Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Essence Business & (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Essence Business & |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Bestelling
Als geluksvogel om een gloednieuwe leaseauto te mogen uitzoeken, moest ik het eerst enkele maanden met een tweetal poolauto's doen. Eerst een 5,5 jaar oude 318d Touring, daarna een 2 jaar jonge Superb. Mooie gelegenheid om ook die ervaringen te gebruiken om mijn longlist een shortlist te maken.
Eisen:
- Station "D-segmenter" of evt. hatchback daarvan, maar dan moet er wel voldoende "kopruimte" voor de hond zijn. Absoluut geen SUF uh SUV. Ook geen MPV of cross-over.
- Automaat maar ook rijdersauto. Deze zompige besturing van de Superb leerde me weer hoe je dat mist als je beter gewend (verwend?) bent.
- Liefst wat uitgesproken design, mooi interieur en geen 13-in-dozijn grijzemuizenkleur (wat bij sommige merken nog knap lastig blijkt tegenwoordig!).
- Diesel vind ik passé voor personenwagens, met de huidige kennis over kankerverwekkende stoffen in de uitlaatdampen hiervan. Dus: hybride of benzine. Mocht ook van werkgever, zolang het totale maandbedrag incl. brandstof maar zou passen.
Wat is er deze keer dan zoal de revue gepasseerd:
- No 1 stond als technisch concept de Lexus IS300h. Tijd met een Prius gereden en die heeft veel vooroordelen over hybrides weggenomen, maar de afwerking was wel erg mager. Tja, helaas is de IS300h er niet als station, heel jammer.
- Mercedes C180, want dat interieur is echt mooi en de 9-traps automaat is zalig. Wel relatief net zo "krap" als de 318d, al is het niet meer zo proppen als in jaren '90 bij BMW/MB. Facelift was alleen jammer: daarvoor alleen nog AMG-trim beschikbaar (te laag/stuiterend met 18"/19" velgen voor mij), daarna de business lines door WLTP veel te duur voor de waar. Ook in leasetarief, waar is de tijd dat de restwaarde van een Mercedes dat compenseerde? Een beetje C180 Business met wat pakketten gaat over de 55K!
- Ook de CLA nog even ingestapt - véél te klein, achter mijn 1m89 geen ruimte meer. En de Business versies kun je gewoon niet met Climate Control krijgen :-o
- BMW 318i... nahhh heb een E91 320i gehad en we hebben nog een E46 325ci. En ik vind BMW gewoon te beperkt in doorontwikkeling, de "nieuwe" 318d reed niet beter dan de E46 en E91, was matiger afgewerkt, en niet ruimer. Stilstand is...
- Renault Talisman. Groot, luxe maar paar rare punten. In Limousine Paris en hoger altijd met 4Control. Leuk, maar dan heb je maar een 45l tankje! Plus: geen bagagenet in de hoedenplank, voor de hond moest er dan zo'n lelijk metalen rek in . Daarnaast erg gelijkend op de Megane, kan de Talisman zelf niets aan doen, maar die Meganes zie ik al teveel.
- Nieuwe Volvo V60. Mooi, maar levering van benzinemodellen "wellicht nog in 2018". En dan is dat alleen de sterke maar ook dure T5, dan had ik liever een volgepakte T4 in het assortiment gezien.
- Peugeot komt pas volgend jaar "ergens" met de nieuwe 508 Tourer. Wel heel gaaf model!
- Mijn oude liefde Citroën... uhhh geen C5 meer in assortiment, alleen maar hoge modellen nog eigenlijk. DS5 heel achterhaald. Gemiste kans
- Audi, VW, Seat, Skoda - principieel niet. Hele slechte ervaringen met PON (ook met Gazelle...). En ik mis in de tweede voorloper, een Superb, ook alle liefde van een goede ingenieur. Alles wat wel op zit werkt, maar alles met een 6-je of 7-tje, soms een 5. Matige wegligging, TDI die alleen bij 2000rpm power heeft (en dan in ene ook veel, maar met wegrijden in die handbak slaat 'ie bij heet weer snel af, geen koppel om de airco aan te kunnen), allemaal loze knoppen in het interieur, touch screen is onhandig tijdens rijden, vrouw haalt hand open aan scherpe deurhendel, etcetera.
Dan...de Mazda 6. Eerst bij Eindhovense dealer afgeknapt. Junior had geen antwoord op vragen, ondanks vol koopsignaal "waarom zou deze 3-serie rijder een 6 moeten bestellen?". Senior liet deze junior ook gewoon begaan, in plaats van even in te grijpen. Als de Mercedes dealer daarna nog een niet-AMG C180 met Command in de pre-facelift-voorraad had gehad, had dit Mazda een klant gekost.
Gelukkig werd dit bij Hensgens in Roermond ruimschoots gecompenseerd. Vriendelijk, kundig, alle tijd. Bij moeilijker vragen over het faceliftmodel even een telefoontje naar de product manager bij de importeur. Mensen kopen van mensen...
Dus snel proefgereden, nog wel in de pre-facelift. Had in 2013 er ooit al stukje in gereden, maar deze 2017-versie was al een stukje stiller, en de nieuwe 2018-versie zou nog stiller zijn. Scherp sturend als de 318d, Mazda maakt die naam echt waar van best-sturende grote FWD. Wel meteen duidelijk voor mij dat ik ook op de 6 geen grotere velgen dan 17 inch wil, op drempels en richels was de 6 hiermee al steviger gedempt dan de 318d,
De SKYACTIV-G 165 is duidelijk geen turboblok, maar klinkt prachtig en trekt gemakkelijk genoeg door in toeren. De automaat is géén BMW 8-traps of Mercedes 9-traps, dat is eigenlijk het enige minpunt denk ik nog aan de 6. Ook Peugeot/Citroën zijn na jaren van kritiek over op een Aisin 8-traps, die zou ook zo in de FWD 6 passen.
Offerte laten maken voor:
Mazda 6 Sportbreak
Essence Business Choice
SKYACTIV-G 165 2L AT6
Crystal Soul Red (goed voor kleine ruzie thuis, "je hebt een RODE auto besteld!?" ;-) )
Trekhaak (voor de fietsendrager, soms handig om kinderen te halen/brengen)
Enige opties die ik mis zijn CarPlay (schijnt achteraf nu wel nog te kunnen) en het nieuwe digitale dash, maar de Aesthetic choice is altijd met... 19 inch wielen. En ach, de Business Choice schijnt al het oude GT-M paneel (deels TFT) en head-up display te hebben, ik moet dus niet zeuren :-)
Daarna: wachten op alles handtekeningen en de aflevering.
Rijden met die rijdersauto
- 2.000 km
Na de lange introductie: rijden met die rijdersauto!
De eerste week al gelijk een retour Düsseldorf mogen doen, en dan leer je een auto meteen een beetje kennen. Na 2000 km is de eerste balans wel op te maken.
Positief:
- De prachtige buitenkant - vooral in die fijne kristalrode kleur natuurlijk 8-)
- Maar ook de veel mooiere binnenkant dan voor deze facelift. Wat een compleet nieuw dashboard niet kunnen doen. Afwerking is zeker zo goed als de 318d was, materialen voelen nog beter eigenlijk. Strakke lijn van mooi gesculptuurde ventilatieroosters benadrukt de breedte van het ontwerp nu veel beter, in combinatie met mooi leer, kunstleer en zachte kunststoffen. Ook de mattenset is drie keer dikker dan die in de Superb, klein maar duidelijk signaal van wie er meer bezuinigd heeft.
- Motor en bak. De zelflerende bak moest even wennen, maar schakelt steeds soepeler en leert mijn tempo steeds beter herkennen. Doortrekken wanneer het moet, vroeg opschakelen wanneer het kan. Die 7e of 8e versnelling mis ik eigenlijk niet, want het blok blijkt echt een groot toerenbereik te hebben. En door de betere isolatie is het mooie roffeltje nooit hinderlijk, eerder leuk bij doortrekken. Eerste tankbeurten aan de pomp gemeten verbruik van 1 op 14. Eerste tank zat Autobahn erbij in (me wel bij 180 ingehouden om onder de 4000-4500 rpm te blijven), tweede tank wat eerste sprinttests gedaan om motor goed los te rijden. Denk dat ik op 1 op 15 uit ga komen, prima voor grote station met automaat.
- Wegligging: geen greintje aandrijfkrachten in het stuur, 't is dat je weet dat het een voorwielaandrijver is, maar anders... Ok, op een zeiknat Leenderheide kreeg ik de voorwielen met lomp gasgeven aan het spinnen, maar dat deed ik er ook om.
- Comfort: de auto is ondanks de strakke wegligging echt merkbaar zachter geveerd dan die van de proefrit. De nieuwe kun je gewoon met dezelfde snelheid over drempels sturen als de 318d. De Superb deinde daarvoor teveel na, de vorige 6 was te stuiteren daarvoor.
- Multimedia met zowel touchscreen bij stilstand (handig om voor wegrijden bestemming snel in te toetsen) als draai/druk-controller (veilig en zonder te kijken onderweg) is ideaal qua ergonomie. Niet teveel fratsen, goede ontvangst met telefoons, duidelijke navi, prima. BMW Professional is wellicht iets uitgebreider, maar de Mazda is wel héél logisch en simpel te bedienen.
- Headup-display is briljant. De Prius had dit basaal in monochrome segmentcijfers, de 6 is drie stappen verder. Vlijmscherp, in kleur met alle relevantie info in één oogopslag: snelheid, ingestelde cruise control snelheid (incl. afstandsindicatie, is radar-cruise), maximumsnelheid, navi-aanwijzing, lane-departure-warning, dodehoekwaarschuwing. Alles in 1 display en toch logisch, knap stukje grafisch ontwerp.
Twijfel
- Het TFT-deel van het instrumentarium is keurig, prachtig zelfs. Alleen de snelheidsmeter en toerenteller ernaast doen direct daarnaast wat ouderwets aan. Irritant? Nee totaal niet, want ik kijk toch vooral op het headup-display.
- Mis ik wellicht CarPlay? Enige reden is tot nu toe omdat Apple de optie "Gedownloade muziek" niet via gewone USB-aansluiting aanbiedt. Dus voor je het weet stream je véél data omdat je een online album selecteert.
Minpunten
Da's bijna lastig. De radar-cruise is voor drukke NL snelwegen soms wat erg conservatief: pas als je voorganger 2 seconden geleden naar rechts is gegaan, geeft de Mazda weer gas. Merk dat ik nu eerst zelf even gas bij geef en dan het systeem het weer laat doen. Te scherp instellen van het systeem werkt niet, dan zit je wel erg dicht op je voorganger en wacht 'ie nog steeds tot de baan 2 seconden helemaal vrij is.
Het knopje van de spiegelverstelling is niet verlicht. Klein puntje, maar dat tekent hoe hard ik moet zoeken.
Oh ja, ik heb nogal veel volumeverschil tussen DAB en USB - en daar geen instelling voor gevonden. Volume op USB/telefoon wijzigen heeft geen effect, die passt gewoon blind de muziek door. Maar DAB staat op 11-13, USB eerder op 25!
Voorlopig rijden we heerlijk - nog 178.000km genieten!
Alweer afscheid
- 35.000 km
Door verandering in de werksituatie de onvolprezen Mazda6 alweer in moeten leveren. Onvolprezen? Ja, want ook na 35.000 km vond ik het nog steeds een ondergewaardeerd goede auto.
Wat mij is bijgebleven:
+ De afwerkingskwaliteit. Na ook BMW en Mercedes gereden te hebben (en tussendoor een Skoda), vind ik de Mazda echt op niveau BMW staan. Geen piepjes, geen kraakjes, mooi ontwerp, goede materialen.
+ Het Head-up Display. Eerst vond ik het nog jammer dat de Business & Comfort geen volledig digitaal instrumentarium had (alleen de rechterklok wel, mooi in hoge resolutie ook). Maar in de praktijk bleek ik bijna alleen op het vlijmscherpe kleuren HUD te letten.
+ Het uiterlijk, zeker in Crystal Soul Red na een wasbeurt nog de mooiste in de D-klasse. Al vind ik een Model3 in het helderblauw ook mooi.
+ De zitpositie: perfect in te stellen, elektrisch en met geheugen.
o Motor en bak: heel stil bij constante snelheid, heel mooie roffel bij doortrekken in toeren. Maar de 6 verdient eigenlijk de Skyactiv-X, iets meer power mag wel. En een Aisin-8-bak. De automatische 6-bak is niet zo'n ramp als sommigen omschrijven, maar haalt het niet bij de nog modernere Aisin, (FWD) en ZF/Benz (RWD) bakken.
o Verbruik was met max snelheid op GPS aanhouden 1 op 14, soms 1 op 13. Niet verkeerd, maar kan met een Skyactiv-X met langere bak nog beter denk ik.
o Ruimte achterin vond ik voor de lengte van de auto niet opvallend ruim. Je merkt dat er vooraan veel ruimte gereserveerd is voor grotere motoren (2.5 Turbo past ook) en voetgangersvriendelijkheid. Iets wat ik overigens behalve bij de Superb bij alle moderne "grote" auto's ervaar: loeigroot van buiten, groter dan mijn huidige XM. Maar die XM is van binnen veel ruimer.
- Het multimediasysteem - heel fijne bediening met controller én touchscreen, maar wel traag in opstarten. En 1 op de 100 (?) ritten crash tijdens het opstarten. Ook niets meer in beeld op het nieuwe 8" scherm dan op het oude 6" scherm, alleen alles groter. Volgens mij hebben ze bij de nieuwe Mazda3 en dergelijke pas ook de achterliggende hardware en firmware de benodigde update gegeven. Al moet ik ook eerlijk zijn: het Bose-geluid was na afstellen prima, de telefoonfunctie compleet echo-en ruisvrij, DAB+ beter dan bij andere merken.
Dus: echt zoeken naar minpunten. Nu wellicht echt uitlopende model (nieuwkopers: wacht op de nieuwe?), maar een ongelooflijke aanrader voor wie een jong gebruikte kan/wil kopen!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 165 Business Automaat | Navigatie | Achteruitrijcamera
- 2022
- 28.477 km

Mazda 6 2.0 SkyActiv-G Automaat Airco Cruise Camera Navi Parkeersensoren 19"LMV LED Elektrpakket
- 2018
- 97.469 km

Mazda 6 2.0 SkyActiv-G 2021 | Incl. BTW + BPM 165PK Airco Cruise Camera PDC 19''LMV Navi LED Metallic Trekhaak
- 2021
- 58.158 km
Lees ook

Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 165 Signature

Peugeot 508 SW - Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

SUV tegen stationwagen - Vergelijking

Mazda 6 Sportbreak - Renault Talisman Estate
