al vaak moet met deze turboloze moter).
Nu moet de Premacy nog terug naar de garage vanwege het gestotter en piepende remblokken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.