Mazda MX-5 1.8 Silver Edition (2014)

autoreview

Mazda MX-5 1.8 Silver Edition (2014)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.8 Silver Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf15.000 km
KM-stand laatst27.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vooral heel veel rijplezier

  • 27.000 km

Naast de auto heb ik ook een motor, een Suzuki V-Strom. In de zomermaanden maken wij (echtgenote en ik) regelmatig een mooi toerritje door voornamelijk het noorden van ons land. Lekker rustig rijden, en genieten van de omgeving. De jaartjes gaan echter tellen en daarbij komt ook het ongemak van de beslist noodzakelijke motorkleding en helm. Wij kregen steeds meer interesse in een cabrio voor de leuke toerritjes. Inmiddels gepensioneerd, tijd zat en niet meer geregeerd door een agenda. Oudste zoon heeft een prachtige Z4. Als BMW rijder zou die ook op mijn lijstje moeten staan maar wilde toch wat anders. Een Mini cabrio, bij voorkeur groen met een beige/bruin leren interieur had mijn voorkeur maar mijn echtgenote wilde wel een cabrio maar dan moest het een echte roadster zijn zoals vroeger de Triumph Spitfire. De Mazda MX-5 verscheen op ons lijstje. Had er niet zoveel vertrouwen in dat het wat zou worden omdat mijn lengte van 1.92m wel eens de beperkende factor zou kunnen worden. Bij een garage in midden Drenthe stond een 2015 MX-5 ND, rood met niet teveel kilometers op de teller. Proefrit gemaakt op een mooie zomerdag en genoten van het open rijden. Toch die krappe cabine. De rugleuning van de stoel voelde wel erg smal, de binnenspiegel beperkte heel erg mijn zicht door de voorruit en op een klein vakje tussen de rugleuningen na geen opbergruimte in het interieur. Grootste bezwaar. Rechts voorin zo weinig beenruimte dat ik thuis moest blijven als mijn echtgenote wilde rijden. Ik zat met de knieën klem tegen het dashboard.
Besloten niet tot aankoop over te gaan. Ondertussen hoorde en las ik dat het oudere type MX-5, een NC iets ruimer zou zijn en mogelijk wel zou "passen". Een MX-5 specialist in Gasselte (45 minuten rijden) heeft deze auto in alle uitvoeringen en kleuren staan, dus op naar dit mooie dorp op de Hondsrug (juni 2024). Een paar NC's van 2014 bekeken en die zijn net wat ruimer dan een ND. Een uitgebreide proefrit in een donkerblauwe en een titanium flash deed de rest. Met de kap dicht schuurde ik net met mijn kale bol tegen het stalen frame van de kap maar volgens de verkoper zou een stoelverlager uitkomst bieden.
De voorkeur van mijn echtgenote ging naar de blauwe NC met slechts 15000 km op de teller, vanbuiten en vanbinnen in absolute nieuwstaat. Hierdoor wel stevig aan de prijs.
Na een half uurtje plussen en minnen en wat foto's maken de knoop doorgehakt en de blauwe NC aangeschaft.

Rijden en genieten

  • 27.000 km

Een jaar en 12000 km verder. Het is rijden en genieten met de MX-5. In het eerste deel had ik nog niet gemeld dat onze NC een zogenaamde Sendo uitvoering is. Een actiemodel uit Duitsland. Onze Mazda is ook geimporteerd uit Duitsland en heeft de weinige kilometer in de omgeving van Nordhorn gereden. Volgens de documentatie punctueel onderhouden bij de Mazda dealer in die regio.
Zitcomfort en ruimte. Wat meer hoofdruimte door de stoelverlagers en door zelf een kleine modificatie uit te voeren aan het gaspedaal een beetje extra beenruimte. De modificatie gevonden op het Amerikaanse Miata forum. Een paar barefootshoes geeft het gevoel en de centimeter extra beenruimte zoals het op sokken rijden en nu zit ik redelijk comfortabel in de kleine Mazda. Een ruim dashboardkastje en verder nog wat kleine vakjes is makkelijk voor onderweg en voldoende bagageruimte voor wat tassen en fotouitrusting.
Wij rijden bijna altijd open met de MX-5, ook bij temperaturen van nog geen 10 graden.
Starten en lopen, geen olieverbruik en het brandstofverbruik schommelt rond de 1:14. De motor hangt lekker gretig aan het gas, schakelen met het korte pookje een genot en open rijden is geweldig. De auto is voor ons snel zat. Wij gebruiken 'm om te toeren en niet om te racen. Het weggedrag is geweldig. Zeer direct sturen en het geeft een beetje het kartgevoel. Opmerkelijk vind ik de goede rechtuitstabiliteit op de snelweg, ook bij zijwind. Ik hoef minder te corrigeren dan bij de BMW 218 Active Tourer.
In juli 2025 een verse APK en een beurtje bij de specialist in Gasselte. Kort na aankoop de van fabriekswege gemonteerde Bridgestone Potenza banden vervangen door een verse set Goodyear Eagle F1. Testwinnaar in diverse bandentests.
Storingen en defecten hebben zich niet voorgedaan. De auto is tevig gebouwd en ondanks het ontbreken van een dak rammel- en kraakvrij.
De uitrusting van de auto is compleet met automatische airco, cruisecontrol, op afstand te openen kofferdeksel, een 2 DIN Mazda/Alpine radio met navigatie. Helaas geen navigatieupdates meer te krijgen voor dit systeem maar dat vind ik niet zo'n bezwaar want ik gebruik TomTom Go op de telefoon. Perfect voor het rijden van mooie routes die ik thuis heb gemaakt of aangepast.
Een ruime auto wordt het nooit, maar door de kleine aanpassingen kan ik toch nog ontspannen uitstappen na een lange rit. Uitstappen uit zo'n lage auto met mijn lengte en leeftijd vergt wel enige oefening.
Lid geworden van de noordelijke MX-5 club en al een paar keer deelgenomen aan mooie clubritten. Wat ook zo leuk is. Net als motorrijders groeten MX-5 rijders elkaar onderweg. Wij zijn inmiddels verknocht geraakt aan onze fraaie blauwe NC. De auto biedt heel veel rijplezier, is betrouwbaar en de vaste lasten (MRB en verzekering) vallen mee, mede door het lage gewicht.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.