Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020) #5

autoreview

Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020)

Signalement

UitvoeringCX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst55.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Selectie & eerste ervaring

  • 400 km

Geachte lezers,
Dit is nog geen volwaardige review, maar alvast een korte introductie over het "hoe en waarom". Als lease-rijder qua modelkeuze alle vrijheid en na 12 jaar Renault, een keer wat anders. Komende uit een Kadjar, wilde ik wel de hoge zit, maar liefst met een vleugje sportiviteit. Diverse auto's overwogen ( Karoq, 3008, Tiguan en de diverse Japanners en Koreanen ) maar al snel in gewenste uitvoering te duur. Toen kwam de CX-30 uit en was ik meteen enthousiast :-) Wat een mooie verschijning ! En een soort van compromis tussen personenauto en "hoogzitter". Die móest het worden. Proefgereden in de 180 pk mét automaat. Me suf gekeken op youtube en werkelijk niemand was enthousiast over de automaat, maar ik schijn eigenwijs te zijn... En ja het klopt : sportief is anders, de automaat is niet zo verfijnd als elders, maar na 110 pk, kan ik hier prima mee leven. Vindt luxe en uitstraling belangrijker dan stoplicht-sprintjes etc. Kan me meer storen aan bijv. de plastieke inrichting van de T-Roc
( sorry ) dan aan een automaat die velen niet aanraden. Alhoewel, het "voelt" best wel snel aan en na 20 jaar handbak, geniet ik nu voor het eerst van het rijden met automaat. Als voorloop-auto een Niro hybrid gehad en die automaat was stukken minder beschaafd kan ik je zeggen. Maar ieder zijn of haar meug. Mijn eerste Mazda dus en dan in de dikste uitvoering... Luxe met een Hoofdletter, werkelijk vol uitgerust, mis alleen stoelkoeling en automatisch inparkeren. Daarvoor in de plaats nu o.a. diverse veiligheidssystemen, dikke Bose-stereo - die t.o.v. de Kadjar nog beter klinkt - en leren ( electrisch verstelbare ) stoelen, die mij i.i.g. goed passen. Ben 1,80 mtr. lang, voor langere mensen zou dit misschien een obstakel kunnen zijn. Binnenruimte en kofferbak zijn uiteraard minder i.v.m. de Kadjar, maar voor mij acceptabel. Eventuele "kleinigheidjes" neem je dan maar voor lief. Niemand is perfect toch ? :-) Nogmaals, pas sinds kort in bezit, dus kan verder weinig beoordelen, maar dat ga ik later nog bijhouden / melden. Voor de liefhebbers : De kleur is mica-blauw en vind deze mooier dan de typisch Mazda-rode kleur en de diverse "grijs-tinten" binnen het gamma. Maar ook daarvoor geldt, smaken verschillen ! Ik hou jullie op de hoogte. Een tevreden CX-30 rijder

half jaar verder

  • 10.500 km

Ook ik rij minder door de huidige omstandigheden, maar iedere keer als ik instap word ik enthousiast. De luxe, het comfort... het is iedere rit weer genieten en opvallend hoe weinig deze auto in het straatbeeld te zien is. Gelukkig worden er o.a. meer saaie T-rocs verkocht, dan blijft deze lekker uniek. :-) Na een half jaar sturen valt me wel op dat de automaat een dusdanig karakter heeft dat je wel rustig blijft rijden en optrekt. Het gaspedaal vol indrukken ( met of zonder de sportstand ) resulteert in een dusdanig toerental, dat zelfs mijn vrouw het rumoerig vindt. Ook de verwarming vind ik ondermaats, de ramen beslaan sneller dan bij eerdere ( Franse ) auto's. AC-stand verandert daar weinig aan. De ACC en ik zullen nooit vrienden worden en betrap me er op dat ik zelden nog de cruise control gebruik. Het iedere keer aan/uit zetten in de menu's vind ik te tijdrovend. Al met al een gem. verbruik van 1 op 15 wat ik redelijk vind voor een automaat. Apple carplay werkt matig. Soms 3 of 4 keer usb-kabel aansluiten op de mobiele telefoon, voordat deze werkt. Standaard navigatie gebruik ik overigens nooit. Als ik gebeld word, valt radio-geluid weg en moet ik deze weer activeren in menu. Whatsapp-meldingen verschijnen wel op het display, maar als ik deze wil beluisteren, zegt het systeem "sorry, er is een probleem...." Dat heeft de 1e 2 maanden wel gewerkt. Misschien een update bij eerstvolgende garage-beurt. Iemand hier zelfde ervaring met eventueel een oplossing ? Bedankt alvast voor eventuele tips.

update : 2,5 jaar verder

  • 55.000 km

Zo, 2 en 1/2 jaar verder en tijd voor een update. De Mazda bevalt nog steeds prima en is - met automaat dus - redelijk zuinig ( 1 op 16 gem. ) bij rustig rijden, dat wel. Sky-active techniek heeft mij nog niet kunnen "pakken", de motor is bij wegrijden rumoerig en de automaat gaat laat naar het volgende verzet. Het invoegen op de snelweg met ingetrapt pedaal, zorgt ook voor een "hangende" versnelling, maw de automaat denkt te lang na welk verzet er nodig is. De ontwaseming bij vochtig weer valt tegen in vergelijking met voorgangers. De stoel- en stuurverwarming worden in de wintermaanden zeer gewaardeerd.
Problemen : In het eerste jaar is de compressor vervangen want vermogen viel steeds weg. Ook is de automaat al een keer gereset om bijgeluiden (!) tijdens wegrijden / overschakelen weg te nemen.
Ik ( en de meeste mensen ) blijf het een mooie / luxe verschijning vinden. Goed : de auto is zeer compleet en de uitstekende verlichting
Matig : de automaat / vermogen / rumoerig bij wegrijden & versnellen
Slecht : pianolak-afwerking binnen en op deurposten > krassen !

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.