Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk GT-M (2014)
autoreview








Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 129.524 km |
KM-stand laatst | 176.000 km |
Aanschaf en eerste ervaring
- 129.650 km
Na het (onverwacht) snelle verkopen van mijn vorige auto, een Mazda 3 uit 2006, op zoek naar een mooie opvolger.
Omdat we in oktober 2020 een prachtige zoon hebben gekregen waren we opzoek naar een auto met wat meer ruimte. Die ruimte zochten we voornamelijk op de achterbank. Mijn vrouw en ik zijn vrij lang, en een Maxi-Cosi in combinatie met base neemt ontzettend veel ruimte in.
Daardoor zat mijn vrouw in de Mazda 3 met haar knieën tegen het dashboard en de rugleuning te recht. Totaal niet praktisch, dus op zoek naar iets ruimers! Maar wat moet het dan worden?
Zoek naar ruime auto’s, dan kom je al snel bij een D-segment station uit.
Diverse auto’s hebben op een lijstje gestaan, maar uiteindelijk was de Mazda 6 vanaf 2012 echt wel degene die de voorkeur had.
In combinatie met de wensen die ik had, voldeed eigenlijk alleen de GT-M versie, dus op zoek naar een mooie Mazda 6 Sportbreak GT-M!
Een aantal proefritten gehad, niet allemaal even succesvol, maar duidelijk was dat dit ‘m echt wel moest worden.
Nu nog een mooie binnen het budget zien te vinden. Dat viel nog niet helemaal mee!
Uiteindelijk ook maar over de grens gaan zoeken, en er stond in Duitsland (redelijk in de buurt) een aluminium kleurige Sports-Line te koop, de uitrusting hiervan komt in Nederland overeen met een GT-M!
Contact via de mail verliep uitstekend. Extra foto’s ontvangen en deze auto zag er keurig uit. Auto is een demo-auto geweest, daarna van een particulier, eind 2020 ingeruild op een nieuwe Mazda bij dezelfde dealer. Netjes dealeronderhouden en alle papieren aanwezig.
Afspraak gemaakt om te kijken, en de auto direct meegenomen!
Dus stond er opeens een Mazda 6 Sportbreak voor de deur, nu alleen nog even een kenteken regelen.
Dat duurde helaas iets langer al gepland, onder andere door een fout van mezelf, maar het is gelukt. Sinds 23-02-2021 staat deze prachtige Mazda 6 Sportbreak uit 2014 op mijn naam!
Eerste ervaringen zijn prima. De auto rijdt heerlijk, is vlot genoeg en is voorzien van meer luxe dan ik nodig heb.
Er zijn nog een paar dingen die ik graag op de auto zou willen die er nu niet opzitten, bijvoorbeeld ‘coming home / leaving home’ verlichting, spiegels die automatisch inklappen enz. Eens kijken of dat te programmeren is.
De ruimte in de auto is heerlijk, maar dat heeft ook gevolgen voor de buitenafmetingen. Parkeren is weer even wennen, maar dat zal ook steeds beter gaan. Ondanks de afmetingen weegt de auto nog geen 1300 kilo, dat is voor een auto van dit formaat heel erg weinig. Slechts 75 kilo meer als mijn vorige Mazda 3.
De komende tijd maar eens kilometers maken, dan verschijnen de ervaringen hier ook wel op Autoweek!
4000 km verder
- 133.607 km
Sinds we de Mazda in Nederland op de weg hebben heeft de auto zo'n 4000km afgelegd, tijd voor een korte update.
Allereerst een ontzettend fijne (en mooie) auto, maar wat zie ik ze weinig op de weg! Normaal gesproken zie ik het soort auto dat ik zelf rij opeens overal verschijnen, maar de keren dat ik een Mazda 6 Sportbreak tegen ben gekomen zijn echt schaars! Zeker in GT-M uitvoering.
De auto doet het meer dan prima, maar hier en daar moet ik wel iets wennen.
Eerst maar de goede kanten van de Mazda:
- ruimte, heerlijk om de kofferbak af en toe vol te kunnen gooien zonder te puzzelen. Ruimte op de achterbank is ook prima. Met mijn 185cm kan ik prima achter mezelf zitten
- auto stuurt lekker en is fijn afgeveerd. Ik kwam uit een stugge Mazda 3, maar iets minder stug went heel erg snel! Bochten vindt de Mazda heerlijk, blijft stabiel en helt maar weinig over. Het directe stuurgedrag is heel erg fijn
- luxe die in de auto zit, al hangt dat natuurlijk af van de uitvoering. Leuke gadgets als grootlichtassistent, dodehoekassistentie, start stop e.d.
- verbruik valt me mee! Tot nu toe zo'n 1:14,5
Prima voor een auto van dit formaat!
- Nette en degelijke, maar toch sportieve uitstraling. Natuurlijk is dat smaakgevoelig, maar ik vind het echt een prachtige auto.
- betrouwbaar (voor wat het waard is na 4000km)
De minder goede kanten:
- het valt me niet mee de juiste zitpositie te vinden. De korte zittingen helpen daar niet aan mee. Ik blijf last houden van m'n onderrug. Dat had ik in mijn vorige auto minder
- auto is niet ontzettend goed geïsoleerd. Veel stiller als mijn vorige Mazda, maar hier is nog wel wat te winnen
- de 165 aanwezige paarden doen wat ze moeten doen, maar echt rap is de auto niet. Op 1295 kilo is 165 pk prima, maar niet meer dan dat.
- het multimedia systeem is duidelijk wat verouderd. Komt uit 2012 en was toen al niet hyper-modern. Misschien ooit eens kijken voor een Android systeem i.p.v. het huidige TomTom NB1 systeem.
Bovenstaande (min)punten waren grotendeels bekend voor ik de auto kocht. Wat dat betreft valt de auto niets aan te rekenen. Wel hoop ik m'n zitpositie nog iets beter te krijgen. Na een lange rit stap ik niet echt fris uit.
Wat me ook opvalt, en dat is echt een kleinigheid, is dat ik een volumeknopje mis bij de joystick in de middenconsole. Heel stom, maar automatisch gaat m'n hand vaak naar de middenconsole om daar het volume te regelen, terwijl ik nooit een auto heb gehad waar dat kon.
Tegenwoordig kan dat bij steeds meer auto's, dus ik ben vast niet de enige die dat prettig vind :-)
Al met al tevreden met de auto, maar hier en daar nog wel wat verbeterpunten.
Kleine update!
- 141.746 km
Inmiddels ruim een jaar geleden dat ik de auto vanuit Duitsland heb geïmporteerd.
In dat jaar ongeveer 12.000km gereden. Minder als ik had verwacht, dat heeft voornamelijk te maken met corona en werk iets dichter bij huis.
De Mazda is inmiddels voor een kleine beurt naar de Mazda dealer hier in de buurt geweest. Daarbij zijn aan de voorkant de remblokjes vervangen en is de versnellingsbakolie ververst.
Dat laatste was op mijn verzoek. Het schakelen zou volgens mij toch iets soepeler mogen gaan, daar was de dealer het ook mee eens. Mijn vorige Mazda schakelde soepeler en fijner. De nieuwe olie helpt wel iets, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Binnenkort maar even aan een bevriende versnellingsbaktechneut vragen wat hij er van vindt.
In de winter heeft de auto op een setje 17 inch velgen met winterbanden gestaan. Dat deed me elke keer weer een beetje pijn als ik de auto zag staan. Deze set weer verkocht en nu is de planning om winterbanden op de originele 19inch velgen plaatsen. Voor de zomer heb ik eenzelfde set in gunmetal grey gekocht. De winterbanden deden het verbruik overigens ook geen goed!
De zitpositie is gelukt, ik denk dat ik er inmiddels aan gewend ben hoewel de zitting wel echt iets langer had gemogen, maar dat is helaas een bekend probleem bij Japanse auto's.
Geen problemen die aan het licht komen verder, misschien binnenkort iets te melden over de versnellingsbak.
Onderhoud en Eibach
- 150.686 km
Tijd voor een update over de Mazda6. Eigenlijk is er weinig te melden. In mijn vorige update gaf ik aan een keer naar de versnellingsbak te laten kijken. Dat is nog niet gebeurd, en de bak lijkt wat soepeler te schakelen als een jaar terug. Geen idee hoe dit zit, maar ik laat het zo tot ik merk dat het slechter wordt.
Sinds ik de auto in bezit heb erger ik me aan het feit dat bij het muziek afspelen via USB niet fijn werkt. Deze begint bij het starten van de auto altijd weer opnieuw bij track 01., en gaat dus niet verder waar de muziek gebleven was. Aangezien ik deze functie veel gebruik was ik al een tijdje op zoek naar een oplossing. Uiteindelijk via diverse fora gevonden dat dit probleem in de versie van de bluetooth module zit. Daarvan is een update geweest. Deze heb ik via onderdelenlijn.nl kunnen vinden en er in vijf minuten ingezet. Nu werkt het wel zoals het zou moeten!
In de tussentijd APK en onderhoud laten doen bij de dealer hier in de buurt. Dat mag wat kosten, maar ik vind het toch wel prettig dat de auto nog steeds dealer onderhouden is, met de bijbehorende documentatie en onderhoudsgeschiedenis in de app. Ik weet niet of ik de auto volgend jaar weer naar de dealer breng, maar dat dacht ik een jaar terug ook.
Bij 120.000 km hadden de bougies vervangen moeten worden, dus dat was toen de auto nog in Duitsland stond. Dat is toen niet gedaan, en ook vorig jaar met de beurt niet. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar bij de laatste beurt ook een setje versie bougies en een doosje bougievonkjes.
Naast dit reguliere onderhoud ik heb een Eibach pro kit laten plaatsen. De auto stond me toch iets te hoog op zijn poten dus een setje verlagingsveren is dan een mooie oplossing.
Mijn vorige auto was voorzien van andere veren en dempers, zo ver ben ik nu niet gegaan. De originele dempers zijn nog goed, dus zijn alleen de veren vervangen voor de genoemde set.
Foto is toegevoegd, verschil is goed te zien en wat mij betreft een verbetering!
Onderhoud
- 161.400 km
Wat valt er te melden? Bijzonder weinig eigenlijk.
Eind 2023 is de auto weer voor APK en onderhoud geweest.
Daarbij zijn de fuseekogels vervangen, ik hoorde al een vervelend kraakje aan de voorzijde, dus dat is hiermee weer verholpen.
Verder nog meer van hetzelfde: Filters, vloeistoffen, remblokken enz.
De Mazda is nu drie jaar in bezit. Buiten regulier onderhoud alleen kosten gemaakt omdat ik daar bewust voor koos.
- verlaging
- andere velgen
- herstellen steenslag en achterbumper
De betrouwbaarheid van de Mazda is top, dus daar geen enkel minpunt.
Wel blijf ik de zitpositie niet super vinden. De zitting van de stoel is eigenlijk net te kort waardoor in de optimale zitpositie nog steeds niet helemaal gevonden heb. Ook begin in te voelen dat de bestuurdersstoel wat minder lekker zit als de bijrijdersstoel. Dat is natuurlijk logisch, maar na iets meer dan 160.000 km hoeft een stoel nog niet uitgezakt te zijn.
Buiten dat, ontzettend tevreden met de auto. Deze blijft nog wel even!
Op naar de 180000km
- 176.000 km
De laatste update is alweer even geleden, dus toch weer tijd voor een nieuwe.
Wat valt er te melden? Eigenlijk niet veel.
Eind vorig jaar weer een APK gehad, maar daar was ook niets bijzonders te melden. De APK wordt jaarlijks gecombineerd met een grote of een kleine beurt. Dit jaar was de Mazda toe aan een grote beurt! Verse vloeistoffen, bougies enz.
Heb daarbij de achterste schokdempers laten controleren omdat ik het idee had dat deze iets zwakker werden. Kreeg door dat deze nog prima zijn dus die laten we nog even zitten. Mochten die toch nog eens vervangen moeten worden zou ik er graag Bilstein dempers onder zetten.
De auto rijdt nog steeds heerlijk en is qua betrouwbaarheid eigenlijk onberispelijk.
Tussendoor kijk ik nog steeds rond op internet naar een vervangende bestuurdersstoel, maar die zijn vrij lastig te vinden in het type dat ik zoek.
Ik verwacht dat deze Mazda echt nog wel een tijdje in bezit blijft, maar het kijken naar een opvolger is toch iets dat ik graag doe.
Een Mazda 6 2.5 vanaf 2019 staat dan erg hoog op mn lijstje.
Tot die tijd, genieten van het rijden in deze heerlijke Mazda 6!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 6 Sportbreak 2.5 GT-M 192PK AUTOMAAT, NAVI, ECC-AIRCO, CAMERA, PDC V+A, TREKHAAK, 19INCH, BOSE AUDIO, 1E EIGENAAR!
- 2014
- 121.342 km
![Mazda 6 Sportbreak 2.0 HP TS+ [ Xenon Navi Clima ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57484491/0-d5d06155ba522d5ade9a19c435642d81.jpg)
Mazda 6 Sportbreak 2.0 HP TS+ [ Xenon Navi Clima ]
- 2014
- 152.603 km

Mazda 6 Sportbreak 2.0 HP TS+ automaat navi onderhouds historie(org km)
- 2013
- 145.330 km