Mazda 626 1.8i LX (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 626 1.8i LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 154.000 km |
ERVARINGEN
- 142.500 km
Aanschaf:
Vanwege een verandering in thuissituatie, had ik half februari plotseling een auto nodig om de helft van de maand heen en weer te rijden naar school.
De eisen waren een redelijk ruime, comfortabele en vooral betrouwbare auto (liefst Japans) met airco. Een zoektocht gestart naar auto’s als de Toyota corolla, Nissan almera en Mazda 323. De kilometerstand mocht niet te hoog zijn (max 150000) en een trekhaak zou ook handig zijn. Mijn vader had 15 jaar lang meerdere 626-en gehad op lpg, en nooit noemenswaardige problemen gehad. Na even rondzoeken bleek een 626 niet eens veel duurder te rijden te zijn als bijvoorbeeld een 323, en dus werd besloten naar een 626 te gaan zoeken.
Totaal 3 exemplaren proefgereden, waarvan de derde het werd. De eerste (sedan uit ’96) was enorm afgeleefd en roestig (?!), de tweede was een hatchback van het nieuwere model die erg netjes was maar kilomterstand bleek veel hoger als opgegeven te zijn (200.000). Bovendien hielden de prestaties van de 90 pk 1.8 niet over in een ruim 1200 kilo zware auto.
Daarna deze auto gevonden bij een handelaar in Deventer. Zag er binnen als nieuw uit, reed prima en had weliswaar geen onderhoudshistorie maar wel een NAP-pas. Distributieriem was bij 122.000 vervangen, net als alle aandrijfriemen, de banden, olie+filters, accu en luchtmassameter. Hierdoor durfden we de koop wel aan.
Comfort en uitrusting:
De lx-uitvoering is het basismodel, toch is ie niet bepaald kaal uitgerust. Op dit model zit standaard airco (vanaf ’95), elektrische spiegels, bumpers in carrosseriekleur en elektrisch in hoogte verstelbare koplampen. Verder is de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar. De auto heeft een airbag voor de bestuurder en geen abs.
Het comfort is voldoende te noemen. De eerste rit moest ik wel even wennnen, omdat de stoelen wat minder steun in de onderrug bieden. Normaal is dit geen probleem, maar als ik langer dan twee uur rijdt krijg ik toch wel last van mijn onderrug. Achterin is meer dan genoeg beenruimte, maar je voeten kan je niet ver onder de voorstoelen schuiven. In de sedanversie is de hoofdruimte acherin wat minder, ik zit met m’n hoofd iets tegen de zijstijl (ben 1.83). Ik vind de achterbank comfortabeler dan de voorstoelen, omdat de steun in de rug beter is. De kofferbak is ruim genoeg voor de bagage van minstens 4 personen, alleen de beugels van de achterklep worden wat onhandig als de achterbak helemaal vol wordt gegooid. De achterbank kan in delen neergeklapt worden.
De airco koelt voldoende en is goed te regelen, verder is het geluid uit de standaard speakers toch redelijk goed.
Weggedrag:
De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging doet goed z’n werk, op lage snelheid is ie sterk aanwezig op hogere snelheid wordt de besturing wat zwaarder. Door de meesturende achteras constructie (TTL) is het weg- en stuurgedrag makkelijk en fijn. Hij ligt stabiel op de weg, ook op hogere snelheid (120+) en zwaar beladen, mits het niet waait. De auto is namelijk behoorlijk gevoelig voor zijwind en spoorvorming en doordat de auto vrij lang is gaat ie in lange, snelle bochten behoorlijk op een oor liggen. De remmen zijn goed doseerbaar, alleen als je erg hard moet remmen trekt ie een beetje scheef (even naar laten kijken).
Prestaties:
Onder de motorkap ligt een 1.8 l viercilinder 16-klepper. Hij levert 106 pk bij 5500 rpm en 158 NM bij 4300 rpm. Wat mij direkt opviel is dat de motor behoorlijk soepel is. Als je geen haast hebt, heb je vanaf 1500 toeren al genoeg trekracht en kun je vanaf 2000 toeren al probleemloos opschakelen. Meestal rij ik wat vlotter, maar ook dan hoef je niet veel toeren te maken om op te schieten. Voor een 1.8 van die tijd is ie behoorlijk rap en erg stil. In Duitsland probleemloos 190 gehaald (200 op teller). Inhalen is geen probleem en ook zwaar beladen komt ie nog goed vooruit. Wat dat betreft kom ik niets tekort. Alleen als je de bergen ingaat mis je wel trekkracht beneden de 3000 toeren, maar het is dan ook geen diesel.
De versnelling zijn best lang, bij 50 in drie maakt ie net 2100 toeren, bij 120 in vijf 2900 toeren. De trekkracht in vijf is hierdoor wel wat laag, bij inhalen moet je terug naar vier. Mede door de lange versnellingen is de motor erg stil en best zuinig. Gemiddeld haal ik 1:13, als ik echt mijn best doe 1:14,5.
De versnellingsbak schakelt koud behoorlijk stroef, met name de 2de versnelling is moeilijk te vinden. Eenmaal warm schakelt ie prima, maar de achteruit is altijd moeilijk te vinden. De koppeling is, zoals andere reviews ook zeggen, inderdaad wat bruusk. Echt hinderlijk is het niet, het went vrij snel.
Verder:
Valt mij op dat banden en windgeruis veel nadrukkelijker aanwezig zijn dan het motorgeluid. De spiegels fluiten ook weleens wat hinderlijk. De Kumho banden die er bij mij opzitten zijn geen aanrader, ze hebben weinig grip en lijken steeds lawaaiger te worden. Ondanks het wind- en bandengeruis is het nog altijd stil genoeg binnen.
PROBLEMEN
- 142.500 km
Paar kleinigheidjes.
-De v-snaar piepte af en toe een beetje, na aanspannen geen problemen meer mee gehad
-Het slot van de linkerachterdeur hapert weleens als het koud is, laat ik verder zo.
-De motor liep stationair iets te hoog, afgesteld en verholpen.
-De motor ’bokte/hikte’ een beetje bij lage toeren, gasklephuis gereinigd en verholpen.
-Als het vriest kraakt er weleens iets bij het dashbord, dit verdwijnt zodra het binnen warm wordt. Voor de rest is de auto geheel rammeltjes-vrij.
-Gordel bestuurder rolde niet meer op, schoongemaakt en verholpen.
Bovenstaande dingetjes + inspectie voor E 49,- door de Mazda dealer laten uitvoeren.
verder trok de auto wat naar rechts, laten uitlijnen bij de bandenspecialist en nu weer oke. Kosten: E45,-.
Voor de volgende APK moet alleen de uitlaat vervangen worden, en de remschijven worden wat dun. De monteur bevestigde dat de auto verder technisch in perfekte staat is.
Hij verbruikt tot nu toe geen druppel olie en start altijd. De betrouwbaarheid kan ik na een kleine 6000 km nog weinig van zeggen, voorlopig 3 sterren daarvoor.
Overall ben ik zeer tevreden.
UPDATE 7/8 2008:
3 weken terug een kleine onderhoudsbeurt bij Mazda laten uitvoeren. Ben nog steeds erg tevreden over de auto, geen onverwachte kosten gehad. Eén duurdere reparatie; de dunne remschijven voor laten vervangen. Verder hebben ze op mijn verzoek de versnellingsbakolie ververst vanwege het moeilijk schakelen bij koude versnellingsbak. Ik moet zeggen, het is wel wat verbeterd maar niet veel. (had ik ook niet verwacht). Gewoon de eerste kilometers heel rustig naar 1, 2 en 3 schakelen. Als de olie eenmaal warm is schakelt hij echter als een mes door de warme boter. Ook als het buiten 30 graden is of de auto auto lang in de zon heeft gestaan, schakelt het gewoon perfect. Verder gewoon de normale zaken zoals motorolie en filtertjes vervangen. Totale kosten 378,- euro.
Het verbruik over de laatste 6 tankbeurten is gemiddeld 1:13,3. Dat vind ik erg goed voor dit formaat auto en 1.8 motor, ook omdat ik af en toe best wel doorrijd. Ik 1 keer geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden, dus bij 2000 toeren opschakelen en zoveel mogelijk een constante snelheid rijden. Dit resulteerde maarliefst in een 1:15,7! Mijn slechtste verbruik tot nu toe is 1:10,7. Het olieverbruik is verwaarloosbaar.
Omdat ie verder de afgelopen 11000 km probleemloos is geweest en nog nooit dienst heeft geweigerd, mag de betrouwbaarheid naar 4 sterren.
Misschien dat de airco een keer moet worden nagekeken want hij wordt niet meer ijskoud nu ik hem wat vaker gebruikt heb. Ik denk bijvullen of iets dergelijks. Maar het koelt nog steeds voldoende, alleen het duurt wat langer voordat het het binnen eenmaal koel is.
Als er verder nog bijzonderheden zijn laat ik het hier weten, en anders tot over 15000 kilometers!
UPDATE 4/10 2008:
Ik ben tussentijds tog nog even langs de garage geweest vanwege 2 zaken. De accu was al niet zo fris meer dus die wilde ik toch nog even voor de winter vervangen hebben. De uitlaat was vanaf aanschaf al lek en ik zou er tot de apk mee kunnen rijden. Maar ik was het gebrom en gepruttel eigenlijk wel zat, dus is deze nu wat eerder vervangen samen met de accu. Het lijkt wel of de motor soepeler is gaan lopen met de nieuwe accu! Totale kosten: E450,- (accu E100,- en uitlaat E350,- incl montage).
prijzig...., maar hij loopt weer als een zonnetje!
Update 15-2-2008
- 149.600 km
Op 11-2 is de Mazda voor de apk geweest; probleemloos erdoor zonder opmerkingen. Zelf merk ik wel dat de homokineten aan vervanging toe zijn, want in scherpere bochten tikken ze soms behoorlijk. In de eerstvolgende onderhoudsbeurt zal ik ze laten vervangen.
Het verbruik licht in deze koude maanden met veel kortere afstanden zo rond de 1:12. Olieverbruik is verwaarloosbaar.
Update 12-5-2009
- 154.000 km
De 626 heeft een grote onderhoudsbeurt gehad. Ik dacht zelf dat beide homokineten versleten waren, maar volgens de garage betreft het alleen de linker homokineet. Vervanging is nog niet noodzakelijk omdat hij alleen tikt in scherpe bochten. De rechter homokineet is overigens nog helemaal goed.
Wat er bij de grote beurt is gedaan:
-Gasklephuis gereinigd ivm "plakkend gaspedaal". Dit is een
typische 626 kwaal en komt telkens terug. Ook het nieuwere gf
model heeft hier last van. Is gelukkig makkelijk te verhelpen.
-Ruitenwissers vervangen.
-Handrem afgesteld.
-Remmen gereinigd en ingevet ivm piepen.
-Airco gecontroleerd en koude middel bijgevuld. Wordt nu weer
ijskoud en er is geen lek gevonden door de monteur. Er is fluor
toegevoegd om een eventueel klein lek op te sporen. Moet ik
over drie weken nog even laten controleren.
-Voorruit vervangen vanwege een scheur door steenslag. Erg duur ->
ruit (E305,-) + sierlijst (E125,-)+ arbeidsloon (E94,-) = E524,-
(excl. BTW).
-Voor de rest de gebruikelijke zaken zoals olie, bougies en
filters.
Brandstofverbruik 1:13 met een vlotte rijstijl. Geen waarneembaar olieverbruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.