Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease+ (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 83.074 km |
keuze en 1e maand
- 4.900 km
Door de flink toegenomen kilometers mocht ik eerder (alhoewel eerder: het contract van de vorige was ineens verlengd met 13 mnd) een nieuwe uitzoeken. Dit keer verplicht diesel, en het leasebudget was hoger. Vergeleken met eind 2009 nu meer keus in 14% en 20% bijtellingsversies. Belangrijkste items voor de nieuwe:
- goede stoel (rij minstens 1000 km per week).
- goede rij-eigenschappen
- mooi model + kleur
- liefst net zo ruim en praktisch als de de vorige (Honda Civic)
Short list na wat berekenen en op basis wat ikzelf in mijn hoofd had:
- BMW 116d EdE Corperate lease edition
- Honda Civic Tourer 1.6 DTEC Lifestyle
- Mazda3 2.2 Skyactiv-D Skylease
- Seat Leon 1.6 TDI/2.0 TDI
- Volvo V40 D2/D4 Momemtum Business
de BMW 1-serie een dag mee gehad naar werk. Erg fijne stoelen (sportstoelen), rijden en sturen. Echter: niet ruim en praktisch (mag geen trekhaak onder door EdE uitvoering, hoe krijg ik mijn racefiets mee?). Leaseprijs ook relatief hoog: de leasemaatschappij deed zelf het voorstel waarom ik geen 320dA EdE Exective nam, deze was maar 24 euro per maand duurder in de lease. Half uur in deze gereden, dat reed nog lekkerder! Meer ruimte, vermogen, gratis automaat. Hmmm..optie!!
Honda Civic: apart model, hou er wel van, erg ruim en praktisch, alleen de stoel: bijna zelfde probleem als mijn huidige Civic, dus viel af.
Seat Leon ST: erg mooi model, in 1.6 TDI gereden, erg sloom onderin. Ook stoelen vielen me tegen (bovenrug geen goede steun). Verder navi erg traag. Op basis van geen fijne zitpositie afgevallen.
Volvo D2/D4: in een D2 gereden. Erg fijne stoelen, sturen ook lekker, echter: niet ruim (kofferbak en achterbank) en multimediasysteem: traag, onlogisch, kon er na 10 min nog geen wijs uit. Verder: er rijden al zoveel V40's...En mn vriendin vindt mij nog te jong voor een Volvo :-)
Mazda3: viel af door te lange levertijd (> 3 mnd). Had voor de gein van een Mazda6 Sportbreak ook leaseprijs opgevraagd, zelf leaseprijs als BMW 320dA Ede EXE. Dus in een Mazda6 sedan gereden en dan...die motor..stiller dan 3-serie, zoveel souplesse. En het rijden: idd net een Japanse BMW. Het model viel ook bijn mn vriendin in de smaak.
Bleef over: BMW 320dA EdE Exe en Mazda6 Sportbreak/Sedan Skyactiv-D 150 Skylease+. Na wat rekenen bleek de BMW toch erg prijzig te worden (bijna 9.000 euro verschil in catalogusprijs, telt toch door in bijtelling), en wat ik bij aantal reviews van BMW lees over betrouwbaarheid...hmmm. Dan toch ook maar weer Japans, bij de Honda geen motorische en elektronische malheur gehad. En de Mazda6 is een stuk praktisch en ruimer en: mooiere kleuren. Dus gaan we de Mazda6 bestellen.
Na wat overleg met leasemaatschappij en dealer, werd het de sportbreak ipv sedan (sedan buiten budget) en mocht het toch de Soul Red worden (leasemaatschappij bleef om een zakelijk kleur zeuren (vandaar de saaie kleuren van het huidige wagenpark), maar ging toch overstaf) en omdat het voorraadmodel was nog gratis trekhaak twv 1230 euro (afneembaar, 13-polig) eronder gekregen.
Na 2 weken na bestellen de auto opgehaald.
Na 1 maand staat er alweer 4900 km op de teller. Wat opvalt:
Wat goed bevalt:
+ rust en stilte tov Civic
+ stoel: kan mijn benen heerlijk kwijt en goede steun bovenrug (daar was het ook om te doen)
+ gemak vd diesel: zonder problemen oppakket vanaf 1110 rpm zonder bokken (wat een verschil met die Focus die ik had die dit niet wilde onder de 1500 rpm)
+ rij-eigenschappen: scherp en direct sturen, geen idee dat ik met 4,80 m onder weg ben. Ook het relatief lage gewicht van 1395 kg help hierin.
+ versnellingsbak+koppeling: ik was bij de Honda al tevreden, maar dit is nog fijner! Koppeling stuk beter doseerbaar en de bak nog iets soepeler.
+ ruimte: op 3e dag 2 kinderfietsen en racefiets erin en ruimte over.
+ multimedia: logische bediening, i-drive achtig bediening werkt prima. TomTom: Live services, routeberekening en gebruiksgemak. Fijn.
+ i-stop: werkt op zich goed, mag iets sneller starten
+ lichtsensor instelbaar
+ linker buitenspiegel: 1e auto waarbij ik eindelijk de linker buitenspiegel ver genoeg naar buiten kan instellen zodat binnen- en buitenspiegel goed op elkaar afgesteld staan.
Wat minder bevalt:
- USB begint elke keer opnieuw met initialisatie (zie ook andere reviews); schijnt een firmware update te zijn voor CX5, heeft zelfde unit, eens navragen
- telefoon: inlezen telefoonboek elke keer bij initialisatie.
- op drempels opletten: voor- en achteras hebben andere demping (voor slapper dan achter)
- regensensor: ondanks dat ie op de minst gevoelige stand staat, wist hij nog erg vroeg en frequent.
Algemeen:
* sleutel: heb je nodig voor open+dicht, daarna niet; beetje halve oplossing, liever alles keyless gehad. Maar zag dit ook bij BMW zo. Hier wen je wel aan.
* koude start: motor gaat na starten standaard naar 1750 rpm en zakt daarna. 1e keer dat ie zoiets meemaak. Was bij de dealer ook zo bij ophalen, hij vond het niet raar. Zal wel zo horen.
Verbruik tot nu toe na 5 tankbeurten 5.46 l/100 km, oftewel 1:18,32. Hopelijk verbeterd dit nog wat.
Betrouwbaarheid en gebruikskosten even op voldoende gezet, nog geen inzet nog.
1e 10.000 km
- 10.000 km
Na iets meer dan 2 maanden zitten de 1e 10.000 km er al weer op!
Nog zeer blij met de keuze en hij bevalt nog steed erg goed.
Nu ik er wat langer in rij, kan ik wat beter stil staan bij diverse zaken:
- model: spreekt me nog steeds aan en met deze kleur vind ik hem het mooist (iedereen die ik spreek vindt de kleur mooi). Ondanks dat er al 17 inch wielen onder liggen, lijkt het klein. 18 inch zal mooier staan (niet af-fabriek), de 19 inch van de GT-M staan stuk mooier.
- wegligging: top, je merkt niet dat je met grote auto onder weg bent (soms betrap ik me erop dat ik rotondes net zo neem als voorheen met de Civic). Op snelweg sportief-comfortabl: stug, maar niet te stug met vleug comfort. 1 nadeel: drempels, die moet je met beleid nemen, anders slaat de voortrein, terwijl achter het wel kan.
- motor+bak: goed op elkaar afgesteld, goede versnellingsbakverhoudingen, koppelen en schakelen gaat super. Motor al paar keer doorgetrokken tot ruim 4500 rpm (na al ruim 90 km gereden te hebben), blijft goed doortrekken en je hoort net echt het nagelen van een diesel
- interieur: niet het meest spannende. materialen stuk beter dan Civic, middenconsole voelt minst solide aan van alles. Ruimte genoeg.
- stoelen: dit was heikel punt bij vorige auto. Na 10.000 km heb ik nog geen klagen over de stoelen vd Mazda: zeer goede steun bovenrug, zitting had wat langer gemogen, maar doordat ik mn benen goed kwijt kan merk ik het niet zo. Kom stuk uitgeruster op t werk en weer thuis.
- RVM: werkt op zich goed, maar na mn smaakt blijft t lampje te lang branden na inhalen. En soms brandt ie weer niet!
= lane departure: paar keer aan gehad, maar snel weer uitgezet (wat standaard zo is). Als je continue met je telefoon in je handen zit (wat niet mag en ik ook niet doe), is t wel handig :;)
- groot-licht assistent: lijkt goed te werken, nog weinig geprobeerd (nog geen avond/nachtritten gehad met geen verlichting.
- verbruik: BC is accuraat, geeft nu 5.0 of 5.1 l/100 km wat in werkelijheid 5.1-5.2 l/100 km is. Laatste paar tankenbeurten nu ruim boven de 1:19 (vind ik netjes). Enige nadeel: BC geeft heel snel aan dat er alweer getank moet worden, terwijl dat niet zo is. Ik heb er nog niet meer dan 55 l (is 62 l tank) in gekregen en toen stond ie op 13 km tot leeg. Gelukkig dan wel > 1000 km op 1 tank. Als je dichterbij het normverbruik wilt komen, moet je meer 100 km/h gaan rijden en zeker geen 130 km/h of harder.
-start+stop systeem: werkt goed, alleen als ie net de motor gestopt heeft en hij moet gelijk weer starten, dan is ie de kluts even kwijt. Grappig om te zien dat je in totaal en per rit ziet hoelang het start+stop gebruikt is. Na 10.000 km heb ik 1h45min start+stop gebruikt, met vooral veel snelwegkilometers.
- multimedia: TomTom werkt goed met live services, start ook snel op. In tegenstelling tot USB sticks en telefoon inlezen => ronduit traag. Schijnt nieuwe firmware te zijn die het oplost, maar eens informeren => iemand dit al zelf ondervonden????
Helaas nog geen tijd gehad om betere+mooiere foto's te maken en te plaatsen.
Al met al erg tevreden en op naar de 1e beurt bij 20.000 km. dan zullen denk ik ook de winterbanden eronder gaan.
begint los te komen
- 15.500 km
Alweer 15.000 km erop zitten.
De auto begin al wat meer los te komen. Tot nu toe geen rare dingen gehad, maar had ik ook zeker niet verwacht.
1,5 week geleden had ik ruimte op de snelweg en kwam er een 911 voorbij en even aan gehaakt. Bij 5500 rpm komt de begrenzer er pas in en 180 km/h is heel relaxed 3000 rpm. De top van 205 km/h zat er met gemak in (210 op teller, 205 op GPS), er zat nog meer in, maar ik moest er al weer af.
Wat valt verder op:
+ rust en stilte in de auto
+ soepelheid motor: vanaf 1200 rpm in 1 ruk door tot 5500 rpm
+ versnellingsbak+koppeling: strakke bediening
+ model+kleur; ook als ie vuil is, vind ik hem mooi, dat is niet bij elke auto zo.
- zeker 1x per 1000 km loopt het verbruik flink op: over traject van 25 km gaat het verbruik van 4,5 l/100 km bij 120 km/h naar 9,2 l/100 km. Ik zat zelf aan het roetfilter te denken, maar ik vind het toch wel heel vaak gebeuren. Zeker als je ruim 1000 km per week rijdt en dus de motor altijd goed warm wordt.
- kwaliteit interieur; hier en daar voel je dat er bezuinigd is (middenconsole, bovenkant portier). Zolang het niet kraakt, stoor ik me er niet aan. Mijn Honda had ook geen hoogwaardig plastic (kraste erg snel)
Over een maand de winterbanden eronder en de 1e beurt
1e beurt
- 20.820 km
Vandaag was de auto opgehaald op het werk voor de 1e onderhoudsbeurt. Gebruik van de haal&brengservice. Wel zo gemakkelijk en ook geen kosten van vervangende auto. Helaas was het niet bij de erkende Mazda dealer.
2 punten gemeld: nieuwe firmware op multimedia zetten (vanwege het bekende telefoon en USB probleem) en portier rechtsvoor ruiste aan bovenkant.
Kreeg de auto gewassen en uitgezogen terug. Rubber van het raam zat blijkbaar niet goed, is opgelost. Over firmware: dat merk ik morgen of dit echt opgelost is (koude start).
Verder zitten de winterbanden er bijna 2.000 km onder, Pirelli Sottozero. Merk dat ze iets scherper sturen dan de Toyo zomerbanden, ook soepeler (wat te verwachten is vanwege zachtere bandenstructuur). Verbruik is nu wel wat hoger merk ik (bij de vorige auto merkte ik dat niet, maar daar waren de winterbanden smaller dan de zomerbanden, dat compenseerde goed).
Inmiddels doordat het eerder donker is en 's avonds meer gereden heb, wat meer ervaringen opgedaan met automatisch groot licht. Erg fijne functie en een bak licht dan, alleen blijft voor mijn gevoel het grootlicht te lang aan als er een tegenligger komt en de stengel aan het stuur komt verder van het stuur te staan, dus knippperlicht aan is lastiger (vooral bij vrouwenhanden). Het staat dus standaard uit.
Verder geen rare dingen. Rijdt erg lekker bij rustig gebruik ook zuinig. Boven de 120 km/h gaat het verbruik behoorlijk omhoog.
Verbruik wordt bijgehouden via de verbruiksmonitor via Autoweek.
Half jaar
- 25.875 km
Het 1e half jaar met de Mazda zit erop. Sneller gegaan dan ik dacht en de kilometers zijn ook ongeveer wat ik had verwacht.
Zoveel zie ik ze nog steeds niet rijden, maar als je ze ziet vallen ze wel op. Soul red vind ik nog steeds de mooiste kleur en de sedan heeft nog steds mijn voorkeur kwa model, maar de sportbreak is zoveel praktischer; laatst paste de kerstboom er zo in en een grote plastic pot ook.
Met de winterbanden en harde wind merk ik dat het verbruik zo 10% hoger is.
Verder begon het bandenspanningscontrole systeem laatst ineens te piepen midden op de snelweg! Het lijkt tot nu toe vals alarm: banden waren oke. Voor zekerheid spanning gecontroleerd (mocht wel wat bij), systeem gereset (bleef bij elke keer starten piepen) en nu is het weg.
Beetje apart, aangezien er met de banden niks gewijzigd is sinds eind november (toen wissel zomer- naar winterbanden).
Als klap op de vuurpijl schoot het wisserblad van de achterwisser er ook nog af toen ik dezelfde dag door de wasstraat ging, gelukkig terug te zetten.
Verder geen problemen (had ik ook niet verwacht). Ik vind het nog steeds bizar hoe mooi de dieselmotor gelijk loopt bij koude start, ook als het onder het vriespunt is.
Met de kou merk ik wel weer dat het een commonraildiesel is: opwarming van interieur vrij traag (had ik ook bij mijn Focus diesel, de Civic was erg snel), gelukkig stoelverwarming, compenseert weer wat :-).
40k beurt
- 41.741 km
Vandaag auto opgehaald van de 40.000 km beurt (nieuwe Mazda dealer Kreijne, Amersfoort, als vervanging van Koops die failliet is gegaan vorig jaar). Ik had weinig problemen te melden voor de dealer: de ruitenwissers streepten nogal en soms trillen met remmen. Nog wel gemeld dat er een nieuwe bluetooth module beschikbaar zou zijn, zouden ze navragen.
Bij ophalen zijn inderdaad de ruitenwisseerbladen vervangen (nu weer door het type dat bij de vorige 2 auto's streeploos werkten; de 'slappe' variant (bijna uit 1 rubber stuk) ipv de 'ouderwetse' versie). Verder niks vernomen bij het remmen, gok dat het de regerenatie van de remenergie is die voor een aanzet vd trillen geeft. Het treedt namelijk niet altijd op.
Over de bluetooth niks vernomen helaas.
Verder was de auto weer mooi gewassen en uitgezogen toen ik ophaalde.
Ook bleek er een terugroepactie te zijn aangaande motormanagement, want dit moest bijgewerkt worden.
Bij het naar huis rijden valt gelijk weer de ontzettende lekkere dieselmotor op: wat is dat ding toch stil, elastisch! Sleurt vanaf ca 1200 rpm door tot 5500 rpm. Wat de nieuwe versie van motormanagement doet, nog niet kunnen merken op stuk van 30 km.
De rij-eigenschappen blijven onverminderd zeer prettig. Bij AutoVisie kwam de vernieuwde Mazda6 Sportbreak er als 2e uit bij een segmenttest (net achter de Passat, waar de Passat het vooral wint op interieurkwaliteit), waarbij werd gemeld dat de balans van het onderstel van de vernieuwde 6 verbeterd is; demper+vering tussen voor+auto is nu beter, dit was ook mijn enige kritiepunt: nu is het voor stugger dan achter waardoor ie op drempels snel met de voortrein 'slaat'.
Heb een eenmalige storing van de bluetooth gehad (krakende verbinding en geluiden tijdens voice control), is na een cold boot niet meer opgetreden.
Het verbruik is de laatste maanden niet meer zo gunstig als de 1e 3 maanden, grote boosdoener is denk ik geweest de winterbanden en lagere temperatuur die er nog steeds is.
De kilometers gaan sinds begin mei niet meer hard vanwege veranderde werkomstandigheden:rij nu nog maar 1/4 aan woon-werkverkeerkilometers.
Samenvattend na 10 mnd en bijna 42.000 km:
+ model+kleur (gelukkig heeft de facelift weinig veranderd)
+ motor+bak: zeer fijne combi (bij koud weer is de bak wel vrij stug)
+ rij-eigenschappen: soms vergeet je gewoon met 4,80 m en 1400 kg onderweg te zijn
+ ruimte: ruimte voorin (benen) en achterbank en -bak prima
+ TomTom met Live
- trage USB+bluetooth (sync met HTC smartphone)
- lamp van tank gaat wel heel snel aan: bij tanken al ie net brand, zit er nog bijna 12 liter in
- demping+vering achter: zie boven, is bij vernieuwd model aangepast
weinig verandering
- 61.500 km
Inmiddels de 3e onderhoudsbeurt gehad. Dit pas na iets meer dan een jaar, aangezien de kilometers niet hard meer gaan met de huidige woon-werksituatie. Ik laat zelfs af en toe de auto staan om met de fiets naar het werk te gaan als het weer het toe laat.
De auto bevalt nog steeds erg goed. Merk dat door de kortere afstanden het verbruik niet gunstig is (ritten van max 25 km), en als je dan weer een langere rit hebt, van 100 km, dan zakt het verbruik aanzienlijk (als je netjes aan de snelheid houdt...).
Met onderhoudsbeurt niks bijzonders te melden: gewoon beurt met nieuwe batterij voor de sleutel (wel vrij snel binnen 2 jaar, maar goed: als je over dit soort dingen moet gaan zeuren, dan zegt dit al genoeg over hoe de auto voldoet), en nieuwe wisserbladen (net als vorige onderhoudsbeurt. Helaas nu weer de standaard wissers met frame ipv de grote ' slappe' wissers. De laatste bevielen een stuk beter, want minder strepen en stuiteren minder tot niet. Gelukkig nog weinig regen gehad.
Op naar de volgende onderhoudsbeurt volgend jaar :-)
Afscheid/inleveren
- 83.074 km
Vandaag de Mazda ingeleverd, aangezien ik een contractwijziging heb en daar is helaas geen leaseregeling.
De afgelopen 2,5 jaar waren de kilometers ook een stuk minder geworden en was de diesel ook minder rendabel.
Vlak voor de zomervakantie heeft de auto nog een onderhoudsbeurt gehad, en vlak daarna stopte de navigatie ermee: SD-kaart lezer defect. Na een nieuwe erin en wat problemen met het accepteren van de SD kaart werkte het weer (wel zo fijn voor vertrek op vakantie met auto).
Auto heeft op dit probleempje na ruim 3 jaar zonder problemen gefunctioneerd. Het verbruik is op de korte afstanden een stuk minder. Na de beurt en flink stuk op vakantie was het verbruik weer normale (vervuiling, korte stukken?).
Wat me verder opviel was dat het trillen van de banden wel steeds meer toenam (waar andere eigenaren ook last van hebben). Ik vermoed dat het minder worden van de banden daar ook debet aan zijn (nog originele set zomerbanden).
Eindconclusie:
+ heerlijke dieselmotor die blijft sleuren (tot ruim 5500 rpm!)
+ versnelllingsbak korte directe slagen, bij koud weer is 1e en 2e versnelling wat weerbarstig
+ wegligging prima, je vergeet af en toe met 4,80 onder weg te zijn (wel even opletten bij drempels af en toe: voor en achter iets andere demping; bij belading is dit wat beter)
+ ruim (alhoewel de achterbank niet mega ruim is voor zo'n lange auto, dan moet je de sedan maar nemen, heeft langere wielbasis).
- multimedia: USB stick werd aan het eind niet meer gelezen, en als hij het doet (na lang initialiseren), begint elke keer bij folder 1, track 1
- koppelen telefoon: elke keer hele adresboek syncen, wat ook erg lang duurt
- TomTom had aan het eind vrij vaak dat ie cold boot GPS had, dus lang geen GPS, wel vervelend in onbekend gebied als je niet weet welke kant je op moet
- steeds meer trillingen van banden (waarschijnlijk door slijtende banden, verder bekende klacht van de Mazda)
- verbruik: varieert enorm en normverbruik is utopie. verder vaak regeneratie, wat verbruik ook niet ten gunste komt
Nu weer terug op hetzelfde merk als voor leaseauto's: BMW 3-serie.
De huidige 6 vond ik 2ehands nog te duur en het vorige model 6 sprak me niet echt aan
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 6 Sportbreak 2.0 HP TS+ automaat navi onderhouds historie(org km)
- 2013
- 145.330 km

Mazda 6 Sportbreak 2.0 Business+ Automaat | Navi | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | Elekt. Ramen | Sportstoelen | Privacy Glass | Nieuwe APK
- 2012
- 218.853 km

Mazda 6 Sportbreak 2.5 SkyActiv-G 192 GT-M Automaat Leder 19 Inch Navi Camera DAB BOSE Rijstrook Dodehoek
- 2015
- 184.127 km