Mazda CX-7 2.2 CiTD GT-L (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-7 2.2 CiTD GT-L |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 106.000 km |
KM-stand laatst | 117.000 km |
- 117.000 km
In augustus 2015 kocht ik deze schitterende en bovenal compleet uitgeruste SUV. Camera, navigatie, leer, bluetooth, hands-free; behalve het optionele schuifdak zat alles er op.
Tijdens de proefrit van ongeveer 3 kwartier was ik erg onder de indruk van het interieur. Mooi afgewerkt, geen rammels piepjes, kraakjes. Leuke dashboardverlichting (oranje cijfers met een blauw/paarse rand), mooie beige lederen bekleding. Uiteindelijk met de verkoper tot overeenstemming gekomen en de auto gekocht.
Een week later de auto opgehaald en op weg naar huis genoten van dit stukje automobiele schoonheid. Tijdens de rit wel wat gehannes om een voor mij goede zitpositie te vinden.
Een week later een lange autorit gemaakt en qua rij-eigenschappen een geweldige wagen. Helaas kreeg ik na een 1,5 uur rijden last van mijn rug. Hoe ik de stoel ook verstelde: no chance. Omhoog, omlaag, voor, achter, lendesteun in/uit, niks hielp. Aanvankelijk dacht (hoopte) ik dat ik de nacht ervoor "verkeerd gelegen" zou hebben. Helaas bleek dit niet zo. De zitting bleek voor mijn postuur te kort/de stoel kon niet ver genoeg naar achter/stand tot de pedalen was niet goed. Uiteindelijk besloten de auto particulier van de hand te doen; de lol was er voor mij helaas vanaf.
Ondanks de korte periode denk ik toch wel wat nuttige zaken op te kunnen sommen voor andere (aspirant) CX-7 rijders.
+Pluspunten+
*Hoge instap: je kunt er als het ware zo in- en uitschuiven.
*Fijne motor en bak: ondanks de diesel lijkt het qua karakter meer op een benzine (klinkt ook zo, zeker op bedrijfstemperatuur.
*Nagenoeg vlakke laadvloer, eenvoudig door aan 2 -soort van- deurhendels te trekken in de kofferbak.
*Hele complete uitrusting.
*Stille auto zonder veel windgeruis.
-Minpunten-
*De stoelen: gemaakt voor kleine japanners.
*Kleine portiervakken: behalve een thermosmok past er niks in.
*Weinig tot geen plek voor spullen/spulletjes (bijvoorbeeld geen buidel aan de voorstoelen voor je wegenkaarten o.i.d.).
*De pianolak is erg krasgevoelig.
Het verbruik lag bij mij rond de 1:13,5 waarbij het nauwelijks verschil maakte of ik snelweg of binnendoor reed.
Ergo: het comfort krijgt van mij maar 3 sterren, vanwege de zitpositie. Qua onderstel/motor/bak en lawaai in de auto zouden het er 5 moeten zijn.
Prestaties: zeer goed voor zo'n zware wagen. Het karakter is sportiever dan zijn voorkomen doet vermoeden.
Betrouwbaarheid en gebruikskosten kan ik weinig over zeggen gezien de korte periode. De keuze voor een japanner was mede vanwege de betrouwbaarheid (en distributieketting i.p.v. riem), vandaar 5 sterren.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren