Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Homura (2023)

autoreview

Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Homura (2023)

Signalement

UitvoeringCX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Homura
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Je weet wel, die eerste indruk,,.

  • 1.100 km

Vooraf eerst dit: ik ga geen technische zaken delen of vermelden. Er zijn genoeg mensen die dit volledig (menen uit te moeten) leggen. Genoeg artikelen zijn er te vinden op sites als ook op de site van Mazda zelf. Geen woord daar over. Dit geldt ook voor het referentiepunt, het vergelijken met een eerdere c.q. vorige auto is zinloos als de lezer niet in dezelfde situatie zit.

Zo dan nu de auto. Circa 3 weken in bezit. Gekozen voor de Homura versie. Ligt qua prijs iets boven Comfort maar stuk onder Luxury. Levert qua uitvoering globaal iets in op Comfort maar heeft optisch weer meer aantrekkelijkheden én een automatische achterklep. Van die laatste heb ik nog geen voordelen ontdekt. Maar dat valt de auto niet aan te rekenen.

Omdat de Homura met de 18 inch velgen meer body toont en de zwarte accenten mij meer kunnen bekoren besloot ik deze versie te kopen in combinatie met de 186 pk motor, handgeschakeld.

De eerste kilometers ben je voorzichtig en neem je alle feedback in je op. Je voelt het leer op het dashboard, ook de bovenzijde van de portieren zijn van een zachter soort materiaal dan knalhard plastic. Je voelt én ziet het. Een CX-30 voelt solide aan, is goed geïsoleerd. Motorisch is er weinig te horen. Op de achtergrond hoor je een donker geluid als je de motor aan de tand voelt. Bij normaal gebruik is hij mooi stil. Ook windgeruis heeft weinig invloed op de stilte. Mooi gedaan. Van het onderstel hoor je voornamelijk de banden, dit ligt denk ik voornamelijk aan de afwezigheid van andere geluiden in de cabine.

Besturing komt prima en direct genoeg over, ook reageert de motor zeer alert op het gaspedaal. In het begin kwam de motor wat loom over. In de inrijperiode kwam deze niet boven de 3.000 toeren (wat ruim voldoende is bij 2.100 bij 100 km/h in 6), op een enkele veiligheidsuitzondering na (invoegen op snelweg bij druk verkeer. Na 1.000 kilometer vond het instructieboekje tijd om eens het pedaal diep in te trappen, dat doen we dan maar. Gevolg? Een glimlach. De motor loopt mooi rustig rond (nog beter (vooral rustiger) dan de Skyactiv-G) en is erg soepel in de toeren. In combinatie met een strak schakelende handbak is elke rit in de CX-30 een feest.

Het verbruik, hoe onzinnig het ook is met deze kilometerstand, ligt op een acceptabele 1 op 15,7. De verwachting is dat dit nog wel iets gaat zakken maar ik verwacht geen wonderen in dit geval.

De stoelen konden mij in het begin minder bekoren. Ze voelden hard en smal aan. Ik zat meer op de wanden van de zitting dan op de zitting zelf. Inmiddels zijn de stoelen wat meer ingezeten en gaat het de goede kant op. Het heeft nog wat tijd nodig denk ik.

Het audiogeluid is matig. Gewoon standaard autospeakers. Geen merk-merk. Het voldoet.
Navigatie valt wat tegen. Het scherm zelf is prima en helder, maar de stembegeleiding is een drama. Die staat dus uit. Dit geldt ook voor het ingeven van het adres. Bij mij wordt er dus of met coördinaten gewerkt en/of via Google Maps genavigeerd.

Er is één punt wat mij stoort en ik niet begrijp waarom dit zo is geprogrammeerd. Dit heeft te maken het met stop-/startsysteem. Tot nu toe slaan alle bij mij bekende motoren aan zodra je de koppeling weer in trapt bij een handbak. In de CX-30 slaat de motor aan als je de rem loslaat. Dit gebeurt weliswaar snel en vloeiend, maar het gebrek aan controle (je rolt op een schuinte al snel naar achter) voert hier voor mij de boventoon. Zodra je de AutoHold gebruik slaat de motor overigens wél aan bij het intrappen van de koppeling.

Als ik een samenvatting van de eerste indruk mag geven:
+ Aandrijflijn.
+ Afwerking en kwaliteit.
+ Uitstraling/uiterlijk.
+/- Stop-/startsysteem.
+/- Stoelen
- Audiokwaliteit

Blijft de eerste indruk overeind?

  • 5.500 km

Tijd voor een korte update, nu 5.500 km gereden.
Zijn de eerste indrukken blijvend?

Wat opvalt is, nu de motor beter is ingereden, de aandrijflijn erg goed bevalt. De handbak schakelt direct en trefzeker. Ook de motor is smeuïg en soepel. Je merkt vanuit lage toeren een geleidelijke opbouw van vermogen tot 6.000 toeren. Vanaf ca 3.500 zit er daadwerkelijk sterke versnelling in. Voor normaal dagelijks gebruik hoef je niet de 3.000 toeren te passeren. Ook valt op dat, voor een atmosferische motor, het koppel prima aanwezig is.

De stoelen, één van de twijfelpunten, lijken mee te vallen. Inmiddels is de zitting wat meer ingezeten, op langere ritten merk je prima comfort. Wel blijft de stoel, met name de zitting zelf, relatief smal. Dat zal niet veranderen.

Qua audio werkt het prima. Ik was in het begin niet te spreken over het geluid, maar dat is a. een kwestie van gewenning en b. een misleiding van wat je gewend bent. Het zal geen topsysteem worden, maar een prima geluid voor een standaard auto. Een gemiddeld ander merk met vergelijkbare model en type zal niet beter zijn.

Het verbruik zakt iets. Wel merk ik dat lange ritten (uiteraard) een beter verbruik op leveren. De boordcomputer geeft nu een gemiddelde van 5,8 op 100 km (1 op 17,2) aan. Dit komt redelijk overeen met de handmatige berekening (1 op 16,7). Op de langere ritten komt snel de 5,0 op 100 (1 op 20) of lager (4,7 als “record” (1 op 21,3)) uit. Het zit er dus wel in, maar hangt erg af van de route. Mijn standaard woon-/werkverkeer wordt gedomineerd door 80-wegen, dijkwegen en stadsverkeer. Niet ideaal dus.

De afwerking/kwaliteit van de auto blijft redelijk in stand. Ik zeg redelijk omdat er in het interieur wat kraakjes waarneembaar zijn. Op Youtube staan diverse filmpjes met meer mensen die eenzelfde soort kraakjes/rammeltjes waarnemen. Bij de eerste beurt ga ik het aankaarten, voor nu de muziek wat harder zetten.

Een, in mijn ogen, erg prettige instelling is de mogelijkheid om de achterruitverwarming en daarmee de buitenspiegelverwarming continu door te laten lopen. Bij vochtig weer garandeert dit droge en dus bruikbare spiegels. Ik ben fan. Ook de mogelijkheid de adaptieve cruise control uit te schakelen en normale cruise control te gebruiken is een prettige mogelijkheid. Al onthoud het systeem deze instelling niet na het uitschakelen van de motor.

De samenvatting van de toevoeging:
+ Aandrijflijn
+ Afwerking/kwaliteit (het geheel voel wel degelijk aan, ondanks de rammeltjes)
+ Uitstraling/uiterlijk
+/- Stop-/start
+/- Stoelen
+/- Audio
- eh…

Volgende update na de onderhoudsbeurt, tenzij er aanleiding is.

Eerste beurt

  • 25.000 km

De 25.000 km nadert, dus tijd voor een update.
Ja, deze update zou bij 20.000 km plaatsvinden maar het gaat dusdanig snel..

Enfin, wat is de status. Geen spijt van de aankoop. De auto gedraagt zich voortreffelijk en valt op maar weinig punten te verbeteren. In deze 25.000 km zit ook een vakantie van 7.000 in Zweden over de bijbehorende slechte “wegen”. Geen spoor van problemen of rammeltjes te bekennen, alleen en lekke band. Dit kan elke auto overkomen. De band verloor langzaam spanning, circa 1 bar per 2 dagen. Dit viel op in de MyMazda-app. Geen signaal gehad overigens, wellicht was verschil (2.2 bar tegen over 2.6 bar voor de rest) te gering. Voor 17 euro de band gepropt en door.

Het algehele brandstofverbruik bedraagt 1 op 17 momenteel (vanaf de start). In de drie weken Zweden was het verbruik door de continu snelheid en langere stukken 1 op 18,3. Uitschieters van 1 op 20. Feitelijk een nette waarde, ik neem er genoegen mee.

Direct na de vakantie was ook de eerste onderhoudsbeurt een feit (22.000 km). Olie vervangen en wat nieuwe filters. Voor zo’n 330 euro mocht ik hem weer meenemen, gewassen en gezogen. Niet bij nadenken maar.

Eerder viel mij de smalle stoelen op, dit is niet veranderd. Zeker nu we weer de wintertijd in gaan en de kleding dikker wordt. Als ik ga zitten, zit ik regelmatig op de wand van de zitting. Ik zou mezelf niet bepaald als groot/fors/omvangrijk/… willen bestempelen, wel lang (1,93 meter). Inmiddels heb ik dit van meer mensen vernomen. Ondanks dat kan ik toch een goede zit vinden met voldoende steun aan de benen. Althans, zodat deze niet moe worden. De lange ritten waren prima vol te houden.

Zijn er verder nog opvallende zaken?
Soms hoor ik een raar geluid bij de het optrekken. Ik vermoed dat dit van de compressor komt. Dat soms is relatief overigens, nu twee keer gehad. Eén maal bij een steile helling (22%) omhoog (warme motor), één maal bij het wegrijden in koude toestand. Geen vermogensverlies of andere effecten. Het is ook niet na te bootsen en heel snel weg. Ik ga er verder geen aandacht aanbesteden.

Momenteel heb ik twee systemen continu uitgeschakeld staan. Het automatisch grootlicht (zenuwding) en de lane-keep-assist-system. Het grootlicht is een twijfelaar en gaat ook wel eens aan terwijl er iemand aankomt. Ook hier, nog geen positieve ervaring gehad in eerdere auto’s. Daarnaast wil de verlichting wel eens “flitsen” het systeem denkt dat er niemand komt en er toch iemand op duikt. Stukje calibratie denk ik dan. Dit geldt ook voor het Lane-Keep-Assist-System (LKAS noem ik het nu). Hij ziet lijnen die er niet (meer) zijn. Spoorvorming of met teerbedekte scheuren worden waargenomen. Hier wordt vervolgens het stuur bijgesteld en word je gewaarschuwd. Als het te vaak gebeurt gaat er ook een piep af. Als het goed werkt, snap ik het. Nu niet. Bovendien is het systeem op de juiste lijnen niet heel secuur. Dus: uit er mee.

Toegegeven, het zijn wat verbeterpunten welke hierboven opgesomd zijn. Maar de bouwkwaliteit, het uiterlijk als ook het ontwerp van het interieur is natuurlijk onveranderd positief. Net als de rijbeleving. Helaas is het met alles zo dat het negatieve meer gewicht meebrengt dan het positieve. Dat zie je ook vaak in de reacties terug, jammer is dat. Helaas zit de wereld zo in elkaar.

Qua motorisering eveneens geen spijt. De X is lekker alert en loopt onder alle omstandigheden heerlijk rustig. Trekkracht is voldoen ook bij lagere toeren. Je merkt dat het koppel heel snel opbouwt wat niet des atmosferische motor is. Het toerenverloop is vloeiend en zonder bombarie. Gewoon wat je wilt.

Ondertussen rijden we lekker door, op naar de 50.000 km. Die zal wat sneller bereikt worden omdat woon-/werkafstand wordt verdubbeld vanaf januari.

Tweede update

  • 50.000 km

50.000 km. Dat was mijn verplichting voor een update. Niet dat er veel te melden valt (en daarom gaat de volgende update pas bij 100.000 km komen tenzij…). Met dik 600 km per week aan woon-/werkverkeer tikt het goed aan . De CX-30 rijdt er lekker op los en als chaffeur doe ik vol enthousiasme mee.
Positief kan ik niet beginnen, simpelweg omdat er geen negatieve punten of verbeterpunten zijn anders dan bekend. De auto bevalt gewoon prima. Normaliter verwissel ik per 3 a 3,5 jaar van auto, gezien de huidige prijzen en de goede prestaties kan dat wel eens veranderen.
Één van de pijnpunten lag bij de zitting van de stoelen, na 50.000 kilometer en 1 jaar en 8 maanden zijn deze wat meer ingezeten. Dat is merkbaar, optimaal is het niet maar de hoeveelheid irritatie als in de eerste weken is duidelijk minder. Positief dus.
Het verbruik is gezakt. Doordat ik per dag 125 kilometer rijd op de cruise control (110) is het verbruikt aan de pomp gezakt naar 5,0/5,1 km per 100 km. Nette waardes al zeg ik het zelf. De boordcomputer geeft, vanaf nieuw (nooit gereset dus) inmiddels 5,3 aan. Zie ook de verbruiksmonitor welke ik inmiddels heb ingevoerd.
Een tweede beurt is bij 44.000 km uitgevoerd, 700 euro armer werd ik uitgezwaaid. Wat is er gedaan? Gewoon het standaard werk, olie verversen, filters vervangen dat soort zaken. Moet gebeuren. Pinnen en door.
Nog wat te zeuren? Nah, de helderheid van het dimlicht vind ik niet heel overtuigend. Het bereik zowel naar voren als naar de zijkant is in orde, maar het kan feller en beter (witter?) (zonder te overdrijven he.. dat wel).
Rond Pasen (2024) kreeg ik een storingsmelding welke inherent was aan het Automatische Call-systeem. Althans dat denk ik, de exacte melding weet ik niet meer. Het had te maken met communicatie, ik ben gewoon gaan rijden waarna het met een minuut wegging en ook niet meer teruggekomen is.
Geen rare dingen verder, zoals het hoort. Volgende update is bij 100.000 km, tenzij er op welke wijze dan ook een verandering plaats vind of een ingrijpende gebeurtenis.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.