Mazda 6 2.0 CiTD 121pk Touring (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 2.0 CiTD 121pk Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het is de eerste Japanse auto die ik mag rijden, in mijn geval zakelijk en dus geen zorgen over onderhoud danwel brandstofconsumptie. De auto is voor mij door twee andere collegae gereden die er afstand van gedaan hebben omdat ze een andere baan hebben. Omdat ik alleen zakelijk rijd en het geen lelijke auto vind rijd ik erin.
Allereerst de kleur, die is apart te noemen. Velen noemen het zwart, en dat is het ook als het niet gepoetst is, maar met licht erop is het aubergine (metallic). De kleur is verrassend te noemen, ik vind het mooi.
Aan de buitenzijde zitter er natuurlijk ook de kekke lampjes op die elk petje ook graag op zijn corsa met taartschep zet... Tja.. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het er duidelijk uit vind zien en uiteraard misstaat het niet.
Dan de velgen, lichtmetaal en nogal breed.. De velgvorm maakt dat de wasstraat het GOED schoon kan houden.. Geen lastige inkepingen etc. Voor mij een belangrijk punt.
Het interieur. Een zeer ruime auto, mogelijk ruimer dan de Laguna die ik hiervoor had, maar in ieder geval vergelijkbaar.. Het dashboard is apart, veel gemetaliseerd plastik, ik vind het beter dan de laguna I, maar het is jammer dat de vernieuwing is gestopt bij de controle-armpjes en de ramen-hefknopjes.. Die zijn nog van het tijdperk ’stillekes’. Functioneel, maar oud. De stuurbediening van radio en CControl is prettig. Airco is ook goed ontworpen, de airco schakelt automatisch op circulatie als het verschrikkelijk heet is en wisselt automatisch tussen boven en onder. Weerom iets wat ik ook uit mijn franse auto herken (C8) en moest missen in VW / Seat.
De zit vind ik goed, een stevige zit, vergelijkbaar met Franse auto’s hoewel ik het velours wel mis.. De gordels achterin zijn ’los’ dwz de stekers zitten aan een stukje koord. Dat zat ook in de Mazda van mijn ouders waar ik 30 jaar geleden in zat.. De kinderen vinden het wél handig, ze kunnen zelf de gordel vastmaken.
Kofferruimte vind ik goed, maar het is een sedan en als je een hatchback gewend bent is het minder praktisch. Maar goed, ik mag niet klagen er is veel ruimte, maar ongeschikt voor buggy’s en andere kinderse dingen.
Wegprestaties zijn zeer goed te noemen, de Seat Ibiza 1.9 TDI die ik hiervoor reed met PD reed wat feller maar dat komt door de enorme turbo bult die erin zit. Deze auto heeft dat minder.. Maar trekt ook als een lier. Ik ben nog niet verwend met 140 + pk, dus voor mij zijn de beschikbare 120 al voldoende, meer moet het niet zijn, want de auto is met weinig moeite tot doorspinnen in staat (geen tractiecontrol) en meer pk is alleen maar gunstig voor CJIB. Wegligging is prima, mooi onderstuurd en dat is het gedrag dat ik wens, bouwt vertrouwen op.
Het verbruikt (waarbij ik de EGR altijd de schuld geef) is met 6,1 op 100 niet slecht, maar ik rijd vlot door 130 km gem. Dus 5.5 is zeker haalbaar voor de nette berijder. Wellicht dat het EGR onklaar maken nog meer helpt.
Voor de winter!
De standkachel die erin zit, GEWELDIG!!! in 5 minuten ontdooit, ook korte stukjes snel warm, geweldig gewoon, voor de winter is dit gewoonweg een must.. Reden te meer om m te kopen.. (helaas alleen de kachel zonder timer, die kan er ook nog op, en hij zit alleen op de diesel standaard).
Al met al, een onderkende auto in zijn klasse.
UPDATE 175.000 km
Zojuist het bovenstuk gelezen en alles klopt. Fantastisch rij-mobiel ik heb er veel plezier van en moet er binnen een paar maanden van scheiden (en wat nu te halen?).
Technische probleempjes hebben zich in dit voertuig echter wel voorgedaan:
- De klep op de brandstofpomp bleef plakken, zei de garage. Het symptoomdaardoor viel de motor regelmatig uit bij stationair toerental, ook bij schakelen tussen versnellingen, heel ergerlijk. Geen idee wat het gekost heeft, maar het heeft twee onderzoekjes nodig gehad.
- Op enig moment schoof een oudere medeweggebruiker zijn subaru justy in de achterbak. Ik vond het een zacht plofje, de schade vond ik meevallen, de subaru reed ook nog (nou ja.. zag er niet meer uit, maar het reed) de bestuurder, een 80+ meneer moest toch wel even bijkomen. De schade herstel ook, want die moesten er twee weken mee aan de slag! (dat hing op de achterbumper, want die was veranderd).
- Bij 165000 viel de 5e versnelling weg, dwz, rijden en ploef eruit. Als je dan op ccontrol rijdt gaat ie loeien! Was klaarblijkelijk een " veel voorkomend probleem". Niet de doodsteek voor het leasecontract, wel kostbaar (2000 E oid) ruilbak uit friesland ondergekomen heb ik begrepen, en ook weer een week pleitte. Dit vond ik niet zo best, die vijfde versnelling mag niet gebeuren.
Voor de rest, alleen het standaard werk, dus olietje, filtertje, remblokjes en bandjes. Enne, mijn opvolger mag blij zijn, alle kritische dingen zijn eruit, die wagen rijd nou makkelijk 300.000km.
PROBLEMEN
Ik kan weinig storingen noemen, die waren er namelijk niet. Wel een paar onhandigheidjes.
De lampjes zijn bijna niet te vervangen, een keer gedaan, een uur voor nodig gehad, maar goed dat de handleiding duidelijk is. Anders had ik naar de dealer moeten gaan.
Verder heb ik een vrij enthousiaste dealer die alles vervangt wat ook maar problemen oplevert of waarover ik een klacht indien.. Dat is leuk voor de leasemaatschappij, maar niet voor de prive bezitter en heel eerlijk, ik vind het ook niks.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.