Mazda 626 1.8i LX (1996)

autoreview

Mazda 626

Signalement

Uitvoering626 1.8i LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf79.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mazda 626 1.8 Lx Jubilee (met airco)

Op zoek naar je eerste auto.... dat is nooit makkelijk! Na een aantal criteria op te hebben gesteld zoals o.a. zuinigheid, comfort (vooral goede stoelen voorin) en betrouwbaarheid op zoek gegaan... na een testrit te hebben gemaakt met een Alfa 145 die helemaal niet beviel een praatje gemaakt met de verkoper die ons er op wees dat hij de volgende week een Mazda 626 binnen zou krijgen... dus meteen gereserveerd voor een proefrit. Na de proefrit waren we meteen verkocht. Wij zijn beiden lang (1.85m en 1.90m) en hebben behoefte aan stevige stoelen voor goede rugsteun op langere ritten. En stevig zijn de stoelen voorin zeker! Achterin zijn echter zachtere stoelen gemonteerd die meer op ’comfort-feautuils’ lijken. Opmerkelijk is wel de lichte stuurbekrachtiging en de windgevoeligheid van de auto. De motor is echter behoorlijk stil en zuinig. Wij hebben het verbruik vanaf aanschaf tot nu gedetailleerd bijgehouden en komen telkens uit op een verbruik van ongeveer 1 op 15!! Schakelen bij 2000 toeren gaat prima tot in z’n 4e versnelling, eerstvolgende schakelmoment is dan bij 65 km/u....okokok..je zult dan niet met rotvaart de snelweg opscheuren, maar bij een invoegstrook die lang genoeg is, is er niks aan de hand en ben je ruim voor het eind van invoegstrook op snelheid.

Belangrijk is de bijzondere ophanging van met name de achterwielen. De ophanging is zo geconstrueerd dat er bij gewichtsverplaatsing van de auto dit effect heeft op de achterwielen waardoor deze licht meesturen in de bochten. Het kan soms zweverig aanvoelen, maar de meeste meereizende passagiers ervaren het als zeer prettig omdat de auto hierdoor minder overhelt in de bochten!

PROBLEMEN

80.000 km
slordig van de dealer...de accu was leeg...maar de dealer is binnen een kwartier bij ons thuis gekomen om er een nieuwe accu in te zetten..dat is dan wel weer service.


84.000 km
Op vakantie in Zweden kwamen er opeens witte wolken uit de ventilatieroosters in het interieur...de schuifweerstand had het begeven, alleen stand 4 deed het nog. Is bij terugkomst onder garantie vervangen.


89.000 km Grote Beurt
jaja, de 90.000 km beurt. De volgende onderdelen zijn conform het in het boekje voorgeschreven onderhoud vervangen: distributieriem, v-snaar, bougies en brandstoffilter. Daar kwamen nog de remblokken achter en de aandrijfriem van de dynamo en de stuurbekrachtigingsriem bij. Totale kosten: 750,00 euro. Vrij hoge kosten, maar het vervangen van een distributieriem en een brandstoffilter is nou eenmaal niet goedkoop. Daar komt dan weer bij dat ik iets duurdere remblokken heb laten monteren. Maar goed dit zijn geen echte problemen. Sinds het voorval met accu hebben wij altijd zonder problemen en met veel plezier gebruik gemaakt van de auto. Ik moet zeggen dat het dingetje behoorlijk slurpt bij snelheden boven de 160 km/u, maar dat rijden we toch bijna nooit. Als je je aan de max. snelheden houdt: 1 op 15.


Nieuwe apk-keuring 2007/2008: zonder probleem apk-gekeurd. Zelfs geen kleinigheid, werd in 1 keer goedgekeurd. Nog steeds erg tevreden over de auto. Wij kijken alweer uit naar de roadtrips komende zomer. Kan overigens iedereen die een wat beperkter budget heeft maar toch een degelijke en comfortabele reisauto met lage onderhoudskosten wil deze auto aanraden. Er staan er in het land genoeg te koop tussen de 2000 en de 4000 euro met relatief lage km-standen (70.000-100.000km).


104.000 km, Kleine beurt uit laten voeren. Niks aan de hand. Remblokken achter vervangen, waren inmiddels op. Motor loopt inmiddels nog soepeler dan in het begin, kan het zijn dat de auto niet goed was ingereden?! Inmiddels 25.000 km gereden met deze auto, en de auto bevalt uitstekend! Auto is een aanrader. Door het stempelkaartsysteem van onze dealer waren wij voor de kleine beurt 35 euro kwijt ex remblokken.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.