Mazda 6 2.0 TS (2010)

autoreview

Mazda 6 2.0 TS (2010)

Signalement

Uitvoering6 2.0 TS
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf98.500 km
KM-stand laatst119.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overstap naar Mazda

  • 99.500 km

Mazda 6 2010 2.0 155 pk automaat 5 drs hatchback 99500 km

Beste review lezers,

Er staan aardig wat reviews over de Mazda 6 op deze site. Ik heb er veel gelezen, hetgeen me geholpen heeft om tot de keuze voor een nieuwe gezinsauto te komen.

We hebben onze VW Caddy Life na 12 jaar verkocht omdat we toe waren aan iets nieuws en niet meer de enorme laadruimte nodig hebben. Over de Caddy heb ik lang geleden hier ook een review geplaatst.

De eerste vraag die ik telkens kreeg na aanschaf van de Mazda was: “waarom niet weer een VW?”

Het antwoord daarop is dat de in bouwjaren 2008-2012 (de bouwjaren / prijsklasse waarin wij zoeken), mijns inziens relatief vaak problemen voorkomen bij auto’s van de VAG groep. Zoals een oprekkende distributieketting en kostbare reparaties aan de DSG automatische versnellingsbak.

En een automaat is precies wat echt op ons verlanglijstje stond.

Betrouwbaar, automaat, groot genoeg voor 3 pubers achterin, en meer stilte en comfort op wekelijkse langere ritten. Dat was het uitgangspunt. Uiteindelijk is het dus de Mazda geworden. Uiteraard zijn er nog vele andere merken en types maar dan zou dit een erg lang verhaal gaan worden.

Veel opmerkingen uit andere reviews over de Mazda 6 (modeljaar 2008-2012) kwamen uit tijdens de zoektocht. Inderdaad vonden we geen origineel nederlandse auto met een 2 liter automaat in sportbreak uitvoering met een niet te hoge km-stand.

Uiteindelijk is het dus een (origineel nederlandse) hatchback geworden met ook een best grote laadruimte. Van de eerste eigenaar die er werkelijk heel goed voor heeft gezorgd. De lak is destijds verzegeld wat blijkbaar goed heeft gewerkt want er is nog geen putje in te bekennen.

Wat ik miste in andere reviews waren ervaringen met de automaat en het uberhaupt hoge toerental waarop het vermogen vrijkomt.

Onze auto heeft een 5-traps automaat (dat zou dan een FS5A EL type moeten zijn) uit de samenwerking van Mazda met Ford. Googelen levert allerlei soms tegenstrijdige informatie op, maar volgens mij heeft dit model geen grote of veelvoorkomende issues.

In elk geval schakelt de automaat zijdezacht. In de stad rustig cruisen gaat perfect. Op de autobaan was het voor mij wel even wennen.

De trekkracht begint pas echt pas vanaf zo’n 4000/4500 toeren en je kunt doortrekken tot de ruim 6000.
In mijn beleving is het op de snelweg dus kiezen uit 2 mogelijkheden. Bij een snelheid van 100-120 draait de motor zo’n 2000 toeren en is het rustig ‘cruisen’. Voor een inhaalactie of invoegen echter kun je je snelheid rustig aan verhogen, maar dat is niet altijd handig. Als je dan kiest voor wat meer gas, dan schakelt ‘ie terug en vliegen de toeren omhoog. Voor mij voelt dat onrustig en het is lawaaierig. In de loop van de komende tijd ga ik proberen wat een fijne modus hiervoor is.

Buiten het reguliere onderhoud hoop ik geen hoge extra kosten tegen te gaan komen. Een van de achter-remklauwen is bij de aankoop door de verkoper al direct vervangen dus dat scheelt. En de eerste aftank beurt kwam uit op 1 op 13,8 bij 60/40 snelweg / stad. Dus dat vind ik voor zo’n auto ook best netjes.

Ik hoop dat andere lezers in deze review een toegevoegde waarde zien. Veel succes met jullie beslissingen.

Met vriendelijke groet, Arno

Euro 95 tov Euro 98

  • 100.795 km

Bij lange ritten voelt de motor soms heel erg licht wat schokkerig aan.
Een tankbeurt bij 3/4 lege tank met Euro 98 scheelt volgens mij al iets. Vandaag heb ik dit nog eens herhaald maar tegen 2,20 de liter ga ik dit denk ik niet heel vaak doen.
Tevens werd een van de achterwielen warmer dan de andere. Echter er zit niets vast en er loopt niets aan. Toch gaat de verkopende garage onder Bovag garantie een nieuwe set schijven en blokken monteren omdat door mijn eigen garage geconstateerd was dat er een flink percentage remkrachtverschil aanwezig is. Zonder aarzeling bood de verkoper aan dit te vervangen, hetgeen mij nog meer sterkt in het feit dat ik bij de juiste mensen deze auto heb gekocht. Erg fijn.

Bijna 1 jaar verder

  • 113.900 km

We zijn nu bijna een jaar aan het rijden met de Mazda. Zelfs mijn vrouw vindt het de 'best rijdende auto die ze ooit had'.
Inderdaad, hij rijdt en stuurt geweldig. Direct en strak.
Of het aan de banden of het onderstel ligt weet ik niet maar hij rijdt als over een biljartlaken. Als het asfalt ergens wat hobbelt dan voel je dat gelijk. Ik vind het niet storend, maar juist getuigen van een goed communicerend onderstel.

Er zijn flink wat kilometers gereden afgelopen jaar, zo'n 14000. Vooral veel naar familie. Het verbruik op de autobaan ligt altijd zo rond de 1 op 12 a 13 en als je wat harder rijdt maakt het niet eens zoveel uit. Het stadsverbruik is minder leuk met 1 op 8,5. Dat doen we beter met de kleine auto of de fiets.

De airco heb ik bij de expert laten nakijken voor het eerst kortgeleden. Daar hebben ze helaas voor mijn portemonnee de condensor vervangen voor ruim 700 euro. Dat was minder, maar de oude kreeg ik mee en was inderdaad aardig beschadigd. Volgens ingewijden door gebruik. Niet omdat het een slecht ding is.

De APK en jaarbeurt staan binnenkort gepland, maar daar verwacht ik eigenlijk niks spannends van.

Verder is opgevallen dat de audio-installatie mwah 'ok' is. Het geluid fijn afstellen tussen laag en hoog is lastig. Hij geeft standaard erg veel lage tonen.
Verder lijken de achterruitrijsensoren 'aftermarket' te zijn. Ze werken onnauwkeurig. Volgens mij hebben de originele af fabriek sensoren een knop of indicatielampje links onder bij de koplampafstelling. En dat zit er bij ons niet op.

De 3 pubers achterin hebben wel minder ruimte dan in onze vorige Caddy, maar zijn inmiddels gewend.
Qua bagageruimte valt het ook alles mee. Toch hebben we voor de komende zomer een dakkoffer gepland. Daarvoor vond ik originele Mazda dakdragers op Marktplaats.

Ik probeer af en toe een update te doen.
Groetjes, Arno

Vakantierit naar Italie

  • 119.000 km

We waren er aan toe.
Met de auto naar Italie. Voor ons de eerste keer na jaren in Nederland.

Ik som de ervaringen maar eens kort op ;-)
Met 5 personen, ramvolle kofferbak en een 390 lit dakkoffer.

Het rijden in de bergen met de automaat hield me aardig bezig.
Het beste is zelf schakelen om met name omhoog de toeren er goed op te houden, zo tussen de 3000-5000. Dit i.c.m. ander verkeer bleek iets minder relaxed cruisen dan ik had verwacht.
De trekkracht is prima, je kunt een 6% helling gewoon met 130 omhoog.

Het verbruik met de dakkoffer erop viel me niet tegen. Het schommelde zo rond de 1 op 11, tegen 130 km/u, volbeladen en bergop/af.

De hele rit maar 1 klein puntje gehad. Op de terugweg bergaf gingen gele lampjes van ABS en ASR branden. Even gestopt. Niks was heet. Auto uit en herstart, en lampjes weer uit. En nooit meer aangeweest.

Helaas ontdekte ik op de camping boomhars op de lak. Dat was minder. Echter zelfs om 22u hadden ze in de winkel nog een potje -resin-remover wat daar heel goed op hielp.

Op naar de volgende review. Inmiddels hebben we er al weer een flinke rit naar Duitsland opzitten. Ook zonder problemen.

Groet, Arno

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.