Mazda Legato Sedan (1979)

autoreview

Mazda Legato Sedan (1979)

Signalement

UitvoeringLegato Sedan
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1979
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf25.864 km
KM-stand laatst27.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 929 Legato 1979

  • 27.000 km

Een kleine 2 weken heb ik een Mazda 929 Legato aangeschaft die ik al 22 jaar bij de dealer stond waar ik een paar jaar gewerkt heb. Ook mijn Mazda 818 (zie review) komt bij die dealer vandaan.
De 929 Legato heeft pas 27000 echte kilometers gelopen. De 929 is nieuw gekocht bij Mazda Hagelaar in Aarle Rixtel. De eerste eigenaar was een boer uit Aarle Rixtel. Hij reed maar heel weinig met de auto. Altijd heeft de auto in de garage gestaan met een doek er omheen.
In 1992 heeft Mazda dealer Jan Voets de auto gekocht met een kilometerstand van 25000 kilometer. Sinds ik de auto heb (2 weken) is er al wel wat gedaan.
Ik heb vorige week het plastic van de stoelen en de deurpanelen gehaald. Ook stond de 929 nog op de eerste bandjes. Deze zijn nu gewisseld. Ik bewaar de originele banden nog wel. Volgens de RDW ben ik zelfs de eerste eigenaar.

Informatie 929:
Dit model van de 929 is geleverd vanaf 1978. Dit is er 1 van 1979. Het was toen een luxe auto in het E segment. Je had de 929 Legato als sedan en als hardtop en als station. De 929 is ontworpen voor de Amerikaanse markt. Dat is aan het uiterlijk ook wel te zien.

Technisch:
Een 2.0 liter 4 cilinder in lijn die er in de lengte in ligt. Achter de motor ligt een 4 versnellingsbak en achterwielaandrijving. Voor een Mc Pherson wielophanging achter een starre as maar geen bladveren meer.
Het rijden met deze 929 gaat heel erg soepel. Het is niet snel maar wel heel comfortabel en stil. Je hoort op de snelweg met 120 helemaal niets. Geen bandengeluid en windgeruis. Het enige wat je hoort is de motor op de achtergrond.
Als je dit vergelijkt met de 818 dan is dit 100 stappen vooruit. De wegligging is ook echt op zijn Amerikaans. Je voelt de drempels niet eens zo soepel dat dit geveerd is. Ik heb nog geen stuurbekrachtiging maar dat is ook niet echt nodig. De 929 stuurt zeer licht.

Verbruik:
Kan ik nog niet veel over zeggen. Vorige week voor het eerste getankt. 600 kilometer gereden en een verbruik neergezet van 1:11.5. Niet slecht na 22 jaar stilstand. Ik verwacht dat dit wel rond de 1:13 zal worden.

Wat heb ik er technisch aan moeten doen om het weer de weg op te krijgen:
Gelukkig heeft de 929 altijd binnen gestaan (35jaar). Er is wel wat roest op 2 of 3 plaatsen verder is de auto hard. Dit wordt binnenkort gerepareerd.
Ik beschrijf hierboven al dat de 929 nog op de eerste bandjes stonden. Ze waren voor de APK nog wel goed genoeg! Toch durfde ik daar niet harder dan 60 mee te rijden.
Het onderdhoudsboekje is helemaal ingevuld tot 1992. Toen heeft de 929 ook de laatste beurt gehad. Ik heb de 929 eerst warm gereden met de oude olie om hem daarna te verwisselen voor nieuwe olie. Hij heeft dus en grote beurt gehad. Volgend jaar ga ik de versnellingsbak en differentieel olie verversen. Bougies en kabels heb ik ook nog moeten vervangen. Ik heb de remmen nagekeken en schoongemaakt om zeker te weten dat dit veilig is. Zeker met de trommelremmen achter waar de voering van de schoen los kan laten bij warm worden. Trouwens wat ik erg bijzonder vond is dat de 929 origineel geventileerde schijven heeft voor en dat voor 1979.


Uitvoering:
In de 929 voel je je een klasse rijker. Hele comfortabele stoelen met veel steun. Je kan hier uren achterelkaar in zitten. Ook de achterbank zit heel erg goed. Verder wat is er zo bijzonder:
- Kofferdeksel elektrisch openbaar
- Benzineklepje elektrisch openbaar
- Antenne in de voorruit
- Armsteun voor
- Kinderslot achter
- Leeslampjes voor
- Een doordachte klimaatcontrole
- ruitenwisser interval
In Japan hadden deze auto's al automatisch inschakelbare verlichting.
Extra optie:
- Trekhaak

Deze winter gaat de 929 uit elkaar en wordt hij opnieuw gespoten. Er zijn een paar kleine plekjes die slecht zijn. Het dak is heel erg slecht. Lak eraf. Dit is bij de deuren ook zo. Genoeg redenen om te zeggen ik laat hem helemaal spuiten. Dan heb je gewoon weer een nieuwe auto.

De laatste foto is van 2009 net voordat ik mijn 818 kocht. Ze hadden toen beide jarenlang in een oude stal gestaan.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.