Mazda 6 SportBreak 1.8 Exclusive GT (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 1.8 Exclusive GT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 58.000 km |
een nieuwe auto
- 30 km
De Opel astra was aan vervanging toe. Zie mijn review van die auto.
Bij de zoektocht naar een andere auto hadden wij een paar criteria:
- budget (we wilden de astra inruilen en een bepaald bedrag maximaal bijbetalen);
- ruimte (liever iets ruimer dan de astra);
- leeftijd (max 1 jaar oud)
- betrouwbaar.
De ford focus viel af, deze is niet of niet veel ruimer dan de astra. Uiteindelijk bleven de Mazda 6 sportbreak en de Skoda octavia station over.
De skoda is afgevallen. Het is in de basis een prima auto, maar wel met een beetje "belegen" vormgeving. De 1.2 liter turbomotor rijdt prima, maar gezien de vele problemen die ik er over lees had deze niet de voorkeur.
De Mazda 6 krijgt eind oktober 2012 een nieuw gezicht. Daarom stonden bij diverse dealers nieuwe exemplaren van de 6, oud model, voordelig geprijsd. Na wat proefritjes viel de keuze op een 1.8 benzine sportbreak, de exclusieve gt versie. Deze auto rijdt geweldig, ziet er erg goed uit en biedt een zee aan ruimte. Betrouwbaarheid zit bij mazda wel goed.
Op 26 oktober 2012 heb ik de auto opgehaald. Hij is in augustus al op kenteken gezet door de dealer. De kleur is Dolphin Grey, deze kleur is alleen beschikbaar op deze uitvoering. De toch al heel complete uitrusting (half leder, dual zone climate control, stoelverwarming, etc) heb ik aangevuld met pdc (achter) en ik heb een parrot laten inbouwen.
De eerste kilometers heb ik er inmiddels opzitten. De auto bevalt prima. Ik heb nog te weinig ervaring met deze auto om een review te geven over prestaties etc. Daarom zijn de waarderingen neutraal. Zodra de eerste paar duizend km zijn gereden (binnen een paar weken dus) volgt meer!
de eerste 800 km
- 800 km
De eerste 800 km zijn inmiddels gereden. Wat een heerlijke auto!
De stoelen zitten heerlijk en zijn prima af te stellen. De ruimte voor de passagiers op de achterbank is groot! Zelfs wanneer ik (1.85m) 'achter mijzelf ga zitten' heb ik meer dan voldoende beenruimte.
De auto rijdt prima. Ik heb dagelijks wat korte ritten (20 km enkele reis) woon-werk-verkeer, daarnaast wat langere ritten. De auto houdt zich prima. De motor doet rustig en stil zijn werk, komt niets tekort. Ik heb hem nog niet echt op zijn staart getrapt. De eerste paar 1000 km doe ik het rustig aan, dat lijkt mij altijd goed voor een nieuwe motor.
Komende week worden de winterbanden met stalen velgen geplaatst. Ik heb ze toch maar bijgekocht. Dit is beter dan de banden op de lm-velgen verwisselen. Minder kans op schade aan de velg! En het strooizout is ook minder goed voor velgen.
nog steeds heel tevreden
- 3.049 km
Inmiddels ruim 3000 km met de 6 gereden. De eerste (ruim) 700 km op zomerbanden, daarna op winterbanden. Verbruik ligt rond 7,5 liter op 100 km. Dat is 1:13,3. Een prima verbruik voor zo'n grote auto, op winterbanden. Ben benieuwd of het verbruik in het voorjaar en op zomerbanden nog beter wordt.
De auto blijft intussen prima voldoen. Geen defecten of problemen. Gewoon een heerlijke auto, in de stad en op de snelweg. En de binnenruimte blijft erg fijn, veel ruimte dus. Ook voor achterpassagiers. En niet te vergeten de heel ruime kofferbak. Een prima gezinsauto.
De volgende update over een paar duizend km, of eerder als er wat te melden is. De komende tijd zal de auto meer gebruikt worden, wie weet wat dat op gaat leveren (gok: geen bijzonderheden).
geen bijzonderheden
- 29.000 km
Inmiddels hebben we meer kilometers in de 6 gereden. Door omstandigheden heeft de 6 in 2013 een half jaar bijna niet gereden. Dat had niets met de auto te maken.
Intussen zijn er geen bijzonderheden te melden. In oktober 2014 heeft de auto de 2-jaarsbeurt gehad. Ook daar waren geen bijzonderheden te melden.
Kortom, zoals verwacht blijft de 6 probleemloos doen wat hij moet doen.
Nog steeds geen bijzonderheden
- 34.000 km
De 6 blijft doen wat hij moet doen. Bijzonderheden zijn er niet. De winterbanden worden komende week vervangen voor zomerbanden. En dat is het. Verder is er niets op de 6 aan te merken. Zonder enig probleem blijft hij ons vervoeren. Het dagelijkse woon-werk-verkeer bestaat uit 20 km enkele reis, deel over 80 km wegen en deel door de bebouwde kom. Ook de afgelopen winter was het telkens 'starten en rijden'. Prima dus. Degelijk en betrouwbaar. Dat verwacht je bij een Duitser, maar deze Japanner voldoet zeker ook aan deze termen. Normaal rij ik een auto een jaar of 3. Dan begint het te kriebelen en begin ik mij te irriteren aan garagebezoek, rammeltjes etc. Dat is nu niet het geval. Ik denk dat ik deze auto nog wel wat jaartjes blijf rijden.
het wordt saai
- 40.000 km
Inmiddels heb ik 40.000 km met de mazda 6 gereden. De auto heeft eind augustus de 3-jaars-beurt gehad, net voordat de garantie zou eindigen. Wederom geen bijzonderheden. De auto doet wat hij moet doen en doet dat goed. Daarmee wordt deze review wel wat saai.
Ik meet het verbruik bij iedere tankbeurt (ik hou het bij in excel). De afgelopen maanden ligt het gebruik op ongeveer 1:14 tot 1:14,5. Wat mij betreft netjes. Ik rij voor woon-werk-verkeer veel 60/80 km wegen, daarnaast gebruiken wij de auto met name in de stad. Af en toe snelweg. Prima verbruik dus. Als over een tijdje de winterbanden er weer onder liggen verwacht ik dat het verbruik stijgt naar 1:12-13. Nog steeds prima.
48 maanden oud
- 58.000 km
De 6 is inmiddels 4 jaar oud. Tijd voor een grote beurt en de eerste apk keuring. Geen bijzonderheden, alleen de ruitenwissers waren aan vervanging toe.
Intussen blijft de 6 doen wat hij/zij moet doen. Starten en rijden. Tussen de onderhoudsbeurten door geen bijzonderheden. Kortom, een heel betrouwbare auto. De betrouwbaarste die ik tot nu toe heb mogen bezitten.
Ons gezin bestaat inmiddels uit 5 personen. Twee volwassenen, een kleuter, een peuter en een baby. Drie stoeltjes op de achterbank ik geen probleem. Omdat er op vakantie een kinderwagen mee moest paste niet alles in de kofferbak. Gelukkig hebben we een grote dakkoffer. Een prima gezinsauto.
Intussen begint het wel te kriebelen. Over 1 of 2 jaar zou ik wel eens een andere auto willen rijden. Dus nu al vast rondkijken. Wat nu nieuw is, is over 1-2 jaar voor mij betaalbaar. De volgende auto moet betrouwbaar zijn, zuinig en ruim. Bij voorkeur geen achterbank maar drie stoelen. De middelste zitplaats op een achterbank is prima, maar niet voor langere vakantieritjes. Helaas heeft Mazda geen model in het gamma dat past bij deze wensen. Omdat er ook wel eens een vriendje mee moet kunnen rijden kijk ik naar een 7-zitter. De derde zitrij moet wegklapbaar zijn, die zijn we niet vaak nodig. Toyota (Prius Wagon/+) lijkt mijn voorkeur te krijgen. Maar ik kijk ook bij Peugeot (5008) en Ford (S-max). De hybride aandrijving van Toyota spreekt mij erg aan. Ook denk ik dat Toyota meer betrouwbare kwaliteit kan bieden dan Peugeot en Ford. Gelukkig heb ik nog even om te zoeken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.