Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Luxury (2022) #2

autoreview

Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Luxury (2022)

Signalement

UitvoeringCX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Luxury
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf12.800 km
KM-stand laatst12.700 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste CX-30

  • 12.700 km

Voor ‘t eerst een niet-Europese auto en wel een Mazda-CX30 Sky ActiveX 186pk Hakoné, handgeschakeld.
Wat mij vooral aantrok is het design van de CX-30, de vorige aankoop was deze het ook bijna geworden. Het Soul Red Crystal past prachtig bij deze auto.
Qua rijden en interieur heeft hij een premium gevoel; alles binnen is prachtig afgewerkt.
Rijden gaat soepel en voelt solide. Wel vraag ik mij, zoals ook veel andere eigenaren, af waar die 186 pk’s blijven, vooral bij optrekken. Je moet toch consequent het gaspedaal indrukken om wat sneller op te trekken, daarna komt de kracht ook wel. Misschien ben ik teveel aan turbo’s gewend geraakt.

Olie noch koelvloeistof heb ik hoeven bijvullen; ruitenwisservloeistof wordt wel kwistig verbruikt, ook voor de koplampen.

Een aantal rare/mindere zaken vallen mij op:
Start-stop (i-Stop) start wat laat: Komt ook doordat er pas wordt start bij de versnelling in 1e zetten, en niet al bij koppelingspedaal intrappen.

Geen mistlampen vóór, mss opgevangen door de ALH verlichting

AutoHold laat soms moeilijk los en moet, na contact uit, telkens opnieuw worden aangezet, terwijl Park/handrem dan niet makkelijk zelf wil loslaten bij optrekken. Deze zet ik dus maar handmatig eraf.

Mazda App stuurt iedere keer dat een deur open is geweest een bericht. Even boodschappen uitladen : Paniekberichten dat je deur of kofferklep open staat.

Om berichten in de app te verwijderen, moet je “verwijderde berichten” aantikken..?

Waar zijn die 186 pk?

Verbruik van deze mild hybride is met 1:16 of meer; hoger dan dat van mijn vorige 150pk T-ROC puur op benzine.

Lekkende schokbrekers bij onderhoud geconstateerd. Moet onder garantie vallen maar dealer moet eerst Mazda contacten voor garantie en twee maanden later nog niets gehoord. Na herbezoek beloofd om terug te bellen maar 4 (!) maanden later nog steeds niets gehoord, laat staan dat het is gerepareerd. Na weer eens mailen volgt excuus en is het gratis verholpen.

Navigatie geeft na een jaar ineens voortdurend raadselachtige piepjes tijdens het rijden die niets met snelheid, verkeersboren of waarschuwingen te maken hebben. Reset hielp niet, alleen uitzetten van geluid, maar dat moet via diep in het menu weer aangezet zodra je de Navi wilt gebruiken. Op internet vind ik dat ook anderen met dit probleem zitten.
Verholpen bij de dealer, dankzij de monteur die dit symptoom kende, na een totale reset, waarna ik wel de instellingen weer moest doorlopen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.