Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020) #16

autoreview

Mazda CX-30
Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30

Signalement

UitvoeringCX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst105.500 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een fijne reisgenoot

  • 105.500 km

= En zo is het afscheid daar =

Na 5 jaar ‘eigenaar’ te zijn geweest van een CX-30 Luxury in Soul Red Crystal was het zover en stond de leasemaatschappij weer voor de deur om hem op te halen. Omdat ik altijd met veel plezier de reviews hier lees, leek het me wel leuk om zelf ook eens mijn ervaringen op papier te zetten. In het kort kan ik wel stellen dat deze Mazda een bijzonder fijne reisgenoot is geweest de afgelopen 100.000 kilometer, die bijna nooit een steek heeft laten vallen. Het wordt een lange review die ik zal opdelen in secties, zodat je ook zaken kunt overslaan die je niet interesseren, zoals bijvoorbeeld het volgende:

= Waarom heb ik de CX-30 gekozen? =

Sinds het begin van mijn carrière heb ik altijd het geluk gehad een leaseauto te mogen rijden, meestal was dat net wat er in de pool beschikbaar was en dan het liefst met zo laag mogelijke bijtelling. De meeste waren al richting het eind van de looptijd, dus daarmee had ik kortstondige relaties met een Civic hybrid, i20, Clio, Golf, CT200h, Outlander PHEV en als laatste een A3 Sportback PHEV. Niet bepaald merkentrouw, zoals je ziet.

Na mijn ‘stekker-ervaring’ met de Outlander en A3 was het besluit al wel snel genomen om niet nogmaals een PHEV te nemen: Destijds was het elektrisch rijden na 20-30km wel klaar en daarna ontstond er een draaikolk in de tank van de Outlander. De A3 deed dit beter, maar had als keerpunt een wel erg kleine kofferbak vanwege het accupakket. Daarbij reed ik maandelijks 1200+ km heen en weer naar het buitenland, dus volledig elektrisch was voor mij toen nog geen optie.

Toen ik me eenmaal aan het oriënteren was viel mijn oog op de nieuwe Mazda 3 sedan – een prachtig design, luxe, groot genoeg voor een stel zonder kinderen en de rijeigenschappen stonden hoog in het vaandel. Helaas is mijn vrouw niet zo gecharmeerd van sedans of stations, maar daar was opeens de CX-30 in de showroom. Voor mijn 1m92 voelde die nog wat ruimer dan de 3, ook achterin, en de kofferbak was ook nog eens praktischer. Qua uiterlijk vond ik hem nauwelijks onder doen voor de 3 en zelfs nu voelt hij nog steeds modern. Knap staaltje design van Mazda!

De eindstrijd ging tussen de CX-30, Kia Xceed en de Hyundai i30 Fastback, maar de CX-30 was luxer in afwerking, uitrusting en in tegenstelling tot de Fastback kon hier een kinderwagen wel fatsoenlijk in de kofferbak - later bleek die ‘kinderwagentest’ inderdaad een goed idee geweest. De Xceed bleek bij de proefrit echt inferieur ten opzichte van die andere twee. Uiteindelijk geen heel moeilijke beslissing en eentje waar ik geheel geen spijt van heb gehad.

= Rijgedrag en verbruik =

Laat ik met het verbruik beginnen: Mazda geeft op dat 6,5/100 moet kunnen halen met deze SkyActive X en mijn gemiddelde na al die jaren staat op 6,4/100. Prima score voor 180pk zonder hybride ondersteuning en ik heb nooit hoeven letten op mijn rijstijl (ofwel zuiniger was ook mogelijk). Je merkt wel dat het verbruik op de korte stukjes en stadsverkeer relatief hoog is, maar als je de cruise control aanzet op 106 en relaxt naar het Zuiden trekt blijft het gebruik keurig onder de 5/100.

Het rijgedrag van de auto spoort, ondanks dat hij sportief oogt, niet echt aan tot sportief rijden. Zeker, je gaat strak door de bocht en je kan best leuk in Sport-modus over de landweggetjes scheuren, maar je merkt dat deze motor niet gemaakt is voor stoplichtsprintjes. Die 180 paarden laten zich pas bij hogere toeren zien, dus pas je rijstijl daarop aan en je komt eigenlijk nooit kracht tekort. Door een relatief stevige afstelling van de vering lever je wat comfort in, maar de auto geeft veel vertrouwen in de bochten en ik heb ook nog nooit wagenzieke mensen achterin gehad. Als het wegdek slechter wordt, heb je dat wel direct door. Bij het proefrijden vond ik de i30 Fastback eigenlijk net iets lekkerder rijden, hij voelde net zo vlot (ondanks 40pk minder) en werkte de drempels een stuk soepeler weg.

Ik heb geen trekhaak, dus helaas geen ervaring hoe de auto zich houdt met aanhangers of caravans.

= Comfort =

Allereerst de stoelen: De bekleding is zwart/bruin leer, ik weet niet eens meer of het echt is of niet, maar het voelt prettig aan. De stoelen zijn zowel verwarmd als geventileerd (voor) en de geheugenfunctie van de bestuurdersstoel is een bijzonder fijne luxe als je, zoals ik, veel in hoogte verschilt met je ega. Mijn ‘probleem’ met de wat korte zitvlakken was snel opgelost met een stoelverlenger van een paar tientjes, leve Amazon, en zo is het een erg fijne werkplek. Leuk weetje is dat je de sleutels ook kan koppelen aan de geheugenfunctie, zodat je in totaal 4 posities kan laten onthouden voor de stoel, zijspiegels en HUD. Zodra je de deur dan opent, zet hij hem op de stand die aan de gebruikte sleutel gekoppeld is. Nu niet meer zo hightech, maar het werkt prima! Na 5 jaar intensief gebruik zijn er alleen op de zijwang van de bestuurdersstoel wat gebruikssporen te zien, de rest ziet er nog keurig uit. Het was voor mij eenvoudig een fijne rijpositie te vinden. Ook het stuur heeft voldoende verstelmogelijkheden, weliswaar gewoon met de hand.

Vrijwel alle zichtbare oppervlakken zijn prettig in om aan te raken, er zijn misschien 2 à 3 (draai)knoppen met een wat slapper aanvoelend, chroomkleurig plastic, maar de rest voelt allemaal gedegen aan en niets is stuk gegaan of beschadigd.

Tijdens het rijden is het vrij stil aan boord, met de geluidsisolatie zit het wel goed, en op lange stukken is het geen vermoeiende auto. De net iets te nauwe zitting zorgt er wel voor dat ik iedere 2 uur even mijn benen moet strekken, maar eigenlijk is dat sowieso de bedoeling en is het zelden storend geweest.

= Ruimte =

Zolang je zelf niet te lang van stuk bent, kan je prima met je gezin op pad in de CX-30. De verstelbare laadruimte op de laagste stand en er gaan twee grote koffers (of één en een kinderwagen), een kleine koffer en nog rug- en handtassen mee. Wel even heel Japans origami spelen om de ‘slimme’ verstelbare bodem weg te vouwen. Na verloop van tijd heb ik die maar in de schuur gelegd en dan is het wel fijn dat hij klein te maken is.
Met mijn lengte heb je trouwens, als de kinderstoel achter je staat, geen prettige zitpositie meer. Knieën tegen het dashboardkastje, dat soort werk. Achteruitkijkend of vooruitkijkend maakte helaas weinig verschil, dus we zijn van plan nu wat groter te gaan rijden. Als je een centimeter of 10 kleiner bent dan ik, zou het een stuk beter moeten gaan. Als mijn vrouw aan het rijden was, ging ik dan maar achter haar zitten. Wat minder gezellig, maar dan had ik opeens zeeën van ruimte!

Verder zitten er voorin ruim voldoende opbergvakken, waarvan een forse onder de armleuning, grote vakken in de deuren en, heel fijn, eentje in het dak voor de zonnebril.

= Infotainment en rijhulpsystemen =

Een van de zaken die mij wel kon bekoren aan Mazda, is de filosofie dat de rijder ook echt moet rijden: Dus geen overmatige ingrijpen van hulpsystemen, maar meestal alleen subtiele herinneringen via een korte trilling aan het stuur, of licht tegensturen. Als er dan eenmaal een piepje nodig is, bijvoorbeeld van de Rear Cross Alert, is dat een vriendelijke “bling bling”. De snelheidswaarschuwing kan je naar eigen wens instellen (die blijft onthouden) en kan dus zonder bliepje ingesteld worden. Ik had hem zelf zo ingesteld dat op de snelheidsmeter alles boven de snelheidslimiet rood werd aangegeven en dat op de HUD het ‘snelheidsbord’ zou gaan knipperen als ik meer dan 5km/u boven de limiet ging. Voor mij werkte dit subliem en ik kan me niet voorstellen dat onze huidige wettelijk verplichte bliepjes beter zijn. Alle hulpsystemen zijn met een knop links van het stuurwiel in één keer uit te schakelen.

Overigens: Groot fan van die HUD, ook met zonnebril nog goed leesbaar en alles wat je bij het rijden nodig hebt staat erin. Jammer alleen dat de navigatie-instructies wegvallen als je Android Auto of Carplay gebruikt, maar daar is deze auto niet uniek in.

Het infotainmentsysteem zelf werkt vlot, is voor dagelijkse functies overzichtelijk en staat ook goed zichtbaar. Met de draaiknop en sneltoetsen direct naast je rechterhand kan je al snel blind vinden wat je nodig hebt en hoef je je blik nauwelijks van de weg te halen. Ik vond het een erg fijn werkend systeem, beter dan eigenlijk alle touchscreens die ik heb gehad. Als er dan toch een punt van irritatie was, was het de invoer van adressen met die draaiknop. In de A3 kon ik bovenop de knop de letters ‘schrijven’ en werkte dat alsnog prima, maar hier zit je met een soort draaitelefoon XXL alle letters in te geven. De oplossing: Een (meestal) prima werkende voice control voor Nederlandse adressen of voor vertrek even snel op de telefoon Waze aanzetten, inpluggen en gaan. Eigenlijk dus nooit last van gehad, maar ik kan er geen complimenten over geven.

De BOSE-geluidsinstallatie is geweldig, zeker omdat geluid van buitenaf redelijk goed wordt weggefilterd en het volume kan zich ook automatisch iets aanpassen op basis van het geluidsniveau in de auto. Tegenwoordig niet helemaal meer nodig om ‘Hoedje van papier’ te luisteren, maar wel een bijzonder fijne optie.

Parkeren is nog nooit zo makkelijk geweest met camera’s voor, achter en ook nog een 360 graden overzicht, plus sensoren voor en achter. Bovendien is het beeld heel scherp. Voor de nieuwe leasetermijn heb ik een Ford Kuga proefgereden en ondanks het verschil in leeftijd was de camerakwaliteit van de CX-30 nog altijd heel veel beter. Het kijkt simpelweg veel prettiger. Hij kan niet zichzelf inparkeren, maar als het met al deze hulpmiddelen nog niet lukt…

= Problemen en andere kosten =

In totaal heb ik 3 keer pech gehad, altijd een lege accu, waarvan 1,5 keer mijn eigen schuld is geweest. De enige keer dat ik er echt niets aan kon doen, was zonder reden de accu een keer ’s morgens leeg. ANWB langs, even een boost geven en daarna geen issues meer gehad tot ik afgelopen februari niet meer uit de wasstraat weg kon rijden met, wederom, een lege accu. Een combinatie van al een wat verzwakte accu, vriestemperaturen, wat langer stilstaan en daarna kort achter elkaar 3 keer moeten starten bleek funest, was de conclusie van de ANWB. Dat ik mijn zoontje voor het wegrijden even in de auto heb laten spelen (lichten aan, lichten uit, radio aan, radio uit) tel ik even als mijn eigen halve strafpunt.

Andere kosten had ik natuurlijk als leaserijder zelf geen last van, maar afgezien van regulier onderhoud is het alleen een keer nodig geweest een brandstofinjector te laten reinigen, ergens in het eerste jaar. Blijkbaar was E10-brandstof hier de schuldige aan, maar het bleek geen terugkerend probleem. Ik zou hem met veel vertrouwen privé rijden.

= Conclusie =

Al met al ben ik zeer tevreden geweest over de Mazda CX-30, als totaalpakket wat mij betreft de fijnste auto die ik tot nu toe gehad heb.

Voor degene die wil weten wat de volgende auto is geworden: Dat is nog niet bekend! Ik heb een nieuwe functie zonder leaseauto inmiddels, dus ik ben me nog druk aan het oriënteren op Gaspedaal en Mobile.de. Er zijn vervelende manieren om de tijd door te komen :)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.