Mazda 6 Sport 2.0 Executive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 Sport 2.0 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 87.815 km |
KM-stand laatst | 197.000 km |
'k Heb hele grote bloemkole!
- 197.000 km
Deze auto heb ik in 2011 aangeschaft als vervanging voor een Mazda 626 station. Nog even getwijfeld over een station, maar de hatchback vond ik toch mooier en vrijwel net zo praktisch. Ik had voor een Mazda gekozen vanwege ervaringen uit het verleden. Qua betrouwbaarheid was deze een garantie voor de toekomst. Ik heb namelijk nooit wat gehad met deze auto in de 5 jaar en 110.000 km die ik ermee heb gestuurd. Maar er is wel 1 hele serieuze smet op het blazoen van Mazda gekomen dankzij het overmatig roesten. En de manier waarop Mazda daarmee om is gegaan.
Comfort:
Stuiterdestuiter. Vond ik toen mooi, nu niet meer. Autojournalistiek gezien zou je moeten smullen van het weggedrag van deze auto. Straf geveerd, korte versnellingen, veel motorgeluid, directe stuurreactie. Moet je van houden. Nu ben ik geen autojournalist en ook wat ouder (en wijzer??) en was ik er wel klaar mee altijd opgejaagd te worden door mijn eigen auto. Het is natuurlijk gewoon karakter, dus ik reken de auto daar niet op af, maar ik wilde het wel even genoemd hebben. Qua zitcomfort was deze auto alleszins redelijk. Goede leren stoelen met veel stelmogelijkheden, prima geschikt voor lange mensen. Geen Volvo-comfort maar ik kon er prima op zitten.
Prestaties:
De 2-liter benzine wilde wel vooruit. In een vlaag van verstandsverbijstering had ik er nog een powerbox in laten stoppen wat natuurlijk nergens op slaat bij een ongeblazen motor, en ik heb geen idee of dit nou nog een aantal PK'tjes had opgeleverd of niet. In ieder geval, niet doen bij een turboloze benzinemotor, is het niet waard. Dankzij de korte versnellingen en strak stuurgedrag vroeg de auto altijd om vlot optrekken en snel door de bochten.
Betrouwbaarheid:
Nooit wat mee gehad behalve regulier slijtage van banden en remblokken. Zelfs geen nieuwe remschijven overigens! Oh ja, er was een keer een uitlaatsteun doorgeroest, die heb ik voor twee tientjes laten lassen en daarna geen problemen meer. Alleen het roesten van die bak, dat kan dus echt niet. En dat doen ze allemaal, ook al probeert de dealer en vooral de importeur je wat anders te doen geloven. Het geval is dat ze goedkope kit hebben gebruikt waardoor het ding op alle naden begint te roesten, te beginnen met de achterschermen. In plaats van dat Mazda zegt "sorry, we hebben een fout gemaakt, we gaan dit in orde maken voor u, trouwe Mazda-klant" zeggen ze "ja, helaas, is niet altijd bij de dealer in onderhoud geweest, geen garantie, doei". Erg slecht verhaal dus, waardoor ik voorlopig wel klaar ben met Mazda. Ik vind namelijk dat je als fabrikant achter je product hoort te staan.
Gebruikskosten:
Prima, niets mee gehad behalve reguliere beurtjes, dus ook geen rare kosten. Erg zuinig was de auto niet overigens. 8,0l/100 km lijkt niet heel verkeerd, maar met vrijwel alleen gunstige ritten (uurtje per dag over 80km-wegen, nauwelijks stadsverkeer) is dat toch niet heel fantastisch.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.