Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2019) #2

autoreview

Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2019)

Signalement

UitvoeringCX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
KM-stand laatst58.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige prijs-kwaliteit verhouding

  • 12.000 km

Toen ik voor de keuze stond voor een nieuwe lease-auto heb ik veelvuldig op deze website gekeken. Ik zag dat er nog bijna geen reviews van de CX-30 op staan, dus bij deze mijn bijdrage.

Mijn vorige auto was een Mazda 6 station 2.2 diesel. Tot 200.000 km zonder problemen gereden, maar daarna helaas het ene na het andere probleem. Ik vermoed dat het allemaal met een kapotte turbo te maken heeft gehad. 'Gelukkig' moest ik ook op zoek naar een nieuwe auto. Ik heb de CX-30 afgewogen tegen de Hyundai Tucson en de 'nieuwe' Toyota RAV4. In alle drie heb ik proefritten gereden. De Hyundai vond ik niet strak genoeg op de weg liggen, ik had geen gevoel in het stuur welke veel te licht stuurde. De Toyota was min of meer mijn favoriet, ik vind hem mooi en super praktisch. Hij rijdt ook geweldig met een enorme kracht, maar de drie grootste minpunten vond ik: 1. de prijs voor de 4WD. De 2WD was geen optie vanwege het lage trekvermogen. 2. De matige luxe afwerking in het interieur, een beetje te ruw en lomp naar mijn mening. Ook het mediasysteem vond ik niet fijn werken. 3. Het flinke windgeruis bij snelheden >100 km/u.

Door bovenstaande en door het scherpe leasetarief voor de Mazda Skyactiv X heb ik voor de Mazda CX-30 gekozen. Ik ben altijd super tevreden geweest met de Mazda 6. Het comfort in de auto was super, met een hele fijne bediening met het MZD connect systeem (multimedia) in de middenconsole. Ik hekel al de touchscreen bedieningen in de moderne auto's bij VW, Peugeot, etc. Waarbij je geen gevoel hebt waar je op drukt en je concentratie helemaal van de weg af is. Met de centrale bediening van Mazda weet je na korte termijn blind de juiste knoppen te vinden en kun je op die manier snel en makkelijk door de menu's komen.

Het nieuwe multimediasysteem in de CX-30 (die ook in de Mazda 3 zit) is weer een stapje voorwaarts in technologie. Hij werkt met name nog wat sneller, is veel mooier vormgegeven en biedt weer extra functionaliteiten.
Het comfort in de auto is super. Hij is een heel stuk stiller dan mijn voorgaande auto's, met name op snelwegen en bij flinke wind. Dit is voor mij een belangrijk aspect, omdat ik heel erg moeite heb om mensen over de telefoon/carkit te verstaan bij veel windgeruis. De elektrisch verstelbare leren stoelen zijn heel fijn in te stellen, ook de voorkant van de zitting is in hoogte verstelbaar. Je kunt je armen heel relax neerleggen op de zachtlederen deur en middenconsole.

Op de Skyactiv X uitvoering zitten standaard bijzonder veel luxe functionaliteiten. Sommige automatische systemen vind ik echter te veel van het goede en heb ik al weer uitgezet. Sommige dingen wekten meer frustratie op dan gemak:
- Het lane departure systeem waarbij de auto licht tegenstuurt bij het verlaten van je rijbaan staat nu uit.
- Automatisch deuren op slot bij weglopen van de auto staat uit. De auto gaat al op slot voordat ik bij de passagiers of achterdeur ben en spullen uit de auto kan halen.
- Automatische grootlicht assistent met blokkenschakeling; zet ik alleen aan bij weinig verkeer op de weg of slechte zichtbaarheid op donkere binnenwegen. Grootlicht schakelt naar mijn mening te laat uit bij tegemoetkomend of voorgaand verkeer. Verder werkt deze assistent prima trouwens!

Wat me verder wel een beetje tegenvalt is het verbruik. Ik houd aan de pomp het verbruik bij. Ik zit nu gemiddeld op 7,55 ltr/100 km (aan de pomp gemeten, de boordcomputer zegt 6,8 ltr/100 km). Ik rijd wel op winterbanden en relatief veel snelwegkilometers op 120-130 km/u. Kilometerstand staat nu op zo'n 12.000 km, eind november heb ik de auto ontvangen.

Dan nu de positieve dingen die ik het belangrijkste vind om te benoemen, deze zijn er echt veel meer dan dat er negatieve dingen aan de CX-30 zitten!
- Schoonheid, wat een mooie auto blijft het toch. Zeker in de Soul Red kleur welke ik ook rijd.
- Balans/vering van de auto, snelle bochten gaan perfect en hij is toch nog soepel genoeg over drempels heen
- Geluidsniveau in de auto, zoals gezegd blijft het geluidsniveau op hogere snelheid of bij veel wind ook nog heel erg goed binnen de perken, zo'n 83-84 dB bij veel wind (met winterbanden zelfs).
- Bose geluidsset, in de vorige mazda's was ik niet enthousiast over Bose, maar deze speakers zijn echt geweldig! Ik ben muziekliefhebben en muzikant en het geluid is perfekt naar wens in te stellen en kun je erg 'dik' laten klinken!
- Multimediasysteem met het MZD systeem (knoppen bij de armleuning). Ideaal dat je niet ver hoeft te rijken met je hand en dit leidt veel minder af.
- Apple carplay, werkt prima en snel. Schakelt ook meteen van het bleutooth af als je apple carplay gebruikt (en ook weer andersom). Ik gebruik het veel i.c.m. de telefoonnavigatie.
- Voorruit projectie, fijn in te stellen en werkt prima. Alleen de snelheidsborden herkenning schakelt uit bij het starten van de telefoonnavigatie via apple carplay, heel raar!!!
- Motor, prima vermogen. Bij laag toerental lang niet zo sterk als de 2.2D zoals ik had, maar de Skyactiv X blijft maar doortrekken bij toenemend toerental!
- Heel erg luxe interieur met mooie materialen en zeer fraaie uitstraling.
- Veel fijne handigheden, zoals elektrische achterklep, geheugenstand stoel + spiegels + voorruit projectie, verlichting allemaal LED, schakelflippers onder stuur (automaat), stuurverwarming, stoelverwarming zitting + onderrug...

Al met al ben ik een bijzonder tevreden gebruiker van de CX-30. Ik hoop dat jullie wat aan deze review hebben, vragen zijn welkom. Ik zal ze proberen te beantwoorden en mogelijk later nog ooit een update plaatsen.

Verbuik

  • 29.000 km

Een dik half jaar met deze auto.

Ik wil toch even een update schrijven. Het verbruik is namelijk wel wat beter geworden na het plaatsen van de zomerbanden en het aanbreken van het voorjaar. Mijn berekende verbruik schommelt nu tussen 6,23 en 7,35 l/100 km. Vaak zit ik op zo'n 6,6 l/100 km. Berekend aan de pomp, niet de boordcomputer.

Wat me nog steeds iedere dag positief opvalt zijn:
- Het comfort; echt een heerlijk stille auto met super Bose geluidssysteem
- De prettige bediening van het multimediasysteem
- Het automatisch aanspringen van de parkeersensoren, ook in het scherm. Geen knopje voor nodig.
- De elektrisch te openen kofferbak. Ik moet hem vaak openen. Als je op het knopje drukt voordat je uitstapt, is de klep open wanneer je bij je kofferbak bent.
- Zeer goede verbinding met de telefoon (iPhone)

Wat me wel irriteert:
- De cruise control staat heel vaak uit wanneer je de auto de volgende keer start. Soms staat hij nog wel aan. Vaak moet ik hem echter eerst inschakelen voordat ik hem kan gebruiken, en moet ik de Adaptive Cruise Control dus ook weer aanpassen naar minimale afstand houden. Dit is namelijk nog ruim voldoende. Als je hem op maximaal zet houd ik voor mijn gevoel een halve kilometer afstand.

Wellicht weer tot later!

Verbruik winter(banden)

  • 58.000 km

Een hele korte update:

Het verbruik is in de winter en met winterbanden amper gestegen, terwijl dat bij de meeste auto's wel het geval is. Het schommelt tussen 6,23 en 7,33 met een gemiddelde van 6,74 l/100 km. Aan de pomp gemeten.
De hoogste metingen doe ik wanneer ik sporadisch met een aanhanger gereden heb of een keer 's nachts 120-130 lange stukken op de snelweg rijd.

Één ding wat ik anders wil, maar niet krijg van mijn dealer/mazda: EEN ANDERE SLEUTEL!!!
De originele autosleutel van de CX-30 is echt hopeloos, met ontgrendelknopjes uitstekend aan de zijkant. Om de haverklap open ik onbewust mijn auto of zelfs de kofferbak, terwijl ik binnen in huis zit (op korte afstand van de auto weliswaar). Ik hou de sleutel(bos) namelijk altijd bij in mijn broekzak. Ik heb liever de 'oude' sleutel die ik ook bij de vorige Mazda 6 had. Hiermee nooit problemen gehad.

Ben ik de enige met dit probleem?

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.