Mazda 626 1.8i LX (1993)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 626 1.8i LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 220.000 km |
KM-stand laatst | 311.000 km |
ERVARINGEN
- 287.000 km
Na lang zoeken naar een niet te kleine Japanner (vanwege goede ervaringen met de Toyota van mijn moeder die ik veel gereden heb de laatste jaren) is het uiteindelijk deze 626 geworden. Het was niet mijn eerste keus maar eenmaal gewend vind ik het een mooie auto om te zien. De kilometerstand was met 220.000 erg hoog maar de auto was aantoonbaar van eerste eigenaar, alle beurten volgens schema uitgevoerd en verkocht door de Mazdadealer (die de auto ook nieuw geleverd heeft).
De auto ziet er nog heel mooi uit en € 2250 die ik ervoor betaald heb vond ik een goede prijs. Zoals zoveel Japanse auto’s heeft deze een soort onzichtbare kwaliteit, daarmee bedoel ik dat de betrouwbaarheid zich niet doorzet in een mooi of degelijk uiterlijk. Dat verklaart denk ik ook de matige populariteit op imagogebied van de Japanner. Daarmee doe je als budgetrijder dan weer je voordeel. De Mazda is ruim en de rij-eigenschappen zijn goed, hij is veel stiller dan de Toyota en kan heerlijk laagtoerig gereden worden maar als het eens snel moet dan kan dat ook. Ik was bang voor een hoog verbruik maar dat is tot nu toe 1:13,5 over 6000 km dat valt mee voor zo’n grote auto (mijn oude Polo uit 1983 was niet zuiniger). De gemiddelde actieradius op een tank van 55 liter (eigenlijke inhoud is 60 maar ik ga nooit tot het gaatje) is ca. 750 km.
Het is de LX dus behalve centrale vergrendeling zitten er geen extra’s op, ik mis dat niet. Ik zit met 1,90 prima in de auto. In warm weer wrmt de zaak snel op door de schuine ruit en dan mis je een airco. Ook de veiligheidsuitrusting is duidelijk gedateerd aangezien er geen airbag aanwezig is. Het schakelen gaat niet soepel bij een koude bak maar eenmaal warm gaat het prima. Een nadeel van de 626 vind ik de zijwindgevoeligheid, als het dan ook nog regent moet je echt beide handen aan het stuur houden. Door gewenning, betere banden en balanceren spoort de auto beter.
PROBLEMEN
- 311.000 km
Augustus 2004:
Auto gekocht met 220.000 km, afleveringsbeurt en bijna hele uitlaat nieuw (het middenstuk).
Februari 2005:
Aanrijding met achteruitrijdende vuilnisauto. Economisch total loss, € 4000 schade. Behoorlijk schrikken. Ik heb de auto met diverse hulp opgelapt met gebruikte onderdelen en dat is goed gelukt.
Juli 2005:
Grote beurt en APK.
Oktober 2005:
beide V-riemen vervangen, kleine reparatie aan de verlichting.
Januari 2006:
olie/filterwissel
Augustus 2006:
APK. In mei is de katalysator vervangen. De deurrubbers lekken waardoor er na een fikse regebui water op de dorpels staat. Ook beslaat de auto in vochtig weer erg.
De versnellingsbak gaat moeilijker in zijn achteruit; slijtage denk ik. Met enig beleid lukt het altijd wel.
Januari 2007:
Huidige km stand is 266.000. Deze winter zijn de remblokken voor vervangen. Einddemper was lek, vervangen. De radiateur is kapot gevroren op tweede kerstdag. Waarschijnlijk eigen schuld; geen wintercheck gedaan dus waarschijnlijk anti-vries percentage niet genoeg. Deze radiateur kwam van de sloop en heeft het ruim anderhalf jaar goed gedaan. Er is opnieuw een gebruikt exemplaar gemonteerd. Olie en filterwissel. De versnellingsbakolie is preventief vervangen vanwege het stroeve schakelen. Was te proberen maar het helpt niets. De v-riemen piepen nog steeds dat het een aard heeft en de ontwaseming heb ik ook nog niet kunnen verbeteren.
Februari 2007:
Ik werd het piepen van de V-riem zo zat dat ik naar de dealer ben gegaan. De monteur heeft de stuurbekrachtigingspomp rechtgezet, het piepen is weg. Kosten dezes € 30 (half uur werkplaatstarief). Hoop dat het wegblijft!
Update juli 2007:
De auto heeft zijn derde APK gekregen sinds ik er mee rijd. In april ging de waterpomp helaas kapot. Deze is vervangen en de distributieriem, span- en looprol zijn meteen meegenomen. De waterpomp is in principe een slijtageonderdeel dat gewoon een keer kapot gaat, gelukkig geen nadere schade onmdat ik het op tijd ontdekte (koelwaterverlies). Jammer dat het net nu gebeurde want de distributie was nog lang niet aan de beurt maar goed nu kunnen we er weer tegen. Bij de APK is één van de remtangen gereviseerd. Tsja, inmiddels is de auto 14 jaar dus er kan wel eens iets stuk gaan maar ik ben er nog steeds heel tevreden mee en vind hem heerlijk rijden. Aangezien er net weer fors geinvesteerd is, blijf ik doorrijden.
De auto kost mij de laatste drie jaar ongeveer € 250 per maand en ongeveer 15 cent per km. (Dit is exclusief afschrijving, heb ik niet meer). Bij de huidige brandstofprijzen (gisteren 8 juli weer 1,50 de liter!) kan het goedkoper maar ja, dan gaat ook de afschrijving weer meetellen. Het geld is momenteel voor andere dingen nodig.
Update januari 2008:
Huidige km stand is 279000. In december olie filterwissel en auto is op vier (gebruikte) winterbanden gezet. Ook heb ik de auto op een schokbrekertestbank gehad. De meetwaarden waren nog ruim binnen de APK eisen. De auto kan gewoon niet snel over een drempel. Irritant blijft het piepen van de stuurbekrachting-aandrijfsnaar. Leer er maar mee leven. Verder alles prima.
Update juni 2008:
De vierde APK bij km stand 287000. Remblokken achter vervangen en de voorwielen gebalanceerd en algemene check. Net op vakantie naar Italië geweest (Alpen) en de auto heeft zich prima gehouden. Bergop is de trekkracht matig. Op de terugweg een overall verbruik van 1:14 gehaald, netjes!
Update november 2008:
Km stand 291000. Een vervelend probleem, het steeds beslaan van de ruiten bij regen, heb ik met hulp van een internetforum opgelost, de inlaatklep bleef dichtzitten. Was een kwestie van één losse schroef! Het steeds beslaan ergerde mij ontzettend en ik ben heel blij dat het verholpen is. De Mazda 'gaf' mij dit volgens mij omdat ik haar pasgeleden bijna had ingeruild voor een Ford! Komende winter krijgt zij weer een paar serieuze kilometers voor haar kiezen en komen we dicht bij de 300dkm grens.
Update januari 2009:
Km stand 295.000. Olie en filterwissel; cruise-control ingebouwd (had ik veel eerder moeten doen!). Helaas schokdemper rechtsachter heeft het begeven en is vervangen. Op naar de 300k en de 16e verjaardag in maart.
Update augustus 2009:
Km stand 303.000. Handrem kwam vast te zitten, een bekend euvel bij dit model. Mechanisme is schoongemaakt en remblokken achter vervangen want die waren als gevolg van dit mankement verbrand. Onlangs weer APK; vier banden gebalanceerd. Verder niets! Dus tevreden doorrijden.
Update november 2009"
Km stand 305.000. Ik heb nu ook een klassieker (review volgt) en dat heeft de Mazda (jaloers!) mij niet in dank afgenomen: plotseling sloeg de motor af, gelukkig vlakbij huis, maar wilde niet meer starten. De wegenwacht constateerde na wat metingen dat de rotor kapot was gegaan en haalde dit onderdeel direct op bij een automaterialenzaak. Hulde voor de man in het geel! De rotor kostte € 6,50. Op advies van de ANWB-man heb ik de dag hierna meteen de bougies vervangen. We rijden weer prima. Gisterenavond was door onverklaarbare reden de recirculatieklep weer dicht gaan staan, het servootje even gekieteld en de klep weer open gezet, een verschil! Geen beslagen ruiten meer.
Update december 2009
De koude dagen voor de kerst deden de accu de das om. Laten vervangen was wel duur maar kon even niet anders. Het is nu weer starten-lopen ook na een week stilstand in de kou. Het servootje voor de recirculatieklep heeft de geest gegeven, afgekoppeld en de klep in open stand gefixeerd om het beslaan tegen te gaan. De kachel heeft aan vermogen ingeboet. Zo langzamerhand komen er denk ik wat ouderdomsgebreken, maar motorisch prima en blijft heerlijk rijden.
Update mei 2010
We rijden steeds minder kilometers, 11.000 afgelopen jaar. Eind maart is de uitlaat bij de einddemper geheel doorgeroest. Laten lassen. In juni ga ik denk ik toch nog een keer wat investeren: uitlaat nieuw en vier nieuwe banden. Bij aanschaf van een andere auto gaat de afschrijving weer meetellen. Dus inderdaad: de levensduur nog wat proberen te rekken!
Update mei 2010
Daags hierna kwam opnieuw de handrem vast te zitten met als gevolg twee verbrande remblokken. Ik heb na wikken en wegen besloten om er een punt achter te zetten. De auto is eind mei voor € 350 verkocht naar Sierra Leone, hopelijk heeft daar nog iemand plezier ervan.
Even slikken maar een (economisch) autoleven is eindig. Onder de streep:
afschrijving (exclusief renteverlies): € 1900
totale onderhoudskosten: € 2235
Totaal aantal gereden kilometers: 91.000
Al met al heb ik steeds prettig, bedrijfszeker, en uitermate goedkoop met deze auto kunnen rijden. Ik betwijfel of ik het ooit evenaar.
Nu wat meer rijden met de Mercedes W123 (zie klassieker-review) en de Toyota Starlet van mijn moeder die de Mazda daarmee in zekere zin 'overleefd' heeft.
Alle meelezers en posters bedankt. Ik ga nu sparen voor de volgende auto die er over ca. twee jaar moet zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.