Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Luxury (2022) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 12.800 km |
KM-stand laatst | 12.700 km |
Eerste CX-30
- 12.700 km
Voor ‘t eerst een niet-Europese auto en wel een Mazda-CX30 Sky ActiveX 186pk Hakoné, handgeschakeld.
Wat mij vooral aantrok is het design van de CX-30, de vorige aankoop was deze het ook bijna geworden. Het Soul Red Crystal past prachtig bij deze auto.
Qua rijden en interieur heeft hij een premium gevoel; alles binnen is prachtig afgewerkt.
Rijden gaat soepel en voelt solide. Wel vraag ik mij, zoals ook veel andere eigenaren, af waar die 186 pk’s blijven, vooral bij optrekken. Je moet toch consequent het gaspedaal indrukken om wat sneller op te trekken, daarna komt de kracht ook wel. Misschien ben ik teveel aan turbo’s gewend geraakt.
Olie noch koelvloeistof heb ik hoeven bijvullen; ruitenwisservloeistof wordt wel kwistig verbruikt, ook voor de koplampen.
Een aantal rare/mindere zaken vallen mij op:
Start-stop (i-Stop) start wat laat: Komt ook doordat er pas wordt start bij de versnelling in 1e zetten, en niet al bij koppelingspedaal intrappen.
Geen mistlampen vóór, mss opgevangen door de ALH verlichting
AutoHold laat soms moeilijk los en moet, na contact uit, telkens opnieuw worden aangezet, terwijl Park/handrem dan niet makkelijk zelf wil loslaten bij optrekken. Deze zet ik dus maar handmatig eraf.
Mazda App stuurt iedere keer dat een deur open is geweest een bericht. Even boodschappen uitladen : Paniekberichten dat je deur of kofferklep open staat.
Om berichten in de app te verwijderen, moet je “verwijderde berichten” aantikken..?
Waar zijn die 186 pk?
Verbruik van deze mild hybride is met 1:16 of meer; hoger dan dat van mijn vorige 150pk T-ROC puur op benzine.
Lekkende schokbrekers bij onderhoud geconstateerd. Moet onder garantie vallen maar dealer moet eerst Mazda contacten voor garantie en twee maanden later nog niets gehoord. Na herbezoek beloofd om terug te bellen maar 4 (!) maanden later nog steeds niets gehoord, laat staan dat het is gerepareerd. Na weer eens mailen volgt excuus en is het gratis verholpen.
Navigatie geeft na een jaar ineens voortdurend raadselachtige piepjes tijdens het rijden die niets met snelheid, verkeersboren of waarschuwingen te maken hebben. Reset hielp niet, alleen uitzetten van geluid, maar dat moet via diep in het menu weer aangezet zodra je de Navi wilt gebruiken. Op internet vind ik dat ook anderen met dit probleem zitten.
Verholpen bij de dealer, dankzij de monteur die dit symptoom kende, na een totale reset, waarna ik wel de instellingen weer moest doorlopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid Luxury Automaat | Schuifdak | Trekhaak | Stoelverwarming | Navigatie | Camera | Bose Soundsysteem |
- 2020
- 85.771 km

Mazda CX-30 2.0 SA-G Comfort, CAMERA / STOEL+STUUR V.W.
- 2020
- 66.739 km

Mazda CX-30 2.0 e-Sky-X 186pk Luxury /Dealeronderhouden/Navi/HUD/Keyless/LED/Leder
- 2021
- 81.752 km