Mazda Demio 1.3 GLX Plus (1998)

autoreview

Mazda Demio 1.3 GLX Plus (1998)

Signalement

UitvoeringDemio 1.3 GLX Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf169.004 km
KM-stand laatst208.296 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

JULI 2017

  • 169.201 km

Voor mijn nieuwe baan had ik een auto nodig voor woon/werk verkeer. Liefst een no-budget auto...
Daarop deze Demio 1.3 GLX Plus uit 1998 met 169000 km NAP op de teller en een nieuwe APK gevonden.

Een vijfdeurs met vaste trekhaak, een elektrisch zonnedakje, elektrische ramen voor en handbediende centrale deurvergrendeling. Niet rokers!
De auto ziet er vanbinnen keurig uit. Aan de buitenkant zit wat roest die enige aandacht behoeft. De onderkant lijkt nog hard. Hij heeft voor twee zgan nieuwe banden (Nexen) en achterop nog twee redelijke banden (Michelin).

De auto heeft/had geen onderhouds historie. Zelfs geen instructieboekje meer. Gelukkig had de handelaar (nog) niet de moeite genomen om de matten en de nummerplaathouder van de oorspronkelijke dealer te verwijderen en een instructieboekje was op de sloop snel gevonden.
Via de oorspronkelijke dealer uitgevonden dat de auto recent nog een kleine beurt heeft gehad en dat de distributieriem nog 30000 km of een jaar mee kan. Dat viel dan weer mee. Over het olieverbruik valt uiteraard nog niets zinnigs te zeggen.

De auto voelt ondanks zijn leeftijd nog solide aan. Hij rijdt redelijk vlot zolang je op B-weg snelheden blijft. Boven die snelheden wordt hij ook eerrrggggg rumoerig. Maar mijn gebruik zal voor 95 procent uit B-wegen bestaan. Daarmee zou 1:15 haalbaar moeten zijn als ik andere reviews moet geloven.

Mijn bedoeling is om hier nog minimaal twee jaar mee te rijden. Dat wil zeggen als het technisch en tegen redelijke kosten haalbaar blijkt.

Twee projectjes te gaan. De roest aan de buitenkant aanpakken en uitzoeken waarom de speaker in de bijrijdersdeur geen geluid meer geeft.

AUGUSTUS 2017

  • 172.386 km

Ondertussen heb ik ongeveer drieduizend kilometer in de auto gereden. En wil ik een paar opmerkingen maken.
* De stuurbekrachtiging is op het gevoelloze af.
* De bestuurdersstoel is boven verwachting comfortabel, zeker gezien de categorie auto en de zeer korte/lage rugleuning.
* Hij doet wat hij moet doen, maar ik heb er in tegenstelling tot de Cuore niet echt iets mee.
* De prestaties zijn alles bij elkaar toch vrij mager. Vermoedelijk zijn er al een paar van de 63 paardjes met pensioen :)

De luidspreker in de bijrijdersdeur heb ik vervangen door een exemplaar dat ik via Winparts heb besteld. Via internet opgezocht hoe het moest. Voor het deurpaneel 4 schroefjes, 1 stekkertje en een clipje van de deurhendel. Daarna voor de speaker 3 schroefjes en 1 stekkertje.

Tot op heden geen meetbaar olieverbruik. Ook op de parkeerplaats onder de carport is alles droog. Wel een heel licht verbruik van koelvloeistof. Maar nog niet zodanig dat ik me er zorgen om maak.

Toen ik de auto kocht was het hoogzomer en kwam de auto steeds lekker op temperatuur. Toen de ochtenden weer koeler werden, bleef de temperatuurmeter op ongeveer 1/3 hangen. Daarom heb ik de thermostaat laten vervangen. Nu komt hij weer normaal op temperatuur en blijft ook constant.

Op de thermostaat na, verder geen bijzonder onderhoud gehad. Hopelijk blijft dat zo. Het algemene gevoel bij de Demio is nog steeds positief.

JANUARI 2018

  • 182.103 km

Aan het eind van de zomer een middag druk geweest met het bijwerken van roest. Het is zeker niet super strak, maar verder roesten zal het niet meer. Achteraf nog een paar kleine puntjes ontdekt. Komend voorjaar nog maar een ronde doen...

In oktober heb ik de wielen laten balanceren in verband met trilling in het stuur rond de 110 km/u. Daarmee was het trilprobleem opgelost.

Begin december heb ik via marktplaats een set winterbanden op stalen velg gekocht en er onder gezet. Een iets afwijkende maat (Het scheelt 0.79%). Nu weet ik niet of het daar aan ligt, of aan de bandensoort, of aan het koudere weer. Maar waar ik op zomerbanden probleemloos een gemiddelde van 1:16 rijd. Moet ik nu echt mijn best doen om 1:15 te halen, maar vaak blijf ik daar onder. Komend voorjaar maar weer zo snel mogelijk over naar de zomerbanden.

Een ander ding dat opvalt is dat het gedrag van de auto erg gevoelig is voor temperatuur. Bij een koude auto is het schakelen echt heel stug en kraakt en piept alles. Zodra de auto warm is, kun je hem met je pink schakelen en kraakt er nagenoeg niets meer.

Afgelopen week heb ik een APK voorkeuring uit laten voeren. Ik wilde weten of het nog loonde om in mei een beurt en een distributiewissel te laten doen, of dat ik hem nu beter kon verkopen met nog een half jaar APK er op. Hij is met vlag en wimpel geslaagd en mag dus blijven.

Alles bij elkaar een zeer betrouwbare en praktische auto, die precies doet wat hij moet doen.

MEI 2018

  • 191.123 km

Vandaag de APK gehad. Deze heb ik laten combineren met een grote beurt en het vervangen van de distributieriem. Dat wast het verwachte onderhoud voor dit jaar. Tijdens de APK werd verder geconstateerd dat de blokken en schijven voor ook dringend aan vervanging toe waren.
Verder heb ik tussentijds 1 keer een halve liter olie bijgevuld. Dat was na 16K kilometers.

Het onverwachte onderhoud bestond uit een paar nieuwe zomerbanden achter. Bij het vervangen van de winterbanden door de zomerbanden zag ik dat de achterbanden al acht jaar oud waren. Op het oog zagen ze er nog prima uit en het profiel was ook nog ruim voldoende, maar de consensus op het internet lijkt toch te zijn dat de kwaliteit en daarmee de veiligheid van banden na zes jaar snel bergafwaarts gaat. Het waren Michelins, die zijn nu vervangen door Nexen N Blue HD Plus banden, waarmee ik nu rondom dezelfde banden onder de auto heb zitten. Een andere klasse banden, maar ik verwacht dat deze banden het voor mijn B-weg gebruik ook prima zullen doen.
Verder bij het wisselen van de wielen ontdekt dat er in het verleden rechts achter al eens aan de dorpel is gelast. Wel heel netjes gedaan overigens.

Ergens tijdens het voorjaar dacht ik dat de sproeier van mijn achterruitenwisser defect was. Bij nader onderzoek bleek dat de achterruitenwisser een eigen sproeiertankje heeft dat bereikbaar is via een luikje in rechter zijkant van de kofferbak. Mijn eerste auto ooit met deze luxe...

Als het weer de komende week netjes is, wil ik een volgende ronde roestbestrijding gaan doen. Boven- en links naast de voorruit zitten blaasjes. Vorig jaar heb ik ook al bij de voorruit bijgewerkt. Ik vermoed dat in het verleden de voorruit een keer minder secuur vervangen is. Verder geen 'nieuwe' roest kunnen ontdekken.

De prijs per kilometer, exclusief afschrijving zit na deze rekening op 18 cent.

Februari 2019

  • 208.296 km

De Mazda gaat weg. Ik heb hem ingeruild op een Citroen C3 Ligne Prestige 1.4 automaat uit 2003. Een review daarvan open ik binnenkort.

Nu twintig jaar oud, met ruim twee ton ervaring. Start en loopt hij altijd, tegen normaal onderhoud. Hier onder de conclusies na anderhalf jaar en 40.000 kilometer in een Demio.

- Erg rumoerig
- Langzaam
- Roest bijwerken is een weerkerende taak
- Kan zuiniger (maar dat heeft ook met mijn rechtervoet te maken)

+ Uitermate betrouwbaar
+ Zeer voorspelbaar weggedrag (allemansvriend)
+ Naar verhouding tot leeftijd en klasse verrassend comfortabele stoelen
+ Tot nu alleen regulier onderhoud (beurten, banden, distributie)
+ Redelijke onderhoudskosten (betaalbare onderdelen, ook via de sloop goed te vinden)

Uiteindelijk zal de roest het wel winnen. Afgelopen september ben ik weer een dag druk geweest met roestbestrijding. Terwijl de auto verder technisch geen krimp lijkt te geven.

Bedankt voor jullie interesse in deze review.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.