Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition (2021)

autoreview

Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition (2021)
Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition (2021)Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition (2021)Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition (2021)Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition (2021)Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition (2021)Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition (2021)Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition (2021)Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition (2021)Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition (2021)

Signalement

UitvoeringCX-30 SkyActiv-X 180 2WD 100th Anniversary Edition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst68.000 km
Lezerswaardering: 14%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste dag

  • 6 km

Er zijn al genoeg goede reviews van deze auto en ik heb daar eerlijk gezegd niet zo heel veel aan toe te voegen. Gekozen omdat het een lekkere auto is om te rijden, en een automaat omdat ik wat schakelent betreft lui ben geworen. Na een introductie door de verkoper duizelde het me van de opties en instelmogelijkheden. Ze hebben er echt werk van gemaakt bij Mazda. Het is dan ook een speciale uitvoering ter gelegenheid van hun 100 jarig bestaan. Het interieur van de Luxury is al genieten, maar dit speciale rode leer doet er wat ons betreft een schepje bovenop. De kleur op de foto's doet er geen recht aan, ik zal nog voor betere zorgen, of Google anders even als je het echt weten wilt. Er zijn er naar verluid nog een paar in deze uitvoering te koop.

Ingeleverd bij de leasemaatschappij

  • 68.000 km

Afscheid genomen van de Mazda na ruim drieenhalf jaar. Het was over het algemeen een heel fijne auto, en ook altijd een plezier om te zien staan en in te zitten / rijden.
We hebben er vooral kortere ritten mee gemaakt, soms wat langer in Nederland zelf en er ook mee op vakantie geweest in het buitenland.
Sommige zaken worden hieronder dubbel genoemd en/of aangevuld.

Wat is er goed aan deze auto:
- De vormgeving. Rustig, mooi gelijnd, geen schreeuwerig front en fraaie details in de verlichting.
- Het interieur. Echt een genot om in te vertoeven.
- Stoelen geven veel steun en zijn goed instelbaar.
- Voor en achter een kamera, waar ik woon is dat een heel fijne optie. Inparkeren en er weer uit wordt zoveel gemakkelijker.
- De bediening van de radio en het entertainment systeem is goed. Knoppen voldoende en lekker binnen handbereik.
- Het navigatiescherm, de gebruikte kleuren en waar het is geplaatst is echt de top wat mij betreft.
- De besturing is scherp en als je met de motor en bak leert omgaan is het echt wel prima. Op hogere snelheid is de auto nog steeds stabiel en betrouwbaar.
- In de bergen kun je de automaat goed doseren bij afdalen.
- De ruimte binnen is meer dan voldoende. Zelf ben ik 1.84 lang en dan is er achter me, door de goed vormgegeven stoelen, echt voldoende ruimte over. Geen 10 cm over, voor de knie van de achterpassagier, maar moet dat?
- Bagageruimte voldoet, en met neergeklapte achterbank kan er nog heel wat mee.
- De kwaliteit van materialen en over het algemeen is echt heel goed. Geen enkel probleem ervaren, hoewel de kilimeterstand natuurlijk niet echt hoog is te noemen.
Wat beviel me niet zo goed:
- De zitting van de stoelen is vrij kort, dat had langer gemogen, maar echt een probleem vond ik het verder niet.
- Kiezen van een bestemming met navigatiesysteem is hard werken, letter na letter. Gelukkig is de lijst met 'recente bestemmingen' wel ok.
- De motor laat rond de 2700 toeren een irritante brom horen. Het is echt daar alleen en heeft niet te maken met de versnelling.
- Het start-stop systeem moet je altijd meteen uitschakelen bij vertrek. Dit verstoort de communicatie van motor en bak, waardoor je bij een stoplicht al snel een schok door de aandrijflijn voelt gaan bij wegrijden. Zonder dit systeem is het goed te doen maar foutloos is het niet.
- Aan het scherpere stuurgedrag bij hogere snelheid moet je wennen. In het begin ervaar je de auto als onrustig, maar hij is dat niet.
- In de bergen kun je beter niet op de 'schakelflippers' vertrouwen. Als je terugschakelt meent de auto na een tijdje dat het weer wel een paar versnellingen hoger mag. Schakel je echter handmatig met de overigens heel prettige ouderwetse pook, dan doet de bak dat niet.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.