Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2019) #3

autoreview

Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2019)

Signalement

UitvoeringCX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst38.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda CX-30 Skyactiv-X H6,

  • 8.500 km

Mijn leven lang heb ik eigenlijk geen auto nodig gehad dus heb altijd auto's gekocht die ik mooi vond en echt graag wilde hebben, ondanks de vaak vele beperkingen. Ik heb veel klassiekers en oldtimers gereden als de Citroën traction Avant, de Jaguar XJ12-C en alles wat daar tussenin zit. Kapitalen heb ik er in geïnvesteerd en al mijn auto's waren voor dagelijks gebruik. De laatste was een Jaguar XJR uit 2004. En na al die jaren begon het toch aan me te knagen. Al die investeringen, want ik ben wat auto's betreft een perfectionist. Maar ook het milieu. De Jag reed fantastisch maar naar huidige maatstaven was het verbruik exorbitant.
Afgelopen najaar heb ik de knoop doorgehakt. De Jag er uit en voor het eerst van mijn leven een nieuwe, zuinige, betrouwbare maar ook mooie wagen. En voor het eerst van mijn leven een Aziaat. Ik had 3 kandidaten: De Kia X-Ceed, Toyota Corolla Touring Sports en de Mazda CX-30. De Kia viel al snel af. Via de website van Kia vroeg ik info aan. Die zou ik via de dealer krijgen. ik zit er nog op te wachten. Ben later bij de dealer geweest maar daar kreeg ik tegenstrijdige info over de inruil. De Corolla was duurder dan de Mazda. Dus zou het een demo moeten worden. Deze viel uiteindelijk af omdat ik het niet kon vinden op de stoelen. En daar breng je toch een aantal jaar op door. De Mazda vond ik al prachtig toen de eerste foto's van prototypes verschenen. Toen ik er een in het echt zag bij een Beierse dealer was ik meteen verliefd. Proefritten in een automaat en een handgeschakeld exemplaar met Skyactiv-X motor deden me besluiten om er een met handbak aan te schaffen. Het aanbod en de fijne manier van communiceren met de dealer in Waddinxveen gaven de doorslag.

3 December was de aflevering en zijn we meteen doorgereden naar het oosten van het land voor een lang weekend. Ik wist niet wat me overkwam! Als die rijhulpsystemen, de stilte aan boord, de geweldige Bose geluidsinstallatie! Speel maar eens All Along The Watchtower van Jimi Hendrix af in een CX-30. Je hoort alle details in plaats van een brei aan geluid. Helder. Geen vervorming of nare resonanties vanuit de deur. Mazda heeft ook speciaal in de CX aandacht besteed aan de plaatsing van de speakers.

Begin februari volgde de tweede echte test: Op de winterbanden naar Duitsland voor een week. Meer dan genoeg bagageruimte voor 2 zonder dat de achterbank omgeklapt hoeft te worden. Erg zuinig en heerlijk comfortabel. 750km rijden zijn geen punt. De stoelen zijn super. De wagen is echt STIL! En zuinig! gemiddeld 5,7 liter per 100km zonder je als een rijdende chicane op de autobahn te begeven. Het meest opvallend was de stabiliteit: We reden weer naar huis op de dag van de Februari-storm. In Nederland viel op dat veel mensen zo traag reden. En wij maar doorkachelen. Uiteindelijk bij een sanitaire stop in Amsterdam kwamen we er achter dat het wel heel hard waaide omdat de deur bijna uit mijn handen werd geblazen.

Inmiddels hebben we er weer een flinke vakantie op zitten. 3 weken vakantie en weer naar Duitsland. 3300km. Oostenrijk en Italië sloegen we maar over ivm de Corona.
De Skyactiv-X motor is een betrouwbare en zuinige partner: Echt ongehoord dat je soms pakweg 1:25 kan rijden op provinciale wegen. Onzuiniger dan 1:14,9 lukte me tot nu toe niet. Ook ondanks de bergpassen of stukken van 170km/u. De wagen is stevig geveerd. Vandaar ook die stabiliteit. Dus iets rustiger aan bij drempels.

Verder: De afwerking staat op een erg hoog niveau. Alles steekt perfect in elkaar. Niks kraakjes en rammeltjes. Klasse- materialen. Het interieur is zwart leer. Liefst had ik rood leer gehad, maar dat is alleen in de Mazda 3 te krijgen. De pianolak in het interieur is zeer krasgevoelig dus daar ben ik voorzichtig mee. Op Ali-Express verkopen ze daar gelukkig hele zachte kwastjes voor.
Het hele multimediasysteem heb ik erg aan moeten wennen. Vooral de spraakbesturing. Dat heeft wel even geduurd. Dat heeft Apple met Siri toch duidelijk beter voor elkaar. Veel intuïtiever. Apple CarPlay gebruik ik dan ook vaak. Wel jammer dat het nog via een kabeltje moet. Muziek gaat via spotify. ik had de wagen besteld en in de specificaties stond toch echt een CD-speler. Dat was dus even zoeken en dan er achter komen dat dat niet op het Europese vasteland geleverd wordt. Nog aan het steggelen geweest met de dealer en de importeur. Die laatste heeft toen acuut de website aangepast maar aan mij niets meer laten horen.
De dame die de navigatie heeft ingesproken heeft trouwens een spraakgebrek: Ik rijd meestal over een "Rotonda" en soms neem ik de afslag "kroménie. Registreren van mijn wagen op de " My Mazda app" was trouwens ook een ramp maar is uiteindelijk ook gelukt.
Head-up display is helemaal geweldig. In feite kijk ik nu nog nauwelijks op de gewone tellers. Het scherm van de infotainment staat lekker hoog en is te bedienen via de centrale knop. Geen gedoe met touchscreen en vieze vingers.
Over de Skyactiv-X motor is al veel gezegd en geschreven. Ik snap echter niet dat veel autojournalisten dik boven de 7L/100km uit komen. Ik ben geen slome rijder maar zit daar dik onder. Dat de motor het beste van benzine en diesel verenigt klopt echter niet. Je mist duidelijk koppel onderin. Pas boven de 2000 toeren komt er vaart in. Je moet dus echt in het achterhoofd houden dat je met een atmosferische motor rijdt. Dus op tijd terug schakelen. Maar dan wil de wagen echt flink vooruit. Ook op bergpassen hield ik Audi's en BMW's makkelijk bij. En het karakter is heerlijk lineair.
De airco is maar zozo. Mijn Jag had de wagen in no time koel. De Mazda doet er langer over. Gelukkig heb ik een elektrisch schuifdak.
Tot slot (hoewel ik vast wel wat vergeten ben): Als je een CX-30 bestelt: vink op de optielijst ook het i-Activsense aan: vooral de Front- en Rear Cross Traffic Alert zijn een uitkomt. Wat ik niet zie, ziet de wagen. En anders heb je nog wel de 360 graden camera's met uitstekend beeld rondom. Verder heb ik geweldige adaptieve led-verlichting die tegenliggers niet stoort. Wat een vinding.

Nog één ding dan: als je voor je vakantie aan het inpakken bent en dan weer de automatische achterklep, of de voordeuren, of de achterdeuren opent weet de elektronica en soms geen eind meer aan en sluit de wagen niet meer vanzelf als je weg loopt. Dit zal ongetwijfeld worden verholpen bij een update.

Ik beloof niet dat ik geregeld deze review ga verversen maar ik zal m'n best doen!

Eerste onderhoudsbeurt

  • 14.500 km

Begin December mijn eerste onderhoudsbeurt. Eigenlijk geen bijzonderheden, behalve dat ik aangaf dat de i-stop niet goed functioneerde. Eind van het liedje: hij doet het nog steeds niet. En dat heeft niet alleen met de buitentemperatuur te maken. Dus binnenkort maar weer naar de dealer. Mag ie weer uitgelezen worden.
De kosten waren €343,70 . En dat was inclusief 5 tientjes voor het monteren van de wintervelgen en banden.
Verder doet de wagen nog steeds wat hij moet doen en dat is zuinig ( tussen de pakweg 1:16 en 1:20) en zeer comfortabel rijden. Het is nog altijd genieten van de stilte. Tenzij de geluidsinstallatie aan staat. Wat een topper. Verder geen piepje of kraakje. Geen last van steenslag. In de winter gaan nu als eerste de stoel- en stuurverwarming aan en wat ga je dan missen als verwende automobilist: een verwarmde versnellingspookknop. Echt! Die is dan koud!
Eén irritatiepuntje: Apple Carplay doet het meestal wel automatisch als ik mijn mobiel aan het kabeltje koppel. Maar heel soms dus ook niet. En daar kom je natuurlijk net pas achter als je al rijdt. Geen idee hoe dat komt. Maar ik heb er wat op gevonden: zorgen dat Flitsmeister altijd aan staat op je mobiel of dat je thuis als een bestemming op een navigatie op je mobiel hebt ingevoerd. Dan doet ie het altijd. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. En dan kom ik thuis en heb dan natuurlijk mijn mobiel in de auto laten liggen. Dus please Mazda: de volgende keer geen kabeltje maar Bluetooth om Carplay in te schakelen.
Tot slot ben ik echt blij geen touchscreen te bezitten maar het systeem van Mazda. Het laat zich blindelings bedienen en je houdt onderhand keurig je ogen op de weg. Laatst kwam een vriendin haar ID3 trots laten zien. Net 500km op de teller maar de zon scheen op het Touch screen en ik zag één grote wolk van vingerafdrukken!
Ik als een tevreden Mazdarijder zeg: tot de volgende keer en blijf allemaal gezond.

En weer verder zonder gekkigheid

  • 28.000 km

Zoals gezegd zou ik niet geregeld updaten dus bij deze. Anderhalf jaar verder en zo’n 14000km verder. Ik schrijf deze update ergens hoog in de bergen van Oostenrijk. Ik heb dus niet alles tot achter de komma paraat maar kan wel zeggen dat ik de dealer niet goedkoop vond bij mijn laatste onderhoudsbeurt.
Verder ben ik sinds kort overgestapt op E5 ipv E10 omdat ik minder rijd. Het kan zomaar zijn dat de CX-30 een paar weken stil staat. En dan kan je beter E5 in je tank hebben. Het spul is wel een stuk duurder maar het verbruik is weer een stukje lager. Ongeveer 0,4L/100km.
We genieten van de uitstekende audio maar vooral van hoe stil de wagen is. Ongehoord. Ook bij hogere snelheden op de Autobahn. Verder geen rammels, kraakjes of andere bijgeluiden. Daar heeft Mazda toch heel goed zijn best op gedaan.
Het gedoe met het kabeltje tbv Apple-carplay heb ik opgelost met een dongel van Cplay2air. Meestal doet ie t goed. Heel soms scheidt ie er mee uit maar veel vloeken en opnieuw installeren helpt dan weer. Voordeel is ook dat ik mijn mobiel niet meer in de wagen laat liggen.
Een ontwerpmisser: de middenarmsteun klap je heel lastig naar achteren open als je de bank hebt neergeklapt. De middelste hoofdsteun zit in de weg. Knullig. Die moet er dan uit. De bagageruimte is groot zat. Zeker met neergeklapte achterbank.
De kwaliteit van de lak heb ik niks over te klagen. Alleen het wassen van de auto is een crime als je het goed wil doen. Al die segmentjes in de grille. Of onder de dakspoiler bij de achterruit. Ook hoopt zich gemakkelijk vuil op aan de binnenkant van de kunststof panelen.
Enfin, ik rij tevreden verder en kijk inmiddels met een schuin oog naar de CX-60. Wie weet als die met de 6 cilinder lijnmotor komt volgend voorjaar…

Goed…. Met wat kanttekeningen

  • 34.000 km

Eind November is de CX-30 weer voor onderhoud naar de dealer geweest. Zoals eerder gezegd: da’s niet goedkoop. Inclusief nieuwe ruitenwissers die blijkbaar van goud zijn mocht ik €470,00 aftikken. Maar ok. Ik had wat aandachtspunten vermeld en dan mag je ook verwachten dat daar dan ook wat mee gedaan is. Niet dus. Mijn elektrische inklapbare linke spiegel haperde af en toe. Na de beurt bleek dat nog steeds zo te zijn. Het was dus geen softwarematig probleem zoals eerder vermeld werd. Kortom: ik zou een nieuwe spiegel krijgen. Prompt begon van schrik de rechter spiegel ook te haperen. Uiteindelijk heb ik dus nu 2 nieuwe spiegels. Ik mag aannemen dat ze onder coulance zouden zijn vervangen vlak na het aflopen van de 3 jaar garantie maar enkele dagen voor de rechter spiegel begon te sputteren had ik al 2 jaar garantie bijgekocht.
Verder zou er gekeken worden naar wat vliegroest bij de voorste deurscharnieren. Ook vergeten. Grrr. En in de tussentijd vond ik ook iets roest aan de scharnieren van de achterdeuren. In tweede instantie is daar ook naar gekeken. Foto’s gestuurd naar de importeur en vandaag kreeg ik bericht dat alles onder garantie vervangen zou worden. Zo hoort het dus.
Tot zover de kanttekeningen.
De wagen rijdt verder heerlijk, zuinig, laat verder geen kwalitatieve steken vallen en heeft genoeg bagageruimte. Er wordt door sommigen op Autoweek of Autoblog behoorlijk afgegeven op cross-overs en SUV’s maar de afgelopen tijd is de CX-30 een enorm ruime pakezel gebleken. Ik heb veel versjouwd in verband met de aanstaande verhuizing. Dit had ik echt niet kunnen doen met de zo verheerlijkte sedannetjes.
Tot slot over de CX-60 die ik de vorige update noemde: ik heb er in proefgereden en het rijdt heerlijk. Maar ik doe t niet. Ook niet als in de loop van dit jaar de CX-60 met een 6 cilinder in lijn komt. Ik vind de wagen gewoonweg lomp ogen. En ik koop alleen wagens die ik mooi vind. Dus wie weet wat de opvolger wordt?

Wat wordt de opvolger?

  • 38.000 km

Zoals hiervoor vermeld zijn inmiddels de scharnieren van de deuren vervangen. Daar was ik de wagen een dag voor kwijt dus kreeg als leenauto een gloednieuwe CX5 mee. Een mooi moment om eens te zien of dit de opvolger van de CX-30 kon worden.
Het verbruik was hoger. De zit minder prettig ( in de 30 zit je als in een gewone wagen) maar bovenal de geluidsisolatie is een stuk minder. Vooral bij gebruik van de kick-down begon me dat te storen. Kortom: ook dit was geen kandidaat.
Enfin. In de tussentijd ben ik naar de technoclassica in Essen geweest met de CX-30. Gemiddeld verbruik 1:17 terwijl ik veel tijd in de linker baan heb doorgebracht. Welke auto kan hier aan tippen. Mijn verhuizing is nu vrijwel voltooid. En het meeste werk is gewoon gedaan met de CX-30. Dus de opvolger moet zuinig zijn, maar ook veelzijdig inzetbaar. En hij moet door en door betrouwbaar zijn.
Om een kort verhaal nog korter te maken: inmiddels heb ik de opvolger besteld. 1-5 Is de dag van aflevering. Spannend. Ik ga deze wagen missen maar kijk uit naar de opvolger.

Ingeruild

  • 38.000 km

Zoals hiervoor vermeld heb ik gisteren mijn nieuwe auto opgehaald en heb ik de CX-30 ingeruild.
Ik kijk terug op dik 3 jaar met plezier rijden in de CX30. Ik weet zeker dat de volgende eigenaar zal genieten van een goed gebouwde, betrouwbare, zuinige, comfortabele en hele mooie wagen.
Ik ben uiteindelijk niet gegaan voor een grotere Mazda als opvolger. De CX-5 had het voor mij toch nét niet. De CX-60 mag van mij nog wat verder uitkristalliseren en wordt in Nederland toch niet geleverd met de eerder wel beloofde 6 cilinder benzinemotor.
Het is dus een Lexus NX 350H geworden.
Wie weet tot later in een volgende review.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.