Mazda MX-5 (2019)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
MX-5 RF voor dagelijks gebruik
- 18.000 km
In 1987 was mijn eerste auto een Mazda 929L. Vier jaar later werd dat een Mazda 323. Vanaf 1993 heb ik diverse merken gereden waaronder Renaults, Volkswagens, Nissans, Peugeots en Mercedessen om in 2018 weer in een Mazda 6 te belanden. Die Mazda 6 heeft mij eerlijk gezegd behoorlijk verbaasd. Wat een super fijne en overtuigende wagen was dat. Ruim, comfortabel, luxe en betrouwbaar. In één klap was ik weer helemaal terug bij dit merk. Ik had er nog jaren mee door kunnen rijden, waren het niet dat ik op een dag een scherp geprijsde MX-5 RF tegen het lijf liep. Na wat passen en meten om een goede zitpositie te krijgen (192 cm lang, 90kg zwaar) en een proefrit was ik overtuigd. Hoe leuk is het om hiermee iedere dag onderweg te mogen zijn.
Soms moet je de in leven dingen anders doen en je buiten begaande paden wagen. Je leeft toch maar eens en inruilen kan altijd toch nog. Kortom, genoeg redenen om de aanschaf te doen :-).
Dus sinds juni 2019 rij ik dagelijks in deze MX-5 RF. Na bijna 10 maanden en ruim 18.000 km verder leek mij het een goed moment voor een eerste review.
Het gaat hier om een Soul Red Mazda MX-5 RF GT-M 2.0 met AppleCarPlay, Recaro Pack, Bilstein dempers en de strutbar. Alles er op en er aan (alleen geen automaat).
Het is echt een fantastisch autootje om mee onder weg te zijn. Het gaat niet altijd heel hard maar de beleving is super. Als je autorijden en sturen leuk vindt, dan is dit een feest.
Op sommige momenten heb je natuurlijk best spijt van zo'n autootje en dan vooral wanneer je dagelijks moet aansluiten in de file of tijdens noodweer. Je zit laag en je ziet alleen maar blik om je heen. Als je lang niks zit te doen gaat de beperkte binnenruimte je ook tegenstaan.
Als bestuurder kan ik redelijk goed zitten. Ik ben 192 lang en het past net. Het zal heel persoonsafhankelijk zijn of je in dit autootje kan zitten of niet. Dat geldt ook voor de verstellingsmogelijkheden van het stuur.
De passagiersplek is veel minder. Er is daar minder ruimte voor je benen en er zit een rare bobbel in de vloer waardoor je in een rare hoek met je benen beland. Voor langere ritten onprettig.
Aflegplekken voor spullen zijn er nauwelijks. Ik heb een plekje voor mijn mobiel en flesje water gevonden en daar laat ik het bij. In de praktijk gebruik ik vaak de rechterstoel als opbergplek.
Ondanks de bilstein dempers is het comfort best goed. Op de snelweg dribbelt de auto wel wat heen, maar dat hoort er een beetje bij. Binnen de bebouwde kom gaat de auto soepel over verkeersdrempels en dat vind ik wel zo fijn. Verder zit er best wat beweging in de koets maar dat komt de rijbeleving weer ten goede.
Met gesloten kap is er op de snelweg redelijk wat herrie. De auto is zeker niet zo stil als een normale auto. Met een geopende kap neemt de herrie natuurlijk toe. Ik vind het brommen/klappen linksachter je hoofd soms best irritant. Snelheid minderen helpt.
Wat nog meer:
Tot op heden heb ik nog geen storingen gehad. Ik verwacht ze eigenlijk ook niet.
Van de zomer lag het gemiddeld verbruik op 6,9 l per 100km en dat is deze winter iets gestegen naar 7.0 l per 100km. Dit zijn dezelfde waardes als voor de Mazda 6 die ik eerst reed. Met dien verstande dat ik nu wel wat meer van het autootje verlang.
AppleCarPlay werkt goed, De navigatie van Mazda zelf vind ik niet fijn en klopt vaak niet, maar AppleCarPlay en GoogleMaps lossen dit op. Absoluut een aanrader. De bediening is ook makkelijk. Dat kan via knoppen op het stuur, via de centrale knop naast de handrem of via het scherm (touchscreen). Het is maar wat je zelf prettig vindt.
De bediening van de instrumenten zijn goed. Alleen het knopje voor het verstellen van de dashboard verlichting was even zoeken. Dat knopje zit op een vreemde plek vlak naast de toerenteller. Ik vond het bij toeval omdat ik dacht dat ik de dagteller ermee kon resetten. Het is zo'n ouderwetse knop. Het voldoet, maar ik begrijp de oplossing niet zo goed.
Verder is het autootje net als een relatie. Je partner heeft punten waardoor je enorm verliefd kan wezen, maar je partner heeft ook punten die je af en toe irriteren. Zolang de liefde de overhand heeft is de relatie een lang leven beschoren. :-)
Nieuw rubber en toen begonnen de problemen
- 40.000 km
Nu 2,5 jaar na de aanschaf is het weer eens tijd voor een update. Nog altijd is dit leuke autootje in mijn bezit en met veel plezier maak ik mijn kilometertjes. Door Corona zijn het er jammer genoeg minder dan ik had gehoopt, maar 40.000 is nog altijd een respectabel aantal voor een MX-5.
Tot nu toe nog geen storingen gehad. De auto volgt netjes het normale onderhoudsschema van de mazda dealer. Ondertussen wel de achterbanden deze zomer laten vervangen. Iets meer dan 30.000 kilometer mee gedaan wat best netjes is voor een achterwielaandrijver. Er zat nog wel iets profiel op maar met de natte herfst voor de deur leek wisselen me veiliger. Dus splinternieuwer Bridgestone Potenza's er onder. Dat kwam er ook af en ik wilde geen risico nemen.
En toen begonnen de problemen. De balans was uit de auto weg en het leek wel of ik met een lekke band onderweg was. Ik dacht eerst dat ik het me inbeeldde maar ook mijn zoon gaf aan dat de auto heel anders reed dan voorheen. De spanning rondom was prima in orde.
Na 4 weken toch maar eens terug gegaan naar de garage. Volgens de monteur was het euvel te wijten aan de bandenspanning i.c.m. met de Europese versie van de potenza banden op de achteras en de Japanse potenza banden op de vooras. De Europese band is van zachter rubber en dat gaf het andere weggedrag. 0,4 bar erbij en het probleem was weg. Raar maar waar. Kennelijk is de MX-5 uiterst gevoelig voor nieuw schoeisel.
Ik ben benieuwd of eigenaren ook zoiets hebben ervaren.
De MX-5 heeft helaas veel last van steenslag. Ik houd volgens mij redelijk voldoende afstand van mijn voorliggers, maar zoveel steenslag als ik met deze MX-5 op pik heb ik nog niet eerder gehad. Gelukkig is mijn ruit nog onbeschadigd en is het vooral de motorklep.
Verbruik is 7,1 L per 100 km over afgelopen 40.000 km.
Nu met de koude dagen van de afgelopen maand merk ik dat de auto van binnen erg vochtig begint te worden en snel beslaat. Niet tijdens het rijden maar wel 's ochtends en 's avonds bij het vertrek. Vorig jaar stond ik iedere dag lekker in een verwarmde garage en dat maakte denk ik het verschil.
Ik kijk uit naar de zomer zodat het dakje er weer af kan !
Afscheid moeten nemen
- 60.000 km
Het is iedere keer weer feest om met de MX-5 te mogen rijden. Ondanks alle plezier heb ik toch wat extra kosten door reparaties gehad. Het raammechanisme aan de linkerkant hield er het eerst mee op en een klein jaartje later gaf ook de rechterkant de geest. Het blijkt een bekend euvel van de MX-5 te zijn en ook de eerdere versies van de MX-5 hebben dit probleem, tenminste als ik de forums op internet lees en de filmpjes op Youtube zie. De mechaniek is door de jaren heen ook nauwelijks veranderd. Ik vind zo'n reparatie na 4 jaar toch wel onverwacht. Misschien dat te maken heeft het 1 cm zakken van de ramen zodra je de deur open doet. Ook staat de auto bij mij altijd buiten. Hoe dan ook, het is toch 2 keer een reparatie van 500 euro zonder coulance. Bij 50.000 km zijn de voorbanden vervangen. Wederom voor de Potenza's gekozen, die me prima bevielen. Verder zijn na ca 55.000 km de remblokken en schijven aan de voorkant vervangen.
Afgelopen zomer (te) weinig met de Mazda gereden. Ik werk dichterbij huis en zit vaker op de fiets. Steeds vaker pakte ik ook één van de andere auto's en daarom besloten de MX-5 dan maar weg te doen. Ik krijg daar spijt van, zeker weten, maar ik troost me de gedachte dat ik 5 mooie jaren heb gekend. Samengevat nog eens de positieve punten: Iedere keer een feest om mee te rijden, fijne handeling, lekker open zodra het kan, laag maandelijkse kosten en een laag verbruik (7L/100), positieve reacties mede weggebruikers. Negatieve punten zijn er ook: Enorm veel last van steenslag (echt zonde), zwakke lak, instapschade recaro stoelen. navigatie is prut (apple car play must).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.