Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Luxury (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 152.000 km |
KM-stand laatst | 169.000 km |
De eerste maanden
- 169.000 km
Tja, Wat zal ik hier eens schrijven.
Allereerst mijn auto-ervaringen.
Ik rijd al zo'n ruime 30 jaar lease auto's, de eerste jaren ooit begonnen in een Ford Orion Diesel ( 1993 ), daarna heb ik volgens mij 5 stuks Opel Astra Stations Diesel allemaal op ongeveer 200k gezet, toen volgde een Opel Zafira, daarna een Seat Altea XL en een Audi A4, die werd opgevolgd door een Skoda SuperB. Autokeuze veelal bepaald door het merkenbeleid van de werkgever en als de keuze dan is tussen iets uit de VW groep of de Renault groep, dan is de keuze niet moeilijk. Wederom allemaal op ongeveer 200k weer ingeleverd. Van werkgever gewisseld en daar eerst een Audi A4 op gemaakt en toen kon ik eindelijk vrij kiezen, dus het werd een Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 184 Luxury, daar heb ik in bijna 5 jaar weer 200k op gezet, zonder problemen.
Prive stond er al die tijd wel een Mazda voor de deur, veelal een 323, de laatste jaren een Mazda 2, het was meer een auto voor erbij.
Nu weer van werk gewisseld en zonder leaseauto, dus ik moet zelf wat kopen, voor het eerst eigenlijk. Had geen idee hoeveel km ik zou gaan maken per jaar, maar een schatting gaf aan zo'n 30k, dus zoeken beperkt tot Benzine uitvoeringen.
Deze mooie Mazda 6 ( volgens de gegevens is de kleur Bruin, maar het lijkt heel erg op de staalgrijze kleur ) kwam ik na even zoeken en oriënteren tegen. Ik wilde perse automaat ( te veel aan gewend om weer afscheid van te nemen ) en ik wilde HUD, dat is toch wel een hele fijne optie die ik niet meer wil missen.
Destijds ( februari 2025 ) was er in heel Nederland nog 1 nieuwe Mazda 6 te koop, die stond nog niet op kenteken, heb even getwijfeld, maar de prijs was me toch iets te hoog. Dus deze gebruikte gekocht, met tellerstand 152260 begonnen, volgens mij heb ik m op 20 februari opgehaald.
Het bevalt goed, het rijd fantastisch, alles werkt, gevoel is goed, zoals een Mazda hoort te rijden.
Kritiekpuntjes : Al bekend van de vorige die ik reed, die automatische bak spoort af en toe niet. Dan blijft ie maar hangen op 4500 - 5000 toeren en schakelen blijft achterwege, dan zit je echt in de auto te roepen naar dat ding " schakelen! "Die bak mist echt 1 of 2 versnellingen en een ander karakter ( zou zo'n DSG-7 die in die Audi hing er niet onder passen? dat zou echt perfect zijn, die was fijn ). Ook puntje van kritiek, het Navi - Audio systeem, het is allemaal erg traag met opstarten, bij DAB mis ik de zenderlogo's enzo, de ontvangst is soms slecht, het werkt allemaal wel, maar het kan even wat moderner en sneller.
Verder geen kritiek van mij uit, alles werkt zoals het hoort.
Kosten tot nu toe, eigenlijk behalve de aanschaf nog niets, verzekering is voor mij 52 euro ( wel een hele toer om bij 5 leasemaatschappijen de no schade verklaring te krijgen en welk kenteken had die en die auto ook al weer en bij welke maatschappij reed ik toen ook al weer? ... )
Inmiddels op vakantie naar Italië geweest, 3 personen er in, dakkoffer, bagageruimte tot t dak vol en de Splugenpass over, zonder problemen 4000km gereden.
vandaag ( 10-08-25) staat de teller op 168426 en zijn we 1176 liters benzine verder ( voor 2102,90 Euro ), een gemiddelde van 7,102 liter per 100. 12,657 cent per km.
Aanstaande week komt er een trekhaak onder, met fietsendrager, kunnen we mooi op pad.
Er zitten All season banden onder met nog 5mm, ik wil de komende beurt bij de dealer gaan doen op 180k, dan lopen we weer in sync met de intervallen.
Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.