Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 121pk Touring (2007)

autoreview

Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 121pk Touring (2007)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.0 CiTD 121pk Touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf142.000 km
KM-stand laatst221.241 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring na een week Mazda-Moments

  • 143.000 km

Na aanhoudende problemen met mijn vorige auto, een niet-Mazda, weer terug naar mijn oude, vertrouwde merk.
Een grote station met een trekgewicht van liefst 2 ton moest het worden, omdat de auto ook als bouwauto ingezet moest kunnen worden.
Een Mazda 6 station dus.
Helaas is de CX-5 nog te duur en te nieuw om als bouwauto te fungeren, hoewel de 4WD zeer welkom zou zijn. Nou ja, het echte baggeren door de modder is wel grotendeels achter de rug, daar heeft mijn RAV4 me veel plezier gebracht!

De Mazda 6 komt (volgens de handelaar) direct uit de lease en heeft in 6 jaar tijd slechts 140.000 gelopen. Dat valt voor een diesel van deze leeftijd wel mee.

Het jaar van aanschaf is dus 2013, maar dat kon ik om de een of andere reden niet aangeven: Ik kon alleen 2007 selecteren.

Na een week en pakweg 800km kan ik nog niet heel veel over de auto zeggen.
De eerste indruk is dat Mazda zichzelf weer overtroffen heeft.
Wat rijdt hij lekker! De motor is maar 121pk, eigenlijk had ik graag de 143-pk versie willen hebben, maar die waren bij gelijke km-stand nog eens €1500 duurder en bovendien veel zeldzamer.
Maar tot nu toe ben ik nog geen pk tekort gekomen. Een lekker, gelijkmatig krachtverloop en hij is lekker schallui te rijden.
Wel jammer dat DSC en ESP niet op deze versie zitten, dat zou nog wat extra veiligheid geven bij slecht weer.
Wel hangt hij helemaal vol met airbags: In het dashboard, gordijn- en zij-airbags.
En het belangrijkste: Behoorlijk goede remmen!

Ik ben benieuwd of deze Mazda me ook weer vele, onbezorgde kilometers gaat brengen, net als mijn vorige Mazda's (3x een 121 van 1976, 77 en 80, 2x een 323 van 1978 en 2003, en een 626 van 1989).
Binnenkort een retourtje Tsjechië, als het weer meezit.
Want ik heb nu geen winterbanden. Die zaten op mijn vorige auto wel, maar omdat die bleef kapotlopen en de aanschaf van deze 6 dus onverwacht kwam, hoop ik de 16" zomerbanden die er nu opzitten op te kunnen maken. Dan leg ik er komende winter winterbanden op en koop ik de zomer daarop mooie 17"-wielen.

De waarderingen heb ik allemaal even op "voldoende" gezet, als ik er wat meer km mee heb gereden, kan ik er wat meer van zeggen.


Update 30-1-2014

Intussen staat de teller op 175.000.
Begin april 2013 toch maar laten tunen, bij ZIP-tuning. Best spannend, na 3 kapotte turbo’s in een jaar tijd bij mijn vorige auto.
In principe kwam ik niet echt iets te kort. Ook in de bergen moet een helling behoorlijk stijl worden voordat de Mazda in snelheid terugzakt. Echter, tot een paar jaar geleden heb ik zelf ook altijd auto's getuned, toen het nog mechanisch kon. Opel B-Manta's, die generatie auto’s zeg maar. Nu gaat dat niet meer, zeker niet als je de boel betrouwbaar en heel wilt houden. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en in dit geval dus naar ZIP-tuning. Enfin, nu het vermogen gestegen is naar 172pk/373Nm (overigens niet nagemeten) is de Mazda toch wel heeeel erg fijn geworden! Invoegen op de snelweg, van achter een invoegende vrachtwagen? Geen probleem, en de mensen op de linkerbaan hoeven echt niet voor me te remmen. Of op de B-wegen even een auto inhalen? Of ook nog de vrachtauto die er voor rijdt? Doen we in 1 moeite door! Verbazingwekkend is dat het onderstel van de auto geen enkele moeite heeft met deze karrevracht aan pk's en Nm's. Mijn Mazda was in 2007 de goedkoopste uitvoering (van de 2 leverbare diesels...) en heeft daarom geen ASR of ESP en moet het dus puur van de mechanische ondersteltechniek hebben. Petje af! Dat doen enkele duitse en franse merken, met minder vermogen, behoorlijk slechter (ik rij veel in huurauto's, voor mijn werk). Nog verbazingwekkender is dat het verbruik iets gedaald is, met zo'n 0,3-0,4L/100km. Niet dat het daarom ging. Als ik wil dat mijn Mazda minder gaat verbruiken, kan ik beter mijn rijstijl aanpassen. Maar zelfs nu ik een dankbaar gebruiker van het vermogen ben is het verbruik dus gedaald. Ik vraag me steeds wel af of het niet handiger is om gewoon een standaard auto met veel vermogen te kopen, maar ja, ik wil per se een Mazda (Mazda rijders snappen wel waarom) en die zijn 2e-hands nu eenmaal niet ruim voorzien van krachtige motoren. En dan is ZIP-tuning de ideale oplossing. Ik koop gewoon een nette auto die me bevalt, en ZIP-tuning stopt daarna het gewenste vermogen er wel in. Qua levensduur kan ik nog niets zeggen. Hij is getuned bij 145.000km en staat nu op 175.000km.

Intussen ben ik 2 keer heen en weer naar Tsjechië geweest en in 16 uur heen en weer naar de Franse Alpen (bijna 1700km) om een ziek familielid op te halen. Plus (voor het werk) nog verschillende dagen met afstanden van 500-600km gehad.
Tsja, wat kan ik er van zeggen… Een heerlijke reiswagen! Mazda heeft zichzelf weer eens overtroffen. En intussen zijn er weer 2 nieuwe modellen uit. Dus de nieuwste zal nog wel een stukje fijner rijden dan de mijne.
Ik vindt hem in ieder geval lekkerder rijden dan een nieuwe Mégane of Laguna, Passat of Mondeo. Of dat waar is of niet? Dat zal wel persoonlijk zijn…

Verbruik: Zie mijn verbruiksmonitor. Het verbruik schommelt wel behoorlijk, sinds het roetfilter er onderuit is is het behoorlijk lager geworden. Op een volle tank kan ik nu volgens de boordcomputer 1050km rijden. Dat is zo'n 100-150km meer dan daarvoor. Of dat aanhoudt? Zie mijn verbruiksmonitor.

Problemen tot nu toe:
DPF-filter! Ook bij mij. Als je er op googled zie je dat zo’n beetje iedereen vroeger of later hetzelfde probleem krijgt.
Een paar weken na de tuning moest ik in Duitsland zijn. De zondagmorgen daarvoor kwam ik van boven Amsterdam terug naar Brabant gereden. Ik weet niet hoeveel km 5-baanse A2 met een trajectcontrole die net zo lang is als de snelweg zelf. Maximum toegestane snelheid: 100.
Als je daar dan toch maar 100 mag, leg daar dan niet zo’n dure fluisterasfaltsnelweg neer, maar gooi er gewoon klinkers in. Veel goedkoper, en dan lijkt het tenminste nog alsof je hard rijdt.
Moor goed, daarna dus door Duitsland, en dat is dan weer het andere uiterste: Lege weg en geen snelheidslimiet. Dus maar even gekeken wat hij kon. Spijt. Begint bij ongeveer 210 (TomTomsnelheid, op de teller ziet dat er nog veel spannender uit) ineens de DPF te knipperen.
Ik had geen idee wat dat nu was. Dus maar voorzichtig naar mijn universele garage gereden. Die kan japanse auto’s blijkbaar wel uitlezen, maar alleen zien of de waardes wel of niet goed zijn. Als ze niet goed zijn, kan hij niet zien wát er mis mee is.
Hij heeft me nog doorgestuurd naar een andere garage, maar die kon er ook niets mee.
Dat was dus allemaal vrijdagavond.
Dus maar in de noodloop verder gereden (buiten de snelweg is dat wel te doen) en op zaterdag naar de Mazda-dealer. Op zaterdag is de werkplaats niet open, dus een afspraak gemaakt voor de vrijdag daarop. Eerder was er geen ruimte. “Dan moest ik maar niet te veel rijden tot die tijd” (ik heb daar geen woorden voor, voor zo’n opmerking. Maar goed, ik ben natuurlijk geen vaste klant bij hun. Dat ik mijn auto pas een paar weken had en dus geen vaste klant kon zijn, tsja… Maar ze hebben wel gelijk. Voor die werkplaatstarieven kun je veel bij de gewone garage laten doen, dus een lidmaatschap bij de Mazda-dealer zit er helaas niet in…). Dat ik dan nog 400km woon-werkverkeer te gaan had, tsja…
Dus op zaterdag nog bij een universele garage geweest. Die kon ook weer wel uitlezen (direct, meteen tijd voor me gemaakt), maar geen waardes zien. “Sorry meneer… Nee, ik heb U niet kunnen helpen, dus ik kan U ook geen geld vragen”. In die garage was ik overigens nog nooit geweest…
Wel had ik op internet intussen al een en ander gelezen over het DPF-fenomeen. Het kan dus van alles zijn:
- Olie moet ververst worden/ onderhoudsbeurt (computer kijkt alleen naar de km, niet naar de kwaliteit van de olie).
- Roetfilter dicht
- En blijkbaar nog vele andere storingen.
Toen heb ik mezelf beloofd dat dit mijn laatste Mazda is (die belofte heb ik overigens alweer ingetrokken) en de volgende weer een BMW wordt. Die rijden net zo lekker en elke garage kan die uitlezen.
Ook had ik de tip gevonden dat je olie kon verversen, oliefilter vervangen, een uurtje de stroom eraf en dan was er een kans dat alles weer okay was.
Nooit geschoten is altijd mis. Dus op zaterdagmiddag nog olie (speciale DPF-olie) en een filter gehaald en op zondag ververst/vervangen. Stroom er een uurtje af gehad……en…… het DPF-lampje bleef zo’n 10 seconden uit en begon weer te knipperen. En de ramen waren ontregeld.
Dat was dus geen goede tip.
Op maandag toch maar eens wat meer dealers gebeld en op dinsdag kon ik in Wijchen terecht. Die hebben het roetfilter geregenereerd, en voor een paar honderd euro was alles weer opgelost.

Intussen op internet maar wat verder gezocht naar oplossingen. Die zijn er voldoende. Specifiek voor de Mazda 6 heb ik gevonden (geen idee wat er wel en niet waar van is):
- Shell V-power tanken (a minimaal €0.15 per liter duurder dan de diesel op donderdag bij de Tango).
- De auto regenereert zelf ook, tot wel 1 a 2 maal per 1000 km, waarbij hij extreem veel diesel gebruikt.
- Eenmaal per 150.000km het filter laten reinigen door een gespecialiseerd bedrijf (geen idee wat dat kost, maar dat moet ook minimaal een paar honderd euro zijn)
- Bij knipperend DPF-lampje direct naar de Mazda dealer om te regenereren. Dat knipperen kan dus ook een andere, goedkopere, fout zijn. Maar reken maar op een paar honderd (volgens mij was het €230, inclusief olie en filter) euro per jaar.
- Speciale (dure) DPF motor-olie gebruiken.
Ik heb een diesel omdat ik veel km rijdt, en probleemloos wil rijden. Een auto van het formaat van deze 6 is per definitie niet de goedkoopste auto om te rijden, dus als je dat doel hebt moet je een Mini-diesel of zo kopen, of zo’n gecastreerde Blue-motion, maar om nu zomaar €1000 per jaar uit te geven voor alleen dat roetfilter, plus alle ongemakken van extra garage-bezoek en zo (ik moet er toch weer ongepland vrij voor nemen) dat gaat me echt te ver.
Gelukkig is er ook nog een efficientere oplossing.
Na 20.800km (want olieverversen moet immers om de 20.000km begon de DPF weer te knipperen. Net daarvoor was ik naar Tsjechië heen en weer geweest. Via de noordelijke route. Dus urenlang de cruise-control op 160kmh. Dat roetfilter moet gewoon schoon zijn geweest.
Dus weer naar ZIP-tuning gereden. Nu om alle DPF software uit de computer weg te laten schrijven en het inwendige uit het roetfilter te laten slopen.
Dat kost ook een dikke €500, maar dan ben je er gewoon echt vanaf.
Nu moeten ze bij ZIP-tuning alleen nog leren afwerken, want ik heb zelf de afgebroken boutjes van de steuntjes aan het roetfilter maar uitgeboord en nieuwe boutjes erin gezet. Al die kabels die onder de auto hangen te bungelen zouden een tak of uitstekend stuk steen zomaar eens niet kunnen overleven.
Het bijkomende goede nieuws is dat ik zomaar 100km verder rij op een tank diesel, zonder mijn rijstijl te veranderen. Ook lijkt hij wat pittiger.
Even wat tijden geklokt. Van ZIP-tuning had ik een Citroen C1 meegekregen. Zo’n ding is zoooooo traag… Daar kan de Citroen ook niets aan doen, maar als ik de volgende keer via zo’n bedrijf weer een auto meekrijg moet dat toch anders. 500km in 2 dagen tijd in zo’n C1 is geen pretje. Wel als je belastingvrij rijdt, maar niet als je intussen €1600 per jaar betaalt voor een Mazda 6 die in de garage staat.
Maar de kloktijden: Van 90-130kmh in de C1 in de 5e versnelling: 31s. Later in de Mazda in de 6e iets meer dan 10s en in de 5 bijna 8s. Met alle afwijkingen en meetfouten meegenomen in ieder geval voldoende verschil om het te merken.
Geeft dat dan problemen bij de roetmeting met de APK? Ik ga het meemaken, deze zomer. Door het tunen is hij wsl wel wat meer gaan roeten, en door het verwijderen van het roetfilter zie je dat ook. Maar schrikbarend is het niet. En als ik het goed begrepen heb meten ze bij de APK de waardes van de boordcomputer uit. Als deze goed zijn, komt er geen fysieke roetmeting meer.

Ervaringen:
Alleen over de gebruikskosten ben ik ontevreden. Dat is grotendeels aan de auto zelf te danken, deels aan mij.
Mijn vorige auto heeft me in anderhalf jaar een dikke €8000 gekost, dus wilde ik met de Mazda wat goedkoper rijden.
Dat je een modaal maandsalaris aan belasting kwijt bent, dat is veel, maar dat mag geen verrassing zijn. Dan had ik deze auto nooit moeten kopen.
Tuning (€500, heb ik aan mezelf te danken), roetfilter-sores (in totaal zo'n €800, maar is nu dus voorbij), setje nieuwe banden, wat regulier onderhoud etc. zet de teller voor een jaar rijden al dicht tegen de €2000. Ik hoop maar dat dat dit jaar goedgemaakt wordt. Als je de roetfilterkosten en tuning dit jaar weglaat zou ik op zo'n €750 onderhoud uitkomen. Ook in verband met de declaratie van de kilometers, ga ik mijn autokosten dit jaar uiterst precies bijhouden. Ik hou jullie op de hoogte!

Update

  • 175.000 km

Ik vond het al raar dat ik de km-stand niet kon updaten.
De update had ik gewoon achter het vorige verslag geschreven.
Zie dus de tekst eerder in dit stukje, bij deze een poging om de km-stand geupdate te krijgen.

Verkocht

  • 221.241 km

In februari heb ik ander werk gekregen, waardoor ik veel minder kilometers maak.
Sowieso maakte ik met deze Mazda al minder kilometers dan in de jaren voordat ik deze auto had.
Maar hij rijdt/reed zo lekker, dus toch maar gehouden.
In april 2015 heeft hij zelfs nog een hele grote beurt gehad: een nieuwe verstuiver, nieuwe distibutieriem (met waterpomp, lagers en multiriem) en de kleppen gesteld.
Dit alles om in ieder geval weer probleemloos 100000 km te kunnen rijden.

Uiteindelijk heb ik de kosten tegenover de baten gezet:
Mijn vriendin heeft een Premacy, vindt de 6 te groot en durft er niet in te rijden. Twee grote auto's in een eenverdienergezin is een beetje onzin. Ik zit altijd alleen in de auto. Mijn bouw is klaar, dus de 1400kg aanhanger die de Premacy mag trekken is voldoende.
Het onderhoud is duur, maar betaalbaar. Maar er is altijd nog die dreiging van een turbo die kapot kan lopen. Blijkbaar ben ik nog niet echt over de schok van mijn probleem-Toyota met zijn kapotte turbo's heen, want op de achtergrond voel ik nog altijd de spanning: doet-ie het of doet-ie het niet?
Terwijl de 6 me nog nooit, op wat voor een manier dan ook (het roetfilter niet meegerekend) in de steek heeft gelaten.

Een rekensommetje leerde bovendien dat ik met een Mazda 2 een dikke €150 per maand kan besparen.
Het enige probleem is dat er zo'n 3000 a 4000 bij zou moeten. Bij inruil zou dat zelfs 6000 euro zijn. Tsja, dan kan ik beter de 6 blijven rijden.
Maar nu heb ik hem dan toch gevonden: de mazda 2 met een paar tientjes prijsverschil, de 1.5 uitvoering met cruise control die ik per sé wilde hebben en in nieuwstaat. Dan wel weer met 300.000 km op de teller, maar gewoon een simpele benzine auto, zonder gekke poespas, die ik dus zonder angst durf te kopen.
Of dat terecht is?

Er is maar 1 manier om daar achter te komen....

Dus de knoop maar doorgehakt.

Bedankt, mijn hele fijne Mazda 6, voor de fijne, veilige kilometers samen.
Veel plezier in je nieuwe leven.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.