Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145pk TS+ Lease Pack (2013)

autoreview

Mazda 6 SportBreak
Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportbreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6Mazda 6

Signalement

Uitvoering6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145pk TS+ Lease Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf154.000 km
KM-stand laatst206.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaar en betaalbaar rijplezier

  • 206.000 km

Ik lees asociaal veel mee op dit forum en heb nog nooit de moeite genomen om een review te schrijven. Tijd om wat terug te doen voor jullie. Ik koop altijd particulier en inmiddels zijn we met zijn vieren, 2 kleine kinderen. We gebruiken de auto niet om naar werk te gaan, maar wel voor al het andere, zoals familiebezoek, boodschappen en vakanties. Je zult begrijpen dat voor mij harde criteria zijn: veiligheid, betrouwbaarheid, ruimte en betaalbaarheid. Verder hecht ik waarde aan een beetje uitstraling, wat comfort maar ook dynamische rijeigenschappen. Na goede ervaringen van mijn ouders met een Mazda 323 heb ik eerder een Mazda 3 en Mx-5 gehad, waarna ik begin 2022 deze 6 particulier heb gekocht. We zijn bijna 4 jaar verder en ik kan nu een goed beeld hiervan geven.

Review

  • 206.000 km

Betrouwbaarheid:
Een van de belangrijkste redenen om voor een Mazda te gaan. In de afgelopen 52dkm heeft de auto zijn reputatie waargemaakt. Enkel het motortje van de inklapbare linkerspiegel heeft het begeven en een draagarm begon te kraken. Die tweede stoorde me dus heb ik laten vervangen, het motortje heb ik maar gelaten, dan maar niet meer inklappen.
Verder is het tanken, beurtjes, apk en lekker rijden.

Veiligheid:
Dodehoekdetectie, ik wil nooit meer zonder. Lane keeping warning gebruik ik alleen savonds als ik alleen rij. Verder heeft de Mazda een goede score in botsproeven. Ik voel me veilig om in deze auto mijn gezin te vervoeren tussen al het SUV geweld.

Comfort:
Stoelverwarming is top. Automatische airco ook hartstikke fijn. Stoelen zijn voldoende. De zitting is wat kort, al heb ik lange bovenbenen. Verder wel alles instelbaar zoals lendesteun, armsteun, stuur, etc. De vering is hard maar niet stuiterig. Op vakantie had ik een peugeot 308 sw en die was wel veel comfortabeler geveerd. Dat gaf ook wel rust aan boord. Als er anderen met me meerijden hebben ze het wel over hoe stil de auto is. Multimedia is prima, maar bluetooth hapert soms, zowel met muziek afspelen als met bellen. Geluidskwaliteit kan ook beter. Eigenlijk is dit wat mij betreft het grootste minpunt van de auto.

Prestaties:
Mazda wordt ook wel de 'Japanse BMW' genoemd. Ik heb een 3 serie sedan gehad en het rijgedrag lijkt erop, maar ook weer niet. De besturing is zeer direct en vol gevoel, maar je hebt wel de aandrijfreacties die bij een voorwielaangedreven auto horen. Voor een D segment station is kun je wel ongekend hard door de bocht gaan. Het is een fysiek grote auto, langer dan de passat variant, 3 serie etc, vergelijkbaar met een Mondeo. Toch is het leeggewicht nog geen 1300kg! Dat vind ik echt een groot pluspunt.
Verder schakelt de Mazda lekker. Korte duidelijke slagen, een vleugje Mx-5. Bij een koude motor gaat hij soms wat moeilijk in zijn 3, dat is een bekend punt en laat ik niets aan doen. De trekkracht is oké. Het is geen stoplichtsprinter. Maar vol gas in zijn 2 gaat ie er wel vandoor. Geen turbo dus ouderwets toeren maken, geen minpunt wat mij betreft. Het is zo lineair en voorspelbaar. Ook op hogere snelheden voelt hij zeer stabiel aan.

Betaalbaarheid:
Voor een D segment station echt meer dan prima. Verzekering is niet te duur. Door lage gewicht ook voordelig in de wegenbelasting. Verbruik van 1:16 is haalbaar met veel snelwegkilometers. Vol bepakt en bezakt met vouwwagen op vakantie heb ik 1:13 gereden. Onderdelen van Mazda zijn niet de goedkoopste, maar er gaat zelden iets kapot.

Ruimte:
Dikke prima. 530 liter bagageruimte en vlakke laadvloer. Als je de rolhoes eruit haalt kun je stapelen en dan bizar veel meenemen. Achterin krijg ik ook nooit klachten. Al denk ik wel dat hij niet de breedste achterin is. Er zit wel eens iemand tussen de twee kinderzitjes en die vindt dat dan ook wel krap. Maar goed, het past wel.

Kwaliteitsbeleving:
Alles voelt degelijk aan. De materialen zijn op de meeste plekken zacht en prettig om aan te raken, ook achterin! Daar zie je fabrikanten vaak bezuinigen. Minpuntje is de achterophanging die rammelt zo nu en dan bij klinkerwegen. Ook bij hard remmen op hoge snelheid krijg ik (veel) trilling door in het stuur. Dat schijnt vaker voor te komen.

Uitstraling:
Ik heb hem in het blauw, en vind het nog steeds een prachtige auto. Mooie lijnen, machtige motorkap en sportieve uitstraling.

De volgende auto:
Na bijna 4 jaar ben ik wel weer toe aan wat anders. Ik heb wel een shortlist van SUV's en Stations uit 2016-2020 maar nog steeds kan er bijna geen auto aan de Mazda tippen als ik echt ga vergelijken:
- Ford Focus Active: Kwaliteitsbeleving minder
- Hyundai Tucson: Kwaliteitsbeleving minder
- VW Passat: Te doorsnee, past niet bij mij
- BMW 3 serie: Hoog op wensenlijst, maar er wordt hier in de buurt altijd ingebroken in BMW's
- Mercedes C klasse: Hoog op wensenlijst, relatief betaalbaar in zwakkere motoriseringen
- Alfa Romeo Stelvio: Hoog op wensenlijst, nu nog te duur maar eigenlijk wil ik deze hierna...
- Of gewoon weer een Mazda 6 of CX5?

Ik kom er op terug. Suggesties welkom!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.