Mazda 818 standaard (1973)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 818 standaard |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1973 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 74.238 km |
KM-stand laatst | 88.782 km |
ERVARINGEN
- 75.001 km
Ik heb sinds juli 2009 een Mazda 818 1973. Ik heb zelf altijd bij een Mazda dealer gewerkt en de eigenaar dat had nog een paar oude Mazda’s staan. De auto had al 15 jaar stil gestaan. Wat benzine in de luchtfilter gegooid en de sleutel omgedraaid en daar liep hij weer. De auto toen buiten neergezet en een keer goed rond gekeken en tot conclusie gekomen dat hij er voor een Japanner heel goed uitziet. Een aantal kilometer mee gereden en alles werkte goed, interieur helemaal netjes geen krasje geen scheurtje niks.
update 03-05-2010
heb de auto nu bijna 8 maanden en de mazda staat bij de spuiter.
alles is nu gelast en gerepareerd. tijdens het lassen geen echte grote problemen tegen gekomen alleen tijdens de voorruit eruit halen bleek het daaronder helemaal rot te zijn.
Ik ga vandaag bij de mazda dealer Jan Voets in sint-oedenrode winkelen want die gaan heel hun magazijn weg doen en daar liggen nog heel veel onderdelen die ik nu dus voor niks mee krijg zoals ( velgen, knipperlichtjes, orgineel sportstuur van Mazda en nog heel veel meer) dus wie nog dingen nodig heeft voor hem of haar mazda dan moet je opschieten. Er liggen onderdelen voor een 929,626,323,mx6,616,1300,1500,1800 en alles gaat weg dus ben er snel bij.
De volgende update zal zijn in juli dan is de auto weer terug en word hij weer opgebouwd
PROBLEMEN
- 75.001 km
Ik heb tot nu toe alleen problemen gehad met onderdelen. Er is bijna tot niks meer aantekomen. Met geluk nog een nieuwe voorruit en een nieuwe uitlaat aangekomen. Ik moet alleen nog een 2 nieuwe spatborden voor hebben want die zijn er slecht uit. Als iemand die dit leest weet wie ze nog hebben hoor ik het graag.
hallo
mijn mazda is 2 weken geleden weer naar de stalling gegaan.
na een zomer met veel plezier gereden besloten de auto een winterslaap te laten houden.
ik ben in september naar zwolle geweest en heb die dag 400 km gerede en dan ong 90 km/u en dan is het vebruik 1:14 bij korte stukke 1:10 1:11.
ik moet volgend jaar nog iets gaan doen aan het remmen want hij remt zeer slecht komt door lucht in leidingen
de auto start altijd zonder moeite en is binnen 10 min op temperatuur. ik heb wel de termostaat vervangen.
ik heb al een paar oldtimer ritten mee gereden en krijg complimenten en mensen die toen dat als eerste auto hadden en dan krijg je al de verhalen van die mensen.
er kwamen ook 2 mensen naar mij toe en die vertelden dat ze mazda dealer zijn geweest en dat die auto's al met vliegroest van de vrachtwagen kwamen omdat ze zolang bij de importeur stonden. maar hun waren heel blij dat ze nog zon goede 818 zagen staan
- 78.137 km
Op 10maart 2012 mijn mazda weer van de stalling gehaald. De Mazda heeft de hele winter tussen de caravans gestaan.
Na ongeveel 10 seconden starten liep de 818 weer als een zonnetje. Ik merkte wel dat de auto heel slecht remde, maar toch naar huis gereden. Ik moest pompend remmen dus dit was niet fijn. De remcilinder was al gereviseerd en is niet lek.
2 weken later heb ik een aantal dingen vervangen:
-versnellingsbak olie
-differentieel olie
-contactpuntjes
-verdelerkap
-bougiekabels
-rotor
-nieuwe remvloeistof
Een week later ben ik een stuk gaan toeren met de Mazda en heb ongeveer een 30km gereden en mijn linker achterwiel blokkeerde. Ik ben toen heel zachtjes naar huis gerede. De trommeltjes erafgehaald en geschrokken. De remvoering was van de remschoen af. Toen kwam de grote zoektocht naar nieuwe remschoenen. De automateriaal zaken hebben niks op internet niks dus toen nog 1 oplossing de TC Eindhoven. Die hadden na lang zoeken 1 remschoenset gevonden en die besteld. Eenmaal binnen was het niet de goede dus weer verder zoeken. De verkoper gaf de moed niet op en zocht verder maar helaas niks. Ik bedacht me dat de eerste 323 met dezelfde motor geleverd was en ik had geluk daar zitten dezelfde remschoenen op als bij mij. De nieuwe remschoenen erop gezet en de remmen achter afgesteld en nu is mijn remdruk perfect!!
Op 1 april 2012 was er een Mazda meeting in Nieuwegein. Heel leuk om te zien dat er ook liefhebbers zijn voor klassieke Mazda's. Er kwamen ook meteen een man of 10 om mijn auto staan om hem te bewonderen. Ik heb ook adviesen gekregen waar ik zeker wat aan heb.
26 april 2012
een radio aangesloten met nog oude draaiknoppen en een 6,5 watt speaker. heel erg leuk dat er een ouderwets geluid uit komt. Ik had een originele antenne uit Australie laten komen en die staat hem zeer goed.
Vandaag in de garage en zag ik dat mijn band helemaal slap stond. dus het volgende wat er aan moet gebeuren zijn 4 nieuwe bandjes. Er zitten bij mij nog binnenbanden in en ik durf het niet aan om de binnenbanden eruit te halen en ze zo op druk te zetten. Er zitten ook haarscheurtjes in mijn banden dus dat doe ik niet.
De volgende update zal zijn halverwege juli als ik weer wat oldtimer ritten heb gereden.
winterslaap
- 80.423 km
Ik heb weer een prachtige lente zomer en nog een stukje van de herfst kunnen genieten van mijn Mazda. De auto heeft mij motorisch niet in de steek gelaten. Ik ben er 200 km ver van huis mee op vakantie gegaan. Dit verliep goed met een snelheid van ongeveer 100 km/h met een verbruik van 1:15. Dit is voor een auto uit 1973 niet slecht. Begin september zou ik naar Duitsland gaan voor een meeting met oude Japanse auto's. Ik zou die morgen naar een kennis rijden en hij zou ook meegaan in zijn Mazda 1300 ls coupe. Dit ging helaas niet door. Ik ging op de A2 afslag best eraf totdat in 1 keer mijn rechter voorwiel blokkeerd. Ik reed op dat moment 90 km/h en kon de auto gelukkig normaal aan de kant zetten. Wat bleek te zijn dat mijn as rechtsvoor was afgebroken. Ik heb heel erg veel geluk gehad dat mijn wiel er niet afgevlogen was. Hij bleef nog maar net hangen op de remschijf en de remblokken. Na een paar weken op internet gezocht te hebben kwam ik op een adres in Belgie die had nog een completen veerpoot liggen. Eenmaal daar aangekomen bleek de beste man nog 9 818's te hebben staan. En ik maar denken dat ik een zeldzaam autootje heb. Er zijn nog maar 8 Mazda 818's sedan in heel Nederland en hij had 4 sedans staan en 1 station en de rest coupe waarvan 1 originele rx-3. Maar nu weer terug bij mijn Mazda. Eenmaal de veerpoot gekocht en alles nagekeken gespoten er weer onder gezet. Ik heb in oktober nog een paar dagen kunnen genieten van mijn Mazda. Nu ga ik mijn subframe demonteren en mijn stabilisator stang en eigenlijk langzaam mijn onderstel mooi netjes maken. Voor de rest staat mijn Mazda nog super netjes in de lak en nog geen roest. In maart als de Mazda weer uit de winterslaap komt er weer een update tot dan!!!
lange winter
- 80.423 km
Vorige week woensdag de 818 uit de garage gereden. Het begon te kriebelen door het mooie lente weer. De auto starte na ongeveer 30 seconden en liep weer als een zonnetje. Alle remmen en vloeistoffen gecontroleerd en dat was allemaal in orde. Meteen gaan tanken en nagerekend. Het verbruik kwam op 1:14,4. Zeker niet slecht. Aankomende donderdag zou ik naar Autoweek gaan voor een dubbeltest met een Fiat 128. In verband met het slechte weer (laatste dagen winter hopelijk) wordt dit een week verzet. Ik ben benieuwd welke van de 2 auto's het beste uit de test komt.
Korte winterslaap
- 83.354 km
Na een prachtig seizoen met de Mazda te kunnen rijden was het 21 september toch echt tijd voor de winterslaap. De auto heeft het heel erg goed gedaan. Veel ritten mee gereden waaronder een rit naar Duitsland. Je merkt dan toch wel dat de stoelen niet heel erg geweldig zijn. Het skai wordt dan erg plakkerig. De auto verbruikt bij 100 km/h ongeveer 1:15. Verder heb ik nog de schokdempers vervangen en is de auto gekeurd. Dit was allemaal goed. 2 weken geleden heb ik een presentatie gegeven over de nieuwe techniek in de Mazda's SKYACTIV. Hiervoor heb ik mijn auto uit de winterslaap gehaald en in de showroom gezet. Volgende week komt er een fotograaf vanuit Londen foto's maken van mijn 818. Ik kom over heel de wereld in het Mazda magazine te staan. Het is goed dat ook Mazda nu eindelijk wat energie in hun geschiedenis gaat stoppen. Na volgende week gaat de auto nu wel voor een paar maanden de stalling in. In het voorjaar ga ik de auto licht poetsen zodat de kleine krasjes eruit gaan die erin zijn gekomen door de doek die ik er altijd overheen doe. Ik heb de auto nu 4 jaar en hij is nu bijna 3 jaar gerestaureerd en ik heb nog geen roestpuntje kunnen vinden gelukkig.
Einde winterslaap
- 84.531 km
Een paar weken geleden begon het toch weer te kriebelen. Mooi weer dus de Mazda maar uit de stalling gehaald. Zoals altijd even starten en dan heel mooi lopen.
Vorige week heb ik 550 km gereden. Een keer naar school: 160 km en naar Mazda Nederland: 220km en een rit naar België 170 km. Het verbruik was 1:14.1. Zeker niet slecht. Ik heb met een snelheid van 105km/h gereden.
Vrijdag 14 maart ben ik naar Mazda Nederland gegaan om naar hun restauratie object te gaan kijken. Een prachtige Mazda R130 coupe. Deze auto gaan ze inzetten voor evenementen.
In november zijn foto's gemaakt voor het Zoom Zoom Magazine. Dit nummer sta ik in het blad wereldwijd. Ik kreeg die vrijdag het eerste exemplaar uitgereikt.
Nu staat mijn Mazda tijdelijk op oldschool lichtmetaal omdat mijn stalen velgen gestraald en gespoten worden. Als die klaar zijn komt zij gewoon weer op staal te staan.
Verder heb ik nog een originele ruitenwisser interval gemonteerd. Was een accessoire van Mazda. Verder weinig nieuws.
Als iemand het artikel wil lezen stuur mij een bericht. Ik heb het artikel als PDF.
Tijdens Pinksteren (Autoweek live) sta ik met mijn 818 op de stand bij Autoweek Classics. Autoweek wilde mijn auto heel graag hebben. Dus mocht u mijn auto een keer in het echt zien kan dat tijdens Pinksteren.
88782
- 88.782 km
Het seizoen is nu echt afgelopen. Tot half november heb ik met de 818 kunnen rijden.
Ik vind zelf dat ik veel heb gereden met de 818. Dit komt mede doordat er nu eindelijk een echte Mazdaclub is opgericht de Hadi-Mazda club. Om de club te promoten zijn we naar bijna alle evenementen geweest om ons daar te presenteren.
De techniek heeft me ook dit jaar weer niet in de steek gelaten. Het is een betrouwbare auto. Olieverbruik is nog steeds 0. Volgend jaar de motor weer een grote beurt geven en de contactpunten vervangen.
Op dit moment ben ik bezig met een nieuw project die er voor moet gaan zorgen dat mijn kilometers verdeeld worden. Het betreft een 818 sedan met wankelmotor genaamd RX-3. Deze auto ligt nu helemaal uit elkaar en is al bijna spuitklaar. Onder de motorkap ligt nu niks maar daar moet een 12a wankelmotor uit de rx-7 in komen. In het voorjaar moet de RX-3 klaar zijn en zal ik daarover ook een review schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.