Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 FastBreak 1.5i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 19.112 km |
KM-stand laatst | 125.411 km |
Mazda 323 Fastbreak 1.5 GLX bj 2000
- 125.411 km
de kmstand bij aanschaf 119.112km... foutje van carbase!
Inleiding: ----------------------------------------------
Vanwege de hobby (windsurfen) op zoek gegaan naar een geschikte, wat grotere auto. Uiteindelijk (met het beschikbare budget) uitgekomen op een Mazda 323 Fastbreak 1.5 GLX. Een mooi model gekocht bij autobedrijf Smits in Bergambacht.
Omdat de auto net iets groter is als de gemiddelde hatchback, kan er veel in mee. Zeker de klapbare bijrijdersstoel was een van de argumenten om te kiezen voor deze auto. Ik had al veel andere reviews gelezen en deze waren wat betrouwbaarheid allemaal positief, dus dit trok mij over de streep. Er zitten ook veel MPV handigheidjes in (voor die tijd) zoals de verstelbare achterbank.
Interieur: ----------------------------------------------
Wat opviel tijdens het bekijken van andere Mazda 323 fastbreaks is dat het interieur in onze auto een volledig zwart interieur had, met chroom accenten op het sprtieve stuur en op de pook. Het blijkt dat meerdere mazda's uit jaar 2000 dit hebben. Dit ziet er in mijn ogen een stuk frisser en moderner uit (voor een japanse auto). Ook is de bekleding anders en lijkt minder snel te slijten (is na 125411km nog steeds erg netjes). Wel is de stof erg warm aan de rug. De stoelen zitten erg goed, maar de lendewangen hadden wat groter gemogen. Het zijn absoluut geen race stoeltjes...
Echt handig is de opklapbare bijrijders stoel met bescherming op de rug. Met windsurfen neem je vaak wat langere spullen mee, maar ook hebben we hiervan al genoten na een bezoekje bij de Ikea. De achterbank is tevens opklaapbaar 50/50, maar gek genoeg blijven de buitenste lendesteunen staan. De opening is dus iets kleiner hierdoor. Ook niet geheel onbelangrijk: Alle lampjes (koplamp, interieur e.d.) zijn eenvoudig te vervangen, zonder (verplichte) hulp van de garage. De GLX versie omvat o.a. handgeschakelde airco, elektrische voorramen, elektrische buitenspiegels, mistlampen, ABS en een bestuurders airbag. Helaas geen bijrijders airbag, dit komt mijn weten alleen maar voor in GLS versie.
Extrieur: ----------------------------------------------
Veel mensen vinden de auto saai en degelijk, maar dat is maar net waar je van houd. Ik begrijp de mensen die het zo vinden, maar ik ben het er zelf niet mee eens. Meningen verschillen nou eenmaal... De auto is zichtbaar groter dan een gemiddelde hatchback, maar het is geen stationcar. In mijn ogen een handige vakantieauto voor stadsgebruik. In de GLX versie nog voorzien van mistlampen dat het front ietswat sportiever maakt. Niet alleen het interieur van deze auto is anders dan vergelijkbare modellen uit een ander bouwjaar, ook het extrieur verschilt op kleine punten. Zo heeft de mazda vanuit fabriek lichtmetalen wielen (14inch) en heeft de auto zwarte strips op de dakgoten (waarvan laten bleek dat hier speciale dakdragers in moeten en Thule en dergelijk hier geen alternatief voor heeft).
Rijden: ----------------------------------------------
We hebben de auto direct vanaf de dealer meegenomen naar een weekendje Parijs. Wat ook bij de testrit al duidelijk was geworden is dat de auto erg comfortabel rijdt. Verwacht geen super snele bochten en strepen trekken, deze auto is hier niet voor bedoeld. Maar toch is de auto bij wegtrekken best rap en eenmaal op snelheid ben je zo iemand voorbij.
De auto voelt stabiel aan, maar heeft wel duidelijk last van zijwind. Je hebt goed contact met de weg en sturen= sturen (geen dood punt in de stuurbekrachtiging). Oneffenheden worden netjes weggewerkt en de koets is erg overzichtelijk. Schakelen gaat trefzeker en alles zit op de juiste plaats. Je rijdt er zo mee weg. De 1.5 motor kan de auto voldoende meenemen, maar houdt van erg hoge toeren. Dit zal ongetwijfeld een nadelig effect hebben op het verbuik. Het is dan ook geen zuinige auto.
Problemen: ----------------------------------------------
- Bij het starten maakte de uitlaat een raar geluid en bij het optrekken leek het wel of de lucht niet goed werd afgevoerd. Het bleek dat de binnenkant van de achterdemper verrot was. Netjes vervangen onder garantie bij garage Smits in Bergambacht.
- (Niet echt een probleem, maar..) Het bleek erg moeilijk om aan dakdragers te komen voor de zwarte rails op de dakgoot. De standaard mazda 323 Fastbreak dragers zijn hiervoor niet geschikt (na veel bezoeken van advertenties op marktplaats.nl). Ook na vele foute pogingen van Thule en concurrenten gaven zij toe geen dakdragers te hebben voor dit systeem. Vervolgens naar de mazda dealer geweest, waar de verkoper dit ook niet kende (vond ik wel heel vreemd!). Na veel tijd en zoeken blijkt het model altijd zo geleverd te worden in Noord-Amerika (daar heet de auto Mazda Protoge). Toen weer terug naar de Mazda dealer die contact op zou nemen met de importeur, maar toevallig stond er de volgende dag de juiste dakdragers op marktplaats.nl. Direct er naartoe en deze man kon mij vertellen dat deze speciaal besteld zijn geweest toen hij de auto had gekocht en ze ook erg duur waren (ca. 400,- euro). Gelukkig kon ik ze overnemen voor een goede prijs. Deze dragers staan erg mooi, het lijken net 2 extra spoilertjes omdat deze zo laag op het dak zitten, ook zouden ze minder geluid produceren.
- Bij het optrekken gaat de auto nog niet echt soepel van zijn plaats, ondanks dat nu toch de achterdemper is vervangen. Hiervoor ben ik bij de mazda dealer (Goes) geweest, omdat ik op verschillende forums had gelezen dat de luchtmassameter dan misschien kapot was. Deze is nagekeken en schoongemaakt (ondanks dat deze zelfreinigend is), maar bleek prima in orde. De monteur zou het eerder zoeken bij de bobine(s). Goede service van Mazda Goes dat ze hiervoor niets rekende. Wel gek was dat de auto hierna wel weer beter liep...
Toch terug met garantie naar autobedrijf Smits in Bergambacht, waar ze de bobines nakeken (en nog een tik in de bijrijdersstoel), de bobines bleken prima te werken. De monteur heeft hier de elektronica ietswat bijgesteld en op dat moment leek de auto inderdaad weer iets beter weg te rijden. Maar de auto heeft toch nog wel eens dat deze niet soepel/ gedoseerd wil wegrijden en eerst weinig doet waarna vervolgens de auto heel hard optrekt.
- Wat kleine kraakjes in het dash bij de ventlatieroosters en achterin bij de achterpassagiers. Hij wordt ook wel erg intensief gebruikt dus dit kan ik hem ook niet kwalijk nemen. Overgens hoor je dit alleen wanneer je op een slecht wegdek rijdt. Niet storend...
Negatief: ----------------------------------------------
- Verbruik
Positief! ----------------------------------------------
In circa 4 maanden meer dan 5000km te hebben gereden, ben ik erg positief over de auto. Hij rijdt erg lekker/ comfortabel en is zeer praktisch. Ik vind hem er ook goed uitzien en hij bied veel extra's voor zijn geld.
- Ruimtelijk
- Veel waar voor je geld (met extra's e.d.)
- Comfortabel
- Ziet er goed uit (mening)
- Makkelijk onderhoud (je kunt overal bij)
________________________________________________________________
Update 25.08.09; ca. 125600 km] foto’s toegevoegd: ---------------
Fotos van de auto met de dakdragers toegevoegd. Deze originele dakdragers blijken erg moeilijk verkrijgbaar en/of erg kostbaar.
Het eerder genoemde probleem van het niet soepel optrekken lijkt ook wel iets met de airco te maken te hebben. Wanneer namelijk de airco aanstaat lijkt het opstrekken (bij lang stil staan, bijvoorbeeld stoplicht of brug) nog minder spoepel te gaan. Ook komt het probleem voor als de airco niet aan staat, maar minder. Het ligt dus niet alleen aan de airco, maar wanneer deze aan staat versterkt het wel het probleem.
Symtonen: de auto doet eerst niets waarna deze heel langzaam vooruit rijdt (kruipt) en vervolgens vol in de toeren gaat. Luchtmassameter en bobines zijn gecontroleerd en gasklephuis is schoongemaakt. Misschien iemand een idee wat het kan zijn…? De auto krijgt nog een grote check-up a.s. maandag 31 aug 2009; update hiervan volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.