Mazda 6 SportBreak 2.5 S-VT GT-M (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.5 S-VT GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 102.000 km |
KM-stand laatst | 114.800 km |
Pittig, luxe en ruim
- 104.500 km
Tot de conclusie gekomen dat er te weinig kilometers werden gereden om de vaste kosten van de BMW 5 goed te maken en deze daarom ingeruild voor een Mazda 6 2.5 GT-M, uit Duitsland ingevoerd. Een tijdje gezocht naar een Megane GT (180pk) of C5 (156pk) benzine, maar toen kwam deze ineens voorbij. Gezien mijn goede ervaring met Mazda snel voor de 6 gekozen.
Het blok, een ongeblazen 2.5 liter 4-cylinder met 170pk, loopt als een trein. Soepel en vanaf 2500 toeren met en rauw randje, lekker! De 6-bak schakelt kort, maar de versnellingen zitten wel wat dicht op elkaar, waardoor je vlot op moet schakelen en je in de 6 ook nog vrij veel toeren draait. Zuinig is de motor niet, maar daar moet je niet over zeuren als je deze versie koopt.
Het weggedrag is prima, maar niet zo goed als de BMW 5. Dat mag je ook niet verwachten, maar het was wel weer even wennen. Een stuk lichtvoetiger en op hogere snelheid rechtdoor merk je dat de neus wat begint te zoeken.
Qua uitrusting is het in orde: goed zittende half leren sportstoelen (niet elektrisch verstelbaar, da's wel jammer), Bose audio en 2D navi, Aux in en CD wisselaar maar geen USB. Ook ondersteunt de bluetooth geen muziekstreaming, terwijl het Amerikaanse model dat wel doet, vreemd. Verder xenon, goede gescheiden climate control, parkeersensoren voor/achter en dode hoek monitoring. De eerste eigenaar heeft daarnaast nog een standkachel laten monteren en dat is wel een heerlijke luxe!
De ruimte binnen is enorm en vooral de bagageruimte is grandioos. Daarbij is de afdekking hiervan heel slim aan de achterklep bevestigd, goed over nagedacht! Goede opbergvakjes overal, maar ik vind het onhandig dat je de middenarmsteun eerst terug moet schuiven voordat je de bergruimte eronder kunt openen.
Met iets meer dan een ton op de teller ziet de auto er nog als nieuw uit, zowel van binnen als buiten. Geen kraakje of rammeltje, dat was zelfs in de BMW wel anders.
12.000 verder
- 114.800 km
Nu ik sinds de aanschaf 12.000km heb gereden, even een korte update.
Nu de zomerbanden er weer op zitten merk ik dat de wegligging een stuk beter is geworden. Het zoekende op het rechte eind is weg en ook de bochten worden strakker genomen. Het is nog niet het niveau van de BMW die ik had, maar nog steeds meer dan acceptabel.
Verder eigenlijk niks te klagen, onderhoud bestaat tot nu toe uit een stel nieuwe remblokjes achter, nieuwe ruitenwissers en af en toe een wasbeurt.
Verbruik is 1:10, maar met een auto als deze neem je dat voor lief.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.