Mazda Demio 1.3 LX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Demio 1.3 LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 155.500 km |
KM-stand laatst | 237.741 km |
mazda demio 1999 superauto ?
- 161.500 km
Hallo lezers na een paar jaar met een peug 106 te hebben gereden was het toch tijd voor een opvolger .Belangrijk licht en zuinig /liefst 1:17 tot 1:20 En niet duurder dan 1000 euro mijn peug reed gemiddeld 1:18 !! (1.1 ltr 1995) Het is voor mij een woon werk auto en rij 400 km in de week dus vandaar dat verbruik voor mij belangrijk is .
Na een paar weken op marktpl .speurd .gaspedaal .rond gekeken te hebben kwam ik uiteindelijk op de mazda uit .
Ik vondt het gewoon een leuk model .Dus toen ik het wist wat ik wilde kon ik wat makkelijker zoeken .
Uiteindelijk stond er in dordt eentje die er wel aardig uitzag
mazda demio dus bj 1999 met 155.500.km en compleet historie erbij .de verkoper (handelaar) zei kom maar gerust langs hij zal niet tegen vallen en inderdaad hij stond er leuk bij geen roest of schade .en binnenin ook netjes en voor 850 euro
Onderhouds boekje tot 2015 ingevuld en bij een mazda dealer uit rotterdam uitgevoerd (Noteboom)
Het proefritje was niet verkeerd dus gelijk maar gekocht .incl apk en een hoesje v/d aandrijfas dat gelijk werd vernieuwd .
Na een dag of 2 rijden bleef de motor wel koud dus thermostaat was kapot .Die heb ik gelijk vern .
ik heb hem gelijk een kleine beurt gegeven .Olie /oliefilter en bougie's En ik moet zeggen hij rijdt voor mij prima (1.92 mtr)
Ik heb nu ongv 6000 km gereden en geen problemen.
Verbruik als ik alleen rij 1:17 met koud weer dus v/d zomer zal het misschien 1;18 zijn en niet harder dan 100!!!! km/u En af en toe achtereen vrachtwagen blijven rijden En het olie verbruik ? niets ;-)
Ik had tot nu toe alleen een probleempje dat was de linker gordel die slaat elke keer vast als je hem aan wilt doen (op slot dus) op gelost door de automaat los te maken en bij de onderste bout (m10) en sluitring er bij te liggen .
Dan zit de automaat op een iets andere stand (gedraaid)
Conclusie de eerste maanden zijn veelbelovend . Dus de reviews van autoweek over de demio die klopte wel (niet kapot te krijgen ) .Ik heb de auto belooft als hij het goed zou doen hij nieuwe wieldoppen krijgt .Die zitten er dus net onder ;-)
Helemaal niets negatief ?
natuurlijk wel .
1 auto niet snel Interesseert me niet tijd van hard rijden is toch voorbij
2 achterklep openen altijd 2 handen nodig
knop induwen en klep optillen gaat niet gelijkertijd
3 model voor senioren
Ik vind het wel een leuk model Dus dat is individueel
4 bij mij als de versn bak koud is schakeld hij niet fijn
warm wel redelijk tot goed
(ik wil nog olie peilen en of verversen )
Voor mij de enige "luxe" stuurbekrachtiging (Lx)
dus ook geen electr ramen en geen centr deursloten
maar dat wist ik van te voren ;-)
Distributie riem vern bij 137.000 km En remolie ververst bij 144.000km!!
Onderhoud met aanschaf :
155.500 km
thermostaat
olie
oliefilter
bougie's
bij 161000 km :
kleppen gesteld
(dit kan je zelf doen 16 kleppen met stelboutjes
warm stellen!!! 0.3 mm in en uit )
V/d zomer of najaar nieuwe voorremschijven en remblokken
Remtrommels heb ik nog niet losgemaakt .
Onderdelen van internet dit zijn leuke prijzen
mvg jan
Verder nieuws demio 1, 3lx 1999
- 175.866 km
Hallo lezers na 1 jaar gereden te hebben met de Demio hier wat nieuws
over de Mazda .
Het is voor mij een woon werk auto zit er meestal alleen in.
Ik heb dit jaar eigenlijk zonder problemen gereden
Eerst het verbruik .Ik had een keer 1op 18 dit was in de zomer
ongv :625 km bij 34.9 ltr en dan niet harder dan 90km/u
dit was gewoon proberen wat max haalbaar was .
bij gewoon 100/110 km/u zit ik op 1: 16.5
Alleen nu met e5 95 ron wordt hij schadelijker 1:16 nog net .:-(
Ontgrendeling achterklep kan dus wel met 1 hand
knop indrukken en daarna klep optillen
bij vorig review zat ik verkeerd .
Olie verbruik weinig tot niets 1 keer in de paar
maanden moet ik er wat bijgooien Ik rijdt 400 per week
dus ik houdt het niet echt bij .
Ik heb nu net olie en filter vernieuwd met olie van de action
Techno motorolie 5w30 api SL/CF is goed . Het is vol -synthetisch
Maar de kleine letters zijn voor mijn auto ook voldoende
VW 502.00/505.00;MB229.3
dit is bij mijn rijstijl voldoende
Ik ververs altijd 1 maal per jaar gelijk met filter
ook stel in gelijk de kleppen en vern de bougie's
meestal rond de apk tijd .
De apk was nog even spannend
Ik heb op internet 4 nieuwe banden gekocht van een particulier
Die had een paar setjes over continental eco contact 3 175/65/14
via collega erom later gooien bij een auto bedrijf en zo betalen .
Alles voor 175 euro :)
De koplamp verstelling motortjes werkte geen van 2
Ik gebruik het nooit maar voor de keuring moeten ze wel werken
Ze hebben nooit gewerkt dus met de vorige apk hebben ze er niet
na gekeken .:-(
Het stel mechanisme was vastgeroest en ook niet meer te repareren.
Ik heb op onderdelen zoeken .nl een berichtje gezet voor 2 motortjes
deze had ik voor 50 euro incl verzenden .
En ik had nog wat laswerk bij een chassis balk vlak bij de uitlaat
einddemper .Ik heb weinig tot geen roest aan de auto .dorpels .schermen
wielkasten. lakwerk enz echt geen roest
Maar toen ik net voor de keuring onder de auto ging kijken viel het toch
tegen dat stuk balk dus en de remleidingen ook verroest
chassis balk kon ik goed wegslijpen en lassen
chassis balk is dik materiaal dus goed te lassen .
De remleidingen had ik zwart gemaakt met bitac .
Naar de apk dus om 9.30 belde het bedrijf al alles goed behalve de remleidingen 5 stuks slecht (slik)
auto opgehaald en inderdaad ze waren slecht
links en rechts voor en 2 leidingen van voor naar achter en nog 1 bij de achteras .(ik heb gelukkig zelf fels gereedschap om trompetjes op de remleiding te maken)
Effin vrije dag gepakt savonds al begonnen met demonteren
en de volgende dag alles er onderuit
2 stukken remleiding gekocht bij plaatselijke materialen (auto)shop
van koper .alles gebogen met de oude stalen leiding als voorbeeld
nippels (wartels) over gezet en er onder geschroefd .
Samen met mijn vrouw rondom ontlucht.
(2 stukken van 5 mtr .4.75mm) Kosten met remolie ongv 85 euro.
Het was een van mijn moeilijkste beun klus op straat buiten in het donker
zonder brug of iets .Ik had wel 2 oprij bokjes vd buurman
24 uur later stond ik weer op de brug bij het apk station
de keurmeester kon het niet geloven op straat zonder brug
Hij was zeer tevreden hoe het er uit zag .
De volgende ochtend was hij weer herkeurd en gelukkig goed .
Advies aan de demio kopers hoe mooi hij ook glimt aan de buitenkant
probeer toch aan de onderkant te kijken op een brug of smeerput
ik zal van het voorjaar (2019) toch de roest onder de auto aan moeten
pakken .Bij steun van motorblok onder zijde vd auto
Bij de voorpoot bovenaan zit vd fabriek bijna geen lak
of roest preventie
En waar de remleidingen EN benzine leidingen
van voor naar achter lopen .
Alles aan de onderkant vd auto
Anders heb ik in de toekomst toch wat problemen met apk
En dat zou zonde zijn wand technisch is hij perfect
Ik wil hem voorlopig toch blijven rijden als het kan .
1 puntje van kritiek is de versn bak schakelen gaat goed
alleen gaat het bij warm beter
groeten jan
mazda blijft gaan
- 193.676 km
Hallo lezer(s)
Hier een vervolg van mijn ervaringen met de 1999 demio lx
De auto rijdt nog steeds zonder problemen
Een paar weken geleden gekeurd .deze keer zonder problemen
vorig jaar was ik aan de beurt nu niets aan de hand
alleen lampje vd kenteken plaat verlichting .
Dit is ook wel eens lekker .
Benzine tank ik E5 ron 98 .is volgens mij het minst slecht voor
mijn auto (1999) 1,3 16v
het verbruik is wel gestegen van 1:15.5 naar net geen 1:15
met uitschieters naar 1:14.5 als ik doorrij
Olie verbruik is bijna niets .Ik heb hem net ververst met de action olie
van mijn vorige review
Ik wilde nog E10 killer bijvullen maar die is slecht te verkrijgen
of uitverkocht!!!
Daarom maar E5 getankt. Deze kan ik tanken bij mij in de straat .
Nu heb ik 1 geluk ik rij elke dag 85 km .Dus "denk" ik dat de ethanol
weinig tijd heeft om schade te berokkenen in het br -stof systeem .
mijn gevoel zegt dat het br-stof systeem elke dag wordt gespoeld
met verse benzine .(maar ik ben natuurlijk geen specialist )
Het roest duiveltje heeft de Mazda nog niet gevonden .
de cassosserie is nog steeds netjes .
Van het voorjaar heb ik de onderkant nagelopen op roest enz
De nieuwe remleidingen heb ik behandeld .en ook de benzine
vulpijp in het achterscherm (la) moest nodig behandeld worden
met tectyl .Deze zit achter een plastic plaatje zie je normaal niet .
De enige roest zit op de achteras maar die is dik zat om door te roesten .
Nu rij ik tegenwoordig vaak door de polder(erg donker in de winter)
om de file"s te ontwijken.
en is me opgevallen dat de verlichting niet erg geweldig is
Het zit niet in het glas want die is van glas .helder schoon
Dus het ik andere H4 lampjes gekocht met meer licht
opbrengst van philips .
Osram schijnt beter te zijn maar daar kon ik niet zo snel aankomen .
Voor de rest niets gehad met de Mazda .remmen, motor electro
alles goed het afgelopen jaar .
Op naar de 200.000km van 155.000 vandaan :-)
mvg jan
Mazda blijft gaan
- 212.167 km
Hallo mazda lezers
De mazda gaat nog steeds goed .Motortje ,versn bak ,remmerij enz
Verbruik met E5 gem rond 1:16.5 en dan veel snelweg
vorig jaar APK niets ook wel eens lekker .
Dit jaar iets laswerk bij motorsteun die onder motor doorloopt naar
chassis balk onder radiator .
Het zit vast met 2 m12 bouten en de garage had wel een punt
de bevestiging was krokant .Alleen de bevestiging dus !!
Rest van de balk was OK
Effin goed kunnen wegslijpen en kunnen lassen en de balk zelf
aan de binnenkant ingespoten met roestwerend tectiel
Verder krijgt hij af en toe een wasbeurt en de carrosserie blijft
netjes Qua roest zeg maar !!
Heb ook de deurstijlen zwart gespoten gelijk met glas
wil ook de carrosserie bij het achter (zij) ruitje zwart spuiten en dan doortrekken naar het achterraam gewoon met fijn schuurpapiertje
voorschuren afplakken en (binnen) spuiten met spuitbusje
Zulke dingen kunnen met auto van 850 euro .:-)
Uitlaat is het beste wel van af maar ik houd hem in de gaten
zolang hij dicht is .
Een paar maanden terug had ik rv bij sturen wat 'kraken"
dat was dus een homokineet .Het rubber was geschuurd
Het vet was en nog niet uit en vuil zat er ook nog niet in
maar toch maar kompleet kineet vernieuwd
Daarna was kraken weg .Kineet via internet besteld was 35 euro
kompleet met rubber en vet !!
Ja we gaan nu de winter in en mijn accutje wordt minder .dus die zal ik
eerdaags vernieuwen anders sta in bij de eerste stevige nachtvorst stil
denk ik
Dus op naar de 3 ton :-) Het moet kunnen volgens de andere reviews
grt jan
Hij gaat nog steeds lekker
- 237.741 km
Hallo mensen
De mazda gaat nog elke week lekker .Ik heb inmiddels wel wat
onderhoud moeten geven maar dat is voor elke auto nodig
Hier wat onderhouds perikelen
11- 2020 (ongev 215000)
nieuwe accu
kmst :228387 (10-21)
Ik had 1 lekke achterschokdemper
dus 2 nieuwe dempers besteld via internet
schok dempers via internet 112 euro
met "protectionkit" dus stofhoes en stootrubber
kmst : 228787 (10-21)
schijven en blokken voor. ook internet
Hij maakte voor een schurend geluid de blokken waren nog niet op
maar de pennen waar de remklauw op schuift zaten vastgerot
ik heb ze los kunnen krijgen en gemonteerd met keramisch vet
koperpasta kan ook maar ik had dit toch liggen
Gelijkertijd dus toch maar schijven en blokken vernieuwd
kmst 229487 (10-21)
distributie riempje en spanner EN spanveertje
ik keek op gegeven moment naar de kmst en dacht ojee
de riem zit er al heel lang op
Deze was vernieuwd bij 133000 of zo iets
dit stond in onderhouds boekje
Gaat vrij simpel het mooiste is dat je een sterke slagtol hebt
voor krukasbout . je kan er met een trekstang lastig bij
en je kan de krukas moeilijk borgen (tegenhouden)
Dit alles op de straat natuurlijk .misschien op brug
gaat het wel .
En er moet een motorsteun los dus er moet een krik onder de carterpan
Alles dus via internet .blokken ,schijven ,dist riem
was 108 euro ;-)
Daarna kwam ik nog een adv tegen van een smart forfour
ik vond het eigenlijk wel een leuke auto 2 kleuren ,zuinig ,paar jaar jonger
De mazda kon zo naar een collega .dus wat geld erbij
had het gekunt .
Nog een minpuntje ik moet een trekhaak hebben
Maar ik heb er heel weinig gezien met trekhaak .
Maar het mazdatje blijft gewoon doorrijden.
Net dus veel vernieuwd na een paar nachtjes slapen
denk ik waarom weg .Ik weet nu wat ik heb .
Dus toch maar niet gedaan .
Efin ik wil naar de 300000km en qua motor .versn bak
remmerij gaat het lukken
Alleen de uitlaat komt eraan en misschien de koppelingsplaat
maar ik rij alleen maar snelweg dus ik hoop dat de kopp
nog ff wegblijft :-)
Nog even verbruik 1:16/16.5 E10
olie verbruik nog steeds heel weinig
Tussen 10000 km beurt waar ik olie en filter vernieuw
moet ik er een 2 of 300 cc bij gooien
Helemaal geen stukken ?
ja natuurlijk
afgelopen winter gaf ik richting aan maar ik zag niets op dashboard
De alarmlichten werkte wel .
Die middag werkte hij weer dus ?? geen last meer gehad
Dezelfde periode zet ik smorgens licht aan binnen 2 sec dimlicht uit
alle 2 de voorlampen wel groot licht ??
blijkt achteraf alle 2 lichtblollen kapot (h4)???
Ik was eerst bang lichtschakelaar (richtingaanwijzer zit er ook bij)
maar bolletjes vernieuwd en geen last meer gehad ??
Alleen heel soms 1x per 2 maanden gaat controle lampje
branden van groot licht (op dashboard)
bedankt voor het lezen
vgt jan
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.