Mazda 6 2.0 Executive (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 2.0 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 44.800 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Eerste ervaringen
- 55.000 km
In februari de Mazda opgehaald bij de Nissan dealer in Halsteren.
Ongelooflijk maar waar; de auto had nog geen 45.000km gelopen (NAP)
In het parelmoerwit ook nog een bijzondere verschijning, ik zie in de regel alleen maar grijze of blauwe.
De auto heeft altijd verwarmd binnengestaan en vanaf 2010 maar 4.000km gereden!!!!!
De 2.0 moest nog wel met beleid losgereden worden, maar na 10.000 km is deze lekker los.
Het verbruik is gedaald van 1:10,5 naar 1:12, niet slecht voor het formaat auto.
Bij de koop zat ook een half jaar garantie, en deze heb ik ook aan moeten spreken.
Het stelmechanisme van de rechterkoplamp begon geluid te maken, en vervanging was de enige oplossing, 400 euro volgens de dealer, en wilde deze eerst niet vervangen, maar na enig aandringen, en zelf een gevonden via internet vervanging voor 65 euro.... Heeft de dealer de koplamp vervangen, en twee dagen later ging de andere koplamp kapot... Deze is ook onder garantie vervangen...
Het schijnt een Mazda6 kwaal te zijn.
Verder: Wat een auto!! Alle Luxe, en een zeeer krachtige soepele motor!!!!
Vervolg verslag
- 71.000 km
De 71.000km is inmiddels alweer aangetikt.
Bij het naderen van het einde van de garantie is er toch nog een reparatie benodigd geweest.
Na herhaaldelijke bezoeken voor piepgeluid van de remmen tijdens het wisselen van rijrichting (en een vraag naar Autoweek, welke beantwoord werd in de laatste rubriek van vraag t maar) is dit geheel opgelost.
Het bleken de klemmetjes te zijn van de remblokken die tegen de schijven aanliepen.
Voor de winter heb ik de auto aan de onderzijde in de tectyl gezet, dit omdat ik niet weer dezelfde roestproblemen als bij mijn oude Almera wil krijgen.
Bij aanschaf stond de auto op 15" wieldoppen, en ja... dat is toch niet het mooiste.
Op Marktplaats heb ik 4 stuks 16" LMV gevonden met "wat werk". Dit betrof schuren en spuiten, i.v.m. wat blaasjes.
Zelf deze velgen geheel geschuurd en gespoten, en het resultaat mag er zijn!
4 nieuwe Firestones gemonteerd, en hij rijdt meteen een stuk strakker.
Ik ben alleen benieuwd hoelang de koppeling nog meegaat, dit omdat er een lichte verandering van motorgeluid is wanneer het koppelpedaal ingedrukt wordt. we zullen het meemaken....
Voor de rest rijdt de auto met een normale rijstijl 1:12,5. niet gek.
3e vervolg
- 91.000 km
Het is weer 20.000 km geleden dat ik een laatste updaten heb gegeven.
In deze periode is er ook behalve fijne kilometers echter veel gebeurd.
Alleen is eergisteren het display van de klok een keer uitgevallen, na een keer opnieuw starten werkte het weer, zal wel even aanzien of dit terug komt.
Binnenkort een grote beurt, en misschien een beschaafde sportdemper erop, omdat de motor niet zo krachtig klinkt als dat hij is
En op sommige plaatsen is de blanke lak aan het loslaten, die ik bijgewerkt heb.
Verder ziet ie er nog spik en span uit.
4e update
- 100.000 km
Zo, de ton is na bijna 13 jaar eindelijk bereikt.
Eigenlijk heeft ie geen bijzonderheden in deze periode gehad.
De beurt heb ik niet laten uitvoeren bij de dealer, maar bij een universeel garage bedrijf.
De Nissan dealer werd voor de kwaliteit en (gebrek aan) service voor een ander merk te duur. Dit is goed bevallen.
De Mazda dealer vraagt voor het vervangen van een lampje al 25 euro, en probeert meteen bij m'n vrouw voor 100 euro extra aan werk door te drukken. Gelukkig dat ze ook een beetje kennis van auto's heeft en dit vriendelijk afwees..
Alleen de koppeling trilt bij sommige belastingen, maar functioneert nog perfect. Het verbruik is naar de 1 op 11.5 gezakt. Maar nog steeds acceptabel. Best een dure auto om te rijden maar is maar 75 euro duurder per maand als een kleinere. Dan rijdt ik m wel door tot minimaal 200.000km
Weer 25.000 verder
- 125.000 km
Sinds december 2016 ben ik vaste berijder van de "6".
In die tijd heb ik al 6.000km gereden.
Dit komt ook door werkwijziging van standplaats, nu 140km per dag rijden ipv 16...
Ik heb al diverse berekeningen gemaakt. Om de mazda in te ruilen voor een 6 diesel, maar daar zie ik alleen maar hoge onderhoudskosten bij staan, dus lijkt mij doorrijden op benzine het voordeligste..
Ik weet immers dat de auto technisch 100% is, en dat is bij een andere maar af te wachten... Dan zijn de hogere benzinekosten een afweegpunt.
Heeft Apk weer probleemloos doorlopen en met een kleine beurt kan ie er weer tegen tot de 144.000 km
Al met al een heerlijke auto, zeker op de lange afstanden, waar hij 1:13.8 rijdt, wel bij een rustige rijstijl..
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 6
