Mazda 5 2.0 Touring (2005)

autoreview

Mazda 5
Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5

Signalement

Uitvoering5 2.0 Touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wij rijden een Mazda 5 2.0 touring sinds juni 2005. We rijden al jaren Mazda en hebben nooit problemen gehad, ook nu eerst rond gekeken, Ford Focus C-max, Toyota Corolle Verso, Kia Sportage, Peugeot 307sw. Krijgen bij Mazda meer inruil terwijl alternatieven geen andere sterke voordelen hebben. Ik kijk hierbij naar de kofferbakruimte, de kwaliteit en trekvermogen motor ivm trekken caravan.
Verder vinden wij de 5 een mooie sportieve midi-MPV, vooral de neus oogt dynamisch. Maar ook de schuifdeuren zijn apart en handig. Bovendien is het een plezier om deze auto te rijden, stil, comfortabel en toch sportief voor een MPV. Hij helt in de bochten meer over dan een lage auto, maar dat geldt voor elke MPV. Je hebt hier geen last.

De motor loopt mooi rond (geen resonanties) en is soepel, de 5 is bruikbaar vanaf 50 km/u. Motor is ook stil, je hebt soms de neiging de motor te starten terwijl deze al loopt. De 2.0l heeft ook veel trekkracht (snelle tussen acceleratie). Het verbruik valt mee, solo rond de 1:11.5. Bij toenemen van de snelheid neemt geluid wel toe (geluidsniveau is dan normaal), boven de 130 km/u heb je wel de neiging door te schaken naar de 6e versnelling, komt door de korte 5. Maar hiervan heb je in Nederland geen last en doordat de 5 kort is, is het wel een echte rij-versnelling (je kunt gewoon in de 5 inhalen).

De 5 is soepel geveerd, de korte stoten worden ook goed verwerkt. Onderstel maakt op slecht klinkerwegdek ook minder lawaai dan Ford Focus of Mazda 3. De voorkant is strakker gedempt dan de achterkant (achterkant iets soepeler), met belading is er demping wel in balans.

De 5 is ruim en heeft genoeg vakjes, ook onder kofferbak is een handige bak aanwezig. De stoeltjes achterin zijn voor lange ritten goed voor kinderen te gebruiken (middelste rij iets naar voren schuiven, hiervoor is ruimte genoeg), instap is door schuifdeur geen probleem. Bij 7-personen heb je wel weinig bagage-ruimte, maar je kunt ook niet alles hebben.
De auto wordt het meest in 4 persoons opstelling gebruikt, achterin middelste stoel als tafel, icm met klaptafel ideaal voor de kinderen. Ze hebben dan ook zeeën van ruimte. Ook de kofferbak is groot (groot vloeroppervlak). De twee extra stoelen zijn gewoon handig als je ze eens nodig hebt (verjaardagsfeestjes, voetbal etc). De middelste +1-stoel is ook meer voor kinderen geschikt. De schuifdeur loopt licht en is eenvoudig te sluiten door kinderen.
Voorin is ook een goed zitpositie te vinden, de stoelen zitten goed, mede door de opstaande randen, die gelukkig wel zacht zijn.

Verder heeft de auto lekker grote spiegels, door de hoogte kun je ook nog de grond zien en zijn ze goed te gebruiken bij het inparkeren. Voor caravanspiegel heb je wel een langer rubber nodig.

De radio en optionele CD zijn ook goed en gaat automatisch iets harder als de snelheid en dus lawaai toeneemt. Bediening op stuur is makkelijk.

Voor caravantrekkers zijn de korte versnellingsbakverhoudingen een groot pluspunt van de 5. We zijn met caravan naar Italie geweest, de 5 heeft weinig moeite met de caravan van goed 1200kg beladen (in de auto gaat nog 400kg, personen + bagage). Er kan goed in de 5 gereden worden, bij stevige hellingen (rond Munchen) terug naar 4 en je kunt dezelfde snelheid doorrijden (100 km/u). Zelfde geldt voor de Brennerpas. Heb hiervoor een Premacy 2.0 gehad, maar de 5 2.0 trekt veel beter. Ook met de caravan heeft de 5 een goede wegligging, de achterkant is stabieler dan van de Premacy, caravan heeft geen invloed op de auto.
Verbruik met caravan 1:8 (wind tegen) tot 1:9 bij 100km/u

PROBLEMEN

Tot nu toe hebben we nog geen echte problemen gehad.
Wel kraakte de voorkant op verkeersdrempels als het koud is. Hiervoor zijn de rubbers van de stabilisatorstang met speciale anti-kraak vet behandeld (dik 1 uur werk), dit helpt ook voor langere tijd.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens