Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease+ (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 127.000 km |
Mazda 6 SB SkyA-D Net in ontvangst genomen
- 125 km
4-11:
Na BMW's (zakelijk) en Alfa's (zakelijk en privé), heb ik de nieuwe 6 besteld als nieuwe leaseauto.
Ik vind het een erg mooie auto om te zien, en de 6 is lekker ruim.
Ik zal hier proberen mijn ervaringen bij te houden. Wellicht interessant voor andere mensen die twijfelen om de stap naar Mazda te maken.
Mijn goed uitgeruste uitvoering (Skylease+ gaat voor 34k over de toonbank. Dan nog extra voor een trekhaak en die wielen, afleverkosten enzo, ik geloof dat er 36500 op de factuur staat. Een kleine 10k minder dan een slechter uitgeruste BMW 320d touring (paste ook in m'n leasebudget, maar de bijtelling over 45k vond ik te hoog)
Ik vind het overigens sowieso een erg scherpe aanbieding. Ter vergelijking, mijn 2006 BMW 118d (kaal met een handmatige airco) kostte 33k....
Motor+bak:
Qua motor (2.2d 150pk, 380 Nm), bak en onderstel een prima alternatief voor een 3-serie. Uitgesproken vlot onderstel, kort pookje en strak roeren, en een heerlijke "dikke" diesel voor een 20% bijtelling auto.
Koppel is al vroeg beschikbaar, zeker geen spaardiesel karakter (met een kort piekje en verder een chronisch gebrek aan kracht). Gewoon soepel en stil. Meer heb je echt niet nodig voor alledag. Meer is vooral leuker.
Er lijkt een kleine siddering in het blok te zitten bij licht accelereren vanuit constante snelheid. Dat zou i-ELOOP kunnen zijn, of een ruwigheidje in het motormanagement.
Interieur:
Het interieur is netjes maar redelijk saai en zwart. Daar merk je het verschil in prijs met een BMW toch wel. Materialen zijn goed, het zit zeer degelijk in elkaar en het ontwerp vind ik ook goed. Vooral als het donker is ziet het er mooi en rustig uit.
Opties:
Skylease+, die heeft alles behalve leer zo'n beetje:
- rear vehicle monitoring (dooie hoek lampje in de spiegel)
- lane departure warning (dat is vooral handig als je even wilt emailen tijdens het rijden, normaliter is het na 1 minuut al zo irritant dat het uit gaat)
- navi met touchscreen en een alu knop bij de hand. Software van TomTom, beetje klein scherm.
- keyless go.
- milieu technologie zoals start-stop.
- koppeling met ipod en telefoon, via bluetooth helaas niet beide, al lijkt het wel te kunnen.
- parkeerradar rondom
- xenon/led
- sensoren voor de wipwappers en de lampjes.
- stoelverwarming
- privacy glas
- 19" (losse accessoire)
- trekhaak (losse accessoire)
Ik zal hier zo nu en dan m'n ervaringen neerzetten met deze rode Jap. Tot nu toe erg tevreden, ik loop met een ingehouden glimlach naar m'n auto toe, dat had ik voorheen eigenlijk alleen bij m'n Alfaatjes.
---------------------------------
Update 19-11, ca. 600km (nog steeds de eerste tank).
De auto heeft zich uitstekend gedragen tijdens 2 weken parkeren op Schiphol. Toen ik terugkwam stond ze gelukkig vlakbij de plek waar ik haar dacht te hebben achtergelaten (m.a.w. ik was m'n auto kwijt op Lang Parkeren, oeps).
Op de snelweg is de 6 heerlijk rustig en stabiel. Stilte aan boord is zeer prettig.
De "sidder" in het Motormanagement is minder geworden. Ik ben ervan overtuigd dat het door het i-Eloop systeem komt: gaslos, dan duurt het heel even en treedt "charge" in werking. Je voelt dan echt dat je "hangt" in de dynamo. Ga je vervolgens weer op het gas, dan schakelt het systeem van charge naar uncharge en dit merk je licht als een schokje / sidder.
Verder: het blok loopt lekker door tot voorbij de 5000 toeren. Klinkt daarbij ook nog eens prettig. Niet gek, maar ik maak hier geen gewoonte van ivm "inlopen" de eerste paar duizend km.
------------------------
Update 10-12-2013, 1500km
Tijdelijk 17 inch winterbanden onder de auto. De levering van 19 inch winterbanden was vertraagd en aangezien ik nog wel eens door duitsland moet... Heeft de dealer prima opgelost zo. Hopelijk snel weer 19 inch eronder.
Deze banden maken wel wat meer rolgeluid.
En het ziet er toch wel aanzienlijk minder stoer uit, die "kleine" 17-inch wielen.
Verder doet m'n navigatie moeilijk. Start niet meer op. Even de dealer gebeld en verwezen naar de site van tomtom. Na wat gedoe met de SD-kaart doet 'ie het weer. De Mazda tomtom blijkt al lang een probleemkindje te zijn... Mondiaal wacht men blijkbaar op een tomtom software update.
Lekker verhaal.
19-12: Nog iets leuks. Het viel me op dat de koude start soms (onvoorspelbaar) gevolgd wordt door een tijdelijk verhoogd toerental van ca. 1800-2000 toeren (flink dus, en het kan ook 10-20 sec duren).
Een beetje googlen leert dat dat een geavanceerd versneld-opwarm-programma is, onderdeel van SkyActiv.
5000 km
- 5.000 km
De eerste 5000 km zitten erop.
Conclusie: geen spijt van de Mazda. De basis (motor, bak, onderstel) is heerlijk.
Uiterlijk (zeker in dit rood) maakt de tongen los. Ik krijg zowaar complimentjes in parkeergarages en bij tankstations :$
Stoelen zitten mij ook goed (1m90 lang).
Al met al gewoon een hele fijne auto om mee onderweg te zijn.
Zaken die minder gelukkig stemmen:
- windgeruis. Ik krijg toch de indruk dat dit meer is dan zo moeten.
- TomTom: iedere keer de rit starten met "nee ik wil dit niet delen" en ja "ga door", het maakt me niet uit dat daar nadelen aan kleven. Suf systeem. Ik hoop op een vlotte update.
- MP3, na iedere start begint de muziek bij het eerste liedje op je iPod. Niet waar je was gebleven. Suf.
- verbruik: 6,5 / 100 volgens de BC. Met mijn gebruik (25 km woon-werk met drukte) niet schokkend, maar ook niet echt om over naar te schrijven. Op langere ritten is 6,0 / 100 gemiddeld. Mijn 520dA liep op de BC tussen de 5,0 en 5,5 op 100, maar dan reed ik wel meteen 1,5u..
10.000 km gepaseerd
- 10.000 km
Inmiddels de 10,000 km gepasseerd. Ik ben blijkbaar niet zo'n veelrijder (meer) :-)
De 6 bevalt me nog steeds erg goed.
Nog steeds moet ik nog 2 onnodige handelingen verrichten bij het opstarten van de TomTom. Nog steeds start de MP3 speler iedere keer bij hetzelfde nummer, maar dat zijn zaken die je snel vergeet.
Mindere ervaringen zijn, zoals hieronder in de comments ook al omschreven, het windgeruis valt me echt tegen. Tijdens de bandenwissel heb ik de dealer gevraagd eens naar de deur te kijken, maar volgens mij hebben ze niet echt serieus gekeken.
De laatste tijd moet ik wat vaker in duitsland zijn, dus heb wat meer Autobahn ervaring opgedaan.
Vreemd: eerste trip naar Frankfurt kwam de 6 niet boven de 208 op de GPS. Week erna haalde ik 215 op de GPS. Gisteren naar Berlijn ineens 221 op de GPS (wind in de rug volgens mij).
Al met al doet de auto het geweldig bij hoge kruissnelheden (tussen de 190 en 200 op de teller rijdt fijn). Erg stabiel en comfortabel. Doet niet onder voor de duitse concurrentie.
Verder geen bijzondere ervaringen. Alhoewel, ik heb wederom 2x meegemaakt dat er mensen op de auto afkomen om even te kijken. Dat verwacht je niet bij een simpele D-segment stationwagon.
Teruggefloten
- 16.000 km
Bij 16.000 km geen nieuwe belevenissen. Alhoewel, de 6 heeft zich een prima verhuiswagen getoond. Er past ongelovelijk veel in de kofferbak, met name als de bank plat is.
Oepsje: een velg heeft een tik gekregen op een verhoging in de weg (zo'n blok bij parkeergarages). Geen trillingen, maar wel een duts in de velg en m'n ego.
Afgelopen week heb ik ook de brief van Mazda ontvangen voor de terugroepactie (nieuwe software ivm mogelijke storing bij zeer natte omstandigheden).
Ben benieuwd of dan ook het verhoogde stationair bij koude start minder wordt met de nieuwe software. Want het is meer regel dan uitzondering dat de motor eerst 2000 tpm gaat loeien, en dat klinkt toch nergens naar.
20.000 beurt
- 21.000 km
De Mazda is de 20.000 voorbij.
Niks bijzonders, alleen moest volgens de boordcomputer een beurtje gedaan worden.
2 klachten:
- Trillende remmen
- iPod werkt niet meer (sinds de TomTom update zo lijkt het).
Helaas moet ik voor deze 2 punten later terugkomen.
- Edit -
Inmiddels keurig opgelost. Remschijven zijn afgedraaid en USB / Bluetooth unit is vervangen.
Al-met-al zit ik toch wat vaker aan de koffie bij de dealer dan nodig zou moeten zijn.
Het zijn maar kleine dingetjes, maar toch betrouwbaarheid een sterretje minder gegeven.
Winterbanden
- 28.000 km
Vandaag de winterbanden erop (19 inch).
Het navigatiesysteem blijft een rommeltje. Ik heb zo nu en dan vastlopers en/of wegvallen van het GPS signaal.
Verder geen speciale belevenissen.
Poef!
- 34.500 km
Op de snelweg ineens vermogensverlies en een boel rook achter de auto.
Hoogstwaarschijnlijk de turbo, te hopen dat de rest van de motor er geen schade door heeft opgelopen.
Ik vond de turbo al wat "anders" fluiten recentelijk, maar dit verwacht je niet...
Komende dagen de definitieve diagnose maar eens afwachten.
Dikke tegenvaller, maar ik ga ervan uit dat dit allemaal keurig onder garantie wordt opgelost.
Update:
Even bij de dealer langsgeweest. Het is inderdaad de nokkenas die versleten is. Heel fijn slijpsel heeft vervolgens de vacuumpomp, turbo en wellicht de motorlagers gesloopt.
Onderzoek en reparatie duurt nog even.
Update2:
Nieuwe motor is besteld. Door het grote olieverlies omdat de turbo gebroken was, is er lagerschade ontstaan.
Over een week of 2 is de 6 als het goed is weer klaar en kan ik opnieuw gaan inrijden.
Bijna nieuwe auto
- 34.750 km
Na 7 weken wachten, eindelijk de auto weer teruggekregen.
- nieuwe motor
- nieuwe (bi)turbo
- nieuwe vacuumpomp
- nieuwe dieselkat
- nieuw roetfilter
En na wat problemen met naroken, ook nog
- nieuwe uitlaat
Het rijdt nu allemaal weer zoals het moet.
Tikkie, jij bent 'em
- 39.500 km
De nieuwe motor loopt prima. Geen belevenissen meer op dat vlak.
Helaas wel een tikkie gehad afgelopen week. Spatbord links heeft een paar kreukels die niet passen bij de rest van de "KODO" vouwen.
Auto wordt over een week of 2 gerepareerd. Tot die tijd rijd ik rond met een battle scar.
Bijna een halve ton
- 48.500 km
Geen spannende ontwikkelingen meer. De schade van de vorige update is netjes gerepareerd. De schadeboer kwam heel trots vertellen hoe goed de moeilijke kleur was gelukt met het spuiten van het linker voorspatbord. Deze rode kleur moet in verschillende lagen opgezet worden, waarbij er langzaam van bruin naar rood wordt gespoten.
Ik moet zeggen, het is inderdaad goed gelukt. Ik zie zelf geen verschil.
De nieuwe motor loopt goed, verbruik is beter geworden dan dat de oude motor ooit haalde (nu gemiddeld rond de 6,3 / 100km.
Ik meld me weer als er iets te melden valt.
60dkm. Service en winterbandjes
- 60.000 km
Eindelijk een saaie japanner.
Niks te melden eigenlijk. De winterbanden gaan eronder (19 inch, a 1600 euro voor 4 stuks). De ruitenwissers strepen, dus worden vervangen.
Ohja, de afneembare trekhaak is niet meer afneembaar. Ik heb de dealer gevraagd dat eens met gepast geweld te proberen.
Zowaar weer eens een ongepland garagebezoek
- 106.000 km
Niks spannends te melden gehad en daarom ook maar niks opgeschreven hier.
Toch ben ik de afgelopen week zomaar 2x bij de dealer geweest. Eerst om een set nieuwe ruitenwissers op te halen, en vanmorgen om te laten controleren wat ik voor lekkage onder de auto had.
Het blijkt dat er olie uit de intercoolerslang lekt. Misschien is dat nog te danken aan de schade die ik heb gehad een tijd geleden, geen idee.
In ieder geval niets ernstigs en in de loop van volgende week wordt dat opgelost.
Nog een paar maanden te gaan en dan wordt het tijd voor een nieuwe lease auto.
Ik heb al even in de Giulia proefgereden....
Beurtje gehad, opvolger besteld
- 119.000 km
Geen bijzonderheden te melden over de Mazda.
Service beurtje gehad, de remmen trillen nog steeds een beetje.
Belangrijker is dat de opvolger van deze Mazda 6 besteld is: een Alfa Giulia 2.2d 150pk, business super met veloce pakket. In rood, uiteraard.
Ik kijk er enorm naar uit om weer in een auto te gaan rijden die mijn hart wat meer beroerd.
Einde verslag
- 127.000 km
Nog een week of 4-5 en dan zit het erop tussen mij en de Mazda 6. Zeker omdat de opvolger (Alfa Giulia) véél meer naar mijn hart is, kijk ik best wel uit naar het afscheid. De Mazda heeft m'n hart niet kunnen stelen.
Buiten dat het een prima rijdende, ruime en mooie auto is, zitten er ook een paar onhebbelijkheden in de auto, die er wellicht ook aan bijdragen dat die band nooit echt tot stand is gekomen. Ik som ze hier maar even op, voor de volledigheid:
- Altijd maar terugkomende trillende remmen
- Piepende / knarsende bestuurdersstoel
- Trillen in de 6e versnelling, zeker bij lage toerentallen. De vibratie zorgt ervoor dat er interieurtrim mee rammelt. Dus tot 110 in de 5 houden.
- Ford Transit geluid als je de deur dichtgooit
- Hoog toerental na koude start (en stank)
- Laag afgestelde koplampen (automatische hoogteverstelling), dus relatief weinig zicht ondanks joekels van xenon pitten.
- iPod-interface die na iedere herstart (contact uit-aan) random alle muziek afspeelt, in plaats van door te gaan met het geselecteerde album.
- Bijna geen uitgaande demping op de voortrein, waardoor er bij een (te) snel genomen drempel nogal een harde klap door de auto gaat
- Na koppelen Bluetooth duurt het een minuut of 5 voordat je de telefoon echt kunt bedienen via de auto, omdat het hele adresboek eerst moet worden gedownload (iedere keer weer)
- Zeer matige kwaliteit vloermatten
- Ventilatie-/aircosysteem dat in de auto stand persé vol in je gezicht wil blazen en niet op "AUTO" tegen de voorruit kan blazen.
- Overbodige lampjes die de hele tijd branden (bijv. verse lucht of recirculeren)
- Kinderslot op de elektrische ramen zorgt er ook voor dat je ze zelf niet meer kunt bedienen
- De zijruiten kun je niet van dauw ontdoen door de ruiten open en dicht te doen (het rubber werkt niet als zeem).
Allemaal zaken die je vergeet (dus er zijn er vast nog meer) omdat je ermee leert leven (behalve de trillende remmen dan), maar perfect is het niet.
Over de hele linie is het verbruik ook niet echt geweldig, met ongeveer 1 op 14,5, al ligt dat waarschijnlijk voornamelijk aan mijn type gebruik,
De teller van de stop-start functie staat na bijna 4 jaar trouwens op een whopping 24 uur. Dus in 4 jaar tijd zorgt zo'n systeem ervoor dat er 24 uren lang, niet stationair wordt gedraaid. Best indrukwekkend vond ik.
In Oktober gaat de auto nog even naar de schadeboer voor wat licht bijpunt werk, nadat er onlangs nog iemand achterop gereden is. Vanaf November komt deze rode rijstraket waarschijnlijk ergens te koop te staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 6 Sportbreak 2.5 GT-M 192PK AUTOMAAT, NAVI, ECC-AIRCO, CAMERA, PDC V+A, TREKHAAK, 19INCH, BOSE AUDIO, 1E EIGENAAR!
- 2014
- 121.342 km
![Mazda 6 Sportbreak 2.0 HP TS+ [ Xenon Navi Clima ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57484491/0-d5d06155ba522d5ade9a19c435642d81.jpg)
Mazda 6 Sportbreak 2.0 HP TS+ [ Xenon Navi Clima ]
- 2014
- 152.603 km

Mazda 6 Sportbreak 2.0 HP TS+ automaat navi onderhouds historie(org km)
- 2013
- 145.330 km