Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2019)

autoreview

Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2019)

Signalement

UitvoeringCX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst57.800 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop CX-30

  • 300 km

**November 2019**
Sinds begin november rijd ik een Mazda CX-30. Eerst even een stapje terug hoe het zover gekomen is.

In Oktober 2015 had ik een Mazda 2 gekocht als vervanger van mijn toen 24 jaar oude Mercedes-Benz 190 (eerste auto). De Mazda 2 moest voldoen als stadskarretje, maar me ook naar Nederland (ben woonachtig in Berlijn) kunnen vervoeren in relatief comfort en veiligheid voor 2 personen. Een job die deze auto geweldig heeft volbracht. Doordat Mazda interessante techniek levert en tegelijkertijd de rijeigenschappen hoog in het vaandel heeft staan was ik bij voorbaat open voor een tweede Mazda.

De Skyactiv X technologie was al interessant, maar het design van Mazda is in mijn ogen door de jaren heen nog mooier geworden. Als je tegenwoordig alle hoekjes en vouwtjes van Audi's en BMW's bekijkt, dan ligt de Mazda toch net even lekkerder op het netvlies met de "Soul in Motion".

Mijn vriendin en ik zijn inmiddels getrouwd en met het oog op de toekomst was ik in voor een grotere auto met meer comfort voor de lange afstand (en betere stoelen!).

Bij Mazda in Berlijn geinformeerd; voor mijn Mazda 2 heb ik 9.000 EUR teruggekregen (in zeer goede staat, maar geregistreerd als schadeauto na een aanrijding met wild) en nog een korting van 3.500 EUR door middel van optiepaketten. Al met al kon ik dus voor ongeveer 23.000 een CX-30 rijden. Ik heb het gedaan.

Het is sneller gezegd wat er níet op zit, want deze auto is heel snel, heel compleet, kort gezegd heb ik alleen geen 4WD, geen automaat en geen open dakje. De keuze is op deze variant gevallen omdat hij snel leverbaar was en de opties had die ik graag wilde. Ik had eigenlijk een rode gewild, maar vind deze kleur ook mooi. Een rode was beschikbaar in november, deze had echter ook 4WD en een automaat (dus ook 4500 EUR duurder!). Dit werd mij te gortig. Een andere configuratie kon pas in het voorjaar van 2020 geleverd werden, zo lang wilde ik niet wachten.

Proefgereden heb ik niet, aangezien ik wist wat men van Mazda kan verwachten en ik me op het internet vele reviews heb bekeken en gelezen.

Inmiddels heb ik de auto in mijn bezit en rijd er sinds vorige week mee rond. Echt veel kunnen rijden heb ik nog niet, maar vooralsnog een eerste indruk die hopelijk snel wordt opgevuld.

**Het intereur**
Wat een upgrade in vergelijking met de Mazda 2! Overal soft-touch, leren bekleding, een heel clean design en de bediening van elementen zit op logische plekken. De head-up display zit vrij hoog (je hoeft je ogen echt niet van de weg af te halen) en is helder en informatief. Er is genoeg ruimte en er zijn genoeg vakjes om dingen op te bergen. Met 1,80m kun je gemakkelijk achter jezelf zitten (2 kinderen zou geen obstakel mogen zijn). De achterbak is redelijk groot, maar zet geen nieuwe maatstaven in deze klasse. De stoelen bieden veel steun en zijn stevig zonder te hard te zijn. Ook een flinke upgrade.

Het infotainment laat zich via een druk en draaiknop bedienen en het scherm is geen touchscreen. Iets wat ik niet erg vind, omdat het systeem in de Mazda 2 praktisch hetzelfde was, echter verder ontwikkeld. Het scherm is helder en heeft een scherpe resolutie. De menustructuur is logisch en heeft weinig gimmicks; hier vind je snel wat je zoekt. De bluetooth verbinding (hoe lang het duurt voordat ik de audio van de telefoon in de auto heb) met de telefoon is vele malen sneller dan met de oude Mazda 2. Verder valt op dat de auto heel stil is.

**Het exterieur**
De zwarte plasticborden aan de zijkant worden vaak bekritiseerd, maar zie ik niet als problematisch. Het is in het echt minder storend dan op de foto's. Ik ben wel benieuwd hoe dit er over een aantal jaren uitziet (verkleuring door zon?). Ik heb momenteel 16 inch velgen in zwart/antraciet wat er heel aardig uitziet; in de zomer zijn het de zilveren 18 inch velgen. Deze heb ik nog niet onder de auto gezien. De kleur is poly-gray metallic. Een blauwgrijze tint, waarbij de kleur heel erg afhankelijk is van de lichtinval (soms meer grijs, soms heel blauw). Dit in combinatie met het lijnenspel zorgt ervoor dat de auto er "In Motion" uitziet, hoewel hij stilstaat. Mooi gedaan!

**Het rijden**
Helaas, de 180 pk Skyactiv X heb ik tot nu toe alleen nog maar in de stad gereden. Hij komt lekker mee en het vermogen bouwt zich heel lineair op. Het is dus wel zo dat je onderin niet direct die "boost" van een turbo kan verwachten. Ik zelf vind dit niet erg, maar sommige mensen zweren erbij. De handbak is een juweeltje, hij schakelt vlot, precies en met veel gevoel.

Door de auto-hold functie van de auto hoef je bij het stoplicht niet langer het rempedaal vast te houden. De rem blijft actief zolang je het gas niet aanraakt.

Het verbruik is in de stad rond de 1 op 11, hoewel dit korte ritjes zijn en er nooit even "lekker doorrijden" bij zit. Dit is dus nog te vroeg om conclusies te trekken. Wat me al wel opvalt bij het rijden is dat ik sneller moet doorschakelen dan bij de Mazda 2 (20km/u=2e versnelling, 30=3, 40=4, 50=5, 60=5), met 50 kun je al in zijn 6 rijden, waarbij er ongeveer 1100 toeren gedraaid worden. Je kunt op dat moment met elkaar fluisteren zo stil is het aan boord. Doordat het vermogen zich zo lineair opbouwt heb je niet direct heel veel kracht tot je beschikking bij het doorschakelen. Met 180pk heb je genoeg kracht, maar door deze opbouw word je eerder uitgenodigd om rustig te rijden dan opgefokt door de toeren te trekken. Ik zou het bijna "onthaastend" noemen. Dit karakter samen met de stilte aan boord is heel comfortabel. Je zou de CX-30 TV reclame er haast gelijk van gaan geven.

De auto voelt lichtvoetig aan en niet zo groot als ik had verwacht, het stuurgevoel is precies, maar niet zodanig das het stuur nerveus aanvoelt. Lekker gedaan. De vering is redelijk stug, wat op kort opvolgende oneffenheden wel doordringt tot het interieur, echter staat ook dit op een hoger plan dan de oude Mazda 2. Van overhellen is nauwelijks sprake en ik heb ook niet het idee uit de stoel geslingerd te worden bij een sportieve bocht.

Bij het in- en uitparkeren is de 360 parkeercamera echt geweldig. Met een hoge resolutie vormen 4 camera's een top-down view en de camera van voor of achter gaan aan afhankelijk van welke richting je opgaat. Dit maakt inparkeren vrij gemakkelijk.

**Kosten**
De tank heeft een inhoud van 51 liter. De huidige brandstof prijs in Duitsland ligt in mijn regio rond de 1,37 EUR per liter.

De belasting kost 60 (zestig!) EUR per jaar. Dit is 10 EUR minder dan mijn Mazda 2, vanwege de mindere CO2 uitstoot van de Skyactiv X. Wat is Duitsland hier goedkoop!

Verzekering is 700 per jaar (volkasko, 7 jaren schadevrij) per jaar. Hier word je nog "afgestraft" omdat Berlijn natuurlijk meer risico met zich meebrengt.

Onderhoud zou volgens Mazda op een vergelijkbaar niveau liggen als de Skyactiv G motoren, deze kosten verwacht ik pas volgend jaar.

**Eerste Indruk**
Vooralsnog is de eerste ervaring indrukwekkend. Het voelt premium zonder dat Mazda schreeuwt dat ze premium zijn. Ik zou iedereen willen uitnodigen eens niet "lekker veilig" in pak-m-beet een T-Roc te stappen waar nog net een 1 liter motor inzit, maar ook eens bij Mazda te kijken. Je zult niet teleurgesteld zijn.

Echter; als je puur kijkt naar de ruimte die de auto biedt voor deze prijs (de Mazda is lelijk gezegd iets meer "lifestyle" dan functioneel), zijn er alternatieven die meer bieden.

**December 2019 - Update 300km**
Door drukte helaas nog niet de auto zijn verdiende sporen kunnen geven. Ik heb nog maar 300 kilometer gereden in een maand waarbij de snelheid niet boven de 60km/u uitgekomen is, dit zijn allemaal stadskilometers geweest. Echter, alvast een kleine toevoeging op de eerste indruk.

De beveiligingssystemen werken erg goed bij overstekend verkeer of mensen die inhalen (in de head-up display zie je dan een schaduw van in welke hoek de inhaler komt) en de camera's zijn ook bij de supermarkt een welkome toevoeging.

Een paar dingetjes zijn mij negatief opgevallen. De dode hoek sensor die ook al op mijn Mazda 2 zat was accuraat, maar niet zo nerveus als deze. Als je relatief snel een bocht neemt, waar 10 meter daarvoor nog een persoon op de stoep liep (waar je dus al lang en breed bij weg bent) gilt de sensor dat er iets is. Ook is er in de buurt een straat met een trambaan waar je overheen moet. Bij de tramhaltes moet je met je wielen van tussenin ((| = Spoor, o = wiel) >> |o|o ) en rechts van de rails naar tussenin en links van de rails ( o|o| ) . De auto herkent de rails in de regen als strepen op de weg en probeert tegen te sturen omdat hij denkt dat je de doorgetrokken streep doorkruist. Gevolg is toeters en bellen en een stuurimpuls van de auto zelf.

Als laatste is de sleutel; die er wel mooi uitziet, maar van goedkoop plastic is gemaakt waarvan ik niet weet of deze een val zal overleven. Ook zitten er na een maand al een aantal krassen op door gewoon gebruik. Missertje.

Eind van de maand dus een lange trip naar Zuid-Duitsland gepland. Ik kijk er al naar uit! Ik hoop dan een update door te voeren aan de review en wat daglichtfoto's met hopelijk sneeuw en bergen op de achtergrond!

De Alpen - eerste lange ritten

  • 2.000 km

Om 5 uur 's nachts kwam de Skyactiv X tot leven in de parkeergarage. Met een zachte, haast dieselachtige tokkel rolde hij vooruit richting de deur de nacht in. Klaar voor de opgave om 740 kilometer richting de Alpen te rollen.

Om Berlijn uit te komen heb je eerst ongeveer 40 minuten stadsverkeer nodig, om vervolgens op de Stadtautobahn te komen. Toen ik eenmaal de stad uit was en het echt donker was, sprong automatisch het matrix LED grootlicht aan. Wat een epische unit is dat! Hij verlicht ver, duidelijk en past zich steeds aan. De vorige auto; de Mazda 2; had ook automatisch grootlicht, maar schakelde dit vaak te laat uit, wat in boze lichtflitsen van tegenliggers resulteerde. Nu deed niemand dit, behalve een paar truckers. Klaarblijkelijk worden deze alsnog op een lichtfeest getrakteerd. Klein minpuntje hier dus.

De stoelen zijn zeer comfortabel op de lange afstand en bij aankomst had ik een fris gevoel, waarbij ik bij de Mazda 2 me vaak iets meer gebroken voelde. Wat waarschijnlijk ook positief is voor het gevoel van vermoeidheid, is dat de auto echt stil is, ook al knal met je met 150+ over de snelweg.

De tussensprintjes van 120 naar 150 gaan redelijk vlot, zelfs in de zesde versnelling, je merkt dat hij meer over heeft. Het is echter geen racemonster met de 180pk, hij nodigt eerder uit tot cruisen. Wat dat betreft iets minder fel dan de Mazda 2 met 115pk. Het verbruik lag bij 7L op 100km na 2000km rijden, gecombineerd stad, berg en snelwegverkeer.

Bij het inpakken van de auto viel op dat de bagageruimte niet de grootste is (ik moest spullen op de stoel achter mij stouwen) en dat ik bij het instellen van mijn stoel erachter kwam dat de beenruimte achterin toch niet zo heel riant was. Gelukkig hoeft hier niemand te zitten.

Waar ik me verder aan stoorde zijn een paar van de rijhulpassistenten. De lane keep assist is vrij lomp. Hij herkent de lijnen soms niet correct en bij wegwerkzaamheden waar de gele lijnen soms de witte doorkruisen begint hij te miepen en soms zelfs licht tegen te sturen. Vervolgens omdat je kort op elkaar dezelfde "overtreding" maakt, zegt hij dat je pauze moet nemen. Hier is zoals de Duitser zegt "noch Luft nach oben".

De adaptieve Cruise Control is handig, maar grijpt ook vrij vroeg in. De afstand tussen voorligger en jezelf moet vrij groot zijn als je hem wilt inhalen voordat je begint af te remmen.

Om nog positief af te sluiten, het stuurgedrag is echt goed voor een auto van dit formaat. Bergweggetjes zijn plezierig om op te rijden en met het stuurgevoel weet je precies wat je moet doen zodat de wielen daar heen gaan waar je ze wilt hebben. Een tandje terugschakelen en je hebt direct weer genoeg vermogen om omhoog te gaan en lekker een bocht uit te accelereren.

Hier nog even een snelle opsomming van plussen en minnen na 2000km rijden:
+ Rijgedrag
+ Comfort en stilte aan boord
+ Vermogensopbouw
+ Stoelen
+ Styling
+ Kwaliteitsbeleving interieur
+ Lampen
+ 360 graden camera
- Bemoeienis rijhulpsystemen
- Ruimte achterbank en kofferruimte
- Verbruik iets hoger dan verwacht

Anderhalf jaar verder

  • 9.000 km

MAART 2021
*Kilometers afgelopen jaar*
We zijn inmiddels anderhalf jaar verder. Corona heeft ook Berlijn lam gelegd, dus de auto heeft bijna niet gereden. Alleen wekelijks even een wat langere ronde door de stad gereden om de auto nog een beetje op bedrijfstemperatuur te krijgen; voor de smering.

De roadtrip van 2020 naar Oostenrijk, Slovenië en Italië zijn afgezegd, de wintersport is uitgevallen, dat scheelt; al met al; makkelijk 5000 niet gereden kilometers. De enige langere ritten zijn op en neer naar Nederland geweest.

*Ervaringen*
De eerste terugroepactie was een feit, vanwege het herprogammeren van de adaptieve cruise control. Snel en uiteraard zonder kosten opgelost. Probleem was dat de ACC af en toe auto's kon herkennen die niet in jouw rijbaan reden (bijvoorbeeld uitvoegend snelwegverkeer in een bocht), waardoor de auto zonder reden kon gaan remmen. Dit fenomeen heb ik niet zelf ondervonden, maar better safe than sorry.

De eerste beurt in oktober 2020 gehad, de auto zag er vanonder nog als nieuw uit (gelukkig maar). De monteur vroeg mij naar de ervaringen met de Skyactiv X, vooralsnog louter positief. Bij een koude start een haast dieselachtige tokkel, vrij relaxt rijden, niet jagen, maar tegelijkertijd genoeg kracht zodra je terugschakelt. Nooit gestotter of vervelende wisselingen tussen SPCCI en de normale verbranding. Ook tijdens de ritten naar Nederland is de auto echt zuinig zodra je niet te hard rijdt. Met 100 km/u kun je bijna 1 op 20 rijden (zo kom je ook op een tank naar Nederland). De beurten zijn bij Mazda niet bepaald goedkoop (500+ EUR), maar ik heb met 6 jaar Mazda nog nooit andere kosten gehad dan de onderhoudsbeurten. Kwaliteit mag een prijs hebben.

*Brand*
In november 2020 hebben vandalisten brand gesticht in de parkeergarage onder het huis. Het gevolg was dat het huis 3 weken lang geen stroom had en we 4 dagen in onzekerheid zaten wat betreft de auto (we mochten de kelder niet in vanwege sporenonderzoek). De garage was pikzwart, stonk ontzettend; echter was er op de auto geen spoortje schade te ontdekken en bij het instappen in de auto rook de auto nog als nieuw. Ik was echt bang dat de rooklucht in de auto zou trekken. De TL buis en behuizing boven de auto was gesmolten en op de achterruit gedrupt, dit heb ik er met een ijskrabber af kunnen halen, geen zichtbare schade.

*Problemen/Negatieve punten*
Onderweg naar Nederland heb ik een meeuw geraakt. Op de parkeerplaats gekeken naar schade (de meeuw heeft het niet overleefd). De bumper had geen schade, maar was uit zijn klemmetje geschoten. Met een druk op de bumperrand schoot hij terug in de klem en klaar was kees.

In val in herhaling, maar de negatieve punten blijven hetzelfde en blijven terugkomen in bepaalde situaties:
- Grootte kofferbak
- Ruimte achterbank

Een ergonomische misser bij Mazda; als je de achterbank plat wilt leggen raken de hoofdsteunen de voorstoelen. Als je de hoofdsteun eraf wilt halen kan dat niet als de bank rechtop staat en ook niet als hij plat ligt. De bank moet je dus half neerklappen, vasthouden: en dan kun je de hoofdsteunen eraf halen.

Daarnaast is de constructie van de armsteun gewoonweg dom en onpraktisch. Hij moet eerst naar achteren geschoven worden, daarna kan hij open. Echter, als de achterbank plat ligt en vol met bagage ligt, kan de armsteun niet meer ver genoeg naar achteren en kan als gevolg daarvan niet open.

De Skyactiv-X in zijn element

  • 18.000 km

JULI 2021
Eindelijk weer eens een lange roadtrip. We hebben besloten naar Finland te rijden om de schoonfamilie te bezoeken. Tegelijkertijd gecombineerd met een kleine roadtrip door Zweden.

Van Berlijn naar Rostock, van Rostock met de veerpont naar Gedser (DK) en door naar Kopenhagen. Van Kopenhagen naar Malmo en door naar Norrkoping naar Stockholm. Van Stockholm met de veerpont naar Turku en van Turku door naar Vaasa.

Het verbruik van Berlijn naar Rostock was 8,6L op de 100 KM. Reden hiervoor was dat we redelijk laat waren en nog een Covidtest nodig hadden aangezien we zonder test geen buffet zouden mogen hebben op de boot. Voor het eerst de 200km/u aangetikt met de CX-30. Ligt zeer stabiel op de weg, maar natuurlijk is het verbruik vreselijk. Uiteindelijk een half uur gewonnen op het navigatiesysteem.

Het verbruik over de hele trip was 5.6L op de 100 KM (over ongeveer 3.000km). Ik krijg het gevoel dat de Skyactiv-X niet zo zeer bedoeld is voor de Nederlandse wegen of de stad, maar de landwegen die Zweden en Finland rijk zijn. Tussen de 80 en 100km/u ligt het verbruik onder de 5L op 100km en komt de zuinige aard van de Skyactiv-X naar voren. De truc is om zo snel mogelijk te acceleren en bij de gewenste snelheid direct te schakelen naar zo hoog mogelijk. Bij inhalen direct terugschakelen naar 4 en door.

Nog wat nieuwere foto's toegevoegd, genomen in Zweden en Finland.

AUGUSTUS 2021
Een spontane roadtrip naar Noorwegen heeft nog eens 4000 Kilometers op de teller gezet. Dit keer met veel bergen en haarspelden. Leuk sturen! Gemiddeld verbruik 5.8L (ook inclusief de Duitse Autobahn).

Er vallen nog twee dingen op waarmee ik eigenlijk gewoon niet tevreden ben. De de lijnenherkenning is echt ondermaats. Bij regen ziet hij allerlei lijnen die er niet zijn en begint soms tegen te sturen en zelfs bij normaal rechtdoor rijden gaan alle toeters en bellen af (tot schrik van de slapende passagier) met de melding dat je van je lijn afwijkt. Dit systeem laat zich dan weer niet uitzetten als je de cruise control wilt gebruiken. Heel irritant.

Verder zijn er twee kraakjes in het interieur. Een in de dakhemel, waar je met een druk op de plek in kwestie in ieder geval een uur lang van dat gekraak af bent en een in het deurpaneel bij de bestuurder. Dit is een soort irritante resonantie welke stopt zodra er druk op wordt uitgeoefend, echter met twee handen aan het stuur is het hoorbaar.

Verhuizing

  • 28.500 km

SEPTEMBER 2022
De Mazda krijgt een nieuwe woonomgeving: Finland. Afgelopen augustus hebben we de auto van Berlijn naar Finland gereden, al met al ongeveer 1400km gereden (de rest komt op conto van de veerpont). In augustus in totaal echter meer dan 3000 kilometer gereden om spulletjes af en aan te slepen om het nieuwe huis in te richten.

Voordat de auto naar het Noorden ging nog een vieze tegenvaller gehad. Ik ben nog langs de TÜV geweest om een APK te doen. Het idee is om de auto zo lang mogelijk op Duits kenteken te houden i.v.m. de kosten en we zijn er nog niet helemaal over uit of de auto in Finland blijft of niet. De TÜV zou in november verlopen, dus ik wilde niet gedwongen zijn de auto weer naar Duitsland te moeten rijden. De auto is gezakt voor de TÜV omdat de remschijven achter te weinig remoppervlak hadden. Nieuwe schijven en blokken dus...560 EUR + 160 EUR voor de TÜV en herkeuring.

5 zaken vallen op.
1) + Het verbruik is gedaald naar een gemiddelde van 5,1L/100km tot 5,3L/100km per tank. Erg netjes voor een reine benzinemotor. In vergelijking met mijn Duitse kilometers haal ik ongeveer 200 kilometer meer uit een tank dan voorheen. De brandstofprijzen in Finland zijn hoger, maar onder de streep ben ik dus goedkoper uit.

2) - Ik blijf het herhalen, de auto is weinig praktisch. We hadden 8 kussentjes voor tuinstoelen in de achterbak en effectief is je achterbak dan gewoon vol. Ook met volwassen passagiers merk je dat ze weinig beenruimte hebben. Toch een misser in de aankoop geweest en opvallend dat dit een Mazda-kwaal blijft (zie ook de nieuwe CX-60 waarbij de ruimte achterin marginaal blijkt te zijn).

3) - De hulpsystemen zijn irritant op Finse lange rechte wegen. Wegen zijn vaak kaarsrecht, waardoor dus geen stuurinput nodig is. Echter begint te auto af en toe alarm te slaan omdat hij misschien denkt dat je in slaap bent gevallen of je handen niet aan het stuur hebt. Ook is er vaak spoorvorming vanwege hoe men rijdt in de winter, dit zorgt er vaak voor dat asfalt alleen nieuw gelegd wordt op de sporen. Deze sporen worden te vaak geinterpreteerd als lijnen. Als je dan van het spoor afkomt, begint de auto tegen te sturen, omdat hij denkt dat je een lijn overgaat. Ook met regen blijft dit een probleem.

4) - De auto wordt sneller vies. We wonen aan het eind van een zandweg, waar zeer fijn zand op ligt. Ik heb het nu voor elkaar gekregen dat er krassen op de voorruit zitten vanwege het wegvegen van dit zand met te weinig vloeistoffen. Zelfde geldt voor de plastic bumper. Spijtig.

5) + De lampen zijn geweldig. Matrixlampen i.c.m. grootlicht is een zegen. De berm wordt goed opgelicht, waardoor je wilde dieren makkelijker kan herkennen en niemand begint met zijn lichten te flitsen dat je hen verblindt. Het is fascinerend te zien hoe de lichtbundel eromheen gedraaid wordt.

Onder de streep nog steeds tevreden, met name door het rijgedrag, de verlichting en de beste handbak die ik ken, maar ik kan met niet aan de indruk onttrekken dat er op termijn een tweedehands station bijkomt voor de logistieke uitdagingen.

Finse Winter

  • 31.500 km

MAART 2023

De auto heeft de winter overleefd. De eerste Finse beurt is in december voltrokken en is zelfs bij de gelicenseerde Mazda-werkplaats voor 200 EUR minder doorgevoerd in vergelijking met de Duitse Mazda dealer. Toch wel een aanzienlijk verschil! De auto gaat hier in Finland blijven en zal dus op termijn ook Finse platen krijgen.

Ik heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om officiële CX-30 rubberen matten aan te schaffen voor het interieur en de kofferbak. Toch wel erg fijn met al die sneeuw, steentjes en ijs die je toch ongewild de auto mee in sleept. Ze stinken wel een beetje, maar dat lucht zichzelf er hopelijk op termijn wel uit.

De winterbanden komen zeer goed mee in de sneeuwige omstandigheden en ik heb voldoende grip (Pirelli Scorpion die ik vanaf begin af aan bij de auto meegeleverd kreeg). Vooral als de straat half ontdooid is, zet ik de hulpsystemen uit, omdat er te vaak met stuuringrepen gecorrigeerd wordt. Het contrast tussen asfalt en sneeuw/ijs wordt telkens weer als lijnen gezien. Dit is niet fijn op een glad wegdek, want ik wil te allen tijde zelf in de hand hebben wat de auto doet.

De eerste wildaanrijding met een hert heb ik kunnen voorkomen, doordat de auto zeer voorspelbaar blijft, ook al voel je de auto slippen/glijen op de sneeuwige ondergrond wanneer je stevig remt. Je hebt niet het gevoel dat de auto iets geks gaat doen.

Klein praktisch punt wat me nog opviel, is dat wanneer je de langlaufski's in de achterbak gooit, je geen skiluik hebt en dus direct 1 of 2/3 van de bank moet omklappen, de ski's komen dan ook tot over de armsteun voorin het interieur in. De auto is dus voor dit soort praktische applicaties gewoon iets te klein.

Volgende maand weer met de auto richting Duitsland om daar de laatste praktische huiszaken te regelen en nog een kleine vakantie in Nederland, dus daar komen weer de nodige kilometers!

Geëxporteerd en ingevoerd

  • 57.800 km

DECEMBER 2024
De auto is in november 2023 naar Finland geëxporteerd als "verhuisgoed" voor ons. De invoer was nog wel even een bittere 3000 EUR (op basis van gewicht en uitstoot).

Afgelopen winter heeft de accu de geest gegeven (de OEM-accu staat in de Mazda-community bekend als niet afdoende). Sta je midden in de nacht op het lokale vliegveld om je vrouw op te halen, vliegtuig moet nog een paar rondjes vliegen omdat de landingsbaan sneeuwvrij gemaakt moet worden...ik zat comfortabel muziek te luisteren in de auto.

Vrouwlief komt naar de auto gelopen, ik druk op de startknop en er gebeurt niks. Mazda Europe Service gebeld, die schatte dat het wel 1,5 uur ging duren voordat hij überhaupt iemand zou bereiken... Dan maar mijn zwager bellen, dus die kwam om half 2 's nachts met startkabels aanzetten. Gelukkig konden we toen weer door. Inmiddels zelf een nieuwe Bosch-accu gekocht en zelf vervangen. Foutcodes met een OBD-lezer verwijderd en door.

De auto komt prima mee in de koude winters (hij staat in de verwarmde garage), al heb ik de winterbanden nu vervangen voor Continental VikingContact 8. Dure set banden (800 EUR), maar echt bizar met wat soort ongein je weg komt, nog nooit zulke grip op sneeuw en ijs meegemaakt. De Pirelli's Sottozero liepen op hun laatste benen en waren niet helemaal tevredenstellend voor de Finse winters (een keertje vast komen te zitten).

Het Duitse avontuur is nu tot een einde gekomen, en voor de verhuizing stond nog een trip van Finland naar Duitsland op de rol om de laatste spullen op te halen. Ik heb het hele achterste interieur eruit geschroefd om extra bagageruimte te creeëren (was verrassend simpel). De hele auto zat ramvol met spullen. Het gewicht was te merken en het speelse was er wel vanaf in zijn rijgedrag. Had wel het idee dat dit op de grens van leuk autorijden zat (de ophanging zat een beetje op zijn limiet).

Begin december weer een beurt doorgevoerd, maar blijkbaar heeft de OBD-Poort het begeven, dus deze zal vervangen moeten worden (al ga ik nog wel voor een second opinion). Wellicht komt het door mijn eigen OBD-lezer die ik vorige winter heb aangesloten?

Voor de rest geen enkele problemen.

Komende februari staat nog een lange trip gepland van Finland naar de Alpen, een tussenstop in Nederland en weer terug naar Finland. Ik heb er zin in!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.