Mazda 626 Wagon 2.0i GLX (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 626 Wagon 2.0i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
Algemeen
- 158.000 km
Hiervoor had ik een 626 1.8 LX HB van 1995, dat was het toch net niet voor mij; lage zit, lastige kofferruimte en ik miste toch wel de luxe en basisveiligheid die een latere 626 wel heeft. Toen ik mijn huidige 626 wagon tegenkwam was de keus dan ook al snel gemaakt. De auto kocht ik in mei 2008 bij een handelaar in Hoogeveen, na een proefrit kon ik er weinig vreemds aan ontdekken dus de deal was snel rond. De auto stond nog op winterbanden, ik heb er tweedehands lichtmetalen velgen bijgekocht en daarop nieuwe zomerbanden laten monteren. Daarnaast heb ik de airconditioning laten repareren. Verder heb ik het eerste jaar niets aan de auto gedaan. Voor de zomervakantie van 2009 de auto voor een grote beurt bij de mazda dealer gebracht, zij constateerden verschil in remkracht en hebben het e.e.a. gereviseerd aan het remsysteem, verder was er niets mis mee. Echter na de beurt walmt de auto bij koude start, na een minuutje is dit weer verdwenen en van heftig olieverbruik is geen sprake. Volgens de garage was het waarschijnlijk een probleem met vastzittende olieschraapveren, verschillende online bronnen beamen dat dit een probleem kan zijn met de FS motor. Gezien vervangen van de veren een kostbare klus is, laat ik het maar zo.
Comfort
- 158.000 km
Van een auto van deze klasse mag enig comfort verwacht worden, en de auto laat daarin weinig steken vallen. De zit is mooi hoog en rechtop, stoelen zitten ook op de lange rit (1000 km) goed. De ruimte voorin is voor mijn 1,96 meter voldoende hoewel de hoofdruimte niet meer echt overhoudt. De ruimte achterin is verbazingwekkend. Ik heb met mijn lengte en de voorstoel in de achterste stand nog altijd ruim voldoende zitruimte op de achterbank. Dit is absoluut een pluspunt, ook met kinderstoeltjes, de kleine zal niet gauw met de voetjes tegen de leuning van de voorstoel zitten.
Verder is alle luxe die je in een auto van 1998 mag verwachten aanwezig; elektrische ramen voor en achter, airconditioning vind ik wel erg prettig. Een beetje knullig vind ik dat je wel de raambediening kunt blokkeren maar dat dan ook het bedieningspaneel van de bestuurder is geblokkeerd. Ook zou climate control wel fijn zijn maar men moet iets te wensen houden...
Qua weggedrag vind ik dat de 626 zich nog prima kan meten met nieuwe auto's, de auto ligt strak op de weg, spoort goed (kon ik van het vorige model 626 niet zeggen) vering is "straf doch comfortabel" en de auto laat zich heerlijk door de bocht manoeuvreren.
Prestaties
- 158.000 km
Ik heb bewust een 2.0 gekozen omdat ik van verschillende bronnen had gehoord dat de 1.8 van deze generatie erg geknepen is en niet te vergelijken met de 1.8 van de vorige generatie 626. De 2.0 is voldoende vlot, maar wel duidelijk gericht op comfort en niet op prestatie. Het vermogen is voldoende bij lage toeren om lekker te cruisen, als je echt power nodig hebt is er bij ongeveer 3500 toeren nog een lekker duwtje in de rug. Echter de auto vraagt er absoluut niet om om te trappen.
Als caravantrekker is de auto redelijk, ik ben nu twee keer naar Zwitserland op vakantie geweest met deze auto en hij heeft zich goed gehouden met caravan (1200 kilo beladen). Temperatuurmeter geeft geen kik. In de vijf rijden is alleen mogelijk op vlakke stukken maar beter is gewoon in de 4 te blijven en terug naar 3 bij wat heftigere stijgingen en dalingen. Ik heb het gelukkig niet ervaren maar ik verwacht dat als je met deze auto op een flinke helling stil komt te staan, je erg veel moeite gaat hebben om de combinatie weer vlot te krijgen. Wat me positief opviel is dat de motor nauwelijks merkbaar prestatieverlies heeft bij het gebruik van de airco.
Onderhoud en problemen
- 158.000 km
Ik heb de auto goedkoop gekocht in de wetenschap dat de airco defect was en rekening houdend met andere problemen, en inderdaad was er nog een ander probleem. Echter zelfs na deze reparaties naar mijn idee nog steeds niet teveel betaald.
Juni 2008:
* Airco gerepareerd: lekkende condensor is vervangen.
* Koppelingsplaat vervangen.
Juni 2009: Grote beurt
* Remmen gereviseerd.
* Gasklephuis gereinigd.
Bij koude start verbrandt de auto olie, ik heb al een keer Forte motorflush er doorheen gegooid. Daarnaast tank ik V-power in de hoop dat de verbrandingsruimte een beetje gereinigd wordt. Ik heb het idee dat het een beetje helpt en zo niet, laat me aub in die illusie ;-)
Verder zit ik er nog aan te denken de EGR klep dicht te maken, misschien dat dat helpt tegen koolaanslag in het gasklephuis?
Weg ermee
- 192.000 km
De 626 is ingeruild voor een mazda 6 uit 2002.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.