Mazda 6 SportBreak 1.8 Exclusive (2006) #2

autoreview

Mazda 6 SportBreak
Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreak

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 1.8 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf287.000 km
KM-stand laatst310.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe aanschaf

  • 293.000 km

Door het wisselen van werkgever moest ik op zoek naar een auto. Merkgebonden ben ik niet echt (alleen wat slechte ervaring met franse auto's dus die laat ik liever links liggen) dus je zou zeggen dat er genoeg te vinden zou zijn. Ik had eigenlijk maar twee eisen:
- De aanschafprijs mocht niet hoger zijn dan €1500, als enige kostwinner en het hebben van twee jonge kinderen moet je nou eenmaal op de centen letten en ik wilde graag wat achter de hand houden voor eventueel onderhoud. Je weet maar nooit als je een auto koopt met zo'n lage aanschafwaarde
- Hij moest ruimte bieden voor ons gezin.

Zoeken was echter lang niet zo makkelijk als gedacht. Er staan namelijk ontzettend veel 'frikandellen' tussen zoals een zeker persoon van Carrec zou zeggen :) Veel auto's die op het eerste oog deugdelijk eruit zagen, bleken gebreken te hebben of er moest op korte termijn veel geld in gestoken worden. Na wat gefaalde proefritten kwamen we per toeval een grijze mazda 6 stationwagen tegen uit 2006.

Alles leek te kloppen, de vorige eigenaar had er flink wat jaren in gereden, heeft altijd netjes beurten gehad (inclusief aanwezige facturen). De kilometerstand was bij aanschaf 287000km. De proefrit beviel goed, de prijs was goed en de auto zag er van binnen echt heel netjes uit. Hij gaf de indruk dat de vorige eigenaren er zuinig op zijn geweest. Eén kop koffie en een krabbel later en hij was van mij.

Na de aanschaf heb ik de auto bij een garage gebracht om hem even na te kijken. Hier kwamen geen bijzonderheden uit dus dat gaf meteen een goed gevoel.

De eerste kilometers:
Ik kan niet anders zeggen dan dat de auto goed bevalt (nu c.a. 6000km mee gereden). Het rijden is erg comfortabel. De stoelen zitten heerlijk en ook achterin hebben de kids alle ruimte. Ook het stuurgevoel is erg goed te noemen en hij ligt als een blok op de weg. Het motortje (1.8, 120pK) is niet erg snel maar heeft meer dan voldoende pit om mee te komen met het verkeer. Ook qua zuinighuid doet het de auto het nog niet eens zo slecht. Het verbruik zou volgens het boekje rond de 7.9l/100km moeten liggen maar met 7.2l/100km zit ik daar ruimschoots onder. Wellicht helpt het dat ik geen hele zware rechtervoet heb en niet veel door de stad moet rijden.

Het enige wat ik heb laten vervangen is een deurvanger van een van de achterportieren. Deze was versleten waardoor de deur niet meer zelf open bleef, toch wel lastig als je een kind moet vastzetten, kosten waren inclusief montage €150.

Het enige nadeel van de auto is de roest. Een mazda 6 zonder roest is volgens onmogelijk en ook deze heeft er last van. Voor de aanschaf ben ik in contact gekomen met het garagebedrijf waar de vorige eigenaar de auto liet onderhouden en heb gevraagd of ze iets kunnen vertellen over de staat van de roest. Ze hebben me vertelt dat beide dorpels een keer zijn herstelt (laswerk, staat op op de factuur en in het APK rapport van finnik) maar dat de auto zoals hij nu is nog wel een paar jaar meekan dus enfin, dan vertrouw ik daar maar op.

Mijn idee is om de auto op te rijden. Uiteraard laat ik wel al het nodige onderhoud doen want ik vind wel dat de auto veilig moet zijn. Op regulier onderhoud zal dus niet worden bespaard, ik vervoer tenslotte niet alleen mezelf maar ook mijn gezin. Als er een keer een grote reparatie aankomt of er moet groot aan gelast worden dan zal het wel einde verhaal zijn voor de mazda maar eerlijk gezegd hoop ik dat dit nog lang op zich laat wachten want tot nu toe bevalt het prima.

Als ik wat meer kilometers heb gereden zal ik een update plaatsen

The amazing Mazda

  • 310.000 km

Inmiddels heb ik al aardig wat kilometers gereden en ik moet zeggen dat de auto nog steeds erg goed bevalt! We zijn in de zomer met het gezin op vakantie geweest naar Frankrijk en dat ging als een zonnetje. Met vier personen en een volle kofferbak presteerde de auto feilloos.

Dat gezegd hebbende is de auto niet foutloos. Sinds de vorige review heb ik wat kleinigheidjes gerepareerd en wat upgrades gedaan, namelijk:
- De koplampen gepolijst. Deze waren behoorlijk dof waardoor het zicht 's nachts slecht was. Even opschuren, polijsten en een beschermend laagje erop en ze zien er weer een stuk beter uit.
- De automatten vervangen. Deze waren versleten. Via Aliexpress een setje nieuwe besteld voor €20,-
- Een aux aansluiting gemaakt. Ik luister graag naar muziek maar er was geen mogelijkheid muziek af te spelen via je telefoon. Heb online een kabeltje gekocht welke op de achterkant van de autoradio kan worden aangesloten zodat je via een aux aansluiting muziek kunt afspelen. Ik moet alleen nog een nette montageplek zoeken. Nu heb ik gewoon een los kabeltje welke uitkomt in het dashboardkastje. Niet fraai, wel functioneel
- De binnenverlichting gerepareerd. Deze gingen niet aan als je de deur open deed. Bleek een loszittend metalen clipje te zijn. Met wat creatief gebeun weer vastgezet. Easy fix.

Wat er nog op het lijstje staat om te fixen:
- De gordels van de achterpassagiers gaan vrij stroef naar binnen. Ik heb al geprobeerd ze schoon te maken maar dit helpt niet veel. Dit ga ik zsm na laten kijken door de garage.
- De kachelventilator maakt sinds kort herrie. Gelukkig kun je deze zeer gemakkelijk demonteren dus deze ga ik zelf vervangen. Ik twijfel nog even of ik een aftermarket nieuwe bestel of er eentje van de sloop haal. Ik heb geen idee van de kwaliteit van de aftermarket producten. In beide gevallen is de prijs rond de €40
- De rubbers van de achterklep zijn erg slecht. Ik zie online zoveel verschillende varianten en maten welke allemaal claimen te passen dat ik dit denk ik maar vraag aan de garage.

De eerstvolgende grote beurt + APK is bij 314.000 kilometer. Ik ga naar dezelfde garage als de vorige eigenaar. Het is bij mij in de buurt en gezien de staat van de auto hebben ze echt hun best gedaan hem netjes te houden dus dat geeft vertrouwen. De garagist noemde mijn auto 'the amazing Mazda' hebben genoemd dus dat geeft me goede hoop voor de beurt!

Na de beurt kom ik weer met een update, hopelijk weer een positieve.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.