Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 19.600 km |
aankoop en eerste ervaring
- 600 km
Toen de CX 30 in 2019 op de markt kwam vond ik het meteen een mooie auto. Begin 2020 toch even gaan kijken in de showroom en meteen een proefrit gemaakt.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en gekozen voor de meest luxe uitvoering: Luxury (o.a. zwart leren bekleding, navigatie, 18" lmv, bose radio met 12 speakers, donkere ruiten vanaf de b style, pianolak delen aan de buitenkant etc.). Daar bovenop gekozen voor de volgende opties:
- glazen schuif/kanteldak;
- i activense pakket (extra veiligheidszaken zoals 360 graden camera en nog 5 andere veiligheidssystemen);
- kleur snowflake white pearl (metallic);
- zwarte spiegelkappen buitenspiegels;
-aluminium pedalen set.
Voordat ik deze auto kocht heb ik mij ook nog even georiënteerd op een nieuwe elektrische auto maar wat mij betreft is het nu nog te vroeg hiervoor. Ze zijn nog steeds erg prijzig en ik heb geen zin om steeds met samengeknepen billen in de auto te zinnen of we de eindbestemming wel bereiken en of en waar laadpalen zijn etc. Maar ik mis ook gewoon de beleving, geur en geluid van een benzine auto. De meeste modellen vind ik ook gewoon lelijk met die gladde neusjes en lelijke velgen. Daarnaast zijn ze ook nog eens erg zwaar door die accu's en dat komt de rijeigenschappen niet ten goede. Het is vast de toekomst maar nu nog even niet voor mij.....
Interieur/exterieur
Wat opvalt is het hoge kwaliteitsniveau van de afwerking, vooral van binnen. Erg mooi en overzichtelijk. Mazda stopt niet alle functies in omslachtig te bedienen schermen maar werkt met een centrale menuknop en sneltoetsen net als BMW. Dat werkt erg prettig. De leren bekleding is zachter en weer iets mooier dan in de CX 3 GTM. Na veel grijze auto's nu gekozen voor een witte. Ik vond het wel een beetje spannend maar ik ben er nu erg blij mee! De zwarte details vallen mooi op bij de witte lakkleur en het zwarte open dak.
De ruimte van binnen is een stukje royaler dan in de CX 3 maar niet bijzonder in zijn klasse. Wij zijn met zijn drieën en dan is deze auto echt ruim genoeg. De Bose radio klinkt erg goed! De CD speler is vervallen dus nu zetten we alle muziek op een USB en dat werkt prima.
De elektrische achterklep had van mij niet gehoeven, staat stoer maar het vraagt de nodige energie van de accu en het openen en sluiten gaat ook niet super snel.
Het schuifdak bevalt prima! in het verleden ook een aantal auto's gehad met een open dak en dat heb ik wel erg gemist de laatste jaren, het gevoel van vrijheid, frisse lucht en geluiden van de vogeltjes.
De stoelen zitten heerlijk en zijn goed verstelbaar. Van mij hadden de zittingen nog iets langer mogen zijn maar het is goed uit te houden op de stoelen.
Rijden
De CX 30 rijdt heerlijk. Hij is erg stil van binnen, doet een klasse hoger aan qua beleving. Het schakelen gaat erg soepel. Overhellen doet ie bijna niet in bochten. De Mazda is wel straf afgeveerd maar zeker niet oncomfortabel. De auto voelt stevig en veilig aan. Dat laatste is ook gebleken uit de euroNCAP test, de veiligste auto van dit moment voor zijn inzittenden.
En hoe bevalt de sky activ X? Klinkt als een normale benzinemotor. Ondanks de mooie waardes op papier (0-100 in 8,5 sec, 180 pk en een top van boven de 200) voelt de auto niet opvallend snel aan. Er zit wel power in maar dan moet je flink doortrekken in lagere versnellingen.
Wij vinden het wel lekker sportief rijden en je hebt nooit het gevoel dat je kracht te kort komt. Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen. Het schijnt dat hij na 10.000 km pas op zijn zuinigste is dus dat duurt nog even.
De veiligheidssystemen werken over het algemeen prettig, m.n. de dode hoekwaarschuwing en de adaptieve cruise control zijn prettig. Bij het achteruit parkeren kantelt de buitenspiegel, prettig en de velgen blijven zo mooi heel!
Zijn er ook minpunten? Dan moet ik echt goed nadenken......Er zitten geen USB aansluitingen achterin, de ruitenwissers kan ik niet meer rechtop zetten bij het wassen (zijn verzonken onder de motorkap) en de achterbank staat vrij rechtop. Tot zover mijn eerste ervaringen met deze fijne auto. Als er wat te melden is, schrijf ik weer een stukje!
Mazda is ingeruild
- 4.100 km
Begin november van het afgelopen jaar de Mazda naar de dealer gebracht. de tankdop viel niet netjes in de carrosserie en de motor reageerde soms wat stoterig bij het optrekken. Binnen in de tankdop is een rubber ring geplaatst. Verder heeft de dealer de compressor vervangen. ‘s Avonds werden we echter gebeld dat het motorprobleem nog niet was opgelost. Gelukkig hadden we een leenauto meegekregen. De dealer gaf aan nader onderzoek in te stellen. Ook is contact opgenomen met de importeur en later het hoofdkantoor in Duitsland. De motor is een aantal keer doorgemeten. De waardes waren boven de norm dus er mocht niet mee gereden worden. De leenauto die we hadden (nieuwe Mazda 2) is op initiatief van de dealer naar 2 maand omgeruild voor een praktisch nieuwe CX 30. De garage heeft ons gezien de situatie hiervoor geen kosten in rekening gebracht. We hebben toen ook gesproken over hoe nu verder. Een oplossing was er nog niet. Ook was niet duidelijk wanneer er wel helderheid kwam en of het uiteindelijk goed zou komen. Mogelijk was het probleem ontstaan door een combinatie van de E10 benzine (ethanol kan de tank, motor en slangen aantasten als er weinig wordt gereden) in combinatie met weinig kilometers rijden ivm de Corona. In overleg met de dealer daarom besloten om onze Mazda in te ruilen op een nieuwe CX 30 100th anniversary uitvoering. Gezien de situatie heeft de garage genoegen genomen met een relatief beperkte bijbetaling. De importeur wilde de auto niet terugnemen. Daarnaast afgesproken dat de nieuwe Mazda in januari 2021 op kenteken werd gezet. De nieuwe CX30 is qua uitvoering praktisch gelijk aan onze vorige. Dus wit metallic lak, schuifdak en extra pakket veiligheidssystemen. Het enige verschil is dat we nu bordeauxrode (met witte accenten) leren bekleding hebben ipv zwarte. Gelukkig geen felrode kleur. De zwarte spiegelkappen en rvs pedalen set is overgezet van de vorige Mazda. Uiteindelijk zijn we tevreden over onze dealer maar wel wat teleurgesteld in de importeur. Op 9 januari dit jaar onze nieuwe CX30 opgehaald. Op advies van de dealer tanken we nu Euro 98 (v power). We vinden het nog steeds een mooie en fijne auto. Tot nog toe gelukkig niet hetzelfde euvel opnieuw ervaren met de motor. Hopelijk blijft dit zo. Ik weet niet of ik voor de nieuwe CX 30 weer een nieuwe review ga bijhouden. Is zeker in het begin toch veel werk met de foto’s etc.
Foto’s nieuwe CX 30
- 700 km
Ook 2 nieuwe foto’s toegevoegd.
Update
- 9.500 km
De CX 30 is in januari 2023 naar de Mazda dealer geweest voor een jaarlijks in dit geval kleine onderhoudsbeurt. O.a. de olie en remvloeistof zijn ververst. Ook is de mobiliteitsgarantie weer met 1 jaar verlengd.
Verder aangegeven dat de tankdop iets buiten de carrosserie valt. Die is iets bijgesteld. Verder eigenlijk niets te melden. Het blijft een comfortabele, stille, fijne en luxe auto. Af en toe voel je nog een klein hitje van de motor. Maar dit is niet te vergelijken met de vorige CX 30. We tanken alleen nog vpower of E5. Die biorotzooi komt er bij ons niet meer in. We gebruiken deze auto voor de snelweg en als er spullen of meer mensen meerijden. Voor de plezierritjes met mooi weer pakken we de mx 5.
Update 24 februari 2024
- 13.700 km
Op 8 januari 2024 is de CX30 voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt naar de Mazda dealer in Apeldoorn geweest. Onder andere olie ververst en het interieurfilter vervangen. Ook de batterij van de afstandsbediening is vervangen (na melding op dashboard). Hierdoor is de mobiliteitsgarantie ook weer met een jaar verlengd. Wel zo prettig. Ook hebben we aangegeven dat er een irritante “kraak” zit rond het linker voorportier in het interieur. Aangezien de garantie bijna is verlopen dit toch maar even gemeld. Tijdens de onderhoudsbeurt konden ze de oorzaak helaas niet direct vinden. Op 19 februari is de auto teruggebracht voor nader onderzoek. Gelukkig is de oorzaak toen wel gevonden. Er zat blijkbaar iets los aan de ophanging tussen deur en carrosserie. Fijn dat het is opgelost! Verder bevalt de auto nog steeds erg goed. Daarom rijden we er zeker nog 1 jaar mee door. Alle luxe (schuifdak, Bose geluidsinstallatie, leder etc) en stilte aan boort zijn erg prettig. Ook rijdt deze auto ook zeer fijn en sportief en is eigenlijk net ingereden. Er zijn ook een paar kleine minpuntjes. De Keynes go werkt niet altijd goed. De onderkant van achterportieren (binnenkant) is snel vies na een regenbui. Dat geldt ook voor de kunststof delen aan de buitenkant rond de auto. Verder worden de raamrubbers aan de buitenkant (onderkant ramen) snel vies en zijn lastig schoon te maken (mos). Er was ook een terugroep actie voor soms lekkende radiateur maar daar was bij onze auto geen sprake van. Tot zover de update.
Update
- 18.000 km
Op 6 januari is de CX30 naar de Mazda dealer geweest voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt en de eerste APK keuring. Gezien de onderhoudshistorie en de kilometerstand uiteraard geen bijzonderheden. Alleen de drie ruitenwisserbladen zijn vervangen wegens slijtage. Het was nog de eerste set dus ook niet gek dat ze versleten waren. Voor de rest eigenlijk niets te melden over het afgelopen jaar. Het blijft een heerlijke, stille cruiser. Zeker voor langere afstanden. Ook de Bose geluidsinstallatie en het schuifdak bevallen nog steeds. Voor de fun ritjes pakken we de MX5. Als we met meer dan 2 personen en/of bagage reizen pakken we de CX30. Minpuntjes van de CX30 zijn de kraakjes en knisperende geluidjes uit het interieur die je soms hoort. Ook de krasgevoeligheid van de pianolak delen is jammer. Verder geen klachten. Dat is ook de reden dat we er nog even mee doorrijden. Normaal gesproken begint het bij mij naar een jaar of 3 wel te kriebelen en ga ik mij oriënteren op een andere auto. Ik zou op dit moment geen goede en leuke vervangende auto weten die gelijkwaardig is aan de CX30. Misschien op termijn een hybride auto. In het voorjaar gaan we proberen om aftermarket gril inzetstukken te monteren in de onderste gril bij de nummerplaat. Deze heb ik besteld bij Amazon. Ook wil ik de leren bekleding een keer gaan invetten. Als iemand een tip heeft welk middel hier goed voor werkt, hoor ik het graag!
Mazda is ingeruild
- 19.600 km
De CX30 is ingeruild op een nieuwe Cupra Formentor PHEV. Het was een fijne en stille auto met een goede Bose geluidsinstallatie en fijn schuifdak waarmee we nooit een probleem hebben gehad. Alleen een jaarlijkse onderhoudsbeurt was genoeg. na 4,5 jaar begonnen het echter weer een beetje te kriebelen. We wilden in verband met onze zonnepanelen een PHEV. Wat waren de mindere punten? De niet vloeiende stem van het navigatiesysteem, kleine knisper en kraakgeluiden in het interieur, opspattend vuil bij regen op de kunststof delen aan de onderkant van de auto en de binnenkant van de achterportieren. Maar dit is slecht klein leed. De Cupra dealer heeft de Mazda doorverkocht aan de Mazda dealer in Arnhem zag ik gisteren. Voor wie een smetteloze, luxe en goed onderhouden CX30 zoekt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-30
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-30 e-Skyactiv G 140 Homura | 7-inch digitale meterset | Achterklep automatisch openen/sluiten | Achteruitrijcamera
- 2025
- 10 km

Mazda CX-30 e-Skyactiv G 140 Nagisa | 7-inch digitale meterset | Achterklep automatisch openen/sluiten | Achteruitrijcamera
- 2025
- 10 km

Mazda CX-30 e-Skyactiv G 140 Nagisa | 7-inch digitale meterset | Achterklep automatisch openen/sluiten | Achteruitrijcamera
- 2025
- 10 km