Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD 163pk Business+ (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.2 CiTD 163pk Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
Heerlijk 6 jaar rondgereden
- 230.000 km
In juli 2010 de auto aangeschaft bij een lease maatschappij zonder garantie met een kilometer stand van 111000 kilometer.
Maar bij Mazda vond ik dit garantie risico klein. De prijs was er ook naar (4 a 5 duizend goedkoper dan alle andere vergelijkbare Mazda 6 diesel).
Uiteindelijk is de gok goed uitgekomen. Na meer dan 6 jaar de auto verkocht.
In deze 6 jaar een reparatie (lekke diesel injector dure reparatie ongeveer €800 uit mijn geheugen)
Voor de rest alleen maar regulier onderhoud en slijt onderdelen. Onderdelen Mazda zijn duur maar bijvoorbeeld een paar remschijven van een ander goed merk is een slim alternatief.
Rijbeleving
Ik ben een beheerste en rustige rijder maar als je wilt krijg je sportieve rijbeleving.
Auto daagt uit om flink door te rijden, accelereert en snijdt bochten scherp aan wat terug te vinden is in verbruik van brandstof en voorbanden. Maar eens lekker hard door de bocht en je voelt de hele auto kleven aan de weg en ga je te hard dan grijpen de systemen in.
Lage zit wat de rijbeleving bevorderd maar je moet ver door de knieen.
Versnellingsbak
Heerlijke versnellingsbak niet 1x mis geschakeld en schakelt als een mes in boter.
Formaat
Met gemak met heel het gezin (vijfjes) op vakantie samen met een vakantie kar zonder dat je doorhebt wat er allemaal meegezeuld wordt. Heerlijk.
Geluid
Duidelijk te horen dat het een diesel is en je hoort hem stampen al vind ik dit persoonlijk geen probleem.
Verbruik:
Alles tussen de 1op14 en 1op18 dit ligt aan waar je rijdt hoe je rijdt en lange stukken 100km/uur geeft de boord computer 3.8liter/100km.
Handig om te weten:
Als je veel korte stukken rijdt verdient het de voorkeur om de motor met voldoende toeren te rijden.
Zeg maar als je 100 rijdt op de snelweg rij je in 5 op 2100 a 2200 toeren en niet in 6 op ongeveer 1800toeren.
Later meer hierover.
Op de een of andere manier is het in de 5de versnelling 100km/u rijden ook zuiniger tov de 6de versnelling (misschien efficienter punt).
Bijzonderheden
Roetfilter: Het blijkt als je veel korte stukken rijdt en laag in de toeren rijdt het roetfilter snel moet regenereren. Dit kan zelfs resulteren in een bezoek aan de garage waar ze dmv een programma het roetfilter weer schoon kunnen krijgen (storing weg). Als dit niet lukt wordt het vervangen. Hij draait dan aan een computer een heel programma af op verschillende toerentallen. Gelukkig is me dit bespaard gebleven.
Een ander punt is als het roetfilter geregenereerd wordt wordt er een rijk mengsel ingespoten welke zorgt voor verbranding in het roetfilter vloeistoffen (onverbrande diesel) worden afgevoerd naar het olie carter en met de motorolie vermengd. Hierdoor gaat je motor olie niveau omhoog en wanneer deze te hoog is moet alle motorolie vervangen worden.
Wanneer je veel korte stukjes gereden worden en het de motor niet goed op temperatuur komt is er meer roetvorming en moet er vaker geregenereerd worden en kan je hoog niveau krijgen op de motor olie.
Bij mij is dit niet gebeurd maar goed om in de gaten te houden.
Bij normaal gebruik zal dit geen issue zijn.
Onder aan de streep gewoon een hele fijne auto waar ik afgelopen week afscheid van genomen heb.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.