Mazda Demio 1.3 GLX (2000)

autoreview

Mazda Demio 1.3 GLX (2000)

Signalement

UitvoeringDemio 1.3 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst211.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Japanse degelijkheid.

  • 176.000 km

Nadat ik de Citroen Dyane in elkaar had gereden, moest er snel een andere auto komen, bij een handelaar een Fiat Punto met een jaar APK voor een paar 100 euro gekocht, na een half jaar bleek er een gat in de bodem te zitten en moest het ding snel weg.

Tijd om op zoek te gaan naar een degelijke betrouwbare auto, ja en dan kom je terecht bij Japanse auto's, al zoekend op Marktplaats kwam ik een advertentie tegen van een Mazda Demio bouwjaar 2000, verse APK van een particulier. De Mazda Demio kende ik omdat ik ooit al eens een Demio als leenauto had gehad, en dat reed toen heel prettig.
Afspraak gemaakt met de verkoper, daar aangekomen stond er een knappe nette Demio, kennisgemaakt met de jongeman en vooral heel nieuwsgierig waarom de auto verkocht ging worden. Vriendin met kinderen relatie ging uit en de auto was niet meer nodig.
Testrit gemaakt, en ja de auto reed perfect, de auto was zo netjes, omdat hij zelf bij een professioneel poetsbedrijf werkte. De prijs was netjes 1000 euro rond, voor een auto van 16 jaar oud met een verse APK was voor mij een deal.
De volgende dag de auto op naam gezet en opgehaald, (zou bijna wegrijden zonder hem te betalen).

De Mazda gedraagt zich op de weg als een gemoedelijke metgezel, kan goed mee met het verkeer, en stuurt fijn en is snel genoeg ook bij inhaal akties, daar we normaal gesproken maar met maximaal 3 personen in de auto zitten is hij ook ruim genoeg.
In Februari 2017, 2 nieuwe voorbanden er op, ze werden toch wel dun en in diezelfde maand gaf de accu het ook op.

In Juli 2017 de eerste APK en een grote beurt, voor de APK was er niets bijzonders, en de kosten van de grote beurt vielen ook mee, daarna kon de auto mee op vakantie naar Luxemburg, probleemloos kon alle bagage er in, plus 3 personen, de auto deed waar hij voor gemaakt was, ons veilig en probleemloos rondrijden. De rest van het jaar tot aan de APK van Juli 2018 geen bijzonderheden, het was starten en rijden

Juli 2018 kleine beurt plus APK, 1 ashoes moest vervangen worden verder geen bijzonderheden, inmiddels stond er 194.000 km op de teller. In 2018 ging de vakantie naar Denemarken, wederom 3 personen plus alle bagage geen enkel probleem. Zelfsd met 150 op de autobahn was voor de Mazda geen probleem, en probleemloos heeft hij ons op en neer gebracht.
Het enigste grote nadeel is dat de auto geen airco heeft, want wat wordt het ontzettend warm in deze auto, vooral het in de file staan tussen Hamburg en Deens grens en vice versa was geen pretje.

Inmiddels zijn we aangeland bij Mei 2019, en heeft de auto dit probleemloos doorstaan, de afgelopen maanden is hij veelal ingezet om de oudste zoon te verhuizen naar zijn studentenappartement, ondanks dat het een kleine auto is kan er veel in.

In Juli komt er weer een APK aan, binnenkort eerst maar eens een voorkeuring laten plaatsvinden, de auto is inmiddels toch wel over de 200.000 km heen en is 19 jaar oud, de achterbanden hebben hun beste tijd gehad, en zo zullen er nog wel een paar dingen zijn. Maar aan de andere kant motorisch is deze auto super betrouwbaar gebleken en rijd het gewoon geweldig.

APK keuring

  • 206.000 km

Eind juli, moet de Mazda weer gekeurd zijn, en omdat ik er niet zo heel zeker van was dat hij weer door de APK zou komen had ik hem op 19/6 laten voorkeuren.
Ik hield er rekening mee dat het wel eens kon gaan tegenvallen, de achterbanden wist ik die waren op, maar de Demio was inmiddels 19 jaar oud. Daarnaast waren de afgelopen 3 jaar ook probleemloos verlopen, op een setje voorbanden een nieuwe accu en een ashoesje na.
Wat een meevaller, toen ik tussen de middag informeerde hoe het er mee stond, het waren alleen de achterbanden die op waren verder kon hij nog een jaartje mee, met de aantekening dat er toch wel sprake was van roestvorming, en dat dit weleens het laatste jaar zou kunnen zijn.
De week daarop de auto een kleine beurt laten geven, samen met de achterbanden kwam ik uit op iets meer dan 300 euro, en lachend kan ik weer een jaartje vooruit.
Inmiddels kan de conclusie zijn dat ik nog nooit zo goedkoop heb auto gereden, ik ga nu het 4e jaar in met deze auto heb er ongeveer 30.000 km mee gereden en ben iets meer dan 1000 euro aan onderhoud kwijt geweest en kocht deze auto 3 jaar geleden voor 1000 euro

En verkocht

  • 211.100 km

Vandaag de Mazda ingeruild, na de laatste APK keuring en beurt, was het duidelijk dat roest de auto parten ging spelen, met name de bodem en de draagbalken kregen te maken met roest.
Daarnaast moest de auto over ongeveer 6000 km een nieuwe distributieriem hebben, en merkte ik bij het remmen dat hij wat wegtrok, en bij scherpe bochten tikte er iets in het onderstel.
Bij de plaatselijke Mitsubishi dealer stond een mooie Space Star van 2002, met slechts 131.000 km op de teller, een APK keuring tot oktober 2010 en een kleine beurt voor 1950 euro, met achterlating van 1500 euro en de Mazda werd ik eigenaar van de Space Star.
Wat valt er nog te zeggen over de Mazda, sowieso dat het een fijn autootje was om in te rijden en ons nooit in de steek heeft gelaten, economisch gezien de meest voordelige auto is geweest die ik heb gehad.
3 jaar terug gekocht voor 1000 euro, nu 450 euro er voor teruggekregen, 4 bandjes, een accu en een ashoes, waren naast 2 kleine beurten en 1 grote de enigste kosten aan onderhoud.
De auto was een klein ruimtewondertje, want wat kon je een hoop in kwijt, ja en rijden deed hij gewoon heel erg fijn.
Heel benieuwd of de Space Star ook zo economisch zal zijn, als deze Mazda Demio, dat zullen we de komende tijd gaan merken

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.