Mazda 5 1.8 Executive (2006)

autoreview

Mazda 5 1.8 Executive (2006)

Signalement

Uitvoering5 1.8 Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf135.483 km
KM-stand laatst246.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Espace ingeruild voor een Mazda 5

  • 135.600 km

Ook hier ga ik proberen om een nuttig verslag te schrijven over de Mazda die we afgelopen weekend hebben gekocht. Ik doe dit mede omdat ikzelf ook veel heb aan de reviews die anderen schrijven. Zo komen we tot een gemeenschappelijke kennis.

Wat heeft ons doen besluiten een Mazda 5 te kopen.
We hadden een Renault Espace. De auto heeft ons veel geld gekost aan onderhoud en er waren wat ongemakkelijke mankementen (zie vorige reviews).
Wij hebben twee grote honden en twee kinderen en hadden de Espace aangeschaft om met het hele gezin op vakantie te gaan. Ideaal die Espace. Nu was dat niet meer nodig, aangezien we de komende jaren zonder honden (gaan in pension) op vakantie gaan. Een kleinere maar niet kleine auto was dus gewenst.

Eerst toch even bij stationwagons gekeken.
Nissan Primera
Toyota Avensis

Maar na deze te hebben bezichtigd gemerkt dat de hoge zit toch een must was.
We wilden dus een midi-MPV. Als mogelijkheden kwamen we uit op

Citroen C4 Grande Picasso
- misschien iets te groot
- heerlijk compleet
- Frans....... nee, dus toch maar niet
Opel Zafira
- Mijn vrouw vond hem mooi ik niet
- Mijn vrouw had slecht overzicht
- De kinderen hadden minder ruimte dan bij de Mazda
- De 1.6 motor stond mij niet aan.
Mazda 5
- een 6-zitter
- schuifdeuren
- Redelijk geprijst
- Zeer compleet uitgerust (exclusive versie)

We hebben ook wel gekeken naar bv Hyunday Trajet, maar die viel tegen qua ruimte. Ook de Toyota Verso was te klein (de Avensis Verso weer te groot)

verder was de prijs-km stand- leeftijd verhouding ook erg belangrijk. Helaas is geld altijd beperkend en dus kijken wat je kunt krijgen bij de merken.

We zijn uitgekomen bij deze Mazda 5.
Tijdens eerste weekend, eerst maar eens kijken wat er allemaal opzit. Carkit bleek al onderhuids aanwezig te zijn. Werkt prima op mijn iphone. Helaas geen CD wisselaar. Cruisecontrol was extra, verder standaard exclusive uitrusting.

eerste indruk:
De 1.8 motor doet voldoende zijn best om hetzelfde eruit te krijgen als de 2 liter bij de Espace. Hij is oongeveer even dorstig als de Espace (~10l/100km)
De schuifdeuren zijn subliem. De instap voor en in het midden echt formidabel. Om naar achter te komen is voor de kinderen prima te doen. Voor ons wat minder, al zit je zelfs daar goed.
De stoelen zijn heel erg goed te noemen. Goed in te stellen en 100 keer beter dan de korte Franse stoeltjes van de Espace. Ook de tweede zitrij is heel erg comfortabel. Ik ben 1.86 en zit met extreem veel beenruimte op de tweede rij. Wij hebben twee kinderen, dus de tweede rij heb ik zo ingericht dat het echt 2 stoelen zijn met een middenconsole. Via verschillende opties onder de zittingen van de tweede zitrij uit te halen is er de keuze tussen een tafeltje met opbergvakjes en bekerhouders of een extra "stoel", vooral voor kinderen.

De besturing van de cruisecontrol zit onder de besturing van de lichten en rchtingaanwijzer. Dat is niet handig. Bij bochten is het even wennen de goede hendel te pakken om de richting aan te geven.

Bij de aankoop zat er een tik bij lage snelheden en oneffen wegdek. Morgen gaat hij voor inspectie naar mijn locale helden (MAASDOEK in Kesteren) om te kijken wat dat is.

Wordt vervolgt!

Ik heb de waarderingen nog niet serieus ingevuld. Dat komt later als ik dat kan zeggen

65.000 kilometer verder en nog steeds zeer tevrede

  • 205.000 km

We hebben nu de Mazda 5 ruim 3 jaar in ons bezit. Het is een ruime flexibele en gemoedelijke familie auto die zonder grotere problemen ons nu al veel plezier heeft opgeleverd.

Beginnend bij het begin: het klikkende geluid bij aankoop waren de rubbers van de stabilisatorstangen. Die zijn vervangen en later ook die van de voorkant. Slecht een paar tientjes. Wel een bekend euvel. Het onderstel is niet heel stil bij drempels in ons mooie dorp. Maar echt last heb ik daar niet van.

Als ik begin met wat me niet bevalt aan de auto, dan kan ik maar 1 ding verzinnen. Ik snap niet dat Mazda hier geen 6-bak in heeft gegooid toen. Inmiddels is bij de 2.0 in 2008 en bij latere versies overal een 6-bak geleverd. De auto zit hoog in de toeren, wat normaal gesproken heelrijk is. Ik rijd in zijn 3 door de bocht en kan snel opschakelen. Alleen als je 130 op de snelweg rijdt, dan is het toerental te hoog en wil je schakelen.

In de drie en een half jaar dat we hem nu hebben is er niets kapot gegaan wat niet tot normale slijtage gerekend kan worden. Remschijven, blokken, en het gewone onderhoud. Qua onderdelen is hij niet overmatig duur.

Wat verbruik betreft is er wel wat winst te halen. De Airco op auto laten staan terwijl dat meestal niet nodig is scheelt wel wat liters. Op winterbanden is hij ook wat dortsiger.
Een gemiddelde van 8.2l/100 km is wat hij ongeveer op vakantie haald in Spanje (Pyreneeen) inclusief heen en terug rijden. Zeer netjes.
In de zomer met airco of in de winter met winterbanden kan dat oplopen naar 9.1l/100 km.

De veelzijdigheid van de auto is geweldig. Stoelen zijn makkelijk weg te klappen en er is altijd wel een format die aansluit op wat je wil op dat moment. 2 stoelen in het midden en een grote kofferbak is bij ons standaard, maar op zaterdag bij voetbal is hij ook wel als 7-zitter in gebruik, al is dat niet aan te raden met kinderen ouder dan 10. Dus max 6 is het nu. De achterste stoelen worden echter graag gebruikt door de kinderen.

Terugkerend klein ongemak:
- Koplampen. Gaan snel kapot. Hadden we bij de Espace ook.

Kortom: wij zijn zeer tevreden met deze auto en we vinden geen reden om hem dan ook de deur uit te doen voorlopig.

Kleine gebreken, groot plezier

  • 225.000 km

Alweer anderhalf jaar geleden en 20.000 minder was mijn vorige review. Ik prees de veelzijdigheid en de lage onderhoudskosten. Verbruik en toerental vond ik wat minder. Wat is er in anderhalf jaar gebeurd?

Ten eerste weer de negatieve dingen:

- Voor mensen die van een sportief onderstel en snelle bochten houden is dit niet de juiste auto. Het onderstel is heel meegaand en de carrosserie is vatbaar voor windvlagen. Op de snelweg ligt hij heerlijk op de weg, maar door de hoge zit en het onderstel is hij niet de stabielste. Bij drempels, die we hier nogal veel hebben, duikt hij ook erg graag ver naar beneden, met het bekende schrapende geluid van de onderkant van de voorbumper als gevolg. Die heeft gelukkig wel een extra zwart randje die alles opvangt.
- Regelmatig gaan de lampjes kapot. Vooral de voorlampen, maar ook al 2 keer een remlicht, standaard de kentekenverlichting en ook 2 knipperlichtjes. We nemen het maar voor lief.
- Voor de tweede keer doet het gaspedaal vervelend. Vooral bij het wegrijden is het net of er iets onder het gaspedaal ligt. Dit heeft tot gevolge dat je alleen heel langzaam kan wegrijden en hem dan in zijn 2 met veel kracht (en ingetrapte koppeling) kan intrappen. Bij check op internet lijkt dit een vervuild gaskleppenhuis te zijn. Deze is een jaar geleden schoongemaakt, maar het euvel is nu weer terug.
- Het slot van de schuifdeur geeft af en toe bij zeer koude nachten 's ochtends de geest. Als het wat warmer is geworden doet hij het weer prima. Verder geen probleem met de deuren.
- Het beschermkapje van het contact is kapot gegaan
- Het verbruik van 1:10.5 - 1:12 is ok, maar zeer afhankelijk van de bandenspanning.

Waarom hebben we de auto nog steeds:
- De kosten zijn nog steeds laag. Hij komt makkelijk door de APK heen zonder kosten. De beurten die hij krijgt zijn ook te doen. Behalve de normale delen die vervangen worden zoals remblokken, ruitenwissers etc hebben we nog geen substantiële kosten aan de auto gehad.
- Vervangen laatste 1 1/2 jaar: draagarm voor links, accu, remblokken, 2 remschijven achter.
- De veelzijdigheid van de auto blijft een genot. Al is hij niet vreselijk groot, toch zaten 3 maanden geleden weer een keer 6 pubers van 15/16 jaar in de auto voor een voetbal wedstrijd. Geen enkele klacht! Dus zelfs 3 van die 1.70m lange mannen in de tweede rij was geen probleem. De derde rij vond het zelfs lux, aangezien ze zoveel plek hadden.

Kortom: Als we zien dat de aanschafprijs in 2012 nog geen 9000 was en we in 5 jaar nauwelijks kosten aan de auto hebben gehad, vind ik het nu alweer een succes voor mijn portemonnaie. Daarbij dat het een fijne auto is om in te rijden, hij enorm veelzijdig is en ons nog niet heeft laten staan maakt het voor ons althans een groot succes.

Gaan we al op zoek naar een nieuwe auto?
Ja en nee. De nieuwe Mazda 5 bevalt ons esthetisch niet. De voorkant is nog wel mooi, maar de achterkant ziet er uit als een busje. Ondanks de luxere uitstraling en betere versnellingsbak gaat hem dat niet worden. Graag zouden we overstappen naar de volgende, de CX-5. Echter is die van een andere prijsklasse. Nog even doorsparen en deze blijven rijden dus.

Wie weet over een jaar weer een review dus.

Bijna 250,000km tijd voor iets nieuws?

  • 246.000 km

1 jaar werd 1 1/2 jaar.

De teller staat op 246.000 en wat is er gebeurd in de afgelopen 1 1/2 jaar en 20.000 km.

Ik heb geïnvesteerd in nieuwe velgen. De winterbanden lagen op de 17" velgen en de zomer op de 16". De 17" waren ook ver op, dus die heb ik verkocht en nieuwe Mazda velgen gekocht. Daar zomerbanden op en op de originele 16" winterbanden. Helemaal klaar voor nog 6 jaar rijden dus.

De pomp van de airco heeft het begeven. Wat wil je na 12 jaar. Een nieuwe erin dus. Die kan er ook weer 12 jaar tegen.

En verder? Niets... Niets dus. Een 12-jarige auto en verder gebeurde er niets. Ja, er is een keer olie bijgevuld bij de grote beurt die hij heeft gehad. Dat kun je verwachten, maar angstvallig een liter per 1000 km erin gooien is er niet bij. Verder geen bijzonderheden. De verwachting van de garage was dus nog een jaar of 5 plezier aan deze degelijke auto.

De Mazda is minder gebruikt voor vakanties, aangezien we de laatste keren gevlogen zijn. De kinderen zijn groot, de aantallen ritjes voor voetbal nemen af en vaak gaan maar 4 mensen mee. De ritten naar de IKEA waar een bed gehaald moet worden zijn verdwenen en helaas is een hond overleden. Kortom: de redenen waarom je zo'n veelzijdige auto zou moeten rijden zijn weg. Verder gaat het na 6 jaar toch wel weer kriebelen om opvolgers te gaan bekijken.

Dit was eigenlijk mede de reden om nu toch afscheid te gaan nemen van de Mazda 5.

Na lang beraad thuis zijn we dus op zoek gegaan naar een vervanging. Dat was niet zo makkelijk. de volgende overwegingen voor de volgende auto's zijn genomen:

Mazda 5 (nieuwe type):
+ goede prijs
+ zelfde voordelen als de oude (al hebben we die dus minder nodig)
+ volgepropt met accessoires
+ verbeteringen ten opzichte van deze (6e versnelling etc)
- Lelijk!

Audi Q5
+ Mooie auto
+ goede naam
+ SUV past beter bij onze leefstijl nu
- Duur
- Minder betrouwbaar dan andere opties

Mazda CX5
+ Mooie auto
+ Degelijke auto
+ Vertrouwd gevoel t.o.v. de Mazda 5
- Aanschafprijs

Vandaag is de kogel door de kerk gegaan en is een CX-5 uit 2012 aangeschaft.

Deze Mazda staat nu te koop op Marktplaats.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.