Mazda 323 FastBreak 1.6 Exclusive (2003)

autoreview

Mazda 323 FastBreak 1.6 Exclusive (2003)

Signalement

Uitvoering323 FastBreak 1.6 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf149.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na 6 maanden in bezit

Op zoek naar een geschikte eerste auto, tot de conclusie gekomen een Fastbreak het meest in aanmerking zou komen. Geen station wagon, maar toch veel eigenschappen daarvan.

Meerdere auto's van dit type bekeken, uiteindelijk kreeg de lokale Mazda dealer er toevallig een binnen die aan de eisen voldeed. Hoewel van binnen en buiten een nette auto, en motorisch in orde, was op voorhand besproken dat er een aantal dingen aan mankeerde:
- Remmen/remschijven voor/achter aan vervanging toe
- Airco functioneerde niet; airco condensor moest vervangen worden
- Wiellagers achter slecht

Uiteindelijk tot een deal gekomen waarbij al het bovenstaande, plus nog een paar punten zonder extra kosten werden vernieuwd.

Inmiddels 6 maanden verder, tot nu toe veel plezier aan gehad en weinig/geen problemen.

Ervaringen tot zo ver:

- Laatste tijd niet meer gehad, maar wanneer je de motor startte (koud) en direct weg reed, wilde er wel eens een snaar heel even piepen. Als je 4 seconden wacht voor het wegrijden kwam het niet voor, weet iemand hoe dit kan komen? (febr 2013: inmiddels opgelost, zie hieronder)

- Achterlichten/dashboardverlichting (vreemde combinatie!) werkten ineens niet meer... Uiteindelijk gewoon even een zekering vervangen. Oorzaak was verkeerde/slechte bedrading in een aanhanger.

- Parrot carkit ingebouwd. Bevalt tot zo ver perfect, je hebt gelijk aansluiting voor USB sticks, Aux, iPod/iPhone, etc. Verder werkt de bluetooth verbinding voor het bellen stabiel. Wat vooral opvalt is dat de geluidskwaliteit via de parrot een stuk beter is dan de standaard ingebouwde (dubbeldin) radio. De Parrot heeft een eigen versterker, maar ik had eigenlijk niet verwacht dat die nog zo goed zou zijn (relatief).

- Geluidsniveau boven de 110 km/h is zoals veel andere reviews al opmerken aan de hoge kant. Zoals gezegd, het is mijn eerste auto, ik vind het niet heel storend. Misschien ooit eens stillere banden proberen (apr 2013: inmiddels geplaatst, zie hieronder).

- Kijk uit met roestvorming boven de achterwielen (gebogen randje carrosserie). Bijna alle Mazda's lijken hier vroeg of laat last van te krijgen op deze plaats. Bij deze zie ik inmiddels wat kleine blaasjes vormen, dus ik weet dat het over 3 jaar veel erger kan zijn. Wellicht eens behandelen.

- Een soort gaas voor auto's gemonteerd achter alle grilles, om o.a. de airco nieuwe condensor beter te beschermen tegen steenslag op de snelweg.

- Ook bij langere ritten door Duitsland totaal geen problemen gehad. Airco werkte goed (buitentemp 27 graden).

Verbruik tot nu toe:
- Door zuinig te rijden is 1:13 gelukt, maar dan moet je wel telkens heel vroeg schakelen (bijv. in de stad al bij 2000 toeren).
- Als je op veel snelwegen ook 130/140 rijdt dan zit het eerder rond de 1:11, 1:12

Ervaringen na 1 jaar

De auto bevalt nog steeds erg goed.

Februari 2013 kreeg ik steeds meer last van onbalans in het sturen. Naar de Mazda dealer gebracht, deze kon melden dat de banden enigszins schuin afgesleten waren, waardoor goed uitlijnen niet veel zin had.
De eerdergenoemde korte piep na 't starten bij koude motor, is bij dit garagebezoek ook gelijk opgelost. Snaren zijn opgespannen, sindsdien geen piep meer gehad.

Hun tijdelijke poging tot rechtzetten was echter niet goed, trok nog steeds scheef en stuur stond nu niet meer 100% recht. Dit was erg irritant bij langere ritten.

April 2013:

Kort geleden APK + beurt bij Mazda dealer gehad; alles goed behalve de dus banden. Gelijk een combinatie van vier nieuwe banden (Bridgestone Turanza) en velgen eronder (de banden+wielen overigens elders aangeschaft en laten plaatsen, niet bij de dealer).

Hierna nog via de Mazda dealer laten uitlijnen; hij rijdt nu echt weer fantastisch, wat een wereld van verschil. Zéér tevreden!

Overall ervaring en Verkoop

  • 205.000 km

Hoewel deze auto inmiddels verkocht is, wil ik bij deze het verhaal van de laatste jaren even samenvatten/afmaken.

De volgende APK's van 2014 en 2015 verliepen redelijk probleemloos, maar er waren tussentijds wel wat aandachtspunten.

In 2014 begon de lager van een van de voorwielen steeds meer herrie te maken, nadat deze was vervangen was het probleem opgelost. Niets onverwachts dus.

Zomer 2015 had ik direct na terugkomst van een hele lange vakantierit een probleem, de motor wilde na uitzetten (was nog warm van de rit) ineens niet meer starten. Ondanks dat hij nét 600km+ probleemloos had gereden. Na een poosje wachten wilde hij wel starten, maar viel dan telkens weer uit. Een poos langer wachten, en alles werkte werkte weer. Hierna een tijd geen problemen meer gehad..

Later die zomer heeft de auto ons op een extreem hete dag voor het eerst helemaal in de steek gelaten. De motor viel midden op de weg uit. Een paar kilometer verderop was gelukkig een vakgarage. De timing was alleen een beetje ongelukkig, met temperaturen van 35 graden...

Na uitlezen van de computer bleek er een sensor kapot, dit was een nokkenas sensor. Het was even een gok of dit het probleem daadwerkelijk was. Via mijn Mazda dealer in Leeuwarden is een nieuwe sensor besteld, waarbij deze bij de vakgarage is vervangen. En gelukkig: het probleem was geheel verholpen.

Verder zat er najaar 2015 een soort trilling in de uitlaat. Je kon het geluid alleen heel af en toe even horen in het begin bij het wegrijden als je bijv. iets te weinig gas gaf. Een aantal keer bij Mazda Leeuwarden geweest, waarbij ze het probleem helaas niet konden oplossen. Waarschijnlijk was het een los stukje metaal/roest in de middendemper

Voorjaar 2016: Einde oefening

Hoewel de auto nog steeds relatief probleemloos reed, constateerde ik winter 2015/16 dat er toch redelijk veel roest bij de achterste dorpels zat.. Een snaar die af en toe piepte bij koud/nat weer kon op de een of andere manier moeilijk verholpen worden bij de dealer. Hoewel motorisch oké, had het naar mijn idee geen zin meer om veel in de auto te investeren. De auto daarom alvast te koop gezet.

Nog ruim vóór het tijd was voor de APK die ik normaal Mazda zou doen, ben ik eerst eens bij een andere garage geweest om de roest te laten beoordelen. Wat bleek: het was nog veel ernstiger dan verwacht en dan wat je van 'bovenaf' kon zien. Naast de dorpels was gehele onderkant (met name de randen van het frame) al behoorlijk aangetast. De kosten om alles in orde te krijgen lagen hoger dan wat de auto nog waard was.

Gelukkig had ik dus een goed besluit genomen om hem te verkopen, hoewel ik de vraagprijs na de nieuwe roest constatering behoorlijk omlaag heb gedaan. Een goede koper kunnen vinden, een handelaar die hem blijkbaar toch nog door de APK heeft kunnen krijgen....

Nieuwe auto; ben overgestapt van Mazda naar Lexus (IS250), ik wilde het voorlopig bij Japans houden. Totaal andere klasse auto, maar bevalt ontzettend goed. Review van de nieuwe auto volgt nog.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.