Mazda 626 1.8i GLX (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 626 1.8i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 39.974 km |
KM-stand laatst | 201.000 km |
Algemeen verhaal
- 39.000 km
Ik heb deze mazda 626 1.8L-16V, in 2008 gekregen van mijn opa, omdat hij het zelf niet meer verantwoord vond om nog te rijden. Een maand of 2 a 3 later is hij overleden, waardoor ik het eigenlijk meer als een erfstuk zie.
De auto is in 1994 nieuw gekocht door mijn opa en ik ben daarmee dus de 2de eigenaar.
In 2008, dat ik de auto kreeg, stond er slechts 39000km op de teller. Aan het koetswerk zou je dat niet zeggen. Er was, zeg maar, een reden waarom mijn opa niet meer wilde rijden.... Inmiddels staat er 186000km op de teller. Ondanks dat ik heel trots was, dat ik de auto gekregen had van mijn opa (hij was ook een autoliefhebber in hart en nieren), had ik eigenlijk niks met het model. De eerste jaren is de auto dan ook wisselend als dagelijks vervoer gebruikt, waardoor de km-stand nu relatief hoog is.
Een aantal jaar geleden rees bij mij de vraag, wat wil ik nu eigenlijk met de auto, hij reed prima, maar buiten de emotionele waarde, deed de auto me eigenlijk nog altijd niks.
Naast de 626 had ik op dat moment ook een MX6 2,5L-24V, veel leuker om mee te rijden, maar deze had 1 serieus probleem, roest op een nogal vervelende plek, een dragend deel versterkt met sterkte staal. Dat leverde een dilemma op, de roest was zodanig, dat dat binnen een paar jaar een serieus probleem zou gaan worden, repareren was eigenlijk niet mogelijk, zonder een totale restauratie, waar ik de tijd en ruimte niet voor had, maar de MX6 was wel heel veel leuker dan de 626. Toen rees het idee om de mx6 te slopen en de 626 om te bouwen naar 2,5L-24V, met de onderdelen van de MX6.
Achteraf had ik net zo goed de roest kunnen repareren van de MX6, want qua werkzaamheden en logistiek, was dat makkelijker geweest dan ombouwen in 2 krappe garageboxen.
In eerste instantie het onderstel omgebouwd en later de motor omgehangen en CC +ABS ingebouwd. Vooral de laatste 2 was veel werk, omdat de kabelbomen in de 626 niet voorbereid waren daarvoor en de kabelboom in de MX6 op punten weer anders was dan de 626. oa. spiegelbediening in de deur ipv. op het dashbord. MX6 had geen achterrruit wisser die de 626 wel had. Omdat ik niet wilde knippen en plakken in de kabelboom (geeft alleen maar meer kans op storingen), uiteindelijk gekozen om de kabelboom van de MX6 geschikt te maken voor de 626. Dat heeft heel wat uitzoekerij en omsteken van stekkertjes en omleggen van draden tot gevolg gehad. Maar uiteindelijk is dat gelukt en werkte alles naar behoren. Restanten van de MX6 naar de sloop gebracht en de 626 laten omkeuren bij de RDW. Het karakter van de auto is daarmee zo veranderd en er zit nu zoveel van mijzelf in, dat ik ook anders naar de auto ben gaan kijken.
Inmiddels is het ook echt een liefhebbers auto geworden, die alleen nog buiten komt voor plezierritjes en gekoesterd word.
Problemen
- 179.000 km
De 626 heeft in de 14 jaar dat ik hem heb, best wel wat probleempjes gekend en/of heeft ze nog.
Veel voorkomend, was een plakkende gasklep door vervuiling van de EGR, maar ook het blijven hangen van de handrem is een dingetje dat eens in de zoveel tijd terug de kop op steekt.
Het raam linksachter wilde niet meer open, na wat zoeken, bleek er wat vastgelopen te zijn. Alles schoon gemaakt en gesmeerd, waarna het gewoon weer werkte en sindsdien geen problemen meer heb gehad.
Een ander serieuzer probleem is het niet goed werken van de centrale vergrendeling. Dit wordt veroorzaakt door slijtage van de koperbanen op de printplaatjes, die achter het slot zitten. Deze zijn helaas niet los te krijgen en zullen dus speciaal gemaakt moeten worden, iets voor de toekomst.
Een ander dringender probleem, zijn de klepseals. Deze zijn echt op, en als je stevig op de motor afremt, schaam je je kapot. een stoomlocomotief is er niks bij. Daarbij is de bijbehorende olie geur ook niet echt aangenaam.
Dit staat voor komend najaar op de planning, samen met het reinigen van de hydraulische klepstoters.
Daarnaast heeft de 626 me 2x laten staan in duitsland. 1x met een afgelopen distributie riem, door achteraf een defecte hydraulische spanner. en 1x door een defecte bobine.
Verder ook nog 1x een aanrijding in duitsland gehad, met een hert.
Duitsland is/was dus een dingetje met de auto.
Nu heeft m'n opa, gedurende WWII in een duits kamp gezeten en "gekscherend" zeiden we wel eens dat opa z'n auto daarom niet in duitsland wilde hebben.
Ik heb toen hardop gedreigd de auto naar de sloop te brengen als hij me nogmaals zou laten staan (geloof me, dat meende ik ook echt, was er echt klaar mee) en sindsdien heb ik geen problemen meer gehad.
Om het verhaal nog wat griezeliger te maken, m'n oma (echtgenote van de betreffende opa)is vorig jaar overleden en we hebben de antieke hongaarse klok geërfd. Deze liep al jaren niet meer en m'n opa vond dat niet erg, want die had een bloedhekel aan het slagwerk van die klok. De klok naar een klokkenmakker gebracht om deze te laten maken. Deze is er maanden mee bezig geweest, omdat hij mar stil bleef vallen. uiteindelijk liep hij dan toch. ruim een half jaar thuis gehangen en goed gefunctioneerd, maar een paar weken geleden begon het drama weer opnieuw.
Je kunt wel raden waar we nu voor vrezen.
Groot onderhoud en andere velgen
- 185.000 km
De laatste 1,5 jaar heeft de auto geschorst in de garage gestaan, om een vrij onbenullige reden, versleten banden.
Ik wist niet goed wat ik met de velgen wilde. De originele velgen moesten opgeknapt worden voor het goede, voordat ik er nieuwe banden op zou leggen. Alleen ontbrak het me aan de tijd en vooral zin.
Een tijdje terug, zag ik een foto voorbij komen, van een set Mazda RX8 velgen en toen begon het te kriebelen. Wat zijn dat toch een onwijs mooie velgen.
Toevallig duikt er een paar weken later een setje op op marktplaats, het waren niet de mooiste, duidelijk gebruikt als wintervelgen, Maar de foto's bekijkende, nauwelijks tot geen stoeprandschade. Er werd niet op geboden, dus ik denk ik doe een bod, voor mijn gevoel vrij laag, maar gelukkig ging hij akkoord. Super dus.
Velgen opgehaald, banden konden nog net een APK mee. Velgen met banden onder de 626 gezet, en dat ging net (niet). Zonder belading was er niks aan de hand, maar met wat belading, bleken de 18 inch velgen in combi met 45 hoog bandjes, net te groot en begonnen ze aan te lopen in de wielkasten. Balen, want ik had gehoopt hier even een jaartje mee te kunnen rijden. Nu had ik dus eigenlijk hetzelfde probleem als met de originele velgen, verweerd en versleten banden. dilemma. Besloten om de RX8 velgen te laten poedercoaten en 35hoog bandjes te gebruiken, zo kwamen ze aardig in de buurt van de originele rol omtrek.
Inmiddels zitten ze onder de 626 en ik vind het prachtig. Ik heb een paar foto's bijgevoegd.
Verder de afgelopen winter de gehele achterwielophanging uit elkaar gehad en opgeknapt. Rubbers vervangen, alles ontroest en in de lak gezet.
Het zelfde voor de remmerij achter. Ook een motorsteun en alle rubbers van de voorwielophanging vervangen. Subframe ontroest en in de lak gezet. Frontbalk opnieuw in de lak gezet. Uitlaat gefatsoeneerd, die hing nogal scheef, door een flens die niet mooi haaks gelast was.
Vulpijp vervangen van de brandstoftank. Daar zaten wat kleine roestgaatjes in de ontluchtingspijpjes. Oh ja en de gasveren van de achterklep vervangen.
Oogt allemaal weer een stuk frisser.
Wat nog te doen. 1 klus die al jaren op de planning staat, maar waar ik als een beer tegenop zie, is het vervangen van de klepseals. Hels karwij, maar het moet toch echt een keer gaan gebeuren, want ik schaam me af en toe kapot.
weekje luxemburg
- 186.000 km
Afgelopen week, vrij adhoc besloten om er een weekje tussenuit te gaan naar de eiffel. Omdat het bereik van zowel onze MX30 als de audi E-tron niet zo heel geweldig is (200km om 350km), besloten om met de mazda 626 te gaan. Leuk om mee te toeren en een stuk comfortabeler dan de mazda 818.
Over dat comfortabel gesproken, het is gewoon opvallend, hoe fijn de stoelen eigenlijk zijn. Ze zitten eerlijk gezegd veel beter dan die van de etron. Daar waar je na een rit van 2uur in de audi toch wel naar het einde van de reis begint te verlangen, zit je in de 626 na 4 uur nog altijd heerlijk.
Nou kun je zeggen dat ik wellicht een beetje bevooroordeeld ben, maar mijn vrouw, die helemaal niks met auto's heeft, zei exact hetzelfde. Wat zit die 626 fijn.
De hele auto rijdt overigens wel heel fijn. De RX8 velgen, met B-merk banden (nexen nvera su1 225/35-18), zijn zeer stil en toch nog heel comfortabel. Twijfelde daar eerst wel over, maar volgens m'n garage waren het goede banden. Na zo'n 1000 a 1500km intussen, kan ik zeggen dat ze me inderdaad positief verast hebben. Droog hebben ze goed weggedrag en ruim voldoende grip, nog geen ervaringen met de regen.
Wat ik wel begin te missen, is een airco. Nu is het uitgerekend deze week ook wel behoorlijk warm, maar dat is misschien toch iets voor de toekomst om nog in te bouwen.
Verder blijven de klepseals wel een dingetje. Begin toch wel een beetje te twijfelen, of ik dat wel moet willen uitstellen tot de winter.
groot onderhoud
- 187.000 km
Na jaren vooruit geschoven te hebben, nu toch eindelijk maar eens een start gemaakt met het vervangen van de klepseals.
Motor is inmiddels gedemonteerd samen met het subframe (zie foto's).
Gedurende de winter gaan we alles schoonmaken en opnieuw in de lak zetten. Motor gaat "deels" uit elkaar en krijgt nieuwe pakkingen en nieuwe klepseals dus, verder gaan we de hydraulische klepstoters demonteren en schoonmaken in een ultrasoonbad.
Wat zweterij oplossen van de versnellingsbak.
Verder nog wat kleine dingen tegen gekomen zoals 2 gescheurde ashoezen en een stuurkogel die niet helemaal fris meer is.
Werk zat dus.
Voortgang onderhoudsproject
- 187.000 km
Inmiddels druk bezig, met het terug in elkaar zetten van de auto.
Uiteindelijk is het toch wat meer werk geworden dan gedacht, maar dat is eigenlijk altijd het geval met oude auto's. Je valt van het 1 in het ander.
Het was de bedoeling om de "alleen" de klepseals te wisselen.
Het uiteindelijke lijstje:
Alle pakkingen van het blok vervangen.
Alle keerringen vervangen.
Alle o-ringen vervangen.
Koppakkingen vervangen.
Vliegwiel + toplager vervangen.
Koppeling vervangen.
Alle brandstofslangen vervangen.
Alle vacuüm slangen vervangen.
Enkele koelwaterslangen vervangen.
Versnellingsbak opnieuw afgedicht met vloeibare pakking ivm. wat zweterij.
2 ashoezen vervangen.
Beide stuurkogels vervangen.
Lager van de tussen-as ondersteuning vervangen.
Ik wilde eigenlijk ook nog de fuseestukken opknappen, maar een belletje, net een dag nadat ik het blok eruit had, maakte dat de auto in maart klaar moet zijn. Nou verwacht ik, dat als ik de fuseestukken ga demonteren, dat ik tegen de nodige problemen ga aanlopen. denk aan vastgeroeste as-tappen van de homokineten, vast zittende wiellagers. Dat gaat dus gegarandeerd heel veel tijd kosten. Dus dat laat ik dat voorlopig even zitten, gezien het ook nog niet versleten is. Dat word een project voor de komende winter.
verder was het vliegwiel wel een verassing, bij demontage bleek deze vol haarscheuren te zitten. Deze is ooit zwaar oververhit geweest, denk ik, maar dat moet dan al zijn geweest, voordat deze motor in de 626 zat en voordat ik eigenaar was van de donor MX6.
Na wat rondvragen een in goede staat verkerende vervanger gevonden. Deze komt uit een MX3, exact hetzelfde, maar dan 2kg lichter. Goed voor de effectieve pk's. Zat ook een race koppeling bij, maar die gaan we niet gebruiken. Er zit nu een gewone standaart koppelingsset op.
Komende week verder afbouwen en nog wel even de remklauwen opknappen.
It's alive
- 187.000 km
Zoals de titel al zegt, IT'S ALIVE.
Niet zonder slag of stoot overigens, al bleek het achteraf echt een klein dingetje te zijn.
Afgelopen vrijdag de laatste hand gelegd aan de auto, in de hoop zaterdag, proef te kunnen rijden naar de jaarlijkse leden vergadering van de hadi mazda club.
Na alle vloeistoffen bijgevuld te hebben, wilde ik een startpoging doen, echter draaide de startmotor mooi rond, maar gaf de motor verder geen pukkel. ?????
Ontsteking getest, was ok en stond redelijk op tijd. Benzine toevoer getest, bougies waren (te) nat van de benzine. Dus dat leek ook goed. Zou ik dan toch een fout gemaakt hebben met de timing va de distributie. Leek me erg onwaarschijnlijk, want ik had de compressie ook getest en die was perfect.
Zaterdag dus niet met de 626 naar de ledenvergadering geweest....
Zondag toch maar weer de distributie kappen eraf gehaald en zoals ik al verwacht had, stond deze perfect op tijd. Ontsteking toch nog maar weer eens nagekeken, was toch ook echt goed.
Diagnosekast er op, geen foutcodes. Het kon dan toch alleen maar aan de benzine toevoer liggen, ik had al mijn twijfels over de natte bougies, vond ze wel erg nat voor een paar startpogingen, dus daarop in de boeken gedoken waar ik dan wellicht een fout gemaakt zou kunnen hebben. Had het vermoedelijke probleem al vrij snel gevonden. De rubber brandstof leiding van de toevoer en de retour, gaat op het blok over in 2 metalen brandstof leidingen en die kruizen elkaar. bij het opnieuw aansluiten had ik dus niet goed gekeken en de toevoer en de retour verkeerd om aangesloten.
Dit gecorrigeerd en het was starten en lopen.
Nu alleen nog even de wieluitlijning afstellen en het stuur recht zetten.
Udate
- 188.000 km
De 626 rijd inmiddels al weer een tijdje, en al dat werk aan de motor heeft zijn vruchten afgeworpen. Het blok is er aanzienlijk op vooruit gegaan.
Het olie verbruik is nu nog weinig over te zeggen, maar het is duidelijk dat het roken bij afremmen op de motor verdwenen is.
Verder is het blok stiller, draait veel rustiger en heeft duidelijk meer vermogen bovenin.
Onlangs ook de 2 lambda sensoren vervangen, dat was het "laatste" wat nog gebeuren moest.
Voorlopig maar even rijden en dan einde van het seizoen, de voorwielophanging verder aanpakken.
Draagarmen waren al gedaan, maar ik wil de fuseestukken ontroesten, de homokineten vervangen en als gevolg daarvan de wiellagers denk ik.
Toch nog wat nazorg
- 188.500 km
Ik had de 626 de afgelopen paar weken op de brug staan, omdat m'n zoon z'n mx5 er ook nog bij moest in de garage en die kon er dan mooi onder staan. Scheelt een hoop ruimte.
Nu was m'n zoon fff bezig met 1 van z'n brommertjes en ik denk ga even bij hem kijken. Toen viel mijn oog op een druppel olie op de motorkap van z'n mx5, die dus duidelijk van de 626 afkomstig was.
Dacht eerst dat het stuurbekrachtigingsolie was, maar bij nader onderzoek, bleek het toch om motorolie te gaan. Er hing ook een druppel aan de dynamo, dus had ook wel gelijk een idee, van waar het ongeveer vandaan moest komen. Verder zoekend kwam ik uit bij het kleppendeksel. Op 4 punten daarvan, moet er aanvullend wat vloeibare pakking gebruikt worden om de kans op lekkage te minimaliseren. Blijkbaar had ik te weinig gebruikt of niet goed aangebracht waardoor er olie door kon lekken op 1 van de punten, boven de dynamo.
Kleppendeksel er weer afgehaald, oude vloeibare pakking resten verwijderd en opnieuw aangebracht. Hopelijk is het nu wel goed dicht.
APK
- 188.500 km
Gisteren voor de APK geweest met de 626.
Dacht daar gaat hij fluitend door heen, maar dat liep even anders...
Voor het eerst in mijn autorijdende carrière en als zelf sleutelend hobbyist is een auto van mij afgekeurd. En dan afgekeurd op iets waar ik niet 1 2 3 een antwoord op heb.
Het CO was te hoog. 0,6 ipv. max 0,4. De garage wilde gelijk een nieuwe katalysator bestellen en monteren, maar daar heb ik even voor bedankt.
De auto, of beter gezegd de motor, heeft namelijk nog nooit een katalysator gehad, zolang ik hem in mijn bezit heb en fietst al 10 jaar door de APK zonder kat.
Dus, waarom nu niet?
De motor loopt mooier dan ooit tevoren, Bougies zijn mooi lichtgrijs, geen foutcodes, trekt goed, dus ik zie zo eigenlijk geen enkele aanwijzing, dat er iets mis is.
Het enige verschil met de afgelopen 10 jaar is, dat ik eindelijk werkende lambdasensoren heb en dat de motor daar iets rijker mee loopt.
Ik twijfel dus nu even wat te doen. Zoeken naar een probleem, of gewoon maar een kat. bestellen en hopen dat het daarmee opgelost is.
(update) Ik heb toch maar een nieuwe kat. besteld. geen originele, want die kosten een klein fortuin, maar wel een knappe immitatie met enkele jaren garantie. Inmiddels is de auto goedgekeurd met een ruime marge op het co.
Midweekje frankrijk
- 191.000 km
Vorige week een paar dagen naar Munster (Frankrijk) geweest, samen met een paar leden van de hadi mazda club. De bedoeling was om met de 818 te gaan, maar dat pakte helaas even anders uit.
Na de laatste rit naar zandvoort (historische GP) bleek de krukas keerring aan de bakzijde definitief overleden te zijn. Hij lekte al geruime tijd iets, maar nu was dat in ene aanzienlijk meer geworden.
Hierop dus maar de 626 uit de garage getrokken. Was gelijk een mooie test om te zien wat het olie verbruik zou doen in de bergen.
Wel, dat viel niet tegen. Alles bij elkaar zo'n 2000km gereden. Flinke hellingen gedaan, maar ook flinke lange afdalingen. De auto een paar keer ook wel echt laten werken. Gisteren even gekeken naar het oliepeil en ik miste ongeveer 1/4 liter. Gezien de auto voorheen er 1 liter op 750km doorheen joeg in de heuvels/bergen is dit wel een enorme verbetering.
Er blijft erchter nog wel 1 klein dingetje over. Niet echt een enorm probleem, maar wat ik er toch wel graag uit wil hebben. Koud en warm, start de motor met een klik van de sleutel, maar in lauwe toestand, bv. als hij een 45min. tot een uur stil gestaan heeft, duurt het wel 5 a 6 sec voor hij met veel pijn en moeite aan slaat. Klein beetje gas bijgeven en hij start wel gewoon. Ik denk, dat er een temperatuursensortje of de airflow sensor, niet helemaal fris meer is.
Verse motorkap
- 191.000 km
De motorkap van mijn 626 is ooit in het verleden, denk ik al eens vervangen en vermoed voor een immitatie exemplaar. Waarom? Originele motorkappen waren toen al verzinkt en met wax behandeld tegen roesten. Mijn motorkap roeste echter als een malle. De velsrand aan de voorzijde van de kap was behoorlijk krokant en er begonnen ook serieuze roestblaren te ontstaan in het zicht. Het was dus al een tijdje een wens om de motokap te vervangen.
Gisteren werd ik er door mijn zoon op geattendeerd, dat er in verserbroek een 626 binnen gekomen was in dezelfde kleur als mijn auto.
Wel een stukje rijden, maar op de foto, leek hij nog wel knap. Dus de gok genomen en erheen gereden. Aangekomen bleek de motorkap ook het enige wat in goede staat was, verder was er niet veel bruikbaars meer aan.
Voor 75 euro kon ik hem direct overschroeven op mijn auto en de oude kap daar achter laten.
Nu even een paar dagen boenen en poetsen, want de lak was behoorlijk verweerd, maar toch nog 100x beter dan mijn oude kap.
Weer een klus afgevinkt.
Active duty
- 193.000 km
Gezien m'n vrouw even geen auto tot haar beschikking heeft, moest de 626 afgelopen week uit z'n winterslaap gehaald worden. En word hij eigenlijk weer "dagelijks" ingezet. Zoals het er nu naar uitziet, waarschijnlijk tot half maart. Probeer het wel tot een minimum te beperken, want ik vind het maar niks met die pekel troep.
Het oude beestje doet het overigens nog prima ondanks de "kou".
Slaat morgens gewillig aan en rijdt gewoon heerlijk. Die mooie 6 cilinder roffel is toch wel echt een genot, dat mis je dan wel weer in de MX30. Denk wel dat er een nieuw thermostaatje in mag, het duurt voor mijn gevoel te lang voordat hij warm word. Ben toch wel een 5 a 6 km onderweg op een 80km weg, voordat de naald iets uit de hoek begint te komen.
Gisteren hem gelijk maar even verwend, met een goede wasbeurt.
taxatie
- 201.000 km
De 626 heeft inmiddels al weer 3/4 jaar z'n hobbyauto status terug.
Voor de vrouw een mooie occassie CX5 gekocht, waarmee de 626 weer lekker droog binnen kan blijven.
Liep al een poosje met het idee om de 626 toch maar eens te laten taxeren. Zit inmiddels best heel veel werk en geld in en het is toch zonde, als je dan slechts de dagwaarde, lees oudijzerprijs terug krijgt van de verzekering bij schade.
Dat is dus afgelopen zaterdag gedaan, via de club.
Moet het rapport nog binnenkrijgen, ben benieuwd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.