Mazda MX-5 1.8 Touring (2000)

autoreview

Mazda MX-5 1.8 Touring (2000)
Mazda MX-5 1.8 Touring (2000)Mazda MX-5 1.8 Touring (2000)Mazda MX-5 1.8 Touring (2000)Mazda MX-5 1.8 Touring (2000)Mazda MX-5 1.8 Touring (2000)Mazda MX-5 1.8 Touring (2000)Mazda MX-5 1.8 Touring (2000)Mazda MX-5 1.8 Touring (2000)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.8 Touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf238.000 km
KM-stand laatst241.500 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

MX-5

  • 238.000 km

Een oude MX-5 met een behoorlijke km-stand van meer dan 2 ton, daar begin je niet meer aan toch?

Al een tijdje was ik de tweedehands markt voor oudere MX5's aan het volgen, voornamelijk NA's en NB's. Wat zijn die NA'tjes toch enorm in prijs gestegen zeg. En terecht, het is wat mij betreft echt een klassieker in spe. Net zoals mensen die maandenlang funda afstruinen zonder daadwerkelijk te verhuizen, had ik maandenlang alle tabbladen openstaan met occasion sites met filters MX-5, prijs t.e.m. €7.000, etc. Nooit was het echt in me opgekomen om daadwerkelijk tot aanschaf over te gaan, niet per se omdat ik geen mooie exemplaren tegen kwam, maar vanwege het feit dat het me gewoon geen logische keuze leek. Gewoon scrollen en dromen dus. We zijn namelijk maar met z'n 2en, ikzelf rij voor m'n werk (zakelijke lease) al een behoorlijk fijne auto die we ook privé rijden, een Kia EV6 (zie mijn andere review) en m'n vriendin rijdt zelf daarnaast ook nog een oude Astra GTC. Totaal onlogisch om überhaupt over een derde auto na te denken dus.
Maar toch blijft het dan kriebelen. Eerst maar eens m'n wederhelft meenemen in dit idee, die vindt het vast net zo'n slecht plan als ik (mijn rationele kant althans) om een 3e auto te nemen terwijl we allebei net achterin de 20 zijn. Dan kunnen we het niet-verstandige idee uit mijn hoofd zetten en weer door!

Hè jammer... ze is het nog niet eens 'zo heel oneens met me'. Ondertussen had ik al een mooie MX-5 NB met de relatief zeldzame 1.8 en 6-handbak zien staan... toevallig vlakbij en bij een specialist, MX-5 winkel te Meerkerk. Eén puntje van aandacht, 238.000km op de teller (waardoor deze eigenlijk initieel buiten mijn filters viel, maar m'n oog was initieel op een andere MX-5 met de 1.6 gevallen bij dezelfde zaak).
Idee: we gaan gewoon kijken en een ritje maken. Dat valt waarschijnlijk toch tegen als je al maandenlang occasions bekijkt en elke review (ooit) gezien hebt en dus een soort opgehemeld beeld van de auto hebt. Wie weet pas ik er helemaal niet in met mijn 1,85m dacht ik nog.

Naïviteit... Wat een ervaring die rit! Niet alleen het cabrio rijden, maar vooral ook de wendbaarheid, het hoogtoerige blokje, de betrokkenheid bij het rijden. Heel cliché, maar het klopte gewoon. Maarja, die km-stand hè, toch maar weer eens nadenken en alles laten bezinken. Aangegeven dat ik graag nog een tweede keer terugkom en er ook nog samen wil naar kijken op de brug etc. Qua ratio ook nog maar alles kostentechnisch op een rijtje zetten. Eén voordeel van de hoge km-stand; de vraagprijs was er ook naar. Maar ook voor de rest van de vaste lasten viel het me positief mee. M.u.v. verbruik natuurlijk, zo'n relatief oud 'natuurlijk ademend' blokje, doet zo'n 1/10 à 1/11, maarja als 2e of 3e auto...
Na het 2e bezoek en ook een positieve technische controle (dorpels reeds getectyleerd etc.) met aanvullend de belofte voor een volledige check, nieuwe APK en vervanging v/d vloeistoffen incl. bakolie, overgegaan tot aanschaf. Nog met een paar frisse velgen en accessoires erbij tot een mooie totaalprijs weten te komen en eigenlijk sneller dan gedacht een MX-5 gekocht!

Inmiddels zijn we een maandje verder en kan ik het begrip 'most smiles per miles' alleenmaar onderstrepen. Qua km's; bij elk zonnestraaltje een excuus verzinnen om de MX-5 te pakken, of gewoon zomaar een rondje binnendoor rijden, heeft ertoe geleid dat in deze paar weken de km-stand toegenomen is met bijna 1.000km. Natuurlijk zijn er dan een paar punten die opvallen - sommige hiervan direct netjes en onder garantie aangepakt zijn door MX-5 winkel - maar wat vooral opvalt is de staat van de banden. De velgen die erbij gekocht zijn, hadden nog oude Firestone banden. Deze gaan z.s.m. de prullenbak in na de winter. Lawaaiig, slechte handling, onvoorspelbare grip, noem maar op. Ik twijfel nog tussen Dunlop sportmax RT of de duurdere Michelin PS3.

Nu dan, het is toch een review, dus iets met ervaringen, alhoewel dat bij dit type auto natuurlijk helemaal persoonlijk is:
Kort verhaal: Ondanks de slechte banden, wat een geweldige auto.
Is dat het dan?
Nee natuurlijk niet, er zijn ook genoeg negatieve punten:
- Wat een herrie; motor-, rijwind-, banden-, onderstel-, etc. geluiden. Als enige auto zou ik hier niet voor gaan.
- Op de een of andere manier voelt de auto relatief fragiel.
- Aanvullend hierop en ook gezien de leeftijd: rammeltjes, kraakjes, etc.
- Verbruik is relatief hoog voor een 1.8 in zo'n lichte auto. 1/10 is redelijk normaal bij 'actief' rijgedrag. En dan gooi ik er enkel 98/V-power in.
- Niet dat je een dergelijke auto ervoor koopt, maar erg praktisch is deze natuurlijk niet (kofferbak etc.).
Maar eigenlijk vallen bovengenoemde punten in het niet t.o.v. de positieve punten:
- Fijne zit ('/lig') positie. Ik had niet verwacht te 'passen' in een NB na alle verhalen op internet, maar het gaat eigenlijk heel goed. Je 'trekt de auto aan' als het ware. Alles is gericht op de bestuurder. De leren stoelen, dit is niet het Facelift model, ondersteunen prima.
- Hoogtoerig en gretig blokje. Ondanks dat het motorblok echt moet werken klimt deze goed in de toeren en komt de kracht (140pk) en het koppel fantastisch vrij bij hogere toeren. Hierbij klinkt het 4-cilindertje lekker mechanisch. Dit is echt een beleving die ik ook niet zo had verwacht. Gecombineerd met het lage gewicht is deze 1.8 NB verrassend kwiek.
- Het hoogtoerige blokje betekent dat er veel geschakeld moet worden. Dit is natuurlijk geen klucht want dit heeft Mazda echt altijd goed voor elkaar. Ook de versnellingsbak is lekker mechanisch (lijkt haast op het doorladen van een geweer) en ook de koppeling geeft veel feedback.
- Wat ook veel feedback geeft is het onderstel. Ondanks dat dit niet heel prettig kan zijn op korte oneffenheden (op drempels etc. is de vering verassend comfortabel), voelt de MX-5 echt als een sportwagen. Handling, sturen, de algehele feedback, het is allemaal vanzelfsprekend en passend bij het type auto.
- Cabrio rijden.

Wat staat er dan nog op de to-do lijst:
- Nieuwe banden.
- Deukjes, krasjes enzovoort, bijwerken.
- Interieur aanpakken, leer behandelen etc.
- Lak een keer goed onder handen laten nemen door een detailler.
- Hopen dat snel de zon weer gaat schijnen.
Al met al hoeft deze MX-5 voor mij niet perfect te zijn (goed onderhoud vanzelfsprekend) en dat is ook niet het idee met zo'n oude auto en km-stand. Maar opfrissen kan geen kwaad.
Voor nu lekker door blijven toeren en tot de volgende update!

Verbeteringen

  • 241.000 km

Ondanks de winter en het slechte weer recentelijk heb ik toch nog best vaak cabrio kunnen rijden. Eigenlijk prima te doen met lage temperaturen, zolang de zon schijnt en er weinig wind staat.
Sinds de vorige update heb ik een aantal zaken laten aanpakken. Ten eerste de banden. De Firestone banden die eronder zaten maakten een ontzettend gonzend geluid en veroorzaakten irritante trillingen. Deze zijn dan ook vervangen voor Michelin Pilot Sport 3 rondom. Daarbij ook direct de MX5 laten uitlijnen. Een wereld van verschil, geen trillingen of gonzende geluiden meer, maar ook qua grip, bizar hoe snel je een rotonde nu kan pakken. Daarbij lijken nu ook enkele bijgeluiden / trillingen, waarvan ik dacht dat deze van de remmen kwamen, opgelost. Alle standaard zaken zijn nagelopen en de remmen zagen er prima uit.

Naast het technische aspect heb ik tevens het exterieur laten aanpakken en de MX5 bij een detailler langs gebracht, Oetse (Koplampalsnieuw). Hij heeft de auto geheel gewassen, de lak/koplampen gepolijst en de lak gesealed. Het verschil nadien is onvoorstelbaar; de lak ziet er haast weer als nieuw uit, alsof deze nat is. De swirls en zelfs kleine krasjes zijn niet meer zichtbaar en daarnaast 'kijkt' de MX5 ook weer fris uit zijn ogen door de heldere koplampen. Echt top werk dus en het geld dubbel en dwars waard! Zie ook nieuwe foto's voor het resultaat.

Ten slotte heb ik ook nog prijzen opgevraagd bij een interieurhersteller voor de stoelen. Opnieuw laten bekleden kwam neer op een kleine €900, wat mij betreft het geld niet waard. Ik hou voorlopig wel in de gaten of er mooie 2e hands beige stoelen voor de NB beschikbaar komen. Heeft allemaal geen haast.

Nu maar weer hopen op beter weer.

Touren (en een kleine reparatie)

  • 241.500 km

Alhoewel het niet helemaal een geweldige lente is, hebben we toch weer een paar mooie ritjes met het dakje open kunnen rijden. Dit begint steeds meer te bevallen en onlangs hebben we b.v. de Lek-Linge route gereden, echt een aanrader! Onderweg ook zeer veel mooie old- en youngtimers tegengekomen en natuurlijk een mooie omgeving dus genieten.
Ook bij dit soort ritten merk je weer wat een geweldige auto de MX-5 is; de auto stuurt met veel gevoel en precisie, mede door de achterwielaandrijving, het onderstel is sportief maar niet plankhard zodat je nog lekker kan touren en het 1.8 blokje klimt lekker gretig in de toeren (tot 7200RPM!) met een leuk maar niet overdreven roffeltje. O en bovenalles, die geweldige handbak met het korte pookje niet te vergeten. Alles voelt lekker mechanisch en Spartaans aan, de essentie van autorijden!
Ja, de NB is niet de mooiste MX-5, maar wel een zeer goede compromis tussen Spartaans, comfort en rijbeleving. Daarnaast begint het uiterlijk me eigenlijk steeds beter te bevallen.
Een puntje van aandacht wel, tijdens een van de ritten is helaas het raammechanisme aan de passagierszijde gesneuveld. Dat was wel even schrikken toen het raam ineens in de deur viel. De eerste 'onvoorziene' kosten dus. Kosten reparatie, incl. volledige check (remmen, onderstel etc.) t.b.v. vakantie: €150.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.