Mazda 626 2.0i GLX (1998)

autoreview

Mazda 626

Signalement

Uitvoering626 2.0i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf148.000 km
KM-stand laatst175.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Mazda! (Nouja, voor mij!)

  • 148.000 km

Vanwege aanhoudende problemen met mijn Ford Escort was ik op zoek naar een betrouwbare nieuwe wagen. Na veel reviews op autoweek te hebben gelezen en advies in te winnen van verschillende collega's besloot ik over te gaan op de aanschaf van deze Mazda 626 2.0 GLX.

Ik moet zeggen dat ik zelf niet echt ingelezen ben in de auto wereld, maar dat ik ondanks dat toch een een wereld van verschil merkte in vergelijking met mijn oude Fordje. Hij rijdt natuurlijk niet zo super als de meeste auto's van recente bouwjaren, maar ik moet zeggen dat deze auto toch comfortabel, stil en enigzins sportief overkomt. Helaas is hij niet echt zuinig, vrij onzuinig zelfs.

Het belangrijkste wat ik echter zocht in een auto was betrouwbaarheid, en volgens velen kom je dan toch meestal bij Duitse en Japanse bolides uit. Ik heb voor deze Mazda gekozen, en ben dus benieuwd.

In deze review zal ik proberen bij te houden wat er precies gebeurd met deze wagen. Ik hoop dat deze review op een dag bij zal dragen aan anderen die overwegen een dergelijke wagen te kopen. (Of niet dus ;)

Eerste APK

  • 172.000 km

Na ongeveer een jaar in de auto te hebben gereden zonder problemen, was het tijd voor de APK. Naar de garage gebracht en afwachten maar.

Update:

Gelukkig viel het allemaal reuze mee, slechts een defect kentekenplaatlampje.

Binnenkort moet echter wel de distributie riem vervangen worden, wat aardig kostbaar schijnt te zijn voor deze wagen. (Rond de 600 volgens verschillende garages) Maar goed, daarna zou hij er in theorie natuurlijk weer jaren tegen kunnen.

Distributieriem en een grote beurt

  • 173.000 km

Distributieriem laten vervangen en de wagen een grote beurt gegeven. (Roetfilter, bougies en nog wat kleine dingetjes...)

Uiteindelijk bij elkaar iets van 850 euro. Veel geld, maar er al min of meer op gerekend toen ik de auto kocht.

Minor startmotor problemen (Tot nu toe in elk geva

  • 175.000 km

Toen ik en mijn vriendin terugkwamen van de stembus wilde de auto niet lekker starten. Toen we eenmaal reden twijfelden we er aan of we meteen naar de garage zouden gaan; maar toen we merkten dat de auto elke keer afsloeg als er geen gas werd gegeven was de keuze snel gemaakt. Gelukkig waren we in de buurt.

Na een kort onderzoek bleek de startmotor niet helemaal correct te reageren. Nadat de monteur deze grondig had schoongemaakt en iets in de buurt van de startmotor had afgesteld startte de auto weer als een zonnetje.

Reparatie kosten: 25 euro

Laten we hopen dat de startmotor het voorlopig goed blijft doen. ;)

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.